erikoisista nimistä
Minun pojallani on epätavanomainen nimi, vaikka onkin täysin suomalainen sana ja tyypillinen miehen nimi tyyliin " kaksi tavua, neljä kirjainta" (niinkuin Mika, Sami, Panu jne), mutta siis hyvin harvinainen.
Nyt olen tavannut uusia ihmisiä ja minua on suoraan haukuttu siitä, että olen tehnyt lapsestani koulukiusauksen tulevan uhrin.
Minä olen aina ajatellut (olen itse kasvatusalan ihminen), että kiusaaminen johtuu aina kiusaajasta. Ja me ihmiset luomme kiusaukselle sopivan kulttuurin -- totuushan on, että kulttuuri ja yhteiskunta ovat ihmisten luomia konstruktioita. Joten myös sen lieveilmiöt ovat.
Jos me aikuiset kommenteillamme luomme todellisuutta, jossa lasta saa kiusata MINKÄÄN syyn takia niin näin tulee tapahtumaan. Kun me lopulta saamme tarpeeksemme ja sanomme KAIKKI, että ketään ei saa koskaan kiusata niin kiusaaminen pikkuhiljaa loppuu (ja tähän tarvitaan erityisesti vanhempia ja koulun/tarhan työntekijöitä).
Minulla on nyt niin paha mieli, että itkettää koko ajan. Poikani on todella suloinen, ihana ja hyväntuulinen poika. Ei ole koskaan ollut aggressiivinen ketään kohtaan ja pitää muista ihmisistä hyvin paljon. En tullut ajatelleeksikaan, että jos ei anna lapselleen nimeä tyyliin " Jokapoika" niin aikuisetkin ovat sitä mieltä, että lasta saa siitä syystä kiusata.
On kovin surullinen yhteiskunta. Toivoisin siihen enemmän rakkautta, kunnioitusta -- ja ilmeisesti myös suvaitsevaisuutta.
Kommentit (37)
Vanhempien yritystä erottua massasta, that' s it.
Jos lasten vanhemmat kummeksuvat ja haukkuvat naapurin lapsen harvinaista nimeä heidän kuullen, he voivat siitä saada kimmokkeen pilkata. Jos joku haluaa kiusata, hän kyllä keksii syyn, jos ei nimestä niin sitten jostain muusta.
Suvaitsevaisuuteen kannattaisi pyrkiä ja opettaa sitä lapsillekin. Jos asenne on tuollainen " erikoisten nimien antaminen on niin keskiluokkaista" ei taida olla tosin paljon toivoa. Emmeköhän sitä paitsi ole hyvinkin keskiluokkaisa suurin osa.
Ne kun ovat niin tavallisia!
Siis on tavallista että lapsella on erikoinen nimi.
ainakaan sillai äkkiä, niin kuin oman lapsen nimi yleensä mieleen putkahtaa..
paljastaa nimeä täällä jos on harvinainen.
Joo kyllä kiusaaja keksii kiusata vaikka nimi olisi viime vuosien suosikki nimien listan kärjessä.
Arvasinko oikein? Ei kyllä ole mitenkään super-erikoinen tai harvinainen..
Omalla pojallanikin on erikoinen nimi. Tytöllämme tavallinen.
Emme antaneet erikoista nimeä siksi että halusimme jotenkin erottua joukosta vaan siksi että se on mielestämme todella kaunis ja sopii pojallemme.
Nykyisin ainakin täällä Helsingissä on paljon erilaisia nimiä, onneksi. Ja ainakaan vielä en ole kuullut yhdenkään lapsen ihmettelevän poikamme nimeä, vaikka varmasti eivät aiemmin ole muita samannimisiä tunteneetkaan.
En ymmärrä miksi antaa niin erikoinen nimi, että se tuntuu jo selkeästi keksityltä.. Erikoisuudentavoittelua ja muuta.. miksi? Lähinnä olen huomannut nolaavani itseni muutamana kertana, kun kysyn että mikä nimi ja jotenkin oletan nimen perusteella että on tyttö ja sitten äiti sanookin että tämä on poika.. Tai toisinpäin..
Lähinnä kovin erikoinen nimi aiheuttaa minussa epävarmuutta - sitä, että en oikeasti osaa sijoittaa mihinkään nimen haltijaa.. siis juuri tuo tyttö-poika juttu ja lisäksi joskus olen luullut että on isä ulkomaalainen ja sitten käynyt ilmi, ettei olekaan..
No, oikeastaan ei haittaa jos on erikoinen nimi, mutta huomaan että siitä tulee ongelmia.
jos lapsella on hyvä itsetunto, niin ei sitä koulussa kiusata. Yleensä ne kiusatut ovat niitä huonolla itsetunnolla olevia lapsia, ei niinkään erikoisen nimisiä.
Itselläkin oli erikoinen nimi, mutta ei mua silti kiusattu.
niin kuin tästäkin ketjusta huomaa. Usein erikoisia nimiä väitetään väännetyksi, kuten minunkin poikani nimi on monen mielestä väkisin väännetty ja lyöty vielä c-kirjain sekaan. Olisi mukavaa jos ihmiset vaivautuisivat tutkimaan asiaa ennen kuin kommentoivat. Saattaisi moni yllättyä että todellisuudessa kaikki erikoiset nimet eivät olekkaan väännettyjä yhtään mistään.
Oman poikani nimi on maasta misää minun vanhempani asuvat. Ihan sopii silti suomalaiseen suuhun. Ystäväni pojan nimi on todella erikoinen ja on joutunut saman arvostelun kohteeksi. Hauskinta on, että pojan nimi on oikeasti tosi vanha suomalainen nimi josta on myöhemmin väännetty versio Eetu. Kaikki luulevat, että ystäväni pojan nimi on siis väkisin väännetty erikoiseksi Eetusta vaikka totuus on juurikin toisinpäin. Eetu on väännös tästä ystäväni pojan nimestä :)
Minkä ihmeen takia nimi olisi huonompi sen takia että sen olen keksinyt sinä tai minä tai naapurin kummitäti kuin jos sen on keksinyt joku muutaman kymmenen tai sata vuotta sitten? Nimimaku ja nimeäminen muuttuvat koko ajan, eivät ne vanhat Kotivalot ja Ihalemmetkään kiusaamiselta välttyisi...
Numerolta 12 haluaisin kysyä, että miksi sinulle on niin oleellista tietää juuri henkilön sukupuoli nimen perustella? haluatko luokitella ihmiset välittömästi sukupuolen perusteella sinulle sopiviin lokeroihin? Pitäisikö myös ihmisen ihonvärin, rodun, puoluekannan, ammatin ja sosioekonomisen aseman kuulua nimestä että voisit luokitella vielä tehokkaammin?
Vai olisiko vain niin että viimeisinä vuosikymmeninä Suomessa sukupuolen merkitystä on vain korostettu niin paljon että ihmiset ovat tottuneet siihen, että jo nimestä näkee sukupuolen ja voi heti samantien tehdä luokittelun? Näin ei ole aina ollut eikä ole kaikissa kulttuureissa nykyisinkään. Eikö sukupuolettomien nimien yleistymistä voisi nähdä myös positiivisena kehityksenä tasa-arvon suuntaan? Kehityksenä jossa tarkoituksella hankaloitetaan ihmisten luokittelua ja karsinointia edes näkemättä heitä? Systeeminä jossa ihmiset saavat olla omia itsejään ilman esim. sukupuolen, sosiaaliluokan, asuinalueen ja vanhempien aseman ennalta määräävää vaikutusta?
jos sukupuoli ei käy nimestä ilmi, vaikka kuinka hienosti perustelet
kun varaa aikaa gynekologille, voi kertoa että haluaa mies/naislääkärin
--->tietää kumpaa sukupuolta lääkäri on.
Yleensä deitti-ilmoituksissa tulee ilmi hakijan sukupuoli, tyyliin; " Yön yksinäinen prinssi etsii rinnalleen kunigatarta" tai " Mies Raumalta" jne. ja harvassa deitti ilmoituksessa lukee että " Mäkisen Maija tässä Lohjalta terve---"
..Ja miksi ihmeessä mennä hähin, joiden hääparia ei tunne...?! Minä ainakin olen aina tiennyt olenko menossa hetero- vai homohäihin. (Vaikka en hääparin toista osapuolta olisi tuntenut, niin toki tuttuni seksuaalisen suuntautumisen tiedän. Ja joihin " en ole koskaan nähnytkään" -pikkuserkun häihin en jaksa raahautua, sillä miksi tuhlaisin lauatai päivän " tuntemattoman" ihmisen juhlissa, kun voin sen perheeni/ystävieni seurassakin viettää...?)
miksi nimeä pitää pitää kauheana vain sen takia että se on erikoinen.
Jotkut erikoiset nimet ovat todella kauniita, jotkut aika mitäänsanomattomia ja jotkut minusta rumia tai mauttomia.
Mutta ihan sama juttu on yleisempien nimien kohdalla, aika monet ovat aika kauheita.
Sitäpaitsi miksi ylipäänsä pitäisi ajatella yhtään mitään muiden nimistä?
he tosiaan saattavat näin tehdä lapsestaan kiusatun.