Miksi hevosta ei voisi syödä siinä missä nautaakin? En ymmärrä.
Hevosen liha on hyvää. Toki on väärin myydä eri eläintä mitä tuoteselosteessa mainitaan.
Nyt osa briteistä ei osta enää valmisruokia tai lihaa ollenkaan hevosenlihakohun seuraksena.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288540893780.html
Euroopassa levinnyt hevosenlihakohu on pelästyttänyt britit.
Tuoreen mielipidemittauksen mukaan joka kolmas aikuinen britti on lopettanut valmisaterioiden syömisen kohun seurauksena.
Kokonaan lihan syömisen on lopettanut seitsemän prosenttia haastatteluun osallistuneista.
Mielipidemittauksen teettivät Sunday Mirror- ja Independent on Sunday -lehdet. Kyselyssä liki kolmannes haastatelluista kertoi luopuneensa valmisaterioista sen jälkeen kun niistä oli löytynyt hevosenlihaa.
Enemmistö kyselyyn osallistuneista oli myös sitä mieltä, että lihantuonti Britanniaan on kiellettävä siihen asti, kunnes lihan alkuperästä voidaan olla varmoja. Kyselyyn haastateltiin yli 2000:ta aikuista.
Hevosenlihaa on löytynyt muun muassa pakastelasagneista, vaikka merkintöjen mukaan sen olisi pitänyt sisältää nautaa.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 03:59"]
Olen kasvissyöjä, joten en syö mitään lihaa. En ymmärrä alkuunkaan tuota hössötystä, että Hevosta ei voi syödä, mutta nautaa ja possua ihan ongelmitta. Samanlaiset tunteet niillä eläimillä on, samanlailla tuntevat stressiä ja samanlailla niitä sattuu. Ei ole kauheasti eroja. Minusta on tekopyhää puhua hevosten puolesta ja sitten vetää tyytyväisenä naudanliha hampurilaista naamariin. Toisaalta hevonen on luultavammin saanut elää siedettävämmän ja vapamman elämänkin kuin lehmä tai possu, että jos minun pitäisi valita kumpaa söisin, niin varmaankin hevosta, jonka elämä on ollut edes mukavampaa.
[/quote]
Tämä väittämä on kyllä suureltaosin valetta ja väärää käsitystä. Kylä joo... monet lemmikki/haraste hevoset saavatkin hyvän ja onnellisen elämän, nämä hevoset eivät myöskään usein päädy teuraiksi. Useinmiten Suomessakin teurastamoille päätyvät hevoset ovat todellisuudessa vanhoja rataraakkeja taikka ratsastuskoulujen loppuun ajamia polleparkoja jotka siten eivät välttämättä ihan niin onnellista elämää ole viettäneet, eli teurastuksen kannattajat ratsastavat toisten kustannuksella ja luomilla mielikuvilla ja hyvin näyttäävät onnistuneen.
Samoin kuin tämä väittämä että eläimet tuntisivat samallaista tuskaa yms. hömppä. anteeksi vain mutta erotteleehan tässäkin tapauksessa sanoja ihmiset ja eläimet, mutta kumminkin myös eläimiä on monta eri lajia jotka kaikki katselevat tätä maailmaa ihan eri silmillä ja voinkin vakuuttaa että hevoset katsovat tätä maailmaa ihan eri silmin mitä esim. nauta taikka sika. itse olen koko ikäni tehnyt työni tuotantoeläinten parissa samoin kuin hevostenkin, eli kokemusta on.
Myöskin olen koko ikäni omistanut hevosia ja omistan nytkin, jotka minusta ainakin ovat kyllä lähinnä perheenjäseniä ja lemmikkejä, Ja kaiken lisäksi olen keski ikäinen mies ettei nyt osu oikeeseen tuo täälläkin usein vilahtanut väittämä pikkulikoista yms täseistä. Eli yleistykset voi jättää omaan arvoonsa.
Älytöntä vouhotusta tosiaan.
Toisaalta valmisateriat ovat muutenkin turhia ja kasvissyönti eeettistä ja ekologista,niin että eihän brittien toiminnasta kärsi kuin ne einesfirmat :D Mutta itse kysymykseesi: tietenkään valmistaja ei saa valehdella kuluttajalle(tuolla logiikallahan voitaisiin laittaa vaikka kissoja ja koiria ruokaa,kunhan paketissa lukee naudanliha). Sinänsä lihoissa ei kai ole eroa. Briteissähän nousi kohu myös Petteri Punakuonosta tölkissä, ilmeisesti eivät halua syödä söpöjä eläimiä.
Mua rupesi ihmetyttämään, että miksi joku sanoi ettei voi syödä poroa? Siis ihan ilman sarvia ja hampaita näin kysyn, itse olen elänyt poronlihalla elämäni ensimmäiset 18v :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 12:31"]
Alla oleva lainaus on Suomen Hippos ry:n sivuilta. Ihan nuo heppahullutkin on sitä mieltä että voipi syödä.
"Hevosen lopettaminen sen ollessa sairas, loukkaantunut tai muuten elämänsä päässä on ihmiseltä ainoa oikea päätös. Hevosen myyminen kiertoon tai sille epäsopivaan käyttötarkoitukseen on eläintä kohtaan väärin.
Hevosenomistajia kehotetaankin miettimään teurastusta hyvänä ja eettisenä vaihtoehtona.
Suomalaisissa teurastamoissa hevosen kuolema on nopea ja kivuton, ja liha päätyy puhtaana suomalaisille kuluttajille."
[/quote]
Korjataan nyt vielä tämäkin väittämä. Eli Hippoksella ja ja hevoshulluilla yms. hevosihmisillä ei todellakaan ole mitään yhteistä vaan hevosihmiset ovat jakautuneet tasan tarkkaan kahteen eri leiriin joista toiset kannattavat hevosten teurastusta kun taas toiset eivät. Ja vaikka Hippoksen pitäisikin olla meidän kaikkien etujärjestö niin on se kumminkin asettunut täysin teurastusta kannattavien puolelle ja siten harrastanut äärimmäisen törkeää, loukkaavaa lähinnä terrorismiä muistuttavaa suhtautumista toista osapuolta kohtaan jotka eivät siis kannata teurastamisia eivätkä muita asiaan liittyviä kuvotuksia, mistä nytkin taas olemme saaneet viimmepäivinä lukea.
Hippos on minunmielestäni lähinnä mihin tahansa rikollisjärjestöön verrattavissa oleva järjestö mitä ainakin tähän ko. asiaan tulee. Suomessa on viety teurshanketta täysin valheellisin perustein ja täysin meidän jotka emme siis kannata taikka hyväksy hevosten teurastuksia niin kustanuksella, samoin kuin siihen liittyvät muut valheet. uhkailut, kiristämiset, pimitykset ja pakko teurastus pyrkimykset, eli saada ajettua hevosen omistajat sellaiseen tilanteeseen ettei olisi muita vaihtoehtoja kuin terastaminen. Eli toiminta on ihan samanlaista kuin millä tahansa rikollisjärjestöllä.
Tiedän tästä siksi kun olen koko ikäni vastustanut hevosten teurastuksia samoin kuin luonnollisesti ollut aikoinaan ajamassa esim. hevosten hautaamis mahdollisuuden jatkumisesta Suomessa kuin myös hevosten teuraskielto merkintää ja samaan aikaan Hippos teki kaikkensa etteivät nämä asiat olisi onnistuneet. Eipä Hippos tänäpäivänäkään esim. ole kunnolla tiedottanut kuinka teuraskielto merkintä tehdään ja mitä se tarkoittaa yms. se ohje löytyy kyllä Hippoksenkin sivuilta mutta on kyllä hyvin piilotettu ei esim. millään hakusanalla löydy. Samoin kuin jos tästä asiasta menee erehdyksessä kysymään sieltä niin saa kohdata ilkeää arvostelua ja liki uhkailua muistuttavaa käytöstä vaikkakin ministeriöstä asti aikoinaan tämä asia velvoitettiin Hippoksen hoidettavaksi. ja tämäkin on varmaa tietoa kun olen itse asiaa Hippokselta aina aikavälein tiedustellut samoin kuin moni ystävänikin.
Ja tässä taas yksi syy mikseivät hevosten lääkekirjanpidot meinaa olla millään kunnossa kun Hippos pimittää siitä tärkeitä osa-alueita omien itressejä ajaekseen ja näin ollen vain vaarantaa omalta osaltaan ihmisten terveyden, omassa ajamassaan asiassa eli ompa fiksua touhua tämäkin.
Eli HIppos ja kaikki hevosihmiset eivät todellakaan ole sama asia!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 03:59"]
Olen kasvissyöjä, joten en syö mitään lihaa. En ymmärrä alkuunkaan tuota hössötystä, että Hevosta ei voi syödä, mutta nautaa ja possua ihan ongelmitta. Samanlaiset tunteet niillä eläimillä on, samanlailla tuntevat stressiä ja samanlailla niitä sattuu. Ei ole kauheasti eroja. Minusta on tekopyhää puhua hevosten puolesta ja sitten vetää tyytyväisenä naudanliha hampurilaista naamariin. Toisaalta hevonen on luultavammin saanut elää siedettävämmän ja vapamman elämänkin kuin lehmä tai possu, että jos minun pitäisi valita kumpaa söisin, niin varmaankin hevosta, jonka elämä on ollut edes mukavampaa.
[/quote]
Ja vielä vois korjata nämäkin virheelliset hevosten teuratusta kannattavien ihmisten mielellään levittämää väittämät.
Eli Suomesta Ei viedä hevosia ulkomaille teuraaksi. tätä ovat useat tahot tutkineet ja mitään viitteitä siitä ei ole löytynyt. tämä on vain yksi mielikuva mitä teuratuksen kannattajat mielellään levittävät. kaippa jopa jo siihen itsekkin uskoen.
Toinen on juurikin nämä väitetyt kiertopalkinto hepat niiden määrää on huikeasti liioitltu samoinkuin se että siten päätyvät asiaa osaamattomille pikkulikoille leluiksi. eli nämä ovat vain mielikuvia mitä teurastuksen kannattajat levittelevät ja kumminkaan näin ei todellisuudessa asia ole.
Siitä hyvänä todisteena on juurikin se että missä ovat sitten ne onnettomat ihmiset joille nämä raakit olisi päätyneet, eipä ole kuulunut, eikä näkynyt missään palstoilla. Vaan kyllä se on juurikin niin että valtaosa muistelee hyvinkin lämmöllä ensimmäistä poniaan taikka heppaansa joka nyt on monella ollut se ex ravuri yms. heppa vanhus.Se että jonkun vierestä katsojan silmis ex ravuri ei ole hevonen ja pitäs saada se laittaa koukkuun niin ei ole sama-asia kuin se mitä ko. hevosen omistaja taikka hoitaja asian kokee. Eli kyseessä on vaan taas valheellinen mielikuva mitä teurastuksen kannattajat levittävät omia intressejä ajaakseen ja luultavimmin tähänkin itse uskoen.
Kun ovat täysin kykenemättömiä tarkastelemaan asian todellisuutta.
heillä kun on selitykset lähinnä tyyliin että esim. jos väittää heille ettei ei ole mitään todisteita hevosten ulkomaille teuraaksi viennistä niin vastaus on tyyliin: "ei ne autot tyhjänä takaisin lähde" tähän heti voisi sanoa että mitkä autot ja sen että ei täältä silti ihan noin vain eläviä eläimiä viedä maasta toiseen niin ettei viranomaiset siitä tietäisi jokainen joka eläinten kanssa ulkomailla kulkee niin hyvin sen tietää.
Samoin kun juuri tähän asiaan että missä ne pikkutyttöjen huonot ja ilkeämielisesti heille myydyt hevoset on niin heidän vastaus on että "jokapuolellahan niitä on ja kaikki tallithan niitä on täynnä" ööö... jooo... o mutta se että jonkun hevonen on jonkun toisen mielestä huono ja joutais koukkuun, niin ei todellakaan tee ko. hevosesta sen omistajan mielestä huonoa ja epäkelpoa ja ei millään lailla kerro siitä mitään etteikö ko. hevosen omistaja voi olla todella tyytyväinen. Eli nämä ovat vain täysin näiden tiettyjen ihmisten levittämiä virheellisiä ja valheellisia mielikuvia joita he ovat jopa suhteellisen onnistuneestikkin levitelleet omia itressejä ajaakseen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 12:31"]
Alla oleva lainaus on Suomen Hippos ry:n sivuilta. Ihan nuo heppahullutkin on sitä mieltä että voipi syödä.
"Hevosen lopettaminen sen ollessa sairas, loukkaantunut tai muuten elämänsä päässä on ihmiseltä ainoa oikea päätös. Hevosen myyminen kiertoon tai sille epäsopivaan käyttötarkoitukseen on eläintä kohtaan väärin.
Hevosenomistajia kehotetaankin miettimään teurastusta hyvänä ja eettisenä vaihtoehtona.
Suomalaisissa teurastamoissa hevosen kuolema on nopea ja kivuton, ja liha päätyy puhtaana suomalaisille kuluttajille."
[/quote]
Anteeksi väärä lainaus tuohon edelliseen kommenttiini.
Vielä voin listä tähän sen että missäänhän ei siis ole oikeasti todistettu että eläin ei kärsisi teurastamoiden lopettamisissa ja varsinkin hevosen kohdalla riippuu hyvin paljolti sen onnistumisesta. hevonen on oikeasti teurastettavista eläimistä vaikein lopetettava näin sanoo jo jokainen alan oppikirjakin ja varmaksi tiedän etteivät ne tainnutukset läheskään aina niin hyvin suju ja muutenkaan ei teurastamisessa ole kykllä yhtään mitään hienoa muutenkaan ja nyt puhun kokemuksesta ammattini vuoksi olen sitäkin joutunut tekemään (en tosin hevosten enkä mistään hinnasta tekisikkään) mutta joka tapauksessa tiedän systeemit ja tunnen paljonkin alalla työskentleviä ihmisiä tuntien ja tietäen myöskin heidän roisin ja ajoin jopa mistään mitään piittaamattoman luonteensa toki joo kaippa sellaista hommaa pystyisi muuten tekemäänkään. ainut harmi vaan kun se roisi käytös tuppaa sitten tunkemaan suritukseen ja työhönkin. ikänä en itse päästäisi ko. ihmisiä lähellekkään hevosiani.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:38"]
Keskustelu on eksynyt täysin väärille urille. Kyse on siitä, että valmisteen tulee sisältää sitä, mitä tuoteselosteessa kerrotaan sen sisältävän. Jos lasegnepaketissa sanotaan, että tuotteen liha on 100%:sti nautaa, niin sen on sitä oltava. Hevosenliha ei käy. Kyse on siis nimenomaan siitä, että kuluttajan on voitava luottaa valmistajan ilmoittamiin tietoihin.
[/quote] Minun mielestäni tässä on kyse nimenomaan siitä että on löydetty HEVOSENLIHAA! Jos sieltä olisi löytynyt possua naudanlihan sijasta niin tuskimpa tälläaista kohua olisi syntynyt!
olen samaa mieltä, eli jos naudat ja possut olisivat menneet sekaisin, niin kohu ei olisi tällainen.
Mutta sinänsä hyvä että keskustelu on avattu. Valmisruokiin saatetaan tunkea ihan mitä tahansa, ja koska ihmiset ovat valmiita maksamaan aina vaan vähemmän ja vähemmän niin raaka-aineitten laatu laskee väkisinkin. Parin euron valmisruuasta ei voi löytyä kovinkaan paljon laadukasta naudanlihaa! Kohta siellä on kulkukoiria ja ties mitä mikä vaan vähänkään näyttää lihalta. Toivottavasti ruuan arvostus jossain vaiheessa nousisi ja ihmiset tajuaisivat että miksi esim se kotimainen liha maksaa vähän enemmän kuin joku pakastealtaasta löytyvä tuontiruoka.
Hevonen ja poni niillä on kaviot. Ei ne ole ruokaa .
Possun sorkat ja härän kuin lehmän ne käy ruuaksi .
Käpälät ei ole ruokaa kuin koiran ei ole . Tassut. Ei edes kameli.
Et voi myydä härkää nautana etkä hevosta nautana ! Ne on eri .
Minusta se maistuu pahalta. Kuten sikakin.
Karmeata arroganssia olla muka vihreä, ja vaatia 300 kg hyvää lihaa kuopattavaksi. Se kelpaa jollekulle syötäväksi, ja vähentää puolestaan muiden lihatuotteiden kysyntää.
Eihän hevonen mikään normaali teuraseläin ole, mutta liha on yleensä ihan kohtuullisen makuista. Vanha sanonta oli, että siasta pitää käyttää kiljahduskin. Tarkoitti, että kaikki mahdollinen pitää hyödyntää. Miksi ajat olisivat niin tyystin muuttuneet?
Vierailija kirjoitti:
Karmeata arroganssia olla muka vihreä, ja vaatia 300 kg hyvää lihaa kuopattavaksi. Se kelpaa jollekulle syötäväksi, ja vähentää puolestaan muiden lihatuotteiden kysyntää.
Eihän hevonen mikään normaali teuraseläin ole, mutta liha on yleensä ihan kohtuullisen makuista. Vanha sanonta oli, että siasta pitää käyttää kiljahduskin. Tarkoitti, että kaikki mahdollinen pitää hyödyntää. Miksi ajat olisivat niin tyystin muuttuneet?
Kaupalliset teurastamot eivät välttämättä ota hevosia teurastettavaksi lainkaan. Pienemmissä teurastamoissa teurastetaan ja pieni osa lihasta menee jopa kaupalliseen käyttöön. Yleensä hevosenliha myydään tutunkauppana. Suomessa on hevosia tosi vähän ja hyvin suuri osa lopetettavista hevosista ei ole teuraskelpoista. Esim. kaikki sellaiset lääkkeet, joita käytetään myös ihmisillä, aiheuttavat elinikäisen teuraskiellon. Jos vaikka hevosen silmiä hoidetaan Oftan Akvakolilla, se aiheuttaa elinikäisen teuraskiellon, samoin esim. allergialääkkeet.
Eli siksi ajat ovat tyystiin muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Hevonen on lemmikkieläin siinä missä kissa ja koirakin. Jos voit syödä kissan lihaa, niin kyllähän se hevosen lihakin menee.
Hevosenliha maistuu hyvältä. En halua edes kokeilla kissanlihaa. Kotona oli hevosia, mutta olen syönyt sitä ulkomailla ravintolassa ja koirille olen syöttänyt sitä. Hevonen ja nauta menee samaan kastiin.
Syön hevosen lihaa lähes päivittäin.
Kyllähän hevosenlihaa myydään aivan perusmarketeissa:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/familia-hevosen-sisafilee-235640720…
"Familia Hevosen sisäfilee on mureaa ja pehmeäaromista. Makean ja hieman riistaisen koostumuksensa vuoksi se sopii erinomaisesti useaan ruokalajiin. Familia hevosen sisäfilee valmistuu helposti sellaisenaan uunissa, tai pannulla herkullisiksi fileepihveiksi leikattuna. Yksittäisen tuotteen keskimääräinen paino on 1 600 g."
Meetwursti on perinteisesti sisältänyt hevosenlihaa.
Meidän hevosihmisten keskuudessa suurinta huolta aiheuttaa se, että hevoset eivät ole tuotantoeläimiä, joten niitä ei myöskään lääkitä samoin rajoituksin kuin tuotantoeläimiä. Jos teurastamo myy hevosta nautana, ei se luultavasti ole myöskään kovin tarkka lääkejäämien suhteen.