*** LOKAKUISTEN PERJANTAI *****
Kommentit (18)
Laskettu aika sitten oli ja meni. Yhtenä kappaleena edelleen... ei mitään uutta.. tai jotain sentään, mun tissit räjähtää kohta :). Äiti herätti aamulla soitollaan, jonka sisällön saattaa arvata helposti: " Joko?" Ja vastaus " Ei" . Eilen puhelin soi muutenkin ihan kivasti, mutta sen nyt saattoi arvatakin.
Selkää jomottaa, olen jotenkin ihan jäykkä. Jotain kivaa tekemistä pitäis keksiä, tulen hulluksi kun vaan pyörin kotona. Mutta minne tässä nyt enää viitsii ja uskaltaa lähteäkään? Mua alkaa nyt ekaa kertaa pelottaa ihan kauheesti, mutta kai se siitä etenee sitten hetki kerrallaan.
Joku kysyi eilen painon noususta. Mä olen niin iloinen, ettei ole tullut kuin 4 kiloa! Mutta BMI oli alussa 27, eli lievä ylipaino, joten siinäkin mielessä tosi hyvä. Ja mullahan on se raskausajan diabetes.
Äiti oli löytänyt eilen äitiyskorttinsa ja puhelimessa kertoi jotain mitä siinä oli. Hänellä oli mua odottaessaan tullut painoa 53 kilosta 71 kiloon! Aika paljon kyllä. Minä painoin syntyessäni 2920 g, vaikka synnyin vähän yli lasketun ajan. Mutta äiti kyllä tupakoi odotusaikana. Meidän vauvan painoarvio oli eilen jo 3400g, eli ei meidän odotukset ihan samanlaiset ole olleet. Synnytykseni oli kuulemma helppo ja nopea, katsotaan miten mulle käy.
Tintti rv 40+1
PAINO Mulla on tullut +16 kg (175 cm on pituuteni), eniten tuli viikoilla 30-35, yli kilon per viikko, nyt ei ole tullut kuin kilo sen jälkeen yhteensä. Minua ei nuo kilot haittaa, olin normaalipainoinen ennen ja näytän edelleen ihan " normaalilta" . Kaikki ylimääräinen on tullut ainakin silmämääräisesti vatsan seudulle, ei kasvoihin tai reisiin. Takaapäin raskaus ei näy oikein vieläkään! Ja lähteehän tuo imettäessä pois. Olen syönyt aika normaalisti, ihan vasta nyt äitiyslomalla olen yltynyt välillä herkuttelemaan ajan kuluksi ja kun vauvakin on ollut keskikäyrällä, olen sen jotenkin itselle sallinut... Saa sitten nähdä millainen pontus sieltä lopulta tulee äitiysloman seurauksena;)
Tintti: tsemppiä sinne. En tiedä missä asut, mutta jos et ihan eri suuntaan lähde sairaalasta, niin uskaltaahan sitä vielä jotain tehdä. Itse asun sillä tapaa, että jos lähden kaupungille, niin olen itse asiassa lähempänä sairaalaa. Kännykkä on kyllä aina mukana ja synnytysosaston numero, mutta sairaalakassihan ei ole kyllä hätätapauksessa ollenkaan niin tärkeä.
AJL
Ulkona on mahtava kaunis päivä, aurinko paistaa ja taivas on lähes sininen!
No, takana on yksi jälleen huonosti nukuttu yö, pissalla saanut juosta ainakin tunnin välein ja asennon kääntäminen sängyssä jopa sattuu. Yöllä tuli pari napakkaa harjoitussupistusta, joihin heräsin, mutta tiesin kyllä että nämä eivät nyt ole NIITÄ supistuksia.
Painosta: minullakin on tullut 17kg tässä raskaudessa, olen normaalisti 52kg/168cm, mutta tuokaan ei näy hirveästi päällepäin, luulisin että osa on lapsivettä, osa istukkaa, osa kudosnesteitä ja turvotusta. Minullakaan ei vatsa näy takaa (tässäkään) raskaudessa, niinkuin ei edellisissäkään. AJL:n tapaan olen samaa mieltä, että kyllä se sitten imettäessä lähtee. Siihen saa kyllä varautua, että kotiintulohousuiksi pakkaa edelleen äitiysalushousut ja jotkut mukavat äitiyshousut;-) koska se vatsa on synnytyksen jälkeen melkein yhtä suuri kuin synnyttämään mennessä, vaikka ei uskoisi:-).
Tintti: Jos vointisi on hyvä, niin puuhaile ihmeessä kaikkea mitä mieli tekee! Ensisynnyttäjänä (?) sinulla ei varmasti ole kiirettä synnyttämään yhtäkkiä, ja useimmiten synnytys alkaa kuitenkin yöllä/aamuyöllä. Ja voithan ehkä pyytää kaverin mukaan shoppailemaan ym, ettei ole ihan yksin. Vesien menosta minulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni siinäkään ei ole hirveä kiire jollei vesi ole vihreää, kunhan synnytys alkaa 24 tunnin kuluessa? Supistukset alkavat yleensä aika harvakseltaan ensisynnyttäjällä, joten niiden aikana pystyy vielä puuhailemaan ja puhumaan, kävelemään ja ajamaan autolla.
Mun kakkoseni meni 14pv yliaikaa, ja kyllä siinä olisi pitkä aika istua kädet ristissä odottamassa koska synnytys alkaa. (JA OLIKIN!)
Mitenköhän Mirannelille on käynyt, jos tänään polikäynnillä!
Pidetään peukkuja!
Ja nyt vaatteita niskaan ja ulos, jospa tänään tekisi vaikka koirien kanssa esineruutua tai jälkeä, lapset mukaan.
terkkuja kaikille ja vauvarikasta viikonloppua niille jotka jo malttamattomina odottavat!
t. DorisDay
Tuli noustua vasta kymmeneltä sängystä lopullisesti, kun ollut vähän kipeä olo. Eilis iltana lämpöä oli 35,54 että allämpö sen kuin jatkuu..
Mies illallla vähän hieroi hartioita ja lapaluita, oli kyllä taivaallisen tuntuista. Kai sitä on alkanut jännitämään niin paljon, että kaikki lihakset jumissa. Kädetkin oli illalla ihan puuduksissa.
Yö meni onneksi mukavasti, vain yksi vessareissu, mukavaa nukkua viisi tuntia putkeen pitkästä aikaa.
Mulle on painoa tullut nyt sellaiset 9kg ja vielä voisi vaikka kilo tulla ennen synnärille lähtöä. Nuokin kilot on tullu ihan itsensä väkisin syöttämisellä, ei ole tarvinnut paastoilla :)
Huomenna ajattelin mennä anoppilaan puukuormaa tekemään, jos saisi sillä vähän kovempia suppareita aikaiseksi. Tänään ei tiedossa ole kuin typerää siivousta..
Eilen kyllä taas kovin veti sisäreisistä ja meinasi jalat alta lähteä, että jotain kai sentään tässä tapahtuu.
Alkaa olla malttamaton olo :) Täytyy kai alkaa puuhailemaan jotain, niin saa jotain muuta ajateltavaa.
Jaksamisia masujen kanssa ja suppareita kaikille :)
Pepiliina 38+5
Otinpa vielä eilen yhden masukuvan, täällä voi käydä kurkkaamassa :) Kokoa mukavat 111 cm!
http://groups.msn.com/VauvaOnline/otus.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=43…
se olisi sitten taasen perjantai....Eikä tälläkään rintamalla mitään tunnu tapahtuvan=/ Vaikka kuinka imuroin, moppasin ja luuttusin kylppäriä!! No illalla saunaan ja sitten sitä viimeistä ässää kehiin, niin on taas kaikki kokeiltu tällekin viikkoa....
Miranellille tsemppiä polikäynnille, voi jos saisit jo vauvan syliin kohta=)
Itellä edellinen yö oli pitkästä aikaa hyvä, kävin veskissä vaan 3 kertaa ja esikoinenkin nukkui klo 6.30 asti=) Ja jotenkin on kyllä paljon rennompi fiilis heti, kun on saanut vähän univelkoja kuittailtua pois...
Painosta: Mulle tullut tähän mennessä n 12kg, joista nelisen kiloa viimesten 4vk:n aikana....Vetoan kyllä siihen, että turvotukset on sinä aikana pulpahtaneet paikalleen.....Herkuttelin oikeestaan vaan kesällä, kun oltiin itä-suomessa mökkeilemässä. Siellä, kun jokaikisessä kyläpaikassa, joita on monia, tarjottiin kahvia ja herkkuja....Ja lisäks oon kesällä ihan heikkona jäätelöön=)
Kait se pitäis oikaista ittensä ja pötkötellä hetki, kun tuo minimieskin on päikkäreillä....
Mukavaa ja aurinkoista syyspäivää!
Kiiuli rv 39+2
Tintti: kyllä sun kannattaa mennä ja touhuilla oman vointisi mukaan ihan niinku tähänki asti. Ei sitten ala seinät kaatuilemaan päälle ja käymään aika niin pitkäks. Mulla on molemmat synnytykset käynnistyny reippaasti ennen laskettua aikaa (rv 34+1 ja 37+3), joten en paljon ehtiny ajattelemaan edes, että mitä jos synnytys käynnistyy yhtäkkiä, kun olen jossain reissussa. Tai no toki tässä tokassa tuli tuota mietittyä, kun eka syntyi jo noin ajoissa, mutta kyllähän mie silti vielä päivää ennen tytön syntymää vietin koko päivän esikoisen ja hänen kumminsa kanssa 100 km:n päästä kotoa ja naureskelin vielä illalla, että eipä käynnistyny synnytys tästäkään vaikka ihan uhalla täyty lähteä oikein pitkän matkan päähän sunnuntaipäivää viettämään. ;) (ja tosiaan synnytys käynnistyikin sitten vasta hyvin nukutun yön jälkeen)
Vedet mulla menny ensteks molemmista, saman tien alkanu supistamaankin, muttei vielä kovaa. Vedet ei oo menny koskaan silleen " räjähtämällä" vaan eka alkanu vähän lorahtelemaan, niin että terveyssiteen kanssa on pärjänny. Sairaalasta ovat aina kysyneet veden väriä ja miten päin vauva on mahassa. Jos vesi on hyvän väristä (vaaleanpunertavaa) ja vauva raivotarjonnassa, niin mitään paniikkia ei synnärillekään ole.
PAINO: heh, mulla tuli nyt sitten raskausaikana +18kg, lähtötilanne oli 60 kg, nyt vaaka näyttää 69 kg. Noi jäljellä olevat 9 kg on kyllä ne alkuraskauden rv 14 mennessä kerätyt +9kg, pelkkää läskiä siis, mutta niistä on nyt sitten varaa imettää. En tosiaan murehdi niitä vielä, kattoo sitten puolen vuoden päästä, että paljon on jäljellä. Ekallakin kerralla kävi samoin, kokonaissaldo oli +17kg ja puolisen vuotta synnytyksestä painoin saman verran kuin ennen raskautta.
Nyt esikoinen taitaa tarvii äitiä. Mukavaa viikonloppua!
S
Eli terveisiä äitiyspolilta. Vauvalla kaikki hyvin, painoarvio nyt 3940g. Lapsivettä ei sitten olekkaan liikaa nyt. Edellisillä kerroilla sitä on ollut liikaa kuulema. Lantiomitta ok joten vauva voi kasvaa vielä massussa rauhassa. En meinannut uskoa korviani, kun tämä (eri lääkäri kuin ennen) lääkäri sanoi, että seuraavan kerran tavataan sitten 31.10. voi *#¤@¤#*!!! RR oli koholla ja sille ei nyt tehdä mitään muuta kuin seurataan. Toinen lääkäri sanoi, että nyt tänään mahdollisesti käynnistetään ja jos ei nyt niin maanantaina sitten, että joopa joo. Lyllerrys jatkuu.
Viime yönä valvoin ja mietin tätä tulevaa synnytystä. Nyt sit väsyttää. Menen syömään ja lepäämään vähäksi aikaa.
Roikun varmaan viimeisten joukossa täällä. Voikaahan hyvin, minä lähden mököttämään ja sulattelemaan tätä juttua.
Miranneli rv 38+4.
Voi rähmä...Tiedän tuttuna tuon tunteen, kun korpeaa....Olisi kiva, että lääkäreilläkin olisi joku yhtenäinen linja tässä käynnistys asiassa!!! Ymmärrän toki, että on aina parempi, jos synnytys spontaanisti käynnistyy, mutta se ei paljon näissä loppuvaiheen odotteluissa lohduta.
Missä synnytät? Itse olen menossa siis taasen maanantaina Naistenklinikalle helsingissä vääntämään kättä käynnistämisestä....Mulla kun siis toinen iso vauva tulossa, niin saas nähä mitä sanovat!=/ Pahoin pelkään, että kotio laittavat odottelemaan, vaikka viikkoja sillon jo 39+5...Mutta jos esikoinen mahtui tulemaan(4,5kg), niin kyllähän tämäkin....
En vain näe sitä logiikkaa siinä suhteessa, että onhan isompi vauva aina isompi työ puskea ulos......
Tsemppiä sulle, toivotaan, että piakkoin, ennen seuraavaa käyntiä, jo jotain tapahtuisi!!!
Kiiuli
Riippuu niin paljon lääkäristä nuo päätökset, joku muu lääkäri olis varmaan tehnyt käynnistyspäätöksen, mut sulla kävi nyt kurja tuuri.
Toivottavasti alkaa syntymään itsekseen lähipäivinä.
Omaan jättimäiseen napaan ei mitään erikoista. Mittasin tänään vatsanympäryksen, joka on 115,5cm. Muissa raskausissa tää masu ei näin valtava ole ollut ja sen kyllä huomaa raskausarvistakin, niitä on tullut paljon lisää, jopa kylkiin. Myös reisiin on tullut arpia.
Eilen tuli vähän riitaa miehen kanssa. Oon niin kypsä itse raatamaan kaikki kotihommat. Tässä tilassa niin mielelläni ottaisin vähän apua vastaan, mutta kun toinen ei huomaa tehdä mitään, ennen kuin viidennen pyynnön jälkeen jos sittenkään. En tiedä johtuuko tämä verenpaineen nousu nyt osittain tuosta pahasta mielestäkin, mutta nyt olen taas joutunut napsimaan verenpainelääkkeitä, että pysyy kohtuuden rajoissa nuo paineet. Monta päivää menikin niin, etten tarvinnut yhtään pilleriä, paineet pysyi hyvinä ilmankin. Ärsyttäviä vaan nämä lääkkeiden sivuvaikutukset, mieluummin olisin ilman. No, toivon että synnytyksen jälkeen ei tarvisi enää tapella noiden paineiden kanssa.
Nezzie 38+6
Muutama sana täältäkin pitkästä aikaa. Ei ole tullut aikoihin kirjoteltua, kun tuntuu, ettei tässä mitään uutta ole tapahtunut. Olo on edelleen möhköinen ja kankea ja liitoskivut vaivaavat jne.
Äitiyspolilla tuli pari päivää sitten käytyä myös kokoarviossa ja silloin rv 38+2 kokoarvio oli 3800-3900 g eli samoissa suunnilleen kuin esikoinen, joka syntyi 39+1 ja painoi 4010g. Toivon siis, että tämäkin ymmärtäisi tulla jo tällä viikolla!
Nyt on kyllä alkanut jo pikkuhiljaa jännittämään, että koska se lähtö tulee ja miten siitä koitoksesta taas selviää...
Tsemppiä vaan kaikille vielä odotteleville ja onnea kaikille jo vauvan saaneille!
t. mussu ja napu rv 38+5
Tulee tässä netin äärellä roikuttua, niin kerronpa kuulumiset aamun jälkeen. Eli nyt tulee jotain venyvää limaa, jospa se enteilisi synnytystä! Toivon todella!
Tintti rv 40+1
Kiiuli-80: Synnytän Pohjois-Karjalan keskussairaalassa.
Totta tosiaan niin on monta näkemystä kuin on lääkäreitäkin. Saa nähdä millainen jätti sieltä syntyy sitten. Onhan se sanontakin, että hyvää kannnattaa odottaa. Ei taida vaan hirveesti nyt lohduttaa. Ainoa asia mikä tässä nyt on hyvä, vauvalla on kaikki kunnossa.
Ai joo, lääkäri perusteli myös sillä miksi ei nyt käynnistetä, että kohdunsuun tilanne on epäkypsä. Kaksi senttiä jäljellä kaulaa ja sormelle auki. Kovakouraisesti tarkopituksella tutki sitä, mutta eipä taida mitään tapahtua siltikään....huoh!
Noh, palstaillaan ahkerasti.
Miranneli
toivottavasti sulla nyt lähtis synnytys käyntiin, supistuksia sulle!
Ikävä kuulla, ettei Mirannelilla lääkärikäynti mennyt suunnitelmien mukaan :(. No sitä vain täytyy luottaa siihen, että lääkäri tekee oikean päätöksen. Itse olen ainakin kuullut, ettei se vauvan koko niin paljon vaikuta. Kun pää on puskettu ulos, tulee vartalo kuin itsestään. Toiveajattelua, tiedähäntä. Kyllä se 3000 grammasen esikoisenkin puskeminen otti voimille ;).
Täällä sitä sitten ollaan supistusten kans kamppailtu lähes koko päivä. (jos joku sattuu muistamaan) Kirjoittelin muutama päivä sitten valvotusta yöstä kun niin supisteli, mutta ne lopahtivat sitten ja seuraava yö (kaikkien sukulaisten pettymykseksi) menikin hyvin ja sitä seuraava ja sitä seuraava, mutta nyt taas supistelee. Epäsäännöllisiä, mutta kipeitä kuukautiskipuja tullut pitkin päivää.
Minulla meni laskettu päivä eilen, mutta en sen kummemmin ole hermona. Vauva tulee kun tulee. Täytyy yrittää ajatella, että elämässä on paljon kamalampiakin asioita. Auttaa ehkä se että olen sairaalassa töissä ja nähnyt yhtä jos toista. Mitäs siitä jos synnytän nyt tai kahden viikon päästä.
Nyt syömään ja keräämään voimia...
mimmu rv 40+1
Voi että Miranneli, ikävää tosiaan että on yhtä monta mielipidettä kuin lääkäriä. Luulisi että samassa paikassa ollaan yhtä mieltä.
Jos yhtään " lohduttaa" , niin mun esikoinen painoi 3380 ja hattu oli 32, mutta kakkonen 4150 hattu 36, ja tosiaan tuli nopealla synnytyksellä ilman kivunlievityksiä ja ilman repeämiä. Olen melko hoikka, ja jos olisin etukäteen tiennyt herran painon ja hatunkoon, olisin mennyt paniikkiin. Mutta siis kudokset ovat varmasti venyneet taas edellisestä kerrasta..
Tintille toivotaan synnytystä:-)
Mimmun kanssa samoilla linjoilla minäkin, tulee kun on tullakseen, joko viikon päästä sunnuntaina tai siitä kahden viikon kuluttua. Kakkosen kanssa huomasin, että kun ei sitä voi itse päättää koska vauva syntyy, niin se syntyy sitten kun on valmis..
En niinkään jännitä sitä koska lähtö tulee, vaan enemmänkin toivon, että kaikki menisi hyvin niin synnytyksessä kuin synnytyksen jälkeenkin, ja vauva olisi terve.
Nukkukaapa hyvin!
terkuin Doris rv 38+5
Täällä ei merkkiäkään synnytyksestä, nyt on vasta paivän yli. Mutta silti haluis vatsasta eroon. Saisi ees vähä paremmin nukuttua.
Muutama suppari sentään tullu tänään.
On kyllä lääkäreillä ihme ajatuksia käynnistyksistä. Miksi toisilla huomattavasti nopeammin kuin toisilla. Vaikka vauvan koossa olisi huomattavaa eroa tai olisi muuten kaikki kunnossa.
No kaikki ne sitte toimii tavalla tai toisella..
Pelottaa vaan et täällä vauva on varmasti melke 4,5 kg ensi viikolla.
Ja vielä oon ensisynnyttäjä..
Toivotaan nytten parasta et lähtis ittekseen. Täytyy huomenissa touhuta oikeen kunnolla pihalla jos ees suppareita tulis..
Koittakaa jaksella. Toivotaan Tintti sulle enteilevää synnytystä.Kerro kuulumisia jos ei yöllä lähe niin huomenna..
40+1
Eikö täällä toden totta ollut vielä pinoa...
Yö oli aika huono, mutta olo on nyt paljon parempi kuin eilen ja toissapäivänä. Taitaa riittää virtaa jopa yhteen ässään, eli siiivoukseen.
Tasan viikko laskettuun aikaan ja ei tietoakaan mistään lähenevästä synnytyksestä. Kaikki kai sitten aikanaan. Ja jos ei vapaaehtoisesti tule ulos, niin sitten väkisin, niinhän se on.
Mukavaa perjantaita
AJL 39+0