Miksi sh:n pitäisi saada saman verran palkkaa kuin erikoistuvan lääkärin?
En ole siis sh:n palkkojen korotusta vastaan. He tekevät tärkeää työtä, mutta mielestäni nyt kertalaakista korotuspyyntö on järjetön. Sairaalassa erikoistuva lääkäri saa 3 ensimmäisenä erikoistumisvuonna n 2600 euroa peruspalkkaa kuukaudessa. Jos sairaanhoitajien pyytämä korotus menisi läpi, saisivat he suunnilleen saman verran peruspalkkaa. Mielestäni järjetöntä, sillä erikoistuva lääkäri on opiskellut 6 vuotta ja jatkokouluttautuu.
Kommentit (62)
Olen itse töissä erikoissairaanhoidossa ja vaikka olenkin kokenut hoitaja ja tiedän alasta paljon, en silti menisi neuvomaan erikoislääkäriä. Toki joskus on ollut tilanteita joissa lääkäri on sanonut ne kuuluisat " mitä te yleensä tässä tilanteessa teette" mutta kyse on silloin ollut kokemattomasta erikoistumattomasta lääkäristä.
Hoitajan ja lääkärin työnkuva on täysin erilainen, ei heidän kuulukaan osata tehdä samoja asioita. Erkoissairaanhoidossa tekevät yhteistyötä tiimissä johon kuuluu monen alan ihmisiä. Kyllähän lääkäri kysyy hoitajan mielipidettä asioista ja tottakai kysyy potilaan voinnista koska hoitajathan ovat 24h potilaan luona. Mutta hoitojen ja hoitolinjojen päättäminen kuuluu aina lääkärille ja myös vastuu niistä päätöksistä.
Ja puhun nyt siis vaativasta erikoissairaanhoidosta, en mistään vanhusten pitkäaikaisosastoista.
...kohtuullista palkkaa saa tutkijakin, jos valmistelee projektin ja hakee projektille partnerit ja rahoituksen... Työtä vaatii, mutta tutkimuksella on silloin myös kiinnostavuutta oman työkopin ulkopuolellakin.
Ei liene kaikilla aloilla mahdollista.
T. Tutkija 3 200 e/kk
Ite oon pelkkä ylioppilas, päivääkään en oo yliopistossa lukenut, ihan kaupallisen alan rividuuni myyntiorganisaatiossa ja saan kuussa tuon 2600 euroa bruttona. Kyllä kuule luulen, että se mua 6v kauemmin opiskellut lääkäri nyt hieman enemmän saa...
- ei julkisensektorin ja yksityisen sektorin palkkoja voi verrata keskenään, koska palkka määräytyy eri periaattein.
Julkisen sektorin akateemiselle 2600 euroa on hyvä palkka.
Vierailija:
Ite oon pelkkä ylioppilas, päivääkään en oo yliopistossa lukenut, ihan kaupallisen alan rividuuni myyntiorganisaatiossa ja saan kuussa tuon 2600 euroa bruttona. Kyllä kuule luulen, että se mua 6v kauemmin opiskellut lääkäri nyt hieman enemmän saa...
Kunnallinen lääkärisopimus (se vanha 2005-2007) on netissä googlettamalla kaikkien saatavissa.
Sairaalassa työskentelevien lääkäreiden peruspalkat ovat seuraavat:
- Lääketieteen opiskelija lääkärin sijaisena 1925,69
- Alle 2 vuotta erikoistunut sairaalalääkäri 2608,03
- 2-4 vuotta erikoistunut sairaalalääkäri 2729,67
- yli 4 vuotta erikoistunut sairaalalääkäri 2862,84
- Oman erikoisalansa jatkokoulutuksessa oleva erikoislääkäri (siis esim. kirurgi joka erikoistuu esim. lastenkirurgiksi) 3250,81
- loppuun asti erikoistunut erikoislääkäri 3421,91
- ylilääkäri 4004,47
Nämä palkat tulevat siis 38,25 viikkotyötuntia tekeville lääkäreille päiväaikaisista töistä. Lisiä tulee 5% kokemuslisää 7 vuoden työkokemuksen jälkeen ja toiset 5% 10 vuoden kokemuksen jälkeen. Lisäksi lausuntopalkkioita tulee yleensä muutamia kymmeniä euroja kuukaudessa. Muuta palkkaa ei säännöllisestä päiväaikaisesta työstä tule.
Päivystyksistä maksetaan korvausta seuraavasti:
Takapäivystys kotona puhelimen ääressä: 18%, 22%, 24% tai 31% tuntipalkasta ajankohdasta ja päivystyspisteen valmiusajasta riippuen.
Muu sairaalapäivystys eli jos lääkärin pitää olla sairaalassa, mutta töitä ei yleensä ole kovin paljoa: 4,69 - 10,66 euroa tunnilta riippuen lääkärin kuukausipalkasta ja ajankohdasta (tuo alin tulee sairaalalääkärille arkipäivystyksestä ja ylin ylilääkärille juhlapyhästä)
Aktiivipäivystyksestä eli kun lääkäri on sairaalassa ja töitä on käytännössä koko ajan:
- tuntimäärän mukaan 1,55 x tuntipalkka
- yötyökorvaus 30-100% päivystyspisteestä riippuen, kovin harvassa pisteessä on käytössä tuo 100% ja se edellyttää että lääkäri juoksee kieli vyön alla koko yön
- lauantaikorvaus 20%
- pyhätyökorvaus 100%
Nämä palkat siis löytää googlettamalla " lääkärisopimus" ja avaamalla sen ensimmäisen PDF-tiedoston mikä ruutuun lävähtää (Kunnallinen lääkärien virkaehtosopimus). Suurissa kaupungeissa ja uudellamaalla näitä vähimmäispalkkoja ei käytännössä koskaan ylitetä kenenkään kohdalla. Pienillä paikkakunnilla ja syrjäseuduilla joilla on lääkäripula saatetaan lääkäreille maksaa enemmän.
Käytännössä sairaalalääkäri saa alkuvaiheessa jo nyt vähemmän palkkaa kuin osaston kokeneet sairaanhoitajat ja osastonhoitajat. Kohta kirivät ohi jo tavalliset hoitajatkin ja sitten voidaankin ruveta " lisäkouluttamaan" lääkäreitä hoitajiksi.
mun sisko erikoistuu lastenlääkäriksi ja palkkansa on noin 2800 eur kuussa. On jo väitellytkin.
No täytyy vaan sanoa että onneksi olen opiskellut itseni DI:ksi niin voin olla lihapatojen äärellä työelämässä. Äitini on hoitsu ja sanoi että ei kannata opiskella moiselle alalle. terveisin nainen tekniseltä alalta
verrattuna yliopistolla tutkimustyötä tekevien jatko-opiskelijoiden mitättömään palkkaan. Näin taataan se, että parhaat eivät missään tapauksessa jää yliopistotutkimusta kehittämään, vaan menevät yksityiselle puolelle saamaan moninkertaista palkkaa.
voin vaan todeta, että en haluaisikaan, että verovaroista maksetaan ruhtinaallisia palkkoja väitöskirjan tekijöille! Ihan oikein, että ne palkat ovat pieniä. Ja siis itsekin tällaisessa työssä olleena olen sitä mieltä! Nytkin tohtoreita tulee joka tuutista. Eli eipä näytä palkkaus olevan esteenä.
Jos kyvyt riittää parempiin hommiin niin miksi ihmeessä kukaan hakeutuisi huonompiin? Esim. jos joku hoitaja on yhtä taitava ja älykäs kuin lääkäri, niin miksi hän ei sitten ole opiskellut lääkäriksi jos heidän " mahtavat" palkkansa käyvät kateeksi? Kyllä älykäs ihminen tajuaa, että hoitajien palkat eivät ole samat kuin lääkärien, ihan siksikin että jo älylliset vaatimukset noihin opiskelupaikkoihin ovat aivan erilaiset.
Erikoislääkärin peruspalkka on vain hitusen isompi kuin vasta erikoistumassa olevan sairaalalääkärin palkka. Kun sitten huomioidaan lisäksi se että sairaalalääkärit tekevät yleensä niitä etupäivystyksiä eli aktiivipäivystyksiä ja erikoislääkärit vain takapäivystyksiä niin suurimmalla osalla lääkäreistä käy niin että erikoistumisen jälkeen kokonaispalkka laskee, osalla huomattavastikin.
Kuitenkin työsidonnaisuus on vähintäänkin yhtä suuri koska vaikka takapäivystyksestä maksetaan vähemmän niin silti lääkärin on järjestettävä asiansa niin että on vapaa lähtemään töihin milloin vain. Käytännössä hän ei siis voi olla esim. yksin vastuussa lapsistaan päivystäessään, tehdä muita töitä (esim. yksityisvastaanottoa) tai vaikka juoda kylässä lasillista viiniä. Eikä hän myöskään saa poistua yli puolen tunnin matkan päähän sairaalasta: Jos hän sattuu asumaan kauempana niin hänen on nukuttava sairaalassa jossain kahvihuoneen sohvalla tai maksettava itse hotellimajoitus, siis muutaman euron tuntipalkalla!
Miltään taholta.
Jos siihen on kuitenkin pakko ryhtyä niin vertailkaa edes sitä peruspalkkaa. Tai sitten vaikka kahta koulutusta vaativaa kolmivuorotyötä.
Monet alat ansaitsisivat palkankorotuksia. Jos he eivät niitä saa tai vaadi niin siitä on turha syyttää muita aloja.
Minä akateemisena tienaan 1700e/kk. Tarkoittaako tämä, että kenelläkään, joka tienaa minua enemmän, ei ole oikeutta palkankorotukseen? Näihän sen on oltava, jos sama asenne on myös muita aloja kohtaan.
2190 e, onhan siinä 400 euron ero. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sairaalalääkärin työn vaatimukset ja vastuu on ihan eri luokkaa kuin sairaanhoitajan ja sen pitäisi näkyä palkassakin. Toisaalta lääkärin palkka nousee nopeasti, mutta hoitajat tekevät töitä lähes samalla palkalla eläkeikään asti.
Vierailija:
mun sisko erikoistuu lastenlääkäriksi ja palkkansa on noin 2800 eur kuussa. On jo väitellytkin.
Siis ylityökorvausten, sunnuntailisien ja kaikkien mahdollisten korotusten jälkeen tuo 2800e kuussa??? OIKEESTI ???
En kyllä jaksa uskoa. Mikäs se väitelleen lääkärin peruspalkka sitten, on 1250e/kk?
terveisin
Se kouluttamaton ja tyhmä 2 joka ei sitten millään edelleenkään jaksa uskoa, että erikoistuvan lääkärin maksimipalkka kaikkine lisineen voisi olla vain jotain 2600 euroa, edes kunnallisella puolella
siis nimenomaan PERUSpalkka siskollani on tuo. Siitä työstä mitä tekee ma-pe välillä 8-16. Sen lisäksi hänen on PAKKO päivystää: päivystyskorvaukset ovat toki erikseen. Mutta tuosta normaalina työaikana tapahtuvasta työstä hän saa tuon 2800 euroa kuussa bruttona! Eikä siihen tule sairaalassa mitään lisiä niin kuin terveyskeskuksessa.
No on kai se myyntialallakin PERUSpalkka pienempi kuin joku 2600, siis kaikkine lisineen. Kyllä minä ainakin ajattelen, että myös ne myyntiprovikat, ylityöt jne ovat osa palkkaani.
Miksi kitistä jostain peruspalkasta, jos kuitenkin on mahdollisuus ylitöihin? Tajuatteko että on aloja joilla on ylityökiellot, ylityöt pidettävä vapaina jne, eikä oikesti MITÄÄN mahdollisuuksia saadakaan muuta kuin sitä peruspalkkaa? Ja nyt joku, jolla oikeasti ylitöiden jne kautta mahdollisuus saada siitä korvaus myös rahana, valittaa?
Palaa sitten uudestaan urputtamaan, kun se palkka OIKEASTI on sen 2600e, ilman mahdollisuuksia tienata euroakaan ylimääräistä sunnuntaitöillä tms...
Verovaroista maksettavat palkat ovat kautta linjan yksityissektoria pahasti jäljessä. Ei ole ihme, että kuntatönantajatkin ovat huolissaan tulevaisuuden kilpailukyvystään, kun eri alojen pätevistä työntekijöistä tulee olemaan pulaa. Juuri siksi nyt yritettiin tehdä asialle jo sentään jotain (12%:n korotukset oikeasti historiallisen isoja ja vaativat jo nekin lisäveroja). Jatkossa palkankorotuslinjan on jatkuttava ja verotuksen edelleen kiristyttävä, jos halutaan säilytää kunnalliset palvelut ja taata Suomen kilpailukyky mm. korkeasti koulutetun väestön avulla.
Tehyn isoin ongelma on, että se haluaa korostaa omien jäsentensä erityisyyttä muihin nähden. Totuus on, että KAIKILLA kunnallisilla, naisvaltaisilla ja korkeaa koulutusta vaativilla aloilla tienataan paljon vähemmän kuin yksityisellä sektorilla. Toisaalta joku ne ihmiset silti onneksi edelleen sinne kunnallisellekin puolelle saa hakeutumaan - vakituiset virat, työsuhdeasunnot, helpommat mahdollisuudet löytää koulutustaan vastaava työtä? Jos näin ei olisi, palkat olisi jo revitty hinnalla millä hyvänsä ihan mistä tahansa...
Jopa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle, johtavassa asemassa olevalle työntekijälle maksetaan kunnalla ja valtiolla vähemmän kuin sairaahoitajille tälläkin hetkellä. Ei ole ollenkaan liioitelua sanoa, että esim. yliopistomaailmassa 1900¿:kin on jo iso peruspalkka :-/ Enkä puhu nyt todellakaan jatko-opiskelijoista vaan esim. valtion virkamiehistä ja pienten kuntien johtajista. Tohtoriksi väitelleetkin saattavat saada n. 2400¿ kuussa bruttona monessa työssä, eikä heille edes korvata ylitöitä! Luokanopettajat tienaavat peruspalkkanaan n. 2000¿ kuussa ja lisineenkin max. 2200¿, eikä heillekään ole tarjolla viikonloppu- tai iltalisiä tehdystä työstä, vaikka en tunne yhtään opettajaa, joka EI uhraisi vapaa-aikaansa ilmaiseksi työlleen. Koulutussuunnittelijat ja insinöörit tienaavat yksityisellä sektorilla helposti 3500¿ kuussa, kunnalla/valtiolla 1800-2200¿ (ja siihen sisältyy jälleen ilmaisen ylityön velvoite). Lääkärit ja juristit tienaavat kunnalla kohtalaisen hyvin muihin aloihin verrattuna, mutta heilläkin palkkaero yksityiseen on huima!
Summa summarum: sairaanhoitajat tienaavat jo nyt yllättävän HYVIN ollakseen kunnan palkkalistoilla amk-tutkintopohjalla. Ihmettelenkin, miksi Tehy lähti mouhoamaan pääargumenttinaan se, että " nyt myös muut saivat korotuksia, emmekä vain me" . :O Lakkoa silti kannatin, tosin siihen olisi pitänyt houkutella muut liitot mukaan ja asettaa tavoitteeksi pitkän tähtäimen suunnitelma palkankorotuksista, vakituisen henkilökunnan lisäämisestä ja työolojen parantamisesta. Pelkän isompien palkankorotusten takia uhoamista ja taistelemista on vaikea tukea.
Ja tätä suojelutyöstä luistamista en hyväksy ollenkaan, enkä taatusti ole yksin ajatuksen kanssa. Se on moraalitonta ja terveydenhoitoalan ammattietiikan vastaista.
PS.
Kyllä kuule luulen, että se mua 6v kauemmin opiskellut lääkäri nyt hieman enemmän saa...
Olispa tämä totta joka alalla, mutta kun ei ole! Koulutusta ei arvosteta kuin puheissa, palkassa se ei useinkaan näy :( Etenkin verovaroin kustannetussa toiminnassa palkkakuoppa on todellinen kaikilla aloilla sukupuoleen ja koulutustasoon katsomatta.
mitään päivystyslisiä siihen päälle. Esimerkiksi ihotautilääkärin päivystystä ei taida missään olla.