Vauvan nukuttaminen RATTAISSA
Puolivuotias alkaa kohta olla liian iso kovaan kantokoppaan. Olen harkinnut noiden yhdistelmien myymistä (nyt niistä vielä saisi hyvin rahaa) ja että ostaisin tilalle jotkut kivat kolmirattaiset rattaat. Mutta miten rattaissa nukuttaminen onnistuu, pitääkö olla pehmeä kantokoppa vai tarkeeneeko pelkästtä paksussa makuupussissa? Tuleeko kylmä sieltä selkäpuolelta läpi kun makuupussin takana on vain ohut selkätuki?
Kommentit (2)
Meillä yhdistelmät, eli lapsi (10 kk) nukkuu nykyään rattaissa, joissa pehmeä kantokoppa ja myös ilman pehmeää kantokoppaa. Pehmusteeksi laitan mitä mieleen tulee, fleecepeittoa tai flanellikapalon taiteltuna tai pakkasilla untuvamakuupussin. Ei ole tullut mieleenkään että selkäpuolelta tulis kylmä, kyllä se kylmä hiipii kasvoihin jotka ovat ilman kanssa kosketuksissa. Hyvin tarkenee siis!
Suurimmassa osassa maailmaa ei edes tunneta vaunuja, vaan lapset on rattaissa ihan vauvasta saakka. Vaunuja taitaa löytyä vain pohjoismaista samassa mittakaavassa kuin Suomessa. Eli nukutus hyvissä rattaissa, joissa selkänojan saa makuuasentoon onnistuu kyllä.
Valitettavasti mulla ei ole kokemusta Suomen talvesta vauvan kanssa, koska olemme asuneet ulkomailla jo useita vuosia ja lapsi syntyi täällä. Täällä talvet on mietoja verrattuna Suomeen. Mutta muutama vinkki tuli mieleen silti:
- Rattaisiin selän alle lampaantalja, jossa viisipiste reiät turvavöitä varten.
- Lampaan taljan alle voit vaikka itse leikellä ohuesta retkeilypatjasta (onkohan ne jotain solukumia tms.) eristävän alusen, josta myös saa remi' ittämällä turvavyöt läpi. Joissain retkipatjoissahan on vielä toinen puoli alumiinipinnoitettu, jotta eristäisi paremmin.
- Näiden päälle kunnon untuvamakuupussi tms, johon vauva hyvin puettuna kerrosvaatteisiin.
Luulisi tarkenevan ainakin pienemmissä pakkasissa?