Kauanko vieroitukseen aikaa?
Hei!
Kauanko kannattaa varata aikaa imetyksen lopettamiseen? Kuukausi, kaksi...? Ja jos imetystä vähentää asteittain, niin kauanko aina kannattaa pitää " yhtä vaihetta" ennen kuin taas vähentää lisää? Meillä vauva 8 kk ja mieluusti imettäisin vielä pitkään, mutta pelkään että uusi raskaus saattaa aiheuttaa ongelmia, jos rinnat kipeytyvät jne.
Olisi siis kiva kuulla, miten olette asian hoitaneet!
Kommentit (6)
Eli tyttö itse vähensi päiväimetyksiä, jotka korvattiin pullolla. Minä lopetin sitten yöimetykset seinään ja imetin vain aamuisin ja iltaisin, päivällä sai pullosta, jonka seurauksena tyttö ei kahden yön jälken halunnut enää lainkaan tissiä.
En tiedä onko tuo sellaista infoa jota kaipasit, mutta enemmän halusin tulla kysymään että oletko sama syyssäde tuolta lapsettomuuspuolelta? Oletko uudelleen raskaana? Jos olet, onnea! Ja jos saa vielä kysyä, miten onnistuitte?
Anteeksi, tää ei kuuluis tänne, mut oli pakko kysyä kun tuttu nimimerkki oli... :)
-Osse ja typykkä nyt 11kk
Eli molempien lapsien kohdalla olen tehnyt niin, että 10kk iässä olen alkanut pikku hiljaa jättämään imetyksiä väliin. Ensin on kokeiltu hapanmaitotuotteita ja niillä korvattu 1 imetys. Sitten tuossa 11kk iässä olen alkanut keittämään puurot tavalliseen maitoon ja sitten jätetty pari päiväimetystä parin viikon kuluessa pois. Jäljelle on jäänyt 1 aamuyön imetys plus yksi päiväimetys.
Sitten on käynyt niin, että en ole enää tarjonnut, mutta olen antanut rintaa jos vauva on sitä halunnut. Nyt kuopus tasan 1v. ikäinen ja 3 päivää on ollut ilman rintaa päivällä. Aamuyöllä viiden aikaan vielä ottaa tissiä jatkaakseen unia siitä muutaman tunnin. Samoin oli esikoisella.
Meillä ei ole annettu kummallekaan pulloa missään vaiheessa. Maito on siis tullut jugurtin, viilin, raejuuston jne. sekä puuromaitojen (4dl/pvä) muodossa. Nyt aletaan sitten kuopuksen kanssa maistelemaan tavallista maitoa nokkamukista. Itse en ole enää pulloa halunnut ottaa mukaan, sillä yksi vieroitus riittää meille =)
Lopetin imetyksen allergioiden takia vauvan ollessa vähän päälle 10kk. Lähtötilanne oli että imetin 5 kertaa päivässä ja kerran aamuyöllä. Ensin jätin yhden päiväimetyksen pois, näin jatkoin viikon, sitten jätin toisenkin pois, taas viikko näin, sitten kolmannen jne. Viimeiseksi jäi aamuyön imetys; n. viitenä aamuna imetin, sitten jätin senkin pois. Vauva ei jäänyt yhtään kaipaamaan rintaa, mitä nyt joskus väsyneenä vieläkin yrittää kaivautua paidan alle :)
Eli kuukauden verran meni aikaa lopetukseen.
Vieroitukseen kannattaa siis varata aikaa, kuten arvelinkin, mutta toisaalta hyvä tietää että se voi tarvittaessa mennä nopeastikin... nähtäväksi jää.
Ja Osse, minähän se... kiitos onnitteluista! Vähän on itselläkin pöllähtänyt olo, sillä tosiaan tikkuun piirtyi heti vahvasti 2 viivaa kun testasin - ja ihan luomusti vielä!! En olisi kyllä uskonut sellaiseen mahdollisuuteen, varsinkaan kun näin väsyneen vauvaperheen merkeissä on monesti hyvä jos jaksetaan toisiamme hetki kädestä pitää, ja mielestäni myös endoni alkoi taas jo ilmoitella itsestään. Ultrassa ei olla vielä käyty joten en tiedä, onko siellä oikeasti joku, mutta jos on, niin aikamoinen päävoitto kyllä saatiin. : ) Onnea matkaan ja peukutuksia teillekin, eikös teilläkin ole kohta taas " tilanne" päällä?
vaikken mä sitä vielä oikein tajua... mutta kiitos peukutuksista, uskonpa että niitä jälleen kerran tarvitaan oikein roppakaupalla...
Aivan mieletöntä, että luomuna tärppäs, olen nyt kuullut niitä hirmuisen määrän " tutuilta" , mikä on aivan mahtavaa.
Nostelen ylöspäin, jos joku kertoisi kokemuksiaan... tieto olisi todella arvokasta! : )