50 tehyläistä paljastaa palkkansa!
Tässä tehyläisten palkkoja ja huom. työvuodet, että repikää siitä sitten nuo huikeat ikälisänne:
http: //www. tehy. fi/viestinta/tehy-lehti/14_2007/palkat_j ulki/
PDF-muodossa olevasta näkyy tarkemmin.
Kommentit (53)
normaalista suomalaisesta palkansaajasta, tai edes keskimääräisestä it-alalla toimivasta.
t: itsekin it-alalla, di:n koulutus, palkka 2800
Siis vastavalmistuneena hänen peruspalkka oli 1.970 ja sen päälle lisät oli 500 euroa. Eli vastavalmistuneena ja 23-vuotiaana hän tienasi eli keskipalkkaisen suomalaisen. Ei mielestäni huonosti jos ajattelee, että itse valmistuttuani juristiksi sain valtiolla 1.800 euroa kuukaudessa virkamiehenä. No aika nopeasti siirryin kyllä yksityiselle sektorille.
perhepäivänhoitajana ei voi kuin unelmoida noista liksoista. Samoin tarhan tätinä. Pph:na käteen kilahtaa puhdasta tuloa noin 1000¿/kk. Tarhan tätinä himppusen enempi.
Ja turha sanoa että ammatinvalintakysymys, niin se on sairaanhoitajillakin.
Mulla palkkaa vähentää oma sairastaminen samoin hoitolasten sairastaminen. Ylityöt menee keveästi siinä jos itse sairastaa jne. Järkiään työpäivät ovat yli 10 tuntia, ensi kuun alusta työt alkaa aamulla klo 5.30 ja loppuu illalla klo 17.30. Ja ihan tasan sama palkka siitä tulee kuin nytkin. Ylityöt saan ehkä joskus vapaana ellen sitten ota rahana vaikka joulua varten.
Missäs ne kaikki huippuakateemiset ja 4000¿/kk tienaavat nyt on? Aina kun täällä kysellään koulutusta ja palkkaa, niin kaikilla on akateeminen loppututkinto ja vähintään 4-tonnia kk palkka. Yhtäkkiä täällä kaikki ilmoittaa tienaavansa vähemmän kuin 2000¿/kk koulutuksesta ja työnkuvasta riippumatta. Ihme porukkaa!
Vastavalmistuneena virkamiehenä palkka oli siis 1.800 euroa. Nyt yksityisellä se on 4.300 euroa ja kokemusta on 6 vuotta. Siinä mielessä ymmärrä hoitajia, että eihän se palkka ihan samalla tavalla heillä nousekaan. Mutta ei se huono nytkään ole jos tuollakoulutuksella pysyy keskituloisten luokassa.
päivätyö, ei lisiä. Taustalla sekä sairaanhoitajan amk että terkkarin amk tutkinnot. Molemmat siis erikseen muutaman vuoden välillä. Kyllä mullakin tuo 2000e kelpaisi...
Ruhtinaalllisia, ja kadehdittavia jos olisi aina viikonloput vapaita, sekä viikolla olevat pyhät ja työaika ma-pe klo. 8-16. Todellisuudessa 1 vkonloppu kuukaudessa vapaana, ei tunneta pyhiä, jotka voisi viettää perheen kanssa. Itselläni on ollut 13 pvän työputki aamu-ilta-aamu jne.., 13pvän välissä oli 1 päivän vapaa, aikaa keräillä voimia, ja hoitaa asioita=) Jokainen alaa tunteva tietää mitä tämä tekee fyysisesti, että henkisesti.
Se siitä omasta elämästä, ja perhe-elämästä...
samaan listaan vertailun vuoksi muiden naisten palkkoja. Ihan vaikka vaan sieltä sosiaalipuolelta samalta kuntasektorilta.
lässytystä puolin ja toisin. On melko turhaa verrata ammattejen tärkeyttä toisiinsa ja kateellisesti argumentoida toisten tuloja. Kysymyksessa on kuitenkin palkkatulo, joka oman näkemykseni mukaan on useasti aivan liian korkea verrattuna työpanoksen tuottoon.
Jokainen voi tehda valintansa kykyjensä puitteissa. Sh, jolla on tuottavuutta ja kapasiteettia riittävästi on jo aikoja sitten kouluttautunut lääkäriksi ja tienaa 7.000 ¿ kk ansaitusti. Itse en ole lääkäri vaan yliopistotutkinnon omavaa yrittäjä, joka tienaa juuri sen mitä itse ansaitsee.
Kuka estää tyytymätöntä hoitajaa irtisanoutumasta ja perustamasta hoivapalveluyritysta? Myyköön sitten palvelujaan kunnille. Kysyntää kun kuulemma on enemmän kuin tarjontaa.
Tämä marxilainen työväentouhotus on kuvottavaa!
Ja minusta ihan turha vauhkota niiden akateemisten, jotka tienaavat alle 3000 euroa, ettei hoitsuille pitäisi maksaa enempää kuin " minäkään en saa, vaikka olen akateeminen ja pitkän uran tehnyt jne." Vaihtakaa alaa, minusta suuri osa akateemisista ihmisistä on esim. jo sivuaineidensa kautta (ainakin jos on ollut fiksu) tehdä muutakin kuin 2000 euron työtään. Minä en p:ttäni penkistä kyllä viitsisi nostaa alle 3000 euron -tai itseasiassa en alle 4000 ja enemmän minäkin tahtoisin aina vaan. Hoitajat harvemmin voivat ns. kauheasti valita ainakaan uran alussa, tekisivätkö sittenkin jotain muuta. Yksityisillä ei minusta niin hurjan suuria rahoja enemmän kuitenkaan makseta. Ja kuka se sinunkin vanhempasi, isovanhempasi kuitenkin hoitaa???
Ei silti, kaikille hoivatyötä tekeville (niin lasten, sairaiden jne.) soisi kyllä vastuuta vastaavan palkan arvokkaasta työstä.
T. se akateeminen yli 4000 euroa tienaava, joka voisi veroprosenttiaan vaikka sen 2-3 % nostaa, jotta julkinen terveydenhuolto voitaisiin turvata ja ihmisille maksaa asiallinen palkka asiallisesta työstä
Tienaa saman kuin moni hoitaja ja on sillä niin kadehditulla paperialalla töissä..... Että semmosta....
Vierailija:
normaalista suomalaisesta palkansaajasta, tai edes keskimääräisestä it-alalla toimivasta.t: itsekin it-alalla, di:n koulutus, palkka 2800
Missasit nyt pointin ja kaukaa. 2000 euroa ei ole hyvä palkka nykypäivänä. Huonompiakin palkkoja tietysti on, muttei se edelleenkään parin tonnin liksasta tee nykyisellä kustannustasolla hyvää. En väittänytkään olevani mikään keskivertopalkansaaja, mutta kyllä sh:ien liksa pistää ihmettelemään.
Tarkoituksena oli myös havainnollistaa sitä, että minä, joka teen työtä, jossa ei oikeasti joudu kantamaan vastuuta mistään kovin kummoisesta (projekteista, aikatauluista, teknisistä ratkaisuista, kustannuksista, tuotoista, jaadajaa), saan palkkatulona kolme kertaa sen mitä sairaanhoitaja, joka tekee raskasta työtä ihmisten parissa ja kantaa vastuun heidän terveydestään eli oikeasti jostain arvokaasta. Yritin tässä hiukan kuvata sitä, millainen ero on vastuulla ja vastuulla. Get it?
Jos sinulla on DI:n tutkinto ja teet tuolla palkalla jotain muuta työtä kuin yksikertaisia toteutustöitä, kannattaa ryhtyä joko palkkaneuvotteluihin tai vaihtaa työpaikkaa. Aika kurjaa liksaa alan keskiarvoon nähden saat sinäkin. Ainakin pääkaupunkiseudulla.
Tosin eihän se tutkinto työntekijää tee. Sen jälkeen kun tutkinnot on hankittu, oma arvonsa pitää osoittaa sillä, että oikeasti osaa jotakin.
zkelvin: