mikä tekee sairaanhoitaja työstä raskaan?
vastuu
fyysinen/ henkinen rasitus
kiire
kertokaa, sillä haluaisin ymmärtää
Kommentit (67)
ne viinalta haisevat, aineissa olevat tai muuten vain hullut öykkärit, jotka myös pitäisi hoitaa, välillä oman turvallisuuden uhallakin.
että saadaan lisää palkkaa. Suurin ongelma on henkilöstön vähyys.
Nukut joka toisen yön hyvin ja joka toisen yön huonosti!
Henkilöstön vähyys johtuu osittain siitä, että palkka on huono.
Vierailija:
ne viinalta haisevat, aineissa olevat tai muuten vain hullut öykkärit, jotka myös pitäisi hoitaa, välillä oman turvallisuuden uhallakin.
Niin, mutta kun nää kaikki yhdistyy sairaanhoitajan työssä.. 3
Näitä molempia edellä mainittuja tehneenä en voi kuin ihmetellä. Sh:n homma on sentään sisätiloissa ja siistissä ympäristössä tehtävää, ja palkka on parempi jo nyt kuin lomittajalla tai metsurilla.
Lomittajanakin työ on epäsäännöllistä, aikaisia herätyksiä, likaiset työolot, altistumista allergeeneille, vaatii koneiden ja laitteiden käyttötaitoa ja eläinten ja koneiden kanssa on loukkaantumisriski. Olet myös taloudellisesti vastuussa ko. yrittäjän ansiosta ja työ laadusta. Sairaanhoitaja ei ole vastaavasti vastuussa. Multakin on tilistä mennyt vahingonkorvauksia joskus, käykö sh:ille samoin, jos vaikka potilas kuolee hoitovirheen takia?
hoitaja on vastuussa tekemisistään!
soiteltiin vapaa-ajalla viikonloppuisin ja myöhään iltaisin. Kaupassa jouduin palvelemaan vuorotyössä jos jonkinlaista tallaajaa, osa oli aineissa jne.
Siis jos hoitaja tekee hoitovirheen, jonka seurauksena lapsi vaikka vammautuu. MIkä prosessi hoitajalla on edessään?
MInua kiinnostaa.
T: Hoitovirheestä vammautuneen äiti, joka on muistutuksen jälkeen nä kyseiseltä hoitajalta nähnyt tasan raportin yön tapahtumista jonka jälkeen ainoa kontakti on ollut Potilasvakuutuskeskus.
Vierailija:
Vierailija:ne viinalta haisevat, aineissa olevat tai muuten vain hullut öykkärit, jotka myös pitäisi hoitaa, välillä oman turvallisuuden uhallakin.
Siis mikä siitä tekee jotenki ainutlaatuista siitä hoitajan työnraskaudesta.
Lisää Kiitos
ihan normivirkailijat virastoissa joutuu nykyään tekemisiin kaiken maailman kahjojen kanssa jatkuvasti. Ja palkat aivan persiistä sielläkin. Ja monet opiskelleet muuten todella pitkään, noin verrattuna sairaanhoitajiin.
Ei puhettakaan, että saisi edes 4 viikkoa pitää kesälomaa putkeen.
20 vuotta tehnyt sairaanhoitajan työtä, nyt tosin teen enää 75% palkalla ja työajalla. Ei siksi, että en haluaisi tehdä täyttä työaikaa, minä en vaan yksinkertaisesti enää jaksa!
Moni muukin kolleegani on vaihatnut kokonaan alaa paremman palkan ja helpomman työn perässä.
Hassua, että suurin arvostelu tulee aina teiltä, jotka ette ole päivääkään tätä työtä tehnyt. ilmeisesti sinua ei ole tarvinnut koskaan sairaalassa/teholla hoitaa. Ilmeisesti en ole myöskään hoitanut omaistasi, koska ihmettelet vielä.
Kun palkka nousee oikealle tasolle täältä palkkakuopasta, niin vähenee tämä ammatinvaihtohalukkuus. Siten ei ole katastrofia tiedossa muutaman vuoden päästä.
Muutenkin tuntuu ihan oikeasti ihmeelliseltä, että työmme ja palkkauksen arvostelijat vähättelevät sairaanhoitajan työtä. Tajuatteko te lainkaan, että joudun oikeasti kantamaan vastuun virheistäni! Ei sitä tee kukaan muu puolestani. Ei meillä myöskään ole koko ajan lääkäri takapiruna ja tukena teholla, kuten ei osastoillakaan.
Tykkään työstäni ihan hirmuisesti, mutta olisihan siitä upeaa saada työn vastuun ja työaikojen mukainen palkka.
Vierailija:
20 vuotta tehnyt sairaanhoitajan työtä, nyt tosin teen enää 75% palkalla ja työajalla. Ei siksi, että en haluaisi tehdä täyttä työaikaa, minä en vaan yksinkertaisesti enää jaksa!
Moni muukin kolleegani on vaihatnut kokonaan alaa paremman palkan ja helpomman työn perässä.Hassua, että suurin arvostelu tulee aina teiltä, jotka ette ole päivääkään tätä työtä tehnyt. ilmeisesti sinua ei ole tarvinnut koskaan sairaalassa/teholla hoitaa. Ilmeisesti en ole myöskään hoitanut omaistasi, koska ihmettelet vielä.
Kun palkka nousee oikealle tasolle täältä palkkakuopasta, niin vähenee tämä ammatinvaihtohalukkuus. Siten ei ole katastrofia tiedossa muutaman vuoden päästä.
Muutenkin tuntuu ihan oikeasti ihmeelliseltä, että työmme ja palkkauksen arvostelijat vähättelevät sairaanhoitajan työtä. Tajuatteko te lainkaan, että joudun oikeasti kantamaan vastuun virheistäni! Ei sitä tee kukaan muu puolestani. Ei meillä myöskään ole koko ajan lääkäri takapiruna ja tukena teholla, kuten ei osastoillakaan.
Tykkään työstäni ihan hirmuisesti, mutta olisihan siitä upeaa saada työn vastuun ja työaikojen mukainen palkka.
Mutta vietin taannoin jonkin aikaa sairaalassa tavallisella osastolla ja teholla, joten tulipa nähdyksi mitä se hoitajien työ käytännössä on. Tuli nähtyä jo muutamassa päivässä niin vastenmielisiä operaatioita ja potilaita, että kyllä minulle ainakin saisi maksaa heidän palkkaansa enemmän että siihen ryhtyisin. Sitä en osaa potilaan asemasta sanoa, että kuka heistä oli sh ja kuka lh tms.
kuinka moni hoitsu haluaa rakennushommiin kun siintä tienaa niin hyvin! kaikille ei vaan sovi hoitotyö!
Vierailija:
Moni muukin kolleegani on vaihatnut kokonaan alaa paremman palkan ja helpomman työn perässä.Hassua, että suurin arvostelu tulee aina teiltä, jotka ette ole päivääkään tätä työtä tehnyt. ilmeisesti sinua ei ole tarvinnut koskaan sairaalassa/teholla hoitaa. Ilmeisesti en ole myöskään hoitanut omaistasi, koska ihmettelet vielä.
AP
Mulle työn teki raskaimmaksi karmeat työvuorot. En tiedä toimitaanko HUS:issa edelleen samoin, mutta olin silloin erittäin vaativalla osastolla töissä ja siellä paiskittiin 12-16 tunnin työvuoroja. 12 tuntia oli siis ns. normaalipäivä, mutta joskus joutui tekemään pitempiäkin. Tätä perusteltiin sillä, että potilaalla on tärkeää olla " omahoitaja" . Viikkotuntimäärä saattoi siis olla joskus 80 tuntia tai ylikin. Tietysti välillä tuli sitten pitempiä vapaita putkeen (joihin ei tosin itse voinut vaikuttaa mitenkään).
Itse koin tuollaiset työputket erittäin raskaaksi, koska samalla olin
vastuussa potilaiden turvallisuudesta/hengestä. Jatkuva väsymys ei tosiaan ollut hyväksi ja vaikutti suuresti myös perhe-elämään. Vaihdoin siis alaa, mutta en palkan takia (vaikka silloin sekin oli oikeasti HUONO - n. 8000mk/kk).
plus se että joutuu näkemään kuolemaan, kipua, tuskaa, jne...