Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan silmä kovana seurattu Tehyn toimia. Onneksi nyt oma leikkaus on ennen tuota irtisanomispäivää joten alta pitäisi keritä pois... Kaikki tuki silti kanssasisarille- toimet ovat ihan oikeat. Toivon todella että ratkaisu löytyy ilman että potilaiden siitä täytyy kärsiä.

Haalari G: Itselläni nyt aluksi 56 fleecehaalari ja 62 toppapuku. Ostin vaatteita ison paketin ja 68 toppahaalareita tuli siinä useampia joten uskon että haalari tilanne on turvattu talveksi. Mutta esikoinen syntynyt samaan aikaan ja tutan 62 toppiksella päästiin pitkälle- oli aika reilun kokoinen.

Tässä alkaa hissukseen varmaan käynnistyä joku sisäinen valmistautuminen tuohon synnytykseen. Huomaan joskus olevani erittäin uppoutunut omaan olotilaani ja pohtivan kaikkea pientä. Vaikka olo onkin aika tuskainen tämän kummun kanssa uskon tämän 2 viikon sujuvan aika nopeasti. Olo on outo kun tietää tarkan päivän milloin vauva on sylissä.

Mutta nyt siivoamaan...

Eppuliina rv 36+4

Vierailija
2/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime viikolla se äitipolikäynti vauvan perätilan vuoksi. Vauvaa yritettiin kääntää kahteen kertaan, mutta pyörähti molemmilla kerroilla takaisin kun oltiin päästy puoleen väliin. Eli antaapa hänen sitten olla! Kääntämässä oli yhtä aikaa kaksi lääkäriä, joista toinen seurasi koko ajan vauvan vointia/tilaa ultralla. Kääntäminen sattui ihan kauheasti, melkein yhtä paljon kuin itse synnytys.

Koska ulkokäännös ei onnistunut, tehtiin samalla reissulla lantion magneettikuvaus josta selviää voinko synnyttää vauvan perätilassa. Lääkäri soittaa tuloksesta tämän viikon aikana. Sain siis itse valita haluanko perätilasynnytyksen vai sektion. Uskoisin, että pystyn helposti synnyttämään vauvan, koska koko arvio oli viime viikolla (rv 36+4) 2,7kg eli painoa olisi laskettuna aikana n. 3,5kg. Ja onhan mahdollista, että vauva vielä kääntyy itsestään! :)

Tuon kääntöyrityksen jälkeen on supistellut kovasti/kipeästi ja melko tiuhaankin ja myös menkkamaista kipua tuntuu selässä ja alamahassa, joten on alkanut jännittää, että vauva syntyiskin jo ennen laskettua aikaa. Eilen sitten ostin tarvikkeet (vaipat, vanulaput yms.) vauvaa varten, laitoin hoitopöydän ja pesin vaatteet valmiiksi. Onpahan sitten valmista ainakin niiltä osin! Mies jo kyselikin, että onko sulla lähtö tulossa, kun noin touhuat kaikkea valmiiksi :)

Jännittää kyllä aika kovasti tuo synnytys, kun matkaa sairaalaan on n. 80km. Perätilasynnytystä ei oikein mielellään tekisi ambulanssissa, saati taksissa...

Joku puhui eilen housujen kastumisesta. Mulla on ihan samanlaista! Tosi inhottavaa. Kaiken kaikkiaankin alan olla melko täynnä näitä raskausajan vaivoja, joten siinä mielessä ei haittaa vaikka vauva jo syntyisikin. Muuten saisi kyllä köllötellä mahassa vielä ainakin 1,5viikon ajan.

Toppapuvusta: Synnärille otan mukaan äitiyspakkauksen kevyttoppahaalarin kokoa 70cm. Ei ole mielestäni liian iso, koska hihoja ja lahkeita saa niin hyvin käärittyä. Toppapuvuksi on varattu 80cm haalari, joka mahtuu sitten koko talven ja mahdollisesti vielä ensi syksynäkin. Kaikki lapset on syntyneet näihin samoihin aikoihin ja hyvin ovat pärjänneet tuolla 80cm puvulla. Suurimmaksi osaksi käytössä on kuitenkin aina ollut tuo kevyttoppapuku, koska kovilla pakkasilla ei lähdetä joka tapauksessa ulos. Jos vauva on kovin pieni, niin pitää sit katsoa hankkiiko vielä jonkun pienemmän puvun käytettynä...

Saapas nähdä kuka meistä lähtee seuraavaksi synnyttämään! :)

Tähkäpää rv 37+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä sumuisen harmaasta Jyväskylästä! Eppuliina ehti ennen mua kirjoittamaan ekan viestin, kun mun piti käydä juomassa aamukahvi ennenkuin se jäähtyy. :)

Täälläkin vähän huolettaa tuo Tehy. Mulla on la 16.11. ja suuresti toivon, ettei sen yli tarvitse mennä! Tiedänhän minä että synnytykset hoidetaan joka tapauksessa, mutta paljon mieluummin olisin kokeneiden kätilöiden käsissä kuin lääkärien. Kammottaa just mielikuvat 90%:n episiotomioista ja sängyssä selällään synnyttämisestä... Uhh. Toivottavasti koko jutusta selvitään ilman irtisanomisia.

Vauvan talvivaatteista: Saan siskolta lainaan kokoa 62 olevan haalarin, mutta kun näin heidän vastasyntyneensä siinä puvussa, oli pakko alkaa tehdä itse yhtä vielä pienempää haalaria. :) Eihän sen vauvan jalat ylettäneet edes lahkeisiin... Eipä sillä muuten väliä, mutta turvaistuimeen on hankala laittaa kun jalat on kippurassa jossain siellä sisällä. Ja kun muutenkin tykkään ommella ja aikaa on, niin mikäs siinä. Meidän ipanalle on siis olemassa haalarit kokoa 56cm, 62cm ja vielä se äp:n 68-senttinen. Ei luulis olevan valittamista.

Joulusuunnitelmia ei olla vielä tehty. Kynttilöitä oon pikkuhiljaa sytytellyt, mutta lahjoista ja muista en todellakaan aio stressata. Aaton ja pyhät olemme kuitenkin luultavasti jommassakummassa mummolassa, joten ruokiakaan ei tarvitse itse laittaa. :) (Laiskuri minä!) Saa nähdä sitten, milloin pidetään vauvan ristiäiset. Ennen joulua, joulun aikaan vai joulun jälkeen? Toisaalta olisi kätevää yhdistää ne jompaankumpaan mummolaan... Riippuuhan se siitäkin, milloin napero päättää putkahtaa maailmaan.

Mistä puheen ollen, vielä ei ainakaan ole merkkiäkään siitä että napero joskus olisi tulossa. Ei pahemmin supistele, ja ne vähätkään eivät ole millään lailla kipeitä. Torstaina on tosin lääkärineuvola ja siellä näkee sit sisäpuolen tilannetta vähäsen. Tsemppiä vain teille joilla supistelee kipeästikin! Tässä vaiheessahan se ei juuri enää haittaa kun vauvat alkaa olla valmiita syntymään. Uskomaton ajatus kyllä...

Viikonlopuksi olemme lähdössä vielä kavereille kylään muutaman sadan kilsan päähän. Pakko lähteä nyt kun vielä voi! Ja kun olo on ollut näin hyvä, tekee mieli lähteäkin. Pidetään vain paljon taukoja matkan aikana niin ei puudu paikat.

En muista onko aiheesta ollut jo keskustelua, mutta pieni GALLUP: Kuka aikoo käyttää kestovaippoja? Itse olen neulonut hahtuvavillahousuja, hankkinut harsoja, ja nyt viimeisimmäksi tehnyt muotoonommeltuja sisävaippoja ja PUL-kuoria. Usko ja luottamus on luja, että niitä myös käytetään! :) Oon antanut tuotokseni koekäyttöön siskon vauvalle, ja vastalahjaksi saan sit parannus- ja korjausehdotuksia. Kätevä järjestely!

Ai niin, eilen illalla huomasin vatsanahassa ekat raskausarvet. :( Plääh... Elin jo toivossa ettei niitä tulisi ollenkaan. Ei nuo nyt isoja ole eikä ohimennen varmaan huomaisi ollenkaan, mutta tylsää silti.

Mutta ei kai tässä muuta. Mukavaa päivänjatkoa vain jokaiselle! Koitetaan jaksaa mahareppujemme kanssa! :)

-Ama-riia rv 35+4

Vierailija
4/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllästyminen raskaustilaan jatkuu. Nivuset on ihan hellinä kun kävelee tai vaihtaa asentoa. Kaippa se Veikan pää on sitten jo tuolla alhaalla. Nyt on kyllä supistellut vähemmän, mutta toivon hartaasti että Veikka päättäis syntyä pari viikkoa ennen La:a kuin pariviikkoa sen jälkeen.

Ama-riia kyseli kestovaipoista. On niistä tainut olla puhetta aikasemminkin, mutta vastataan siis että minä aion ruveta kestoilemaan. Oikeastaan alusta asti ollut selvää että niillä mennään. Enkä oo edes miettinyt että ois jotenkin isotöistä tms. Kaverilta ostin vinon pinon fuzzeja ja äitini on neulonut muutamia villahousuja ja valmisvaippoja ja harsoja on tullut hommattua. Lähinnä huuto.netistä oon hyväkuntoista ja uutta tavaraa etsinyt. Ajattelin että ostan käytettynä mahdollisimman erilaisia ja sit ku näkee mikä toimii parhaiten niin ostaa sit uutena niitä lisää. Niin tulee vähiten taloudellista tappiota kun ne jotka ei toimi omalla vauvalla saa hyvin kaupattua samaan hintaan edelleen, mut jos uutta on kerrankin käytetty niin siitä ei enää uuden hintaa saa myynnissä takas.

Tänään tulis sitten se miehen sisko lapsineen yökylään. Ei jaksas yhtään nyt vieraita mut eipä tässä taida olla vaihtoehtoja ja kuitenkin niin harvoin nähdään kun asuvat aika kaukana. Jospa sitä jotenkin jaksas olla seurustelutuulella, vaikka yleensä olen kyllä iltaisin jo puolikuollut ja ajatukset jossain ihan muualla.

Sanle ja Veikka 36+0 (poks!)

Vierailija
5/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÄivää marraskuisille, kurkistan tuolta joulukuisten pinosta...alunperin kyllä kirjoittelinkin marraskuisiin kun laskettuaika oli 25.11, mutta sitä siirrettiin 2.12 joten siirryin joulukuisiin.

Nyt minua on alkanut epäilyttämään tuo lasketunajan paikkaansa pitävyys....maha on nimittäin aivan jättisuuri,roikkuu polvissa ja olo on todella raihnainen ja rakenneultrassa vauva oli 6päivää isompi kuin laskettuaika antaa olettaa. Tuo 6päivää on sama, jolla laskettua alussa siirrettiin eteenpäin.

Kysyisinkin nyt, mitä B-mittoja teillä on merkitty rakenneultrassa neuvolakorttiin? Mulla 20+4 mitta oli 51, vastaa viikkoa 21+3. Mietityttää että josko tämä hyvinkin tulis marraskuun puolella...

Kiitos jos viitsitte kommentoida

Minjuska ja Manteli 33+2 (vai 34+1?)

Vierailija
6/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistais aurinko niin olis edes pirtämpi olo. Huomenna on neuvola ja uusi viikko lähtee käyntii. Ajatella että viikko 38 alkaa.

Minjuska: Asukin b-mitta oli 28+0 27.4mm ja vastasi viikkoa 29+2. Rakenneultrassa oli vielä neljä päivää vanhempi. Nyt sitten oli kuitenkin rv 36 ihan sopivan kokoinen eli painoa oli 2780g ja syntymäpainoksi arvioivat n.3.5kg.

Tarald: Mulla on vieläkin turvonneet kädet, vaikka en ole syönyt suolasta. Tais viikonlopulta jäädä, kun söin pitsaa ja muutaman sipsin.

sanle: Jaksamista!

Meillä ei rueta kestovaippailemaan. Mutta saa nähdä milloin mieli muuttuu...

Kokeneemmat kertokaa, laitanko vauvalle liian paljon vaatteita kotiin tullessa:

-body

-housut, jossa on lahkeen päät sukkien malliset ( tiedätte varmaankin mitä tarkoitan)

-Paita ja housut

-sukat

-villavaatteet

-toppapuku

-myssy ja hattu

-toppahanskat ja tossut

-tulppa ja hiplaaja-

rv 36+6

Vierailija
7/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla sain kuulla vauvauutisen....kaverini, jolla oli sama laskettu aika kuin minulla on saanut vauvansa tänään....huih...koskahan tämä meidän pipana sitten mahtaa tulla. Kyllä sais kanssa tulla ajoissa. Nukkuminen on jo tosi hankalaa kun monta kertaa heräilee ja jalat särkee huonosta asennosta. Muuten olo on aika ok kun ei mitään suurempia ala tekemään.

Mä oon hankkinut vähän pienemmän haalarin kuin mitä ä-pakkauksessa oli ja sillä koetan sitten pärjätä. Oliskohan se ollut joku 62 tai 68 senttinen. Kestovaippoja olen myös ajatellut alkaa käyttämään. Muutamia hankittu jo valmiiksi, mutta pitänee sitten ostaa lisää jos koetaan hyväksi. Kokemusta kun ei ennestään ole minkäänlaisista vaipoista ;)

Tehyn asioista monet ovat huolissaan....mulla laskettu aika osuu vielä tämän kuun viimeiseen päivään, joten ei taida siitä huolta olla. Sellainen käsitys minulla kuitenkin on, että synnytykset kuuluvat siihen sarjaan, jotka turvataan....en sitten tiedä varmaksi. Uskoisin, että kaikki voivat hyvillä mielin sinne mennä. Eipä tiedä vaikka sopu tulisi jo sitä ennen.

Hyvä kumminkin on, että ovat alkaneet painostaa työnantajaa toden teolla, sillä ovathan nuo palkat aika naurettavia ja lehdissä vääristellään tuloja usein yläkanttiin reilustikin. Tiedä, mistä tilastoista saavat ne luvut. Jännää vaan, että nyt kun uhataan lopettaa työt niin vasta nyt ihmiset alkanut " itkeä" ja ihmetellä mitä nyt tehdään. Työn tärkeys huomataan vasta kun se osuu omalle kohdalle.

No joo...ehkä pitää lopettaa ennenkuin tästä tulee hirmuinen saarna....

jospa menis nyt kokeilemaan sitä paljon mainostettua pätkis-kakkua!!!

Dragondream 37+6

Vierailija
8/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minjuska: bm rv 29+3 oli 74 ja 34+4 87.

tulppa: Omasta kassista löytyy pitkähiainen body,potkuhousut, tumput, sukat, villasukat, kypärämyssy,pipo ja fleecehaalari. Auto on kuitenkin lämmin joten en älyttömiä aio pakata päälle. Autoon varalta vielä fleecehuopa jos sattuu älytön pakkanen kohdalle.

Vierailija
9/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan kaikille mahakkaille! Itsellä suht ok nukuttu yö takana. Alkuyöstä supisteli, mutta sitten rauhoittui ja sain nukuttua jotenkuten.

Synnytys vaivaa päätä ihan koko ajan. Lähinnä se että milloin tästä lähdetään ja millaista elämä on sitten kolmen lapsen kanssa. Tykkään suunnitella elämään aikalailla eteenpäin ainakin lomien suhteen ja nyt en ole pystynyt siihen ollenkaan ja sekin harmittaa vietävästi. Lapsilla on syysloma ens viikolla, eikä mitään kivaa ole heille tiedossa. Alkaa oma pinna olemaan suht kireällä. Mä jo meinasin miehelle sanoa, että ottaa lapset mukaansa ja lähtee vaikka mummulaan tai jotain ja minä jään tänne kotiin odottelemaan vauvaa. Ei mua niin hirveästi haittais vaikkei se olis synnytyksessä mukana.

Turvotuksesta joku jutteli. Mulla sitä on nyt kans ihan reilusti. Eilen lääkärissä hoitsu sanoi, että sormukset pois ja heti ettei jouduta leikkaamaan irti. En saanut yhtä enää pois, mutta kaksi muuta lähti melko vaivattomasti. Jalkapöydät on myös tosi turvoneet eikä kenkiä tahdo saada enää jalkaan. Juon vettä aivan tajuttomasti päivittäin, mutta ei siitä mitään apua ole.

Huoh.. oon niin valmis synnyttämään kun ihminen vain voi olla..

Sasusasu 37+3

Vierailija
10/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaa päivä taas....ja pläh-olokin..ei oikein mikään huvittas ja ahistaa kaikki. (valivali näin heti alkuun)

Täällä on ollu aika monella jo supistuksia ja kipeitäkin sellaisia...mulla meinaa olla vaan semmonen levoton olo..ei kauheesti oo nyt supistellu, mutta illalla on levoton olo..jalkoja jotenki särkee ja kaikki ahistaa ja mietityttää koko ajan, että mitähän jos tästä ihan kohta joutuu lähtemään ja mulla ei oo ees mitään vielä oikein valmiina. :P Tänään päätinkin pestä sitten vauvan vaatteita ainakin ja miettiä vähän, että mitä sitä ottaa synnärille mukaan. Aika kuluu äkkiä...hui...mutta tunne on että sais se jo masuasukki tullakin ulos.

Turvotuksesta on ollut puhetta kans...mulla on kans niin turvonneet ja puutuneet paikat joka aamu ja päivä ja ilta ja yö...noh, koko ajan mutta varsinkin yöllä puutuu paikat ja aamulla on ihan järkyttävän turvonneet ja ei voi edes hammasharjaa pitää kädessä kun niveliin sattuu ja puutuu paikat :P Mullakin on vihkisormus jäänyt sormeen eikä sitä saa enään millään poies...ei nyt oikein halutta sitä katkastakaan, joten onko mitään keinoja millä sen sais pois?? rasvat ja kylmä vesi ja muut sellaset on jo kokeiltu ;)! :D

Joulustakin on ollut puhetta...minä oon kyllä kans semmonen jouluihminen, tykkään koristella ja laitella valoja sun muita...tänä vuonna taitaa vaan jäädä vähän heikommalle, kun ei taida jaksaa mitään enään tässä vaiheessakaan tehä ;) ja sitten sitä on jo niin kiinni vauva-arjessa kun vaavi syntyy, että ei ehkä ehdi sittenkään. Ei ole edes vielä tietoa missä sitä joulun viettää...saapa nähdä :O :)...ehkä me ollaan vaan kotona. :) Olis ollu ihanaa lähtä johonkin mökille vaan oleilemaan ihan vaan perheen kesken...mutta eipä noita mökkejä enään taida edes saada ;)

Sairaaloiden irtisanoutumisistakin on ollu vaikka jos mitä kirjotettavaa....minä vaan toivon, että tämä masuasukki tulis laskettuna aikana tai sitten jo vaikka ennemminkin ettei ainakaan ehtis koskea mun kohdalle nuo irtisanoutumiset, jos ne koskee synnäripuolta...pelottaa kyllä sitten jos menee yli ja kaikki rumba alkaa...:O Noh, toivotaan parasta.

Mitäs muuta...viikonloppu on takana ja meni ihan ok, kotona vaan oleskellessa...eipä kyllä tullut tehtyä mitään...vähän siivoilin ja ruokaa tein ja miehen pojalle piti pitää TAAS jälleen kerran puhuttelu perjantaina...oli nimittäin lyönyt torstaina jotakin 11-vuotiasta poikaa huuleen niin että huuli oli haljennut :O....että tämmöstä täällä...en tiiä miten minä saan tuohon poikaan järkeä päähän, että sitä väkivaltaa ei käytetä koulussa...mutta melko rohkeasti oli tehny, jos ite on vaan 6-vuotias tai no pian 7, mutta että lyö 4 vuotta vanhempaa poikaa turpaan...hui :O Vielä se kostautuu takaisin sillekin kun joku vanhempi poika antaa takas....toivottavasti tilanne rauhottus hänenkin osaltaan, koska mulla tuntuu ettei energia nyt riitä " kouluttamaan" noinkin isoa poikaa jo...tai jotenkin ei mun sana vaan siihen päde yhtään :(

Mutta näinpä täällä tänään....Oikein mukavaa tiistaita kaikille isomahaisille ;) Jännää, että kohta se tämä meijän palstan väkikin on nyytti kainalossaan toinen toisensa perään :D Ihanaa....olis se jo aikakin, eiks je? ;)

Malaika + vauveli 36+2 taitaa olla nyt jos en ihan oo laskuissa väärässä....

Vierailija
11/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa taas. Päivittäin käyn lukemassa viestejä, mutta en vain saa itse aikaiseksi kirjautua ja pinoutua.

Aikas tuskaista alkaa olo olla jo täälläkin. Yöt on katkonaisia, pari vessareissua, janottaa, mies kuorsaa, on kuuma ja suorastaan hiki, paikat puutuu jne... Viime viikolla oli lääkärineuvola ja paikat oli kiinni, kanavaa jäljellä 2,5 cm ja pehmenemään päin, joskaan ei vielä pehmeä. Nyt on tosin jo monta päivää ollut samanlainen olo, kuin esikoisen aikana päivää ennen synnytystä. Saisi tosiaan jo tulla. Eilen pakkailin vauvalle jo sairaalakassinkin, jonka mies saa sitten tuoda. Omaakin kassia pitäisi laittaa, mutta tänään vasta kävin ostamassa loput tavarat, jotka haluan mukaan ja vielä pitäisi pyykkiäkin pestä.

Joku kyseli mitä vauvalle vaatetta, minä pakkasin puolipotkarit, pitkähihaisen bodyn, sellaisen samettihaalarin, villasukat, villalapaset, lakin ja kevyttoppapuvun. Mukaan tulee vielä peitto kaukaloon, jos tarvetta. Autossa on kuitenkin lämmin ja jos yllätyspakkaset yllättää, mies voi sitten ottaa paksumman haalarin mukaan.

En tosin ole hankkinut uutta vaan se äitiyspakkauksen 68 cm toppahaalari on esikoisen 80cm;n jäämien lisäksi, mutta niillä pärjätään. Vaunuissa voi kuitenkin käyttää sitten peittoja ja makuupussia lisänä. Autossa taas pakkasta ei ole.

Kivuttomia suppareita on päivittäin ja eilen yksi kivuliaskin taisi olla. Otin heti imurin käteen, mutta eipä ollut siitä apua. En oikeastaan muutenkaan usko noihin poppaskonsteihin, ehkä ne avittavat silloin, jos muutenkin synnytys on käynnistymässä.

Menispäs tämäkin omanapaiseksi taas, mutta ei millään jaksa muistaa muuta kommentoitavaa. Taidan tästä ryhdistäytyä ja mennä täyttämään astianpesukoneen sekä siivoamaan kodinhoitohuoneen ja WC:n. Sitten voisi vielä ottaa pienet torkut esikoisen vieressä ja iltapäivällä tehdä kävelylenkin lähiapteekkiin hakemaan Rennietä... pääsivät loppumaan taas.

Harmon tänään tasan rv 38....

Vierailija
12/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että niin moni aktiivinen on taas kirjoitellut kuulumisia!

Minullakin on alkanut synnytysasiat pyöriä toden teolla mielessä. Täällä kotosalla kun on aikaa miettiä asioita. Lähinnä arveluttaa se, että onko itse valmistautunut riittävästi synnytykseen ja se, missä, milloin ja millä tavalla synnytys oikein mahtaa käynnistyä. Edelleen sairaalakassi on ' vaan' puolipakattuna. Ajattelin ehtiväni ottaa loput kamppeet mukaan sitten hetken koittaessa. No, asiat on kuitenkin laitettu listaan, joten hätätilanteessa mieskin varmaan osaa puuttuvat tavarat kassiin pakata.

Vaaveille on sairaalatavarat laitettu valmiiksi jo oikeastaan muutama viikko sitten ja aika samantyylisesti olen pakannut vaatteita kuin te toveritkin: pitkät bodyt, pitkät potkuhousut, villavaatteet, sukkia, lakkeja ja tällä hetkellä mukana on kevyttoppapuvut, mutta jos oikein kylmä yllättää, niin varmaan pitää napata tosiaan nuo paksummat toppikset mukaan.

Ensimmäiset raskausarvet ovat ilmestyneet navan ympärille. Muuten ei ole sellainen olo, että vatsa kasvaisi hirmuista tahtia. Eilisen aikana mielestäni vatsan muoto kuitenkin muuttui, eli alas tuli sellainen kumpu ja sitten taas navan alla on vähän niinkuin ' lommo' tai sellainen tasainen kohta. Öisin varsinkin edelleen supistelee, mutta ei ainakaan kovin kivuliaasti.

Teistä monet odottavat joulua innokkaasti. Mä en ole koskaan ollut oikein ' jouluihminen' . Toki en kuulu kirkkoonkaan... lapset saavat kuitenkin ristiäiset ja varmaan heidän kauttaan saatan itsekin löytää taas sen oikean joulun tunnelman.

Taidanpa lähteä ruokaostoksille ja hyvää loppuviikkoa kaikille masuille!!

Fubu ja tuplat 35+3

Vierailija
13/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas, tällä viikolla on tämän mamman yöunet loppuneet kello 05.00 ILMAN mitään erikoista. Tai siis vessaan pitää nousta niin sitten ei uni enää tule ja olo on sen mukainen. Lonkkia särkee ja alakertaa vihloo. Vauva poraa päätään alaspäin niin että selässä tuntuu (tätä en muista esikoisen ajoilta). Sais jo syntyä. Kaiken lisäks tuntuu että hiivasta sain riesan vielä näin loppumetreillä (että sekin piti vielä vaivoiksi saada!!!) maitohappobakteerit on jo kokeiltu, niin eipä kai auta kuin suunnata kulkunsa apteekkiin tänään.

Täälläkin jännitetään tehyn joukkoirtisanomisa. Täytyy meinaan Aarre saada häädettyä viimeistään laskettuna aikana masusta (la siis 17.11.) niin voipi turvallisin mielin mennä synnyttään.

Haalari meillä on se äp:n haalari + esikoisen vanha pakkauksen haalari. Lisäksi hankin sellasen toppapussin kaukaloon (tais olla kokoo 62 cm), kun toi haalari on muuten kaukalossa niin hankala.

Joulua vietetään ihan kotosalla tänä jouluna vauvan kanssa. Jos ei mene kovasti yli, niin ristiäisiä vietetään sitten samojen pyhien aikaan. Saas nähä nyt sitten miten käy. Joululahjoja on esikoiselle tullut jo osteltua, muuten en ole vielä joululle uhrannut ajatuksia. Ehtii sitä sitten vauvankin kanssa kun arki lähtee rullaamaan.

Seuraava neuvolakäynti onkin sitten torstaina viimeinen lääkärineuvola. Ihan kiva tietää sitten taas toi alakerran tilanne.

Nyt täytyy lähtä laittaan esikoiselle välipalaa ja sitten apteekkiin.

Hertta ka Aarre rv 35+3, luulisin

Vierailija
14/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa tuli käytyä. Verenpaineet hyvät, pissa puhdas, raivotarjonta ja sf-mitta 33. Kaikki siis hyvin ja paremmin kuin esikoisesta.

Neuvolan jälkeen kävin yksi pitsalla ja herkuttelin jäätelölläkin. Yritän välillä keksiä näitä hemmotteluja itselle, kun ei sitten synnytyksen jälkeen vähään aikaan tule missään käytyä. Ei ainakaan yksin.

Haalaria haeskelin myös, mutta mistään ei tuntunut löytyvän just

sellaista kuin haluan. Esikoisen äitiyspakkauksesta vuodelta 2002 on 80 senttinen haalari, mutta se on tosi iso. Onneksi on tallella se kevyttoppapuku ja matkaa kotiin sairaalasta 4 kilometriä, joten eiköhän me pärjätä vaikka ei ehtiskään ostaa toppapukua.

Kirpparillakin tuli kierreltyä. Aika paljon oli vanhan näköistä tavaraa minusta melko kalliilla hinnalla. Tai tuntuu jotenkin oudolta, että kulahtaneista bodyistä pyydetään 5 euroa, kun niitä saa samaan hintaan jo uutena (tai ainakin melkein). Samoin löysin yhden ihan uuden näköisen toppapuvun, mutta en suostunut maksamaan 25 euroa, kun H&M:llä ainakin oli samalla hinnalla. Löysin sentään 50-senttisen potkupuvun 2.5 eurolla ja benettonin puolipotkarit 1.5 eurolla. Ja molemmat olivat kuin uusia. Tosin ei 50 senttinen paljon ehdi kulua.

Kestovaippailusta: en aio yrittääkään. Pääsyitä on 2. Toinen se, että meillä on vain pesukone (ei kuivausrumpua) ja nytkin pyykit kuivuu aina olohuoneessa. Enempää en sinne aio enää ripustella. Ja toinen syy on esikoisen jälkeen koettu masennus ja jos voin omaa taakkaani helpottaa käyttämällä valmisvaippoja, niin teen sen satavarmasti. Varmaan itsekästä, mutta jos voin masennuksen välttää helpottamalla taakkani niin teen sen. Itse asiassa, imetin esikoista yli vuoden ja toimin samalla " huvituttinakin" , jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Tutinkin ostin jo valmiiksi, jotta tämän toisen kanssa voisin päästä siinäkin suhteessa helpommalla. Saa nähdä, huoliiko hippukaan tuttia.

Hoitajien lakosta on ollut puhetta. Oma la on 16. päivä, mutta koska on tulossa sektio, niin se tapahtunee ennen lakkoa. Toivottavasti saavat asiat sovittua niin olisi kaikille potilaille helpompaa ja turvallisempaa.

Isänpäivästä vielä. Olen miettinyt, että pitää sekin lahja ostaa etukäteen jos sattuu juuri silloin olemaan synnärillä. Joku kyllä sanoi mulle, että eikö vauvassa ole tarpeeksi lahjaa. No on varmaan, mutta musta on silti kiva ostaa vaikka isä-sukat ja kortti, johon voin kirjoittaa minun ja poikien nimet.

T: Rila ja hippu 34+4

Vierailija
15/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että tuppaudun pinoonne, mutta halusin vain tulla toivottamaan Sinulle voimia ja jaksamista tulevaan koitokseen! Me ollaan kerran nähty " livenä" , yhden ystävän luona tuossa viime maaliskuussa.. =] Silloin taisit olla menossa ensimmäiseen ultraan... =] Myös meillä " onni" kääntyi, eli nyt on menossa jo rv25 (kolme keskenmenoa takana). Mulla on vielä vähän enemmän matkaa määränpäähän kuin sinulla! =]

Onnea Teille kaikille tulevaan synnytyskoitokseen ja värikästä syksyn jatkoa!

jonttu rv25

Vierailija
16/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaapa olla harmaata ja masentavaa ulkona. Viime yö meni valvoessa supistusten takia joten nyt väsyttää ihan armottomasti. Ihan kunnon suppareita tuli jo 5 min välein ja selkä oli kuin tulessa, ehdin jo ajatella sairaalaan lähtöä, mutta aamulla ylösnoustuani harvenivat ja lopulta lakkasivat. Nyt taas vihloo ruhtinaallisesti tuonne alakertaan ja napakoita supistuksia kyllä tulee rasituksessa. Tyttö 2v heräsi myös yöllä touhuihini ja valvoi kanssani lähes koko yön. Nyt on sitten hermo kireellä sekä äidillä että tytöllä. Meillä tuo neiti kanssa sellainen papupata että tässä uupumuksessa tuntuu jo ylivoimaiselta vastata joka kysymykseen; tosin neiti kyllä toistaa asiansa niin monta kertaa että saa vastauksen. Nyt pitäisi pukea tenavat ja lähteä lenkittämään koiraa. Se tietää taas tuskaisempaa oloa loppupäiväksi. Tää pirun viiltely tuolla alapäässä saa mut kohta hulluksi! Parempia vointeja ja mielialaa toivottelee

Rypäle ja pikkuihme rv 34+5

Vierailija
17/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma napa vaivaa vieläkin. Tai mä melkein jo aamulla menasin, että lähdetään käväsemään synnyttämässä, mutta eipä vaan sittenkään. Yö oli vessareissuinen ja särkyinen. Viideltä nousin ylös kun selkä oli kauheen kipee ja reidet myös.Sitten alkoi supistaankin, supisteli vartin-parinkymmenen minuutin välein johonkin yli kahdeksaan asti ihan oikeesti. MIehenkin herätin ja käperryin sen syliin lämpöseen. Siinä juteltiin ja mietittiin, että jos samalla vauhdilla jatkuu niin nyytti on sylissä illalla. Sitten nukahdin supparin välissä. Mies oli havahtunut vielä mun suppariin kun koko lantio oli käden alla kiristynyt, mutta mä olin vissiin niin poikki jo, että nukuin. Ja siihen ne sitten loppuikin. Alaspäin oli taas painunut vissiin ja kaipa tuo teki jo kouhdunsuullakin jotain. Jännää. Päivä on ollut tavallinen, paitsi että koko ajan on nälkä ja väsy.

Tehystä: mun la on 10. päivä, joten hyvät mahkut on, että mä olen ulkona jo ennen toimien alkamista. Jos en, niin sitten joudun pinkaisemaan jonnekin Hämeenlinnaan tai jopa Vaasaan (Taysin sijaan) kai. Mutta mä luotan siihen, että kun olen sokerirasitteinen ja toisaalta nopee synnyttäjä (eli olis riski lähetellä kovin kauas), niin kaipa ne käynnistää. Tai jos ei niin sit mä leiriydyn 18. päivä Hämeenlinnan sairaalan pihaan... Musta olennaista on, että vaikka joutuis meneen vähän kauemmas, pääsee kuitenkin oikeitten kätilöjen hoidettavaks sen sijaan, että Taysissa tlannetta hoitelis joku jostain siirretty muu hoitaja.

Kestoilusta: ei oo mun juttu, vaikka ideana kannatankin. Tässä meidän härdellissä tuntuis vaan ylimitoitetulta koittaa sitä.

Pitää lähteä kauppaan ostaan pitsa-aineita, kun alkoi koko porukalla tekeen sitä mieli. Vointeja!

A-K +36+3

Vierailija
18/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli taas neuvola, ja sieltä kuulumiset pääosin positiivisia. RR oli hyvä (vaikka höpötinkin mittauksen ajan terkkarin kanssa mahdollisesta TEHYläisten irtisanoutumisesta...), pissa puhdas, vauva raivotarjonnassa kuten aiemminkin ja SF 34 cm. Painoa on nyt tullut hieman reilut 8 kg, joten sekin on ihan hyvä. Hemoglobiini sitä vastoin oli vain laskenut, vaikka olenkin jo pari viikkoa popsinut kuuliaisesti lisärautaa.

Kestovaippoja aiomme ainakin kokeilla. Lähinnä olen ajatellut harsoja ja villahousuja sekä itse ompelemiani tarrakiinnitteisiä sisävaippoja. PUL-kuoriakin on muutamat. Mielelläni kestovaippailisin, mutta jos se tuntuu kauhean hankalalta, olen valmis vaihtamaan myös kertiksiin.

Voimia kaikille suppareiden ja kolotusten keskellä! Malaikalle tsemppiä pojan kanssa!

RvaRuljanssi ja Nuu rv 34 tasan

Vierailija
19/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli siis vika neuvolalääkäri ja lääkäri sano ettei tee nyt sisätutkimusta ku ens viikolla (tasan viikon kuluttuu) on synnytystapa-arvio. Lääkäri aatteli ettei turhaan " ronki paikkoja" ettei tuu turhaan mitään vuotoja yms. Vauva on edelleen poikittain masussa ja sydänäänet kuulu hyvin. Liikkeet on enemmän möyrimistä ku potkuja yms. Oma neuvolantäti oli sairaana (tää täti on ollu mulla vaan 2 kertaa ku edellinen jäi äippälomalle) ja tää kuka oli nyt oli oikeen mukava :)

Verenpaine oli hyvä, pissa puhdas, hemppaa ei nyt katottu ku viimeks oli niin hyvä. Painoo oli tullu n. 400g/viikko. Sf-mitta oli nyt 34cm.

Tytöillä oli tänään kerhossa valokuvaus ja niin jännää tais olla et nyt ollaan ihan väsyneitä ja vihasia :( Tänään siis meillä aikasin nukkumaan eikä tää äitikään pistä vastaan koska olo on taas ku jyrän alle jääneellä. Selkäki alko niksumaan tänään kävellessä eli lisää vaivoja tulee vaan eipä väliä kohta on tosiaan ihana pikkunen vauveli sylissä joten kaikki vaivat kyllä kestetään ;)

eppuliina: Mulle tuli tänään neuvolan vessassa sellanen olo et oho onks tosiaan enää kuukaus laskettuun aikaan. Ja sit ku sain niin rauhassa hoidella neuvolatoimenpiteet ni tuli vähän jännittävä olo et miten kaikki menee siis millanen synnytys tulee ja ens viikolla oon ehkä jo tietonen et millon synnytys on jos tulee sektio.

Tähkäpää: Mä en suostunu käännytysyritykseen kuopuksen kohdalla enkä aio nytkään suostuu. Oon iteki kuullu huonoja juttuja kuten sultaki nyt mut kyllä se kuulemma hyvin saattaa onnistuuki...silti en ite haluu...

ama-riia: Mä aion käyttää kestovaippoja mut kertavaippoja mm. mökillä ollessa tai muuten reissussa. Oon ostellu nyt erilaisia kestoja ku esikoisella käytin vaan kertakäyttösiä ja kuopuksella kestoja kotona n. puolentoista vuoden iästä lähtien.

sanle: Jaksamista miehen siskon ja sen lasten yökyläilyyn! Jotenki sitä on tullu väsyneeks kestitsemään vieraita...meillekin tulossa torstaina illalla sekä vielä sunnuntainaki,hohhoijaa jo etukäteen!

tulppa: Meettekö autolla kotiin sairaalasta? Mun mielestä villavaatteet voit jättää vauvalta pois. Sukkiakaan ei vauva tarvii jos sillä on puolipotkarit (joissa siis jalkaterät) ja tossut.

malaika_vaavi: Jaksamista miehen pojan kanssa! Taitaa olla kova nyrkeistään ja toivottavasti rauhottuu pikku hiljaa ku aika kuluu ja sopeutuu sinne teille.

rila: Onks teilläki esikoisen äippäpakkauksen haalarina sellanen tummanvihree nallekuvioinen toppahaalari? Musta se on niin ihana et oikeen ootan et saan tälle kolmannelleki pikkuselle sen pukee. Tosin on ekana talvena niin iso et toisena vasta sitä tulee käytettyy.

Pitäis ilmottautua miehen isän häihin jotka on 1.12. Saa nähä millä kokoonpanolla sinne mennään eli onko vauva jo syntyny (luulisin et on ku kerran laskettu aika 18.11) ja millanen on mun ja vauvan olo.

Tarald ja tiitiäinen 35+3

Vierailija
20/22 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhhuh, maha on niin täysi että melkein pahaa tekee. Laitoin paahtopaistia, valkosipuliperunoita ja kermakastiketta. Todella terveellistä sapuskaa siis :). Ja aivan älyttömän hyvää. Tässä sohvalla yritän istua kuten normaalit ihmiset hieman huonolla menestyksellä, onneksi sentään näen läppärin mahan takaa. Kohta tarttee oikoa jalat... Olen tosi hyvin saanut levättyä tänään (esikoinen veteli normaalit 12 tunnin yöunet ja päälle kahden ja puolen tunnin päikkärit) ja kovasti vaikuttaa siltä, että selviäisin ilman selkäkipukohtausta (*kop KOP*). Aamupäivällä käytiin jopa kaupassa, kävin hakemassa isoja siteitä jälkivuotoa ajatellen.

Huomenna pääsen äitipolille ja saapa nähdä mitä tuumaavat mun selkäkivuista. On mulla selkä toki ollut ennenkin kipeä, muttei koskaan näin pahasti. Vastavan kivun muistan vain synnytyksestä.

Vaikka päivät onkin hankalia niin yöt menee edelleen mainiosti. En herää kertaakaan vessaan ja mahankin saan aseteltua niin ettei se ole tiellä.

Malaika_vaavi1, uskoisin että pojan sopeutumisproblemat helpottavat ajan kanssa. Pitää vaan olla tiukkana ja puuttua lyömiseen heti, mutta niinhän te olette tehneetkin.

Joulusta -tykkään tunnelmasta ja lahjojen antamisesta. Olen viime vuosina innostunut enemmän laittamaan joulua, sitä ennen olen tehnyt niin tiiviisti töitä viime hetkiin asti ettei joulunlaitolle ole kunnolla jäänyt aikaa. Ennen esikoista vietimme joulun aina jomman kumman vanhempien luona, josta myös saatiin ruokia mukaan, toisinaan liiankin kanssa. Perinteinen jouluruoka on hyvää, muttei sitä jaksa loppiaiseen asti :). Tapanina meikäläinen on jo pizzajonossa...

Jaahas, mies tuli koiran kanssa lenkiltä. Otan riskin ja lähden vielä kauppaan.

Illanjatkot!

KL, esikko 1 v. 8 kk ja silakka rv 35+6 tjsp.

PS. Tilasin isänpäivälahjaksi MentalWearilta " Isä on TODELLA väsynyt" -paidan, saapa nähdä pitääkö teksti tulevaisuudessa paikkaansa...