SIIS ONKO TÄMÄ TOTTA JOS ÄIDILLÄ ON PALJON STRESSIÄ RASKAUDEN AIKANA LAPSELLA VOI KEHITTYÄ SYDÄNSAIRAUS?
Kommentit (23)
Joku huippulekuri sanonut tätä tutullemme ja näyttäis pätevän meilläkin.
Meillä tokalla lapsella maitoallergia ja olin tosi stressaavassa työssä ja supisteli ennakkoon. Muuten suvussa ei yhtään allergiaa...
Vaikkei olekaan niin yksoikoista, vituttaa työpaikka, jos kiitos tästä kuuluu sinne, grrr...
Aina capsit päällä ja ihan hädissään muka.
oletko juuri tullut raskaaksi vai missä vika? vai oletko sama joka pelkäsi koko ajan syöpää tai jotain muuta sairautta itsellään?
Vaatii tutkijan aivot tajuta, ettei lähipiiri " meillä" ole kovinkaan kattava otanta. L. sillä on yhtä vähän informatiivista merkitystä kuin sillä kuinka monta punaista autoa näit tänään.
itsestä riippumattomista syistä kun saa jännätä maha pinkeenä miten tehyn touhu etenee :(
mulla on sydävikanen ja oli stessiä...tosin vasta sen jälkeen ku sydänvika raskausaikana todettiin!
Mutta jos kamalasti äiti murehtii ja voi huonosti niin onhan se selvä juttu että myös lapsella on huono olo. Huom; verenkierto alkaa lisääntyyn kun kohonnut sydämensyke pumppaa verta. Stressihormoonit lisääntyy kropassa jne.
Mutta koittakaa nyt arvon siskot nauttia raskaudesta, jos ette niin soitto neuvolaan!
Terv eräs joka haaveilee kolmannesta raskaudesta.. Ilman stressaamista tietty!
Näitä aloituksia on viime aikoina ollu useita...
Voi lapsi olla herkempi ilmentämään stressioireita. Tätä tutkittu mm. WTC iskun aikaan raskkanaolleiden lapsilla. Vaikuttaa vasta loppuraskauden aikana.
Ja kyllä, äidin stressi tai ennemminkin vauvan kasvuhäiriö joka saattaa ilmetä pienikokoisuutena raskauden kestoon nähden, ei tosin aina, on liitetty aikuisiällä ilmenevään sepelvaltimotautiin.
Mutta tämä on siis tilastollinen riskin kasvu. Käytännössä siis kaikkien stressattujen äitien lapset eivät sairastu, mutta suurempi osa heistä kuin ei-stressattujen äitien lapsista sairastuu. Ja myös osa ei-stressattujen äitien lapsista siis sairastuu ihan muistakin syistä.
Relatkaa. Se syntyvä lapsi pystyy omilla elintavoillaan vaikuttamaan huimasti tähän raskausajoilta peräisin olevaan suurentuneeseen riskiinsä. Niillä on paljon suurempi merkitys. Eli pysyköön hoikkana ja liikunnallisena ja tupakoimattomana.
minulla oli loppuraskaudessa stressiä,lapsi on rahallinen
mutta jos vauva on normaalipainoinen?Hänelläkin on riski?Kiitos
t:stressantunut äiti
Ehkä hänen ihonsa reagoi stressiin normaalia helpommin.
Mikä ihmeen idea näissä ketjuissa on?
Jos sinulle sanotaan, että jos stressaat raskausaikana, lapsesi sairastuu 100 % varmuudella oli hän syntyessään normaalipainoinen tai ei, helpottaako se oloasi? Miten se vaikuttaa sinun elämääsi? Lakkaatko sitten stressaamasta vai hankitko tahallasi lisää stressin aiheita?
Kun kukaan ei täällä satavarmasti pysty sanomaan vaikuttaako jokin yksittäinen juuri sinun vauvaasi, niin miksi stressaat itseäsi tällä asialla?
Olen ennenkin kysynyt sinulta tätä, mutta et ole vastannut.
Ja ne täysin terveitä, kenen odotusaikana oli melkoisesti stressiä.