Missä ammatissa tarvitsisi muka OIKEASTI kielitaitona muunkin kuin englannin?
Itsekin olen opiskellut koulussa englantia 10 vuotta, ranskaa 14 vuotta, ruotsia 6, ja muutaman vuoden italiaa ja saksaa.
Oikeasti en ole tarvinnut kielitaidoista kuin englantia, ja enää (35-vuotiaana) en enää mitään muuta noista oikeasti osaakaan.
Olenkin ihmetellyt, että tarvitseeko joku ihan oikeasti muutakin kuin englanninkielen taidon? Toki lomalla on ihan kiva osata maan kieltä, mutta ei sitä varten kannata opiskella useita vuosia...
Kommentit (24)
Itse luen välillä muutaman vieraskielisen kirjan, mutta ei se riitä kielitaidon ylläpitoon. Pitäisi käydä kursseillakin tai saada tuota kieltä puhuvia kavereita. Mutta näihin ei innostus enää riitä, ainakaan kahden kielen lisäksi.
Vierailija:
ole juurikaan etua, mutta omasta aktiivisuudesta on sitten kiinni, mitä niillä muilla kielillä tekee. Itse puhun sujuvasti viittä eurooppalaista kieltä, ja koen sen olevan valtava rikkaus.
No eihän kaikilla ole samanlainen elämä kuin sinulla. Usealle siitä kielitaidosta on ollut kuitenkin hyötyä. Jos sinä et ole elämässäsi tarvinnut kieliä, ei se tarkoita sitä, että muut ei sitä tarvitsisi.
Vierailija:
Ja kuten sanottu, olisin ollut kiitollinen jos joku olisi kertonut minulle, että yhden (tai max. kahden) kielen täydellinen hallinta olisi ollut paaaljon parempi. Mutta siihenhän ei edes oppituntijako kannustanut.
perusjormalla on aika kömpelöä. Jos haluaa että hommat sujuu ja asiakkuudet säilyvät on osattava saksaa, ranskaa ja venäjää. Venäjällä ei puhu englantia kuin murto-osa.
Keskieuroopassa aloitetaan englanninkielenopinnot vasta ns. yläasteella eikä sitä painoteta niinkuin Suomessa.
Pääsee huomattavasti helpommin sisään erilaisiin hyödyllisiin sisäpiirikeskusteluihin =)
Laajasta kielitaidosta on myös se hyvä puoli, ettei välttämättä tarvitse täysin sanasta sanaan ymmärtää tai osata jotakin tiettyä kieltä, mutta pystyy silti seuraamaan keskustelua tai lukemaan tekstiä yleisen kielitaitonsa perusteella.