Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä ihan kamalan kamalaa, jos 5-vuotias sanoo aikuiselle " Pois tieltä" ?

Vierailija
13.10.2007 |

Oma tyttöni täräytti noin vieraalle tädille (noin nelikymppiselle) tänään noin kenkäkaupassa. Täti ei sanonut mitään, mutta jos katse olisi voinut tappaa niin kuolleita olisimme. Hän jopa lähti koko kaupasta pois, vaikka oli alunperin ilmiselvästi ostopuuhissa.



Ymmärrän toki, että tyttöni käyttäytyi huonosti ja olisin pyytänyt tältä vieraalta henkilöltä anteeksti hänen käytöstään, jos vain olisin ehtinyt. Toisaalta, minusta hän ehkä hitusen kuitenkin ylireagoi pienen lapsen tekemisiin. Tietysti tavoille pitää jokaisen oppia, mutta rajansa vastapuolen reagoimisellakin. Tyttö on vilkas ja tempperamenttinen ja hänellä se tapojen opettelu on vielä kesken. Kyllä aikuisen toisaalta sekin pitäisi ymmärtää...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatkin lapseni saattavat sanoa noin, vaikka heitäkin kielletään ja kasvatetaan. Kuten teillä, kasvatus on kesken.



Lapseton ei välttämättä tätä tajua.

Vierailija
2/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä olisin tehnyt, että täti olisi paremmin ymmärtänyt, että minun mielestäni noin ei saa tehdä. Jos vain seisoit siinä tuppisuuna etkä kommentoinut lapsesi käytöstä mitenkään, ei ihmekään että sait tappavia katseita osaksesi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle on esimerkiksi päiväkodissa joku sanonut noin? Jos lapsi vaikka luulee tosissaan, että niin kuuluukin sanoa? ap, ei minusta ole kamalaa. Ohjaisin kyllä lasta vastaisen varalle.

Vierailija
4/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi olisin tosiaan kääntynyt hänen puoleensa ja pahoitellut lapseni käytöstä. Täti ei muuten ollut lapseton, hänellä oli noin 8-10 -vuotias tyttö itsellään.



Ap.

Vierailija
5/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, mutta en ole muistaakseni koskaan kuullut 5-vuotiaan sanovan noin... Yleensä vain äänettömästi punkeavat ohi, jos väli on niin ahdas, ettei siitä mahdu kunnolla menemään. Minusta sekin on aika epäkohtelista, vaikka ei tietenkään herätä niin pahennusta koska on huomaamattomampi tapa. Samaa tekee myös jokunen aikuinen.

Ap.

Vierailija
6/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Sanoi sen tosin leikkisästi ja hymyillen, mutta kerroin silti ettei vieraita ihmisiä ole tapana käskyttää vaan pyydetään kohteliaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en varmasti häipyisi vaan luultavimmin sanoisin jotain suuntaan " en kuule mene" ja/tai " minulle ei puhuta noin epäkohteliaasti" .



t. 5v tytön äiti minäkin (ja 3v pojan)



Ps: ymmärrän kyllä että näin voi käydä, vaikka kuinka käytöstapoja opetetaan/opetellaan, mutta silti se on kyllä kamalaa. Ja 5v on kyllä jo mielestäni tarpeeksi iso tietämään kuinka puhutaan.

Vierailija
8/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi on 13-vuotias niin sitten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan olisi kamalaa :) Olettepa te herkkähipiäisiä!

Vierailija
10/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältään oppinut sentään jotakin hyviäkin tapoja =)

Ei mielestäni ole kuitenkaan kamalan kamalaa... riippuu toki vähän millä lailla sen sanoo.

Tuollainen tööt tööt on tosi suloisen kuuloista =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin olisi kamalan kamalaa jos aikuinen tulisi ja sanoisi " pois tieltä" , mutta kyllä minusta on aika rumaa 5-vuotiaankin tuollaista sanoa. Enkä siis kuuntele tuollaista kieltä omiltakaan lapsiltani.



Hiljattain leikkipuistossa tuli arviolta n. 7-8-vuotias poika seuraamaan meidän hiekkaleikkejämme ja tokaisi " anna mulle toi lapio" . Arvatkaapa annoinko lapion?



t. 11

Vierailija
12/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt jaksako tehdä tästä elämää suurempaa asiaa. " Täti" EHKÄ pahastui. Tai ehkä hän muuten vain häipyi?



Ihania te jotka aina 110 prosenttisesti osaatte toimia oikein tilanteessa kuin tilanteessa. Valita aina täysin ne oikeat sanat. Osaatte kasvatuksesta kaiken, ettekä hämäänny edes siksi kahdeksi sekunniksi missä " täti" jo ehtii häipyä. Osaatte heti samantien puuttua lapsen sanomisiin, vaikka hän sanoisi mitä. Rauhallisesti, oikein ja rakentavasti. :-) Vaikka Nico-Petteri huutaisi yksityiskohtaisia asioita seksielämästänne osaatte vastata hänelle sillä sekunnilla häkeltymättä ja oikein miten lapsi toimi väärin, miten hän olisi toiminut oikein ja samalla selittää, niin että lapsikin sen ymmärtää, miten elämä syntyy. :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmiset jää tyynesti hengailemaan vaikka rullaportaiden eteen tms.

Vierailija
14/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Älkää nyt jaksako tehdä tästä elämää suurempaa asiaa.

Ap kysyi, muut kommentoivat. Mielipiteitä on useampia, joidenkin mielestä ei ole kamalaa ja toiset taas pitävät sitä kamalana, näinhän se yleensä menee. Kasvatus- ja arvomaailmoita kun on niin erilaisia.

Minusta on kamalaa, olisi myös yhtä kamalaa (tai oikeasti vielä kamalampaa) jos oma lapseni tekisi niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika tosikkomaista aikuiselta loukkaantua siitä, jos 5-vuotias tokaisee " pois

tieltä" ! Kyllähän siitä vanhemman kannattaa tietysti lasta oikaista, mikä on sopivaa ja mikä ei, mutta minua kyllä enemmän huvittaisi, jos (vieras) pieni lapsi noin minulle sanoisi! t. 14

Vierailija
16/21 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


aika tosikkomaista aikuiselta loukkaantua siitä, jos 5-vuotias tokaisee " pois tieltä" !

Eikä siis että onko oikein loukkaantua. En mäkään loukkaantuis mutta kyl se musta aika huonoo käytöstä olis.

Vierailija
17/21 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu niin huonosti, kolmen-neljän sanan lauseita, joissa ei ole tilkesanoja

Vierailija
18/21 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lasten on hyvä saada negatiivista palautetta muiltakin kuin vain omilta vanhemmilta, joiden komentelun teho voi kärsiä inflaation.

Vierailija
19/21 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo " Anteeksi, voisitko väistää" kuuluu näihin.

Vierailija
20/21 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" minä, 27v, sanon herkästi että " tööt tööt" , jos en pääse kulkemaan

kun ihmiset jää tyynesti hengailemaan vaikka rullaportaiden eteen tms."



Et kai oikeasti sano?! Kyllähän nyt aikuinen ihminen osaa sanoa " anteeksi, voisitteko väistää" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme