Onko teistä ihan kamalan kamalaa, jos 5-vuotias sanoo aikuiselle " Pois tieltä" ?
Oma tyttöni täräytti noin vieraalle tädille (noin nelikymppiselle) tänään noin kenkäkaupassa. Täti ei sanonut mitään, mutta jos katse olisi voinut tappaa niin kuolleita olisimme. Hän jopa lähti koko kaupasta pois, vaikka oli alunperin ilmiselvästi ostopuuhissa.
Ymmärrän toki, että tyttöni käyttäytyi huonosti ja olisin pyytänyt tältä vieraalta henkilöltä anteeksti hänen käytöstään, jos vain olisin ehtinyt. Toisaalta, minusta hän ehkä hitusen kuitenkin ylireagoi pienen lapsen tekemisiin. Tietysti tavoille pitää jokaisen oppia, mutta rajansa vastapuolen reagoimisellakin. Tyttö on vilkas ja tempperamenttinen ja hänellä se tapojen opettelu on vielä kesken. Kyllä aikuisen toisaalta sekin pitäisi ymmärtää...
Kommentit (21)
Niin minä olisin tehnyt, että täti olisi paremmin ymmärtänyt, että minun mielestäni noin ei saa tehdä. Jos vain seisoit siinä tuppisuuna etkä kommentoinut lapsesi käytöstä mitenkään, ei ihmekään että sait tappavia katseita osaksesi...
Jos lapselle on esimerkiksi päiväkodissa joku sanonut noin? Jos lapsi vaikka luulee tosissaan, että niin kuuluukin sanoa? ap, ei minusta ole kamalaa. Ohjaisin kyllä lasta vastaisen varalle.
Seuraavaksi olisin tosiaan kääntynyt hänen puoleensa ja pahoitellut lapseni käytöstä. Täti ei muuten ollut lapseton, hänellä oli noin 8-10 -vuotias tyttö itsellään.
Ap.
Hassua, mutta en ole muistaakseni koskaan kuullut 5-vuotiaan sanovan noin... Yleensä vain äänettömästi punkeavat ohi, jos väli on niin ahdas, ettei siitä mahdu kunnolla menemään. Minusta sekin on aika epäkohtelista, vaikka ei tietenkään herätä niin pahennusta koska on huomaamattomampi tapa. Samaa tekee myös jokunen aikuinen.
Ap.
Sanoi sen tosin leikkisästi ja hymyillen, mutta kerroin silti ettei vieraita ihmisiä ole tapana käskyttää vaan pyydetään kohteliaasti.
Tosin en varmasti häipyisi vaan luultavimmin sanoisin jotain suuntaan " en kuule mene" ja/tai " minulle ei puhuta noin epäkohteliaasti" .
t. 5v tytön äiti minäkin (ja 3v pojan)
Ps: ymmärrän kyllä että näin voi käydä, vaikka kuinka käytöstapoja opetetaan/opetellaan, mutta silti se on kyllä kamalaa. Ja 5v on kyllä jo mielestäni tarpeeksi iso tietämään kuinka puhutaan.
jos lapsi on 13-vuotias niin sitten
No ei todellakaan olisi kamalaa :) Olettepa te herkkähipiäisiä!
Isältään oppinut sentään jotakin hyviäkin tapoja =)
Ei mielestäni ole kuitenkaan kamalan kamalaa... riippuu toki vähän millä lailla sen sanoo.
Tuollainen tööt tööt on tosi suloisen kuuloista =)
Tietenkin olisi kamalan kamalaa jos aikuinen tulisi ja sanoisi " pois tieltä" , mutta kyllä minusta on aika rumaa 5-vuotiaankin tuollaista sanoa. Enkä siis kuuntele tuollaista kieltä omiltakaan lapsiltani.
Hiljattain leikkipuistossa tuli arviolta n. 7-8-vuotias poika seuraamaan meidän hiekkaleikkejämme ja tokaisi " anna mulle toi lapio" . Arvatkaapa annoinko lapion?
t. 11
Älkää nyt jaksako tehdä tästä elämää suurempaa asiaa. " Täti" EHKÄ pahastui. Tai ehkä hän muuten vain häipyi?
Ihania te jotka aina 110 prosenttisesti osaatte toimia oikein tilanteessa kuin tilanteessa. Valita aina täysin ne oikeat sanat. Osaatte kasvatuksesta kaiken, ettekä hämäänny edes siksi kahdeksi sekunniksi missä " täti" jo ehtii häipyä. Osaatte heti samantien puuttua lapsen sanomisiin, vaikka hän sanoisi mitä. Rauhallisesti, oikein ja rakentavasti. :-) Vaikka Nico-Petteri huutaisi yksityiskohtaisia asioita seksielämästänne osaatte vastata hänelle sillä sekunnilla häkeltymättä ja oikein miten lapsi toimi väärin, miten hän olisi toiminut oikein ja samalla selittää, niin että lapsikin sen ymmärtää, miten elämä syntyy. :-D
kun ihmiset jää tyynesti hengailemaan vaikka rullaportaiden eteen tms.
Vierailija:
Älkää nyt jaksako tehdä tästä elämää suurempaa asiaa.
Ap kysyi, muut kommentoivat. Mielipiteitä on useampia, joidenkin mielestä ei ole kamalaa ja toiset taas pitävät sitä kamalana, näinhän se yleensä menee. Kasvatus- ja arvomaailmoita kun on niin erilaisia.
Minusta on kamalaa, olisi myös yhtä kamalaa (tai oikeasti vielä kamalampaa) jos oma lapseni tekisi niin.
aika tosikkomaista aikuiselta loukkaantua siitä, jos 5-vuotias tokaisee " pois
tieltä" ! Kyllähän siitä vanhemman kannattaa tietysti lasta oikaista, mikä on sopivaa ja mikä ei, mutta minua kyllä enemmän huvittaisi, jos (vieras) pieni lapsi noin minulle sanoisi! t. 14
Vierailija:
aika tosikkomaista aikuiselta loukkaantua siitä, jos 5-vuotias tokaisee " pois tieltä" !
Eikä siis että onko oikein loukkaantua. En mäkään loukkaantuis mutta kyl se musta aika huonoo käytöstä olis.
puhuu niin huonosti, kolmen-neljän sanan lauseita, joissa ei ole tilkesanoja
Joskus lasten on hyvä saada negatiivista palautetta muiltakin kuin vain omilta vanhemmilta, joiden komentelun teho voi kärsiä inflaation.
Tuo " Anteeksi, voisitko väistää" kuuluu näihin.
" minä, 27v, sanon herkästi että " tööt tööt" , jos en pääse kulkemaan
kun ihmiset jää tyynesti hengailemaan vaikka rullaportaiden eteen tms."
Et kai oikeasti sano?! Kyllähän nyt aikuinen ihminen osaa sanoa " anteeksi, voisitteko väistää" .
Omatkin lapseni saattavat sanoa noin, vaikka heitäkin kielletään ja kasvatetaan. Kuten teillä, kasvatus on kesken.
Lapseton ei välttämättä tätä tajua.