Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka päiväkodissa/ryhmiksessä töissä, miten toimitte?

Vierailija
11.10.2007 |

tilanteessa, missä lapsi 4v ei suostu syömään aamulla puuroa, päivällä ruokaa, ja hyvin harvoin välipalaa. Odottaa vain että saa leipää. Mun mielestä on väärin antaa leipää, jos ei suostu mitään muuta syömään. Eihän se sillä lailla ainakaan opi ikinä syömään, jos saa aina sit nälkäänsä leipää? Olen ollut toisessa päiväkodissa missä ei saa leipää jos ruokaa ei ole syöty ja siellä kaikki on sitten aikanaan oppinut syömään ruuan. Myöskään välipalaa ei anneta kuin 1annos jos ruoka on jäänyt syömättä. Mun mielestä se on oikea tapa, toisessa paikassa taas kauhisteltiin että " ei kai tämä nyt mikään armeija ole, että pieni on sitten syömättä koko päivän" mun mielestä se on ainoa oikea tapa opettaa lapsi syömään. Kun on ruoka-aika syödään, jos ei kelpaa on ilman ruokaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin se menee. Jos koulussa ottaa lisää niin sekin syötävä.

Kaikki tuo on harjoittelua elämää varten. T. lto

Lapset vasta opettelevat arvioimaan mikä on oikea määrä ruokaa energiantarpeeseensa. Pakkosyöttö vain sotkee luonnollista mekanismia jossa elimistö itse kertoo että nyt riittää.

Meillä ei pakkosyötetä mitään. Mutta jos ei syö terveellistä ruokaa ei sitten syö mitään ylimääräistä herkkuakaan (vaikka se herkku sitten olisi se leipä).

Vierailija
2/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kysyt miten vahdin syökö lapsi kaiken. Missä kuvittelet minun olevan kun lapset ruokailevat? Olet kyllä epämiellyttävän oloinen, toivottavasti en koskaan tapaa kaltaistasi! pph

Mikset vastaa? Vai onko pelkkä läsnäolosi lapsille sellainen pelko, että kaikki kyllä syövät? Uhkaatko? Kiristätkö? Vai lahjotko? Ihan mielenkiinnosta...

Tiesit kai, että olet ammattisi puolesta JOKAISEEN tekoosi perusteluvelvollinen? Vaikka asiakkaasi olisi miten " epämiellyttävän oloinen" sinulla ON velvollisuus perustella miten ja miksi teet niin kuin teet. Onko asiakas epämiellyttävä kun hän esittää kysymyksiä mitä et ymmärrä tai mihin et osaa vastata?

17 oli kyllä ihan asiallinen, kiitos siitä :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että on pakko syödä, jos on lisää pyytänyt. Meillä ainakin kaksivuotiaskin tietää, jaksaako syödä lisää vai ei. Jos ei jaksa tai halua, kiittää ja pyytää päästä leikkimään. Jos jaksaa, pyytää lisää ja myös syö.

2

Vierailija
4/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli painovirhe.

Vierailija
5/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viesti 25 oli 23:lle niin kuin siinä lukeekin. Näkyy, että en ole saanut pariin yöhön nukuttua, kun en osaa edes lukea...

25

Vierailija
6/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoalla täytetään maha ja leipää saa sitten vähän kuin jälkiruoaksi. Meillä ei toimi mikään " lusikallinen ruokaa ja kymmenen leivänpalaa" -systeemi. Välipalaakaan ei tule enempää kuin muille, vaikka olisi nälkä, kun ruoka ei ole kelvannut.

Syömäpakkoa ei ole, mutta ruoan syömisen vaihtoehto on nälkä.

Olen pph, mutta ajattelin, että ehkä saan vastata. :)

Vierailija
7/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut näitä lapsia, jotka eivät söisi muuta kuin leipää, mutta ajan kanssa ovat oppineet syömään ruokaakin. Leivällä ei meillä saa vatsaansa täyttää, yleensä leivän saa vasta pääruuan jälkeen jos vielä jää nälkä.

Vierailija
8/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi minulla sääntö, että jos pyytää lisää niin se on syötävä. pph

Vierailija
9/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ihan hämmästyin kun kysyin että " mites täällä on tapana kun ei ruokaa ole syöty saako leipää" sit se kysyi että söikö aamulla puuron, sanoin että ei edes maistanut. Niin sitten " no on sitten leipää annettava, ei voi pientä pitää nälässä koko päivää" ja antoi 2kokonaista leipää ja maitoa. eikös 4v osaa jo ihan itse tietoisesti tehdä valintansa olla syömättä. Siihen ei kyllä palkinnoksi mitään leipää anneta.

Vierailija
10/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Et voi olla tosissas. Jos joku lapsi syö kiltisti annoksensa ja ajattelee, että voisi syödä vielä vähän niin pitää sitten olla valmis vetämään koko lautasellisen? Ja jos ei niin mitäs sitten tapahtuu?

Vierailija
11/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi syönyt annoksen ruokaa ja pyytää lisää niin mistä sait päähäsi, että laittaisin lautasellisen? pph

Vierailija
12/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Et voi olla tosissas. Jos joku lapsi syö kiltisti annoksensa ja ajattelee, että voisi syödä vielä vähän niin pitää sitten olla valmis vetämään koko lautasellisen? Ja jos ei niin mitäs sitten tapahtuu?

Jos lapsi pyytää lisää, annan vain pienen annoksen. Silti jotkut lapset jättävät kuitenkin sen syömättä tai närppivät nakit tms ja jättävät muut. Minä ainakin yritän opettaa lapset siihen, ettei tavan vuoksi pyydetä lisää vaan ensin mietitään, jaksaako oikeasti syödä.

t:pph

Vierailija
13/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun mun 4v lapseni oppisi edes syömään leipää :(

Vierailija
14/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapsi syönyt annoksen ruokaa ja pyytää lisää niin mistä sait päähäsi, että laittaisin lautasellisen? pph

sanoinko mä että TÄYDEN lautasellisen? Mikä on se määrä lautasella mitä sä laitat ja miten nimität sitä? Koko annoksen? Ok? Miten sä vahdit sitä, että lapsi syö koko sen annoksen mitä olet laittanut?

Vierailija
15/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo on harjoittelua elämää varten. T. lto

Vierailija
16/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun mielestä ei anneta leipää jos ei oo syöny ruokaa kun olin vain päivän sijaisena. Mielessäni vaan aattelin, että tuskin on poika oppinut syömään tolla menetelmällä seuraavaan kertaan mennessä kun kyseiseen paikkaan menen

Vierailija
17/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 6:nen kirjoitit!!

Vierailija
18/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tapana on" tai " koulussakin tehdään niin" ei ole mikään perustelu. Jos mun lapselle tehtäisiin niin haluaisin kuulla perustelut ja miten toteutatte sääntöä käytännössä.

Vierailija
19/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tosin lisää pyytävälle suunnilleen ruokalusikallisen. Sitten kun on sen syönyt, kysyn, haluaako vielä lisää vai joko maha on täynnä.

2

Vierailija
20/25 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt miten vahdin syökö lapsi kaiken. Missä kuvittelet minun olevan kun lapset ruokailevat? Olet kyllä epämiellyttävän oloinen, toivottavasti en koskaan tapaa kaltaistasi! pph

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän