AMMATTIKORKEAKOULU EI OLE KORKEAKOULU!
Kommentit (85)
Yliopisto on sitten asia erikseen.
Vierailija - 28.10.2008 16:44 (ID 902045)
Niin kauan kun nimessä lukee "korkeakoulu", se on minulle korkeakoulu
siitä valmistuu opistotutkinnon suorittaneita. EIhän yliopisto voi olla korkeakoulu, kun se kerran on opisto???
"Vierailija - 28.10.2008 16:31 (ID 901973)
No, katsos osalle meistä lukio on niin itsestäänselvyys, ettei sitä edes lasketa "asteeksi"."
No, sina voit sen laskea tai et, mutta kylla se lukio vaan on se toisen asteen koulutus (secondary education), ja tosiaan AMK ja yliopisto ja tekninen korkeakoulu kolmannen asteen opinahjoja (tertiary education).
valmistunut amk:sta oikeustardenomiksi, joka kyllä, anteeksi vain, on oikeustieteen alempi KORKEAKOULUtutkinto. Eli voin sijoittua samoihin tehtäviin kuin oikeustieteen kandidaatti. Sille ette voi mitään.
Terv, samasta työpaikasta kilpaillut - ja paikan saanut
minkä inflaation oikeat korkeakoulututkinnot kärsivät, kun mistä tahansa oppilaitoksesta alkaa valmistumaan kandeihin verrattavia. Onneksi sentään valtaosa työnantajista vaatii tiedekorkeakoulututkinnon.
Pitääkin olla näköjään tosi tarkka, kun esim. etsii itselleen lainopillista neuvoa. Pitää siis suoraan näemmä kysyä, mistä "juristi" on valmistunut. Kiitos tästä neuvosta!
- ammattikorkeakoulu on myös korkeakoulu (jos kysytään koulutusta, rastitaan "korkeakoulu", jos amk:ta ei ole erikseen)
- edelleenkin on olemassa ammattikoulu - sieltä saa toisen asteen / ammattitutkinnon, ammattikorkeakouluista siis korkea-asteen tutkinnon. Ammattikoulut ovat eri kuin ammattikorkeakoulut, ihan omia oppilaitoksiaan.
- ammattikorkeakouluun voi tulla suoritettuaan ENSIN ylioppilastutkinnon (kuten yliopistoonkin pyrittäessä) tai soveltuvan alan ammattitutkinnon (pääsykokeet toki läpäistävä)
- ammattikorkeakouluista saa nykyään jatko-opiskeluna myös YLEMPIÄ korkeakoulututkintoja, esim.
tradenomi
tradenomi ylempi amk
--> näistä tradenomi ylempi amk tutkinnon voi suorittaa, jos on jo kaupallinen alemman korkeakouluasteen tutkinto (tradenomi) + riittävä työkokemus
- ns. perinteisesti "akateemiseksi" kutsuttava koulutus amk-tutkinto ei ole (akateemisuus tulee perinteisestä tutkimukseen keskittyvästä yliopistomaailmasta)
Kannattaisiko selvittää hei ensin faktat ihan viralliselta taholta, ennenkuin tulee tänne huutelemaan omiaan??!!
Koulutuksen tasoa taas löytyy varmasti moneen lähtöön eri kouluissa / eri opettajilla - niin kuin yliopistoissa ja missä tahansa muissakin kouluissa. Jopa (ja varsinkin) kymppitonneja maksavissa MBA-koulutuksissa.
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä miksi näistä jaksetaan vatvoa, kun faktat on ihan selkeät. No, ennen riideltiin jostain "onko maa pyöreä".
Taidan aloitaa seuraavaksi ketjun "yliopisto ei ole korkeakoulu".
kellekään?
Kunhan saa paljon hyviä töitä, mistä voi valita mieleisensä ja riittävästi palkkaa. Sitä vartenhan sitä opiskellaan, eikä minkään statuksen.
"Tutkinto-opiskelu ammattikorkeakoulussa johtaa korkeakoulututkintoon ja käytännön ammattitaitoon."
jaksanut vääntää graduaan loppuun. Arvasinko oikein?
Olen ollut kahdessa globaalissa firmassa ulkomailla HR:llä töissä. Siellä ei kukaan erottele onko alempi tutkinto yliopistolta vai amk:lta.
Tälläistä keskustelua ei edes käydä muissa maissa, vain Suomessa ilmeisesti...
jaksanut vääntää graduaan loppuun. Arvasinko oikein?
Olen ollut kahdessa globaalissa firmassa ulkomailla HR:llä töissä. Siellä ei kukaan erottele onko alempi tutkinto yliopistolta vai amk:lta.
Tälläistä keskustelua ei edes käydä muissa maissa, vain Suomessa ilmeisesti...
on tämä aina niin herkullinen kesk.aihe.
T: amk:n käynyt ja sittemmin erään tieteen tohtori
pohjana amk-tutkinto?
Vai kävitkö myös yliopiston siinä välillä?
Itse pohdin voinko alkaa joskus tekemään tohtorin väikkäriä, kun kohta saan ylemmän amk-tutkinnon.
- kosmetologi
- välimallin kosmetologi AMO (ammattiopisto)
- ylempi AMO kosmetologi
- ylempi yo AMO kosmetologi
- ylempi AMK WNB kosmetologi (WNB = Wannabe)
- ylempi alempi yliopisto WNB kosmetologi
Tilanne nyt vaan on niin että kaikenmaailman tutukintouudistuksista hyötyy vain niitä pusailevat byrokraatit. AMK on käytännössä sama kuin sisätöitä tekevät ammattimiehet. Ei ton kosmetologinkaan tarttee kauheesti haalareita vetää päälleen, siistiä sisä hommaa.
pohjana amk-tutkinto?
Vai kävitkö myös yliopiston siinä välillä?Itse pohdin voinko alkaa joskus tekemään tohtorin väikkäriä, kun kohta saan ylemmän amk-tutkinnon.
Vaikka amk ja gradu/väikkäri ovat lähes samalta alalta, en saanut amk-opinnoistani yhtään korvausta muuten - lähinnä nauroivat aikaisemmille opintoviikoille. Ja ainakaan omassa tiedekunnassani tohtoriopinnoista ei voi edes haaveilla ennen kuin on maisteri.
Se nyt tästä vielä puuttuisi, että amk:sta seuraavaksi pääsisi suoraan tohtoriksi.....
Väyläopinnoissa amislaisuus lasketaan alemmaksi korkeakoulututkinnoksi ja opiskelija opiskelee käytännössä about 2 vuotta yliopistossa maisteriksi.
Eli siis mikä paskahole tämä amis-skole ny olikaa?
Väyläopinnoissa amislaisuus lasketaan alemmaksi korkeakoulututkinnoksi ja opiskelija opiskelee käytännössä about 2 vuotta yliopistossa maisteriksi.
Eli siis mikä paskahole tämä amis-skole ny olikaa?
vielä tänä päivänäkin olevansa jotain yliälykköjä, pyhimyksiä yms. Ihan perselihaksilla ja NORMAALI älyllä ne maisteritkin valmistuu. Samaa suomalaista koulujärjestelmää kaikki tyynni. Ei kannattaisi tosiaan luulla itsestään liikoja, niin kauan kun ei ole mitään näyttöä, tuli sitten koulusta mistä tahansa.
Kyllä on kova paikka opistolaisille että joku muukin suorittaa korkeakoulututkintoa kuin vain he! :)
Kiitos hyvästä ketjusta ja päivän nauruista. Tämä päiväkodin johtaja lähtee laittamaan lapsille iltapuuroa. Arvaatteko muuten, että samaa pk-johtajan paikkaa haki 20 ihmistä, joista suurin osa oli suorittanut yliopistotutkinnon. Sattui vaan niin, että tämä ammattikorkeakoulusta valmistunut sosionomi valittiin tehtävää. miksiköhän, sitä sietää miettiä... :)
että caps lock päällä kirjoittaa vain juntit ja sivistymättömät moukat.
koska niin uusi asia
Se nyt tästä vielä puuttuisi, että amk:sta seuraavaksi pääsisi suoraan tohtoriksi.....
Mutta semmoistakin olen kuullut, että ylemmän amk-tutkinnon jälkeen voisi päästä myös tohtoriksi... no, nähtäväksi jää, ei nyt kuulu ihan lähitulevaisuuden suunnitelmiin.
Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa mutten silti tunne opiskelevani korkeakoulussa tai olevani akateeminen. Keväällä haenkin yliopistoon, jotta voin suorittaa itselleni korkeakoulututkinnon.
Siihen yhdyn silti kyllä, että moni AMK:sta valmistunut saa tutkinnollaan paremmin töitä. Totuus on, että aika moni yliopistotutkinnon suorittaja päätyy pätkätöihin tai kortistoon mikäli ei suostu tekemään kuin oman alansa töitä.
Itse olen vaan aina menestynyt tosi hyvin koulussa ja siksi haluan sen korkeakoulututkinnonkin joskus suorittaa.