Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mahdollista isyyden määrittelyyn/tunnustamiseen, kun lapsi on jo 8-vuotias?

Vierailija
09.10.2007 |

Sain lapsen 18-vuotiaana ja lapsen isä livisti tyystin vastuusta. Myös isän äiti painosti minua erittäin voimakkaasti siihen, ettei lasta laitettaisi isän nimiin. Nuorena ja tyhmänä taivuin hänen tahtoonsa ja uskoin lupauksia taloudellisesta avusta ym. Lapsen isä ja isoäiti jättivät minut selviytymään yksin (oma äitini on kuollut ja isällä alkoholiongelma). Selvisin, vaikka vaikeaa olikin: nyt minulla on hyvä ammatti ja asumme pojan kanssa kivassa omistusasunnossa.

Lapsen isä otti vuosi sitten yhteyttä ja pyysi saada tavata lastaan. Pitkän miettimisen jälkeen suostuin ja nyt he ovat tapailleet usean kuukauden ajan säännöllisesti. Tapaamiset ovat selvästi menneet hyvin ja tehneet hyvää pojalle. Olen miettinyt lapsen isän aseman virallistamista lapsen elämässä (isä itse ei ole asiaa ehdottanut): tarkoitus olisi saada jotkut määritellyt oikeudet ja velvollisuudet isälle. Luultavasti ainakin lapsen isoäiti vastustaisi edelleen asiaa: hän ei ole vieläkään suostunut tapaamaan lasta.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

anakin molempien - ei avioliitossa olevien - vanhempien ollessa suostuvaisia isyyden tunnustukseen. Isyydentunnustuksen pätevyys ja " oikeellisuus" on aina lastenvalvojan käsissä loppupeleissä. Siis isyydentunnustus täytyy lastenvalvojan hyväksyä, ja ainakin minun lapseni isyydentunnustus tuntui kovinkin " kuulustelunomaiselta" . Meidän piti mennä lastenvalvojan pakeille eri aikaan, hän kyseli mm. missä olemme tavanneet, olemmeko olleet sukupuoliyhteydessä lapsen hedelmöittymisen aikaan jne. Sitten myöhemmin tuli tieto " hyväksytystä" tunnustuksesta. Toisaalta, en kyllä ole koskaan kuullut tapauksesta, jossa tunnustusta ei hyväksyttäisi...

Teidän tapauksessanne " kuulustelu" lienee jotenkin perinpohjaisempi, ja voi olla, että jonkinlainen isyystesti tehtäisiin. En tiedä. Mutta periaatteessa voitte käsittääkseni käydä virallistamassa isyyden ihan koska vaan, ei sen tarvitse tapahtua lapsen synnyttyä. Soita alueesi sosiaalitoimistoon, isyydentunnustusasioista vastaavalle lastenvalvojalle ja kysy tarkemmin.

Niin ja lapsen isoäidin mielipiteellähän ei ole asian kanssa MITÄÄN tekemistä. Mikäli sinä ja tämä bioisä haluatte miehen olevan lapsen virallinen isä, lapsen isoäiti saa vain niellä sen. Kyllä ihmiset kypsyvät ja muuttuvat ajan kanssa, ja lapselle on tietty hyvä (jos tapaamiset sujuvat) että hän saa tutustua isäänsä. Älkää kuitenkaan hötkyilkö esim. huoltajuuden kanssa. Minusta sinun kannattaa ehdottomasti säilyttää yksinhuoltajuus, sillä ainoana lapsen kanssa eläneenä ja lasta kasvattaneena vanhempana olet varmasti pätevin tekemään lasta koskevat päätökset. Isyyden tunnustamisen jälkeen bioisä on isä myös virallisesti, oikeutettu tapaamisiin ja elatusvelovollinen, mutta ei automaattisesti toinen huoltaja. Huoltajuusmuodon muutos on asia erikseen.

Ja oletteko sitten ottaneet huomioon myös sen, että isyyden tunnustamisen jälkeen bioisälle lankeaa myös elatusvelvollisuus. Onko hän valmis alkaa maksaa elatusapuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla