Oletko nähnyt Mona Lisan livenä?
Kommentit (52)
Oltiin tänään Salessa samaan aikaan perunalaarilla.
Boksissa ette taas laitettais sille jotain mushtaaseja ja vaihdettu sukupuolta.
No en nyt sentään ole noin 500 vuotias, joten en ole livenä nähnyt.
Maalauksen olen kyllä käynyt Pariisissa katsomassa.
Pieni oli. Mutta onhan se hyvä muotokuva.
Hirveä ryysis sen edessä. Puolen tunnin jonotuksella pääsin hetkeksi katselemasn eturivistä.
Ei ole sen väärtti, että kannattaa mennä katsomaan pelkästään sitä. Jos nyt sattuu oleilemaan Pariisissa ja joka tapauksessa on Louvreen menossa, niin samalla tuonkin kurkistaa.
No se on mulla huono nainenhymyilee ,huono taulu.
En ole. Hän kuoli jo satoja vuosia sitten.
Totta kai. Seurusteltiinkin kotvan aikaa, mutta sitten kun selvisi, mitä hänellä oli hameensa alla, niin vetäydyin viivyttelemättä takavasemmalle.
Olen.
Ja tottakai se on ihan omanlaisensa, vaikka muitakin tauluja katsellessa voi kokea vaikuttavuutta.
En ihan pyörtyilemään ole vielä alkanut, mutta koen silti taiteen omalla tavallani.
Ihmiset ovat erilaisia...
Itse en edes kävisi museoissa, jos ne eivät antaisia elämyksiä.
Kyllä. Ikimuistoista. Niin tunnettu maalaus. Hienompaa katsoa Da Vinci -koodiakin kun on nähnyt Mona Lisan paikan päällä.
Olen käynyt Louvressa. Piti pitkään jonottaa ensin museoon ja sitten pienen taulun eteen, jota ei niin kaukaa edes voinut kunnolla nähdä, kun oli vielä valoja heijastavan panssarilasin takana.
Vaan voinpahan sanoa nähneeni.
T. Elämysnarkkari
Ostin kirpparilta yhden version MonaLisaa, kun taulussa oli niin hyvät raamit. Siinä se nyt katselee seinällä. Näen sen sängystä kun katuvalo loistaa sopivasti. Mutta sitä alkuperäistä en ole nähnyt.
Olen, oli pienempi kuin olin kuvitellut. Louvre muuten oli kyllä hieno ja katseltavaa olis riittänyt pariksikin päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta et sen vertaa tajua että "vitsisi" on kehno! Luulenpa että väännät skeidaa, ja et ole käynyt Ilomantsia suuremmassa cityssä ikinä.
Olen nähnyt vuonna1990. Ei ollut mitenkään erikoinen, mutta itse Louvre oli hieno paikka todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Maalausta juurikin tarkoitin.
ap
Olin pari vuotta sitten pyörätuolissa joten sain yksin mennä ihan Mona Lisan eteen. Olisin voinut tuijottaa häntä koko päivän. Olihan se tietty lasien takana turvassa. Upea.
Olen nähnyt. Aika pienihän se on ja iso joukko ihmisiä pyörii koko ajan sen ympärillä. Mutta vaikuttava silti. Näitä kuuluisia pieniä teoksia on paljon muitakin, kuten vaikka Brysselin Manneken Pis, joka sekin on hyvin pieni patsas, mutta taideteoksen vetovoima ei varmasti olekaan kiinni sen koosta vaan sen latauksesta eri tavoin kaikkineen. Kun tässä olen nyt rupattelutuulella näköjään, minuun teki aikoinaan ison vaikutuksen Tampereella Sara Hildenin taidemuseossa ollut kuvaveistäjä Alberto Giacomettin näyttely. Hänellä oli sellainen vaihe, että hän minimalisoi ja minimalosoi veistoksiaan pienemmiksi ja pienemmiksi. Se oli minulle tosi puhuttelevaa ja koin, että tuo on myös se suunta mihin haluan omaa elämääni kuljettaa. Ja niin sitten teinkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole. Hän kuoli jo satoja vuosia sitten.
Aika vakiintunut käsite on varmasti Mona Lisa = maalaus joka esittää Mona Lisaa. Esim jos sanon näin "Mona Lisan" ihmiset varmasti ymmärtää että tarkoitan maalausta enkä henkilöä. Sitä paitsi ei taida olla edes varmaa kuka tämä Mona Lisa henkilö on.
Joo olen. Ja se ei todellakaan ole mitenkään erikoinen verrattuna niihin Louvren mielettömiin maalauksiin. Jotkut on jättimäisiä seinän kokoisia monimutkaisia ja upeita töitä. Se on vaan boksissa oleva muotokuva.