Työnhausta tietävät! Viime pe loppui hakuaika kiinnostavaan työpaikkaan.
Odotin että tänään puhelin soisi, mutta valitettavasti ei kuulunut mitään. Kauanko kannattaa odotella soittoa? Mitä mun kannattaa tehdä? Odottaa rauhassa tämä viikko vai onko tyhmää soitella hakuajan päättymisen jälkeen?
Kyseessä valtion virka ja työn pitäisi alkaa marraskuun alussa " mikäli mahdollista" . Hirveää odotella yksin koko ajan että puhelin soisi!
Kommentit (28)
mutta meidän virastossa valinnat ovat kestäneet joskus jopa kuukausia! Se oli tosin poikkeustapaus jolle oli syynsä, mutta tosiaan alle 2 viikossa ei yleensä ole tapahtunut mitään. Jos vielä sattuu johtaja olemaan lomalla, työmatkalla tms. niin kokouksia ei pidetä eikä mitään tapahdu. Monesti on hyvä hakija jo ehtinyt toiseen työpaikkaan kun yritetään kutsua haastatteluun.
Eli minusta toivoa on vielä kovastikin!
kunpa tosiaan oliskin noin!
mutta kun siinä oli et alkais marraskuun alussa... ja nyt on 9.10... odotan, toivon, olen innosta pinkeenä!
ap
Ei ne oikeastaan voi lähteä siitä, että kukaan talon ulkopuolinen olisi varmasti valmis hyppäämään kahvoihin marraskuun alusta. Mutta aivan takuulla se vaade nopeuttaa valintaprosessia.
Sanoisin, ap, että ne tiesi jo ennen hakua ihmisen, joka siihen tehtävään valitaan. Piti vain valitettavasti laittaa paikka auki, kun säännöt sanoo niin. Heitä nyt jo suosiolla kirves kaivoon, saat joskus ensi viikolla kirjeen jossa kiitetään kiinnostuksestasi.
Sisäisiä hakijoita on, joista paikka menee sille jolle virka " kuuluu" . Itsekin siis tällä tavoin oman virkani sain. Vuosi määräaikaisena ja sitten se mun vuoro tuli.
Minusta sun kannattaa kumminkin soittaa ja kysyä, miten hakuprosessi etenee ja onko haastateltavat valittu. Voi olla, että eivät tosiaan ole vielä asiaa eteenpäin vieneet, nuo on kuitenkin valtion virastoissa välillä aika hitaita prosesseja. Viikkoja voi mennä siitä kun haku päättyy siihen, että kutsutaan haastatteluun. Jos vaikutat mielenkiintoiselta hakijalta, mutta et tätä virkaa saa, niin voithan kysyä määräaikaisuutta ;) Siis jättää avoimen hakemuksen sisään, sillä tavalla voit saada sen jalan oven väliin.
Punnitsepa vaihtoehtoja:
- Soitat päivän hakuajan umpeutumisen jälkeen, osoitat siten kiinnostumisesi ja saat parhaillaan kutsun haastatteluun saman puhelun aikana.
- Jahkailet monta päivää / viikon, ja siten haastateltavat on jo kutsuttu, ja kiinnostuksen osoittaminen on myöhäistä.
...kumpikohan kannattaisi?....
Ilman muuta kannattaa soittaa ja kysellä hakuprosessin aikatauluista. Taisin itse kirjoitella aiemmin vastauksen, että ainakin yksityisellä puolella EI missään tapauksessa kannata odotella mitään hakuaikojen päättymistä. Kiinnostavat valitaan haastatteluun sitä mukaan kun hakemukset tulevat. Viimeisin mun rekrytointi aloitti viikko ilmoituksen julkistamisen jälkeen. Valtiolla voi olla jotkut säännöt, että näin ei voi tehdä, mutta se ei mitenkään estä etteikö niitä hakupapereita alettaisi lukemaan sitä mukaa kuin niitä tulee.
Soita vaan heti aamulla.
torstaina!
Soita ja kerro miksi soitat, kuka olet (eli miltä alalta tms). Kysy muutama asiantunteva kysymys. Anna kiinnostuksesi ja motivaatiosi näkyä.
Sehän on oma henkilökohtainen projektisi ja pikemminkin pois työnantajaltasi.