***SYYSSISSIEN alkuviikko ma-ke***
Laitanpa nyt aloituksen. Toivottavasti kukaan ei ole samaan aikaan asialla. Laittakaan eiliset joka taitaa. Palailen astialle, kun esikoinen on tarhassa, tai jälkeen...
Kommentit (57)
Näinköhän se kävi meillekin, että terkkarin povaamat mahaitkut alkoi. :( Illat ja alkuyöt on menny ihan viime aikoina pojalla parkuessa ja koko pikkuista kroppaa vääntää niin että pahaa tekee katsoa. Tuttia imee raivokkaasti (ja musta näyttää että nielee sen myötä ilmaa) mutta tissiä syö myös, pieniä tovia kerrallaan. Maitohappobakteereja oon antanu mutta enpä tiiä onko niillä ollu vaikutusta. Ahdistavaa ku pienellä miehellä on niin paha olla! Sitten ku lopulta simahtaa, saattaa nukkua 5h putkeen ja sen jälkeen taas tissittelee aamun. No, luksustahan se on itelle nukkua yks pitkä pätkä, mutta sekään ei aina onnistu ku esikoinen saattaa alottaa huudot jahka saan pienemmän hiljaseks. En kyllä alota tähän mitään d-vitamiineja vielä, varsinkaan täydellä annoksella. Siinä ei kuinkaan käy jos lykkään viikon-pari. Tuntuu jotenkin tosi kamalalta että vauva itkee selvästi kipeää oloa 4-6h iltayöstä. Varmaan se tuntuu näin pahalta siksikin, ku tähän mennessä on ollu niin mahdottoman tyytyväinen ja hyvinvoiva tapaus.
Rakkausvauva (olithan se sinä?) älä suotta pyytele anteeks sitä valitusta ulkomuodosta ja vaatteiden löytymisestä! Eiköhän tuo oo ihan sallittua. Mutta pakko myöntää että sun sanavalinnat nauratti mua ja piti lukee ääneen miehellekin sun kauppakierroksesta. :D Mutta muistetaan nyt kuitenkin, ettei olla liian kriittisiä oman kropan suhteen, tässä on itse kullakin vielä niin lyhyt aika siitä pallomahaisuudesta...
Oi voi, nyt en kerkeäkään enempiä kommentoimaan ku pojilla on asiaa... Mies palas tänään töihin isyyslomalta, hui, mitenköhän me pärjätään...
Ai niin, poika on tänään tasan 2vkoa!
Ja mukavaa alkanutta viikkoa!
Olipas tullut tekstiä.. Viikonloppu meni nopeasti, touhua riitti.. Nytkin tässä pyykinpesun lomassa tulin koneelle, pojan sain nukkumaan.. Ikävän sateinen ilma, en viitsinyt ulos viedä.. Vielä.. Josko iltapäivästä oman lääkäri käynnin jälkeen..
Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi päättää mitä ehkäisyä alkaa käyttämään.. Mulla aisa vielä mietinnässä.. Jää vähän viime tinkaan tää juttu.. =)
Onnea vielä kerran kaikille vauvansa saaneille.. Peikkoäetin kirjoitus syntymästä oli kovin liikuttava, onneksi kaikki nyt hyvin? Eikös?
Ja Fiialle paljon tsemppiä, toki voit kirjoitella tällä puolen.. Uskon että saat vauvasi ihan hetkellä millä hyvänsä!
vw78 ristiäiset sitten pidetty, nimi Eetu miellyttää minua kovasti, samoin coliksen Luka.. Molemmat nuo ovat vaan " käytetty" meidän lähipiirissä, joten pysytään siinä Miko nimessä.. =) Pojan toiset nimet tulevat sitten suvusta.. Papaltani, joka on jo edesmennyt.. Ja toinen taas miehen puolelta..
Apinaemo kyseli koska meidän juhlat on.. No ensi lauantainahan ne.. Pitäisi olla stressaamatta, mutta kyllä tässä on vielä niin paljon järjestettävää että huh huh! Koko porukalle kun vaatteet haalii, niin jo se on projekti! Siis meitähän on se iso porukka.. Omat lapset, miehen lapset jne.. =)
Mutta voi luoja.. Mä en ole ikinä katsellut mitään saippuasarjoja tai tosi tv ohjelmia, mutta nyt kun on todella paljon kotona, niin olen jäänyt koukkuun tuohon bb ohjelmaa.. Voi luoja, siis MINÄ!!!! Näin tää kotona oleilu tekee tepposiaan.. =) Mies joutuu mun kanssa sitten seuraamaan, mitä talossa tapahtuu, eikä ole asiasta niinkään innoissaan.. Heh! =)
Mutta lähdempä touhuilemaan..
Piiu ja poju sekä suuren suuri pesue!!
Tyttö kun nukkuu niin sikeästi.
Ensin pitää Onnitella taas vauvautuneita! Kohta on kaikki Sissit tällä puolen, Fiiakin sieltä sipsuttelee jo kuin vaivihkaa tänne makustelemaan vauva elämää ;D
[b]Peikkoäet[/b] – Luojalle kiitos että kaikki on hyvin! Teidän poika muuten painoi tasan saman verran kuin meidän neiti.
[b]Jellonamamin[/b] synnytys ja sairaalassa olo aika kuulosti varsin mukavalta :D
[b]Vm78[/b] – Onnea Eetulle hienosta nimestä :) Hyvin siis meni ristiäiset kaiken kaikkiaan, kiva.
[b]Outs@lle[/b] tsemppiä imetykseen – luota itseesi kyllä se maito vielä nousee :) (Jellonamami antoi hyviä vinkkejä maidon nostattamiseen!)
[b]Rakkausvauva[/b] – Sama ongelma täällä. Vaikka kilot karissut, kroppa muuttaa muotoaan sen verran, ettei mikään vaate istu enää päälle :/ Ja voipi mennä aikaa ennen kuin kroppa on taas täysin omissa uomissaan.. Toivottavasti löydät edes ristiäisiin kivat kutimet!
[b]Tutista[/b] - Me ollaan vähän tutiakin maisteltu. Pari kertaa ja tuntuu maistuvankin. Uskalsin antaa jo kun imuote imettäessä on niin hyvä, enkä kuitenkaan tutia tarjoile alvariinsa :) Tuttipulloa en ihan vielä uskaltais antaa.. Esikoinen ei oppinut heti tutille, vasta joskus 2kk iässä, mutta ei silloinkaan väkisin opetettu! - tyyliin annetaan jos tarvetta ilmenee..
[b]Ulkoilusta[/b] - Typykkä ainakin oli jo hyvin aloitellut ulkoilut vauvan kanssa (meillähän nämä saman ikäiset vauvelit). Me ei olla kuin autoon siirrytty ja pari kertaa olen postin hakenut vaunuillen. Terkka kun sanoi että vasta 2vkoisen kanssa voisi aloitella - Että mitenköhän tuo on? Itellä hajoo pää täällä sisällä. Ja olis jo kiva hakea eskarilaista ihan vaunuillen. Sais itekkin liikuttua!
[b]Suihkutissit[/b] - Oi, kyllä ;D Jo nyt, tyttö 9pv. Yritän mahdollisimman usein valuttaa etumaitoa pois, ennen imettämistä. En kuitenkaan pumppaa, koska se vaan lisää maidon tuotantoa.. Ja just niin kun Huldio puhui - Saispahan vauva paremmin sitä rasvaista maitoa ja pysyisi kylläisenä pitempään! Sitten pidän imettäessä toisessa tississä maidonkerääjää, jolla saan joka syötöllä n. 50ml kerättyä talteen! Yritän imettääkin niin että vauva on mahdollisimman pysty-asennossa ja jos meinaa kakoa suihkun takia, pidämme hieman taukoa, vaikka se vauvaa hermostuttaakin - Pakko kokeilla kaikki keinot, ettei ilmaa kertyisi masuun.
Eli maitoa tulee ja hyvin! Imetyksen jälkeenkin jää norona valumaan maitoa. Tässä on omat hyvät ja huonotkin puolensa..
Nytkin valuu jo paidan läpi vaikka on liivinsuojatkin.. Arrgghh..
Tyttö on nukkunut kyllä niin hienosti tänään - Ensin yöllä klo 23-4.00 söi ja nukkui vielä 7.00!! Söi taas masun täyteen, hetken seurusteli ja nukkuu taas kolmatta tuntia :D Äippä on saanut taas kämpän järjestykseen, pyykit ojoon ja itsensä ojoon ;) Tissit vaan tosiaan räjähtää kohta.
Kun se nyt kerran nukkuu yritänpä laittaa jotakin kuvaa vihdoin tulemaan..
Hyvät viikonalut mammoille!! Dumle ja neiti 9pv - Tänään eka neuvola!
Ikävää, että teillä alkanut iltaitkut.. Meillä tuntuu, että ovat ohi menneet.. Mutta, käsittääkseni maitohappobakteerit (relatipat) eivät auta vatsan väänteisiin tai ilmavaivoihin, vaan auttavat kehittämään suolen bakteerikantaa tulevaisuutta vasten, sehän kehittyy kait aina tuonne kahteen ikä vuoteen asti.... J
os vauvalla ilmavaivoja, kokeile cuplaton tippoja.. Ne ovat varsinaisiin ilmavaivoihin.. Terkkari kertoi, että joillakin relatippojen käyttö jopa lisää ilmavaivoja ja ihan oikein mielestäni teet kun siirrät d-vitaamiini tippojen käyttöön ottoa.. Turhaan pienokaista enempää kiusaa tällä hetkellä..
Korjatkaa ihmeessä jos olen aivan hukkateillä asian kanssa...
Kotiin lähdössä sairaalasta
http://kuvablogi.com/nayta/700403/
Isosisko sylittelee vauvaa kotona ensimmäistä kertaa
http://kuvablogi.com/nayta/700404/
Näin vallataan äidin ja isin sänky - Hyvät unet tuntuu olevan!
http://kuvablogi.com/nayta/700405/
Meidän pikkumiehellä on yksi viikko synttärit! Ihanaa. Hän on kerrassaan suloinen. Nautin niin viisaista tutkivista silmistä ja kauniista suusta, joka on samanlainen kuin isällään. Kotia parempaa paikkaa ei olekaan. Tays oli täyteen ammuttu. En voinut juurikaan nukkua sairaalassa. Samassa huoneessa majaili kaksi muuta äitiä ja vauvaa. Lämpöä oli liikaa ja aina jonkun vauva kätisi. Silloin olin tietysti vielä huolesta rikki, kun vauva ei vielä ollut vierihoidossa. Jouduin parina yönä pyytämään nukahtamislääkkeet, että sain edes hiukan nukuttua. Nyt olen levännyt aivan toisella tapaa.
Dumle, huomasin minäkin että saimme samankokoiset vauvat. Minä en ole vieläkään toipunut hämmästyksestä, että minä olen synnyttänyt noin ison vauvan. Kakkonen painoi lähes kilon vähemmän ja esikoinen syntyi sektiolla. No, hiukan tuolla alakerrassa tuntuu että synnytetty on. Ei mitään pahempaa kuitenkaan.
Minä olen kulkenut nyt kotipäivät kaalinlehdet rinnoilla. Ne auttavat kummasti pakottaviin rintoihin. Maitoa tulee puolen pirkanmaan tarpeiksi. Ei onneksi suihkua. Vauva syö välillä itsensä ihan ähkyyn ja sitten pulauttelee ja kiemurtelee eikä saa oikein sijoijaan. Välillä taas nukahtaa heti syötyään ja voi nukkua pitkäänkin.
Keskimmäinen lapsi muuten sai lauantaina sen vesirokon. Onneksi tuli nyt eikä viime viikolla. Nyt täytyy vain toivoa ettei tartu pikkumieheen. Niin neuvolasta sanottiin että on erittäin pieni todennäköisyys että tartuu vastasyntyneeseen. Äidin vasta-aineiden pitäisi suojata. Ja enkä tosiaankaan tiedä miten voisi samassa kodissa elävän lapsen suojatakaan tartunnalta.
Nyt meillä on onneksi minun vanhemmat kylässä, niin on isoillesiskoille seuraa. Ja mies pääsi töihin vielä pariksi päiväksi. Loppuviikon sitten taas lomailee.
Nyt selättämään pyykkikasaa.
terv peikkoäet ja APJ 1 vko
Vettä sataa ja taivas on aivan harmaa, jotenkin ilmojen puolesta aika kurja lähtölaukaus tähän viikkoon, mutta eikös nyt olekin syksy...neito taas vaunuissaan nukkumassa terassilla katoksen alla. Vähän väliä ilmoittelee olemassaolostaan, taitaa vatsavaivoja tjälleen olla. Kerran jo nostin ylös ja kunnon röyhtäyshän sieltä tuli ja takapuoli soitteli porilaisten marssia :). Onneksi tuo itkuhälytin tuli hommattua. Meille on ollut korvaamaton apu.
Kävin läpi noita viikonlopun viestejä, niitä olikin paljon ja jotakin piti kommentoidakin. Jotenkin nyt vaan ei pää toimi. Päällimmäiseksi jäi kuitenkin tuo peikkoäetin synnytyskertomus ja ne fiilikset mitä se herätti. Voin vain kuvitella mitä olette käyneet läpi siellä, onneksi nyt kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Todella rauhallisen ja tasapainoisen oloinen olet tuo viimeisemmänkin tekstin perusteella. Varmasti tuollainen kokemus pistää ajattelemaan ja arvottamaan asioita taas uudestaan. Itselle ainakin kertomuksesi toimi muistutuksena siitä, miten katoavaista kaikki on ja miten kiitollinen olen lapsistani ja perheestäni.
Dumle ja muut suihkurinnoista kärsivät. Minullakin oli aluksi sama ongelma ja vauva oli välillä hätää kärsimässä, kun ei ehtinyt niellä kunnolla. Ilmaa kerääntyi vatsaan ja tyttö kipristeli vatsaansa kunnolla. Itsekin pyrin syöttämään neitoa silloin hieman pystymmässä asennossa ja välillä pidettiin " hengähdystaukoja" . Myöhemmin luin jostakin, että itseasiassa makuulla syöttäminen olisi parempi vaihtoehto, jos ks. ongelmia. Itse en kyllä huomannut eroa ja koska olin jo tottunut nousemaan myös öisin nojatuoliin jatkoin sitä. Nykyisin syötän yhden syötön makuultaan aamuyöstä, koska maidontulo on nyt tasaantunut ja toinenkaan rinta ei enää heruta maitoa maidonkerääjään niin valtavaa määrää kuin alussa. Maidontulon tasaantuminen alkoi noin 3-4 viikon kohdalla kunnolla ja nyt kun tyttö tänään 6 viikkoa voin todeta, että määrä nyt kohdallaan. Pakastin on " täysi" omaa maitoani, josko sitä välillä tarvitaan :).
Palaan kohta takaisin. Tyttö aloitti huutokonsertin vaunuissaan...
Huomentapaivaa vaan taaltakin. Kauheaa, miten vauhdilla nama paivat menevat. Muutama tunti, ja pikkuneiti tulee taas tarhasta klo 15.30. Ja sitten taas ilta, ja sitten yohulinat... Nukun aamuisin pitkaan kompensoidakseni yota, tasta paivien lyhykaisyys.
Aamuyosta tuntui ekan kerran silta, etta pikkuisella oli vatsakramppeja. Maito heruu nopsaan, pikkumies juo nopsaan, varmaan tulee ilmaa samalla. Eilen illalla laitoin spaghettikastikkeeseen sipulia - olisiko siita??? Mitka ruoat ovat sellaisia, jotka voivat aiheuttaa vauvan vatsanpuruja?
Ihan hyvalta idealta kuulostaa tuo alkumaidon pumppaaminen, kun vain jaksaisi sellaiseen ryhtya... Luulisi saman asian ajavan sen, etta antaa kunnolla yhdesta tisusta ennen kuin laittaa toiselle? Niin etta yhden tisun rasvainenkin maito tulee juotua? Vai mita mielta?
Tallaista paiva kerrallaan menemistahan tama nyt on... Minunkin tekisi jo mieli laittaa pikkuinen vaunuihin ja lahtea ulos... kai se ulkoilun aloittaminen riippuu keleista ja tervetta jarkeahan pitaa kayttaa pukemisessa ja suojamisessa; taalla on nyt aika lamminta ja vaunuissahan aina oma mikroilmasto joka tapauksessa.
Piiu, kiitos vinkeistä! Cuplatonia käytettiin esikoiselle ahkerasti (en tiedä oliko sillä vaikutusta) mutta nyt en jotenkin sitä ees muistanu. Täytyy kokeilla.
Suihkutissit löytyy täältäkin. Kurjaahan se on ku ei lapsi kerkeä rauhassa niellä. Olisko sitten sen takia niitä mahaitkuja iltasin... Toisaalta mikä siinä on, että päivällä ja yöllä (sit ku on lopulta nukahtanu) ei mahaitkuja oo ollenkaan tai sit kestää vain hetken syötön päälle. ??? Miksi se ilta on niin erilainen? Mä oon koittanu välillä päästää pahimpia suihkuja harsoon kesken syötön, mutta aina se alkaa uudestaan. Enkä mä ees tiiä välttämättä millon sitä maitoa tulee syytämällä, sit vasta huomaan ku vauva irrottaa otteen rinnasta ja maidot vain lentää.
Täällä on molemmat pojat päiväunilla. Ihanan hiljaista. En malta mennä ite lepäämään. Söin rauhassa ja lueskelin lehtiä, nyt tekis mieli suklaata... Ja tissit kyllä protestoi heti jos kolme tuntia tulee täyteen edellisestä syötöstä, täytyy varmaan herätellä poikaa vaipanvaihdolla kohta jos ei muuten tajua herätä syömään.
Kewako se kyseli jokin aika sitten vaipoista kun aina tulee pissat läpi? Muistanko mä ihan väärin? Meillä on yöllä ja vierailuilla käytössä pampersin total care 3-6kg, ja ei oo kyllä luottamista niihin. Ihan ihmeesti valskaa jostain reunasta aina vaikka ite vaipassa ei ois paljon pissaa. Eniten meillä käytetään kestovaippoja (disanan nauhavaippa + popolinin kuori), ja se ei oo vuotanu kertaakaan vaikka vaihtoväli venyy välillä pitkäksi ku tää poika vain nukkuu. Jotenkin en uskalla yöksi laittaa kestovaippaa ku pelkään että iholle on huono olla niin pitkään märässä vaipassa, kertakäytöt ku on kuitenkin pintakuivia. Toisaalta sekään ei oo hyvä että vaatteet kastuu lähes joka yö niiden kertakäyttöjen kanssa jostain kohdasta. Heh, viime yöksi teinkin semmoisen viritelmän että laitoin kertakäyttövaipan päälle villavaippahousut (siis sellaiset hahtuvavillaiset joita yleensä käytetään kestojen kanssa) ja se paketti piti! :)
Aha, nyt poju kaipaa ruokaa, hyvä! En joudu väkisin herättelemään. Menoksi siis.
ja tässä edelliset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11413933&p=2&tmo…
täällä yksikätisenä pitkästä aikaa. neiti sai perheessä riehuneen flunssan ja nyt päiväunet tosi pätkäisiä, kun tukossa ja yskii. toista päivää näin. onneksi tissin imeminen onnistuu kuitenkin. yötkin olleet siedettäviä, vaikka normaalia pätkäisempiä.
tuli eilen neidillä kuukausi täyteen. nopeasti ja suht sujuvasti mennyt aika. toivotaan, että tauti olisi kevyt ja lyhyt hänellä. mutta se omasata navasta.
tervetuloa uudet tänne. jellonamami, onnea! peikkoäet, oli tosiaan hurja kokemus teillä. onneksi nyt elämä hymyilee. voimahali.
jellonamami, sipuli lienee pahimpia ilmavaivojen aiheuttajia. Paprika jonkin verran, tuore ruisleipä (onko sulla sellaista?=), ja laku ainakin myös. Onko muilla muita lisätä? Kaalit, tulinen ruoka...
Voimia ja jaksuja pätkänukkujien äideille ja käykäähän täällä jutustelemassa, vaikka täällä nyt onkin kovasti juttua onnellisuushormoneista. On näitä väsykohtauksia varmaan kaikilla joinakin päivinä, ja mielellään lukee myös noista " purkauksista" , niinkuin rakkausvauvan vaatehankintareissusta. (Kuulosti hassulta noin sanottuna, mutta ymmärrätte...) Eli ei tämä vauvaelämä ole pelkää ruusuillatanssimista!
äh, nyt jatkan hytkymistä, että neiti tuhisija jatkaa untaan. Isosisko tuossa vieressä rykii nenäänsä ja itse juuri huuhtelin omaani suolavedellä sarvikuonolla, jos tunnette laitteen...
apinaemo ja neiti 1 kk!
Jospas minäkin yrittäisin aktivoitua tälle palstalle :-) Sen verran haipakkaa on päivisin meno, etten hirveästi ehdi kirjoittamaan, mutta yritän...
Pieni esittely varmaan olisi paikallaan, jos ei joku muista. Eli pikkukolmonen, herra tenori syntyi 7.9. eli on ' jo' 4 vkoa! Ja mullahan se synnytys käynnistyi siellä Jumbon ravintolamaailmassa...Jäbä on kasvanut ihan silmissä, 3vkon neuvolassa painoa oli 4070g (syntymäpaino 3155g) ja pituutta 52,7cm (syntymäpituus 49cm). Vaan eipä tuo iltaisin mitään muuta teekään, kuin syö :-) Mitään rytmiä ei vielä ole, vaan nukutaan silloin kun väsyttää ja syödään silloin kun on nälkä, heh. Öisin syö yöstä riippuen 2-4 krt ja joo, vieressä nukutan -oon niin laiska laittamaan takas omaan sänkyyn, että mulle helpompi tapa. Saatan joutua vielä kiroamaan tapani...
Isoveli 6v ja isosisko 3v ovat ihan haltioituneita pikkuveljestään -etenkin isosisko. Ja hienosti ovat tosiaan uuden tulokkaan ottaneet vastaan! Pikkuherra on pääsääntöisesti rauhallinen ja tyytyväinen poika -välillä masu vaivaa, kun mulla on myös tuota maidon ylituotantoa EDELLEEN havaittavissa ja ilmaa menee nielemisen yhteydessä masuun. Niin ja joku kyseli suihkutisseistä, niin täällä myös :-) Yritän sen pahimman suihkun aikana ottaa tissin pois suusta ja suihkutella muualle :-) Aikaisempien lasten kanssa tein sen virheen, etten tätä tehnyt eli sitten raivottiin tissillä. Nyt olen tietoisesti röyhtäyttänyt kesken syönnin vauvaa ja hienosti on tähän asti mennyt! Tosin tissittelyt kestävät sitten vähän kauemmin, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole...
TUTISTA oli puhetta. Me ei olla vielä annettu ja ihan tietoisesti en ole sitä vielä ottanut käyttöön. Olen ajatellut, että yritän pärjätä ilman mahdollisimman pitkään ja sitten kun esim. autoilut, vaunuilut ja muutenkin elo menee hankalaksi, niin otan tutin käyttöön. Jos siis ei ole mitään muuta keinoa saada poikaa hiljaiseksi kuin tissi ja tissi alkaa toimia huvituttina, niin sitten otan tutin. Toistaiseksi ei ole sitä vielä tarvittu, koska jäbä nukahtaa vaunuihin ja esim. turvakaukaloon ilman hyssyttelyjä.
IMETTÄMINEN: yritän imettää mahdollisimman pitkään, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Toistaiseksi maitoa tulee tosiaan vähän liikaakin, pakkanen on jo täynnä, joten lavuaariin menee hyvää maitoa :-/ Maidonkerääjään kertyy joka kerta 50-70ml, kun imetän toisesta rinnasta. Ehkä se tästä jossain vaiheessa tasoittuu...Pulloa en ole vielä antanut, kun ei ole ollut mihinkään menoa. Katsotaan kuukauden päästä. Nyt en voisi kuvitella olevani tuntia pidempään missään, koska tissit räjähtää muuten.
RISTIÄISET meillä on vasta 11.11. ja jäbän nimeksi 99%:n varmuudella tulee Lukas Valtteri. Kummit on pestattu, mutta muuten en ole vielä edes suunnitellut mitään. Lähipiiri vaan tulee, joten ei meillä hirveästi ole porukkaa. Meidän lapset kun ovat ainoat lapsenlapset tällä hetkellä. Sisarukset kun ovat sen verran nuorempia...
TAPAAMINEN kiinnostaa, mutta hirveän pitkälle en jaksa lähteä. Jumbo houkuttelisi sijainnillaan. Tosin jos saisin isommat sisarukset hoitoon siksi aikaa, voisin lähteä vähän pidemmällekin. Mulla ei vaan ole autoa käytössä, joten julkisilla tulisin.
ULKONÄKÖ: täällä kans yks, jonka kroppa on ihan erimallinen kuin ennen raskautta :-/ Kilojakin olis vielä muutama tiputettava, tosin hoikka mä olen muutenkin, mutta tuo röllykkä edessä vaivaa. Omiin farkkuihin mahdun jo nyt, mutta muuten en ole kroppaani ollenkaan tyytyväinen. Neuvolassa kyllä viimeksi sanoivat, ettei mun tarttis näitä kiloja vielä tiputtaa, kun imetän, joten ehkä sen jälkeen sitten...Suklaata kyllä syön melko usein, että johtuskohan siitä, että maha ei häviä mihinkään...Muuten on esim. hiukset tosi hyvässä kunnossa, ei ole tippuneet vielä...
Käyttääkö joku täällä kestovaippoja? Mä olen ihan hurahtanut niihin :-) Huutonetistä ole niitä huudellut ja tosiaan yövaippaa lukuunottamatta meillä on kestot käytössä. Asennevammani on siis korjaantunut ja pesen innoissani kakkavaippoja, heh. Mieskin jopa vaihtaa kestovaippoja :-)
Ai niin, Dumleko se kyseli vauvan ulkoiluttamisesta? Meillä sanottiin sairaalassa, että mielellään viikko pitäis odotella -me tosin mentiin ulkoilemaan jo vähän aikaisemmin, kun syyskuun alussa oli niin lämmintä. Eikä tuolla vieläkään mikään kylmä ole. Vaunuissa olen nukuttanut jäbää päivittäin ja hyvinhän tuo siellä nukkuukin! Muistaakseni toi 2vkon raja päti enemmän talvivauvoihin vai mites muut ovat saaneet ohjeita? Mitä olette muuten pukeneet päälle vauvalle vaunuihin? Meillä on sisävaatteet ja sellainen kevyttoppapuku sekä Ruskovillan silkkimyssy sekä villapeitto. Ja vauva nukkuu kantokopassa, joka on aika topattu. Ja näillä on pärjännyt tähän asti. Ehkä nyt kun säät viilenevät, laitan villaa sisävaatteiden ja kevyttoppapuvun väliin.
Jaaha, mitäs vielä? Niin, tosi paljon onnea kaikille vauvan saaneille, eipä syyssisseissä taida enää montaa olla ilman vauvaa...
Yritän aktivoitua tänne ja kirjoitella useammin!
-Ultsi kera Nuuskun-
Piti vielä kirjoittaa, että täällä myös yksi, joka leijuu seitsemännessä taivaassa :-) Mä olen jotenkin NIIN ONNELLINEN TÄMÄN HETKISESTÄ ELÄMÄSTÄ ettei ole tosikaan :-) Kyllä täytyy sanoa, että tämä kolmas on elämäni täyttymys ja elän elämäni onnellisinta aikaa nyt! Kyllä joskus ketuttaa tämä krooninen väsymys ja lasten kiukkuilut, mutta onnellinen olen silti. Kävin viime viikolla työpaikallani moikkaamassa ja siellä kysyivät, että miten mä jaksan kolmen pienen kanssa. Pakko oli vastata, että kyllä nää lapset auttaa jaksamaan :-) Meidän lapset kun lähes varmasti on nyt tässä, niin kahta enemmän nautin näistä päivistä! Vaan ehkä jossain vaiheessa saatan ajatella jotain muuta...ja halu takas töihin on kova!
Ja PIIUN sanoin, mihin ihmeeseen tämä aika menee? Jäbä on jo nyt 4vkoa ja vastahan mä hänen pyöräytin. Liian nopeasti menee vauva-aika mun mielestä :-)
-Ultsi taas-
Lääkärissä käyty.. Mami todettiin hyvin " parantuneeksi" ja toipuneeksi synnytyksestä.. Sain siis terveen paperit.. =)
Ja kuinka ollakkaan, siellä odoteltiin kun ajat taas myöhässä.. Yritin siinä aikani kuluksi metsästää pojasta hymykuvaa.. Hitto, että on vaikeeta, ei sellaista kunnollista saanut, mutta tässä muutama otos..
http://www.aijaa.com/v.php?i=1073282.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1073290.jpg
Ajauduin koneelle.. Tällä kertaa selityksenä se, että odotan makutuomaria, joka kertoisi, voiko tuon koltun, joka postissa tänään tuli, laittaa tuleviin juhliin.. Toinen tilaamistani oli aivan liian iso.. =/ Jos tuo ei tunnu hyvältä, käy tämän naisen tie joku ilta vaikka itäkeskukseen shoppailemaan.. Se olis kyllä kivaa muutenkin.. Meinaa vain palaa rahaa tuollaisilla reissuilla..
Mutta nyt iltapäiväkahvin keittoon.. Siis mulla taisi olla jotain asiaakin, mutta kun välillä sisäinen blondini sekoittaa ajatukset.. =)
Mä olen myös menettänyt sydämeni kestovaipoille niin kuin muutama muukin täällä. Meillä on käytössä sekava lajitelma vaippoja. Nyt on päällä ensimmäistä kertaa hahtuvahousut, jotka itse ole kutonut. En myöskään ole vielä yötä kestoillut, kun tuo vaihtoväli on kuitenkin se kaksituntia. Odotan, että nuo Fuzzyt olisi sopvat reisistä ja sitten niitä aion hamppuimun kanssa pitää öisin. Näin pienellä lisäimujen kanssa hahtuvista tulee ihan liian paksut. imuina mulla on vain ihan tavallisia harsoja ja fleeceä kuivaliinoina.
Ahaa, pamperssit vuotaa muillakin.. Yhtenä yönä niitä meilläkin vaihdettiin vuotojen vuoksi -- ja palkkaksi tuli vielä ihottumaakin. Taitaa näytepakkaus joutaakin roskikseen.
Onko liinailijoita, meillä on kehtosidonnassa uinaillut jo monena päivänä.
Täällä meillä on se viikon sääntö näin syksyllä. (Espoo)
Mä en ole uskaltanut lähteä vauvan kanssa vielä miinekään paitsi ulos. Oletteko jo ottaneet vaavia kauppareissuille, kaupungille, shoppailemaan. Meillähän ikää on vasta se 9 vrk.
Itse olen palautunut hyvin. Tänään jo koitin vähän juoksemista -- ei vielä sais mutta oli pakko ees testata. 3 viikon päästä aloitan taas hiljalleen normaalin kuntoilun.
Täällä vääntää pienen masua näköjään nyt päivälläkin. Jatkuvasti parahtelee poika, niin mitään en saa tehtyä ja esikoinen on hermona kun äiti on ihan kiinni vauvassa. Ja eihän mulla tullu ees mieleen että kantoliina on kahden metrin päässä. Heti laitoin vauvan liinaan ku luin huldion viestin, ja ainakin vielä poitsu nukkuu siellä ihan nätisti. Nyt rakentamaan palikkatornia isomman pojan kanssa! :)
Ja liikunnasta: ite mietin että joko tänään uskaltaisin lähteä sinne keskivartalon lihasjumppaan. Kun tietäisin, mitä kaikkea pitää välttää niin voisin sitten omaan tahtiin tehdä rauhallisia liikkeitä. Laitoinkin jo yleiseen jakoon kysymyksen tuosta, mutta tiedä sitten... Joka paikassa toitotetaan, että oman voinnin mukaan saa lähteä liikkumaan, mutta emmä mitään kohdunlaskeumaa halua tietämättömyyttäni itelleni hommata!
Käytiin neuvolassa ja neiti on vaan NUKKUNUT - tasan kaksi kertaa on tänään syönyt :O Onkohan se terve!
9 vuorokautis paino oli 3955g (synt. 3820g), eli hyvin saapi maitoa.
Tulipa puheeksi nyt tuo ulkoilu ja kuulemma näillä keleillä voi jo hyvin ulkoilla, mielellään vaan aloittelee rauhassa :) Eli eiköhän me piakkoin lähdetä vaunuillen eskarilaista hakemaan.
Rela-tipat taidan myös aloitella..
Huldio - Me uskaltauduttiin lauantaina jo kauppareissulle. Vähän kyllä omatuntoa sen jälkeen soimas, kun oli ihmisiä ihan sikana :/ Niin ja tänään kävästiin Lastentarvikkeessa, Kodin1:ssä ja entisellä työpaikallani siinä nurkilla (Lastenvaateliike).
Jeps, taidan pyöräyttää vielä yhden koneellisen pyykkiä ja sitten ruuan tekoon, alkaakin olla nälkä :)
Vierähti sittenkin tovi ennen kuin ehdin takaisin. Tyttö heräsi kiukkuisena ja nälkäisenä. Joten siis tissille, sen jälkeen ainut oikea paikka oli mamman syli, ei kelvannut sitteri eikä leikkimatto. Syliä ja tissiä, tissiä ja syliä...Nappasin kanniskelun jälkeen kantoliinan ja kehto-asentoon minäkin lapseni ähersin, vaan olipas yllätys melkoinen, kun tajusin, että tyttö onkin jo kasvanut ulos siitä. Onko se mahdollista? Kovin montaa kertaa ei olla tuota liinaa käytetty, edellisestä kerrasta jo jonkin aikaa, mutta nyt sitten tuntui että en kyllä saa tyttöä sinne ergonomisesti oikein aseteltua. Tyytyväiseltä neito kuitenkin vaikutti sen pienen hetken, jota häntä siinä pidin. Asento näytti mielestäni sen verran epämukavalta, että otin pois, oli kuitenkin rauhoittunut ja sain tytön nukkumaan omaa sänkyynsä. täytyy nyt alkaa opettelemaan noita muita sidontoja.
Cuplatonin lisäksi markkinoilla on Disflatyl niminen lääke ilmavaivoihin. Sitä tarvitsee antaa vain kerran päiväsä, Cuplatoniahan suositellaan annettavaksi jokaisen syötön yhteydessä. Meillä tuo Cuplaton ei auttanut merkitsevästi, joten jätin pois etenkin sen jälkeen kun vauvan vatsantoiminta hiipui (Cuplaton voi aiheuttaa ummetusta). Mutta siis monet muut ovat kyllä saaneet apua siitä.
Pidän tyttöä aika paljon vatsallaan, kun selkeästi siinä asennossa viihtyy ja kummasti se helpottaa hänen olotilaansa silloin kun masua kipristää. Tämä tietenkin valvotusti.
Rela-tipat olen suunnitellut aloittavani uudestaan, niissäkin oli taukoa. Ne kellä niistä on aiempaa kokemusta oletteko huomanneet niistä oikeasti olleen hyötyä ja millaista?
Mitä olette mammat päättäneet rota-rokotuksen osalta? Itse olen kahden vaiheilla...Tarkoitus on hoitaa lasta ainakin se kaksi vuotta kotona, niin ajattelisin, että tyttö ei niin helposti altistuisi virukselle...toisalta ikinä ei voi tietää mistä sen bongaa jos on saadakseen. Siitä rokotuksestakin olen kuullut kaikenlaista, eikä aina vaan postiviista. Mitä mieltä muut?
Muuten vielä maidonylituotantoon palatakseni. Kannattaa syöttää samasta rinnasta pari syöttöä peräkkäin, niin maidontulo pikku hiljaa tasaantuu. Minulla ainakin toimi, kun kokeilin. Sain vinkin imetystuki henkilöltä. Rintojen pumppaus voi päinvastoin antaa väärän signeelin elimistölle ja maidontuotanto vain kiihtyy. Tietty jos maito on pakkaantunut rintoihin on hyväkin pumppailla. Itse olen viimeiseen saakka vältellyt maidon pumppaamista ja kokeillut muut keinot.
Juu, vaatteiden ja ulkonäkö kysymysten kanssa täälläkin välillä tuskaillaan. Kroppa on mikä on, kiloja on kai tippunut, kun farkut mahtuu, tosin ei ne lempparifarkut :). Ristiäisvaatetuksesta ei ole tietoakaan, kunhan saisi nuo muut ensin vaatetettua ja sen jälkeen lähtisi itselle katsomaan jotakin...Olikos Piiun tilaamat vaatteet sopivia?
Eiköhän tämä vauva-arki ole tälläista ups&downs elämää. Hormoonit ja niin moni muukin asia vaikuttaa mielialaan ja olotilaan. Mukavaa ja tärkeää näitä fiiliksiä, huippuja ja pohjia on kuitenkin jonkun kanssa jakaa. Kyllä tänne mahtuu ihan jokainen omine ajatuksineen, iloineen ja huolineen...
Nyt taas täytyy mennä, mutta nähdään taas!
Haikarapolska ja sylivauva Olivia :)
Aamulla kävin sen pinon pistämässä ja nyt vasta koneelle ehdin. Olipas tullut tekstiä oikein urakalla. Kiva juttu, että naiset ehtii ja jaksaa edes jossain välissä...no, johonkinhan sitä meikäläisenkin on päästävä höyryjä välillä päästämään, kun ei aina miehelle voi tai halua... :)
Fiia se on tainnut sinne vauvan hakuun päästä, kun kävin tuolla odotus puolella aamulla ja äsken, niin ei ollut mitään Fiialta tullut.
Vein kaikki kastelahjat tänään kaiverrettavaksi. Perjantaina saa sitten hakea. Eetulle kävimme myös hakemassa leikkimaton. Meillä on 2 sellaista sekakauppaa...kummassakaan ei ollut ja sitten oli pakko mennä lelukauppaan ja siellä sitten olikin. No, olihan sitä hintaakin sitten tietysti, mutta, kun olin sen päättänyt, että se hankitaan, niin pakkohan se oli ottaa. Fisher Price oli ainut ja oli vielä viimeinen. Myyjä sanoi, että nyt on joku buumi, kun viime viikolla tuli 10 ja perjantaina oli jäljellä 3 ja nyt oli viiminen. No, hyvähän se on, että kauppa käy. Maksoi 53.90e. Huh, kyllä siinä hiki tuli, kun sitä pulitti, mutta rahat tulikin sitten pojan kastelahjasta ja lopuilla sitten avattiin herralle oma tili.
Jollakin oli vaippa falskannut. Meillä falskaa aika useasti, varsinkin jos on nukkunut kauan, niin kylki on märkä. Käytämme liberon 3-6kg ja nyt sitten kun saadaan ne pois niin siirrytään 5-8kiloisiin. On noi 3-6 kiloset niin naftia, että hyvä, kun teipit saa kiinni. Siksi käytänkin öisin jo noita isompia.
Eetu saa nyt sitten huomenna ne silmätipat, kun ne silmät on rähminyt ihan syntymästä saakka ja reppana on jo kuukauden. Eli tänään sitten se kuukaus tuli täyteen. Torstaina on ensimmäinen neuvola. Mielenkiinnolla odotan kuinka herra on kasvanut. Sen verran vaa´alla käytiin eilen, että lähemmäs 6 kiloa menee...lähtö oli 3975 ja terkkari mittasi 3990 pari viikkoa sitten. Oletan siis näin, että ruoka aikana on ollut kotosalla.
Ulkosalle me saatiin lähteä ihan heti, kun laitokselta päästiin. Niin ainakin sanottiin, että vaunuttelemaan vaan, kun ei kerran ole kylmempi ilma ja herra syntyi siis 8.9. No, sitä käskyähän me noudatettiin :) ja pihalle heti, kun vaan mahdollista ja äiti kävelylle. Tämän hetkinen tilanne on se, että eilen kun kävin siellä vaakassa, niin näytti 2 kg miinusta lähtöpainosta.
Jotain muutakin oli mitä piti laittaa, mutta en nyt muista. Neiti kiljuu, että äiti nälkä, eli pakko mennä hiljentämään tuo neiti, ettei herätä tuota herraa...
vm78 ja Eetu 1kk sekä isosisko 4,5v
Ihania kuvia olitte taas mammat laittaneet!
Outsan ja Dumlen tyttöset nayttävät niiiiin pieniltä ja Piiun poika jo isolta poikavauvalta.
Olivia neitokin jo 6 viikkoa! Missä välillä aika lensi näin? Tänään siirryttiin jo käyttämään 60cm bodyja...
En olekaan tälle vauvapuolelle vielä kurkannut. Meillä mennyt tosi hyvin, poika kasvaa todella vauhdilla. Nyt ikää on 9 vrk.
KEWA: Kerroit, että vauvasi heräilee 1-2 tunnin välein öisin. Näin meidänkin vauva tekee. Parina yönä olen sitten tehnytkin niin, että olen lypsänyt ennen illan sitä viimeistä syöttöä (siis sitä jonka jälkeen minä menen nukkumaan) etumaidot. Ja antanut vauvan imeä vain vain rasvaista takamaitoa. Tätä olen tehnyt myös yöllä kerran. Ja vauva onkin tuon jälkeen nukkunut, viime yönäkin 4 tuntia putkeen. Jos siis sulta tulee hyvin maitoa niin koita samaa. Tuo maito, jota tulee ensin rinnasta on tosi sokerista litkua ja vauvan maha pysyy kylläisenä sillä varmaan sen tunnin. Jos vauva kokoajan saa vain etumaitoa, tulee mahaan liikaa laktoosia ja vauvan maha joutuu koville. (Tulee mahavaivoja ja itkuisuutta)
Mä olen käyttänyt tätä myös siksi, että maitoa tulee ihan liikaa. Toisaalta lypsäminenhän vain edistää maidon tuloa.
Onko muuten kellään muulla jo tässä vaiheessa suihkutissi ongelmaa? Onneksi vauva on vielä niin pieni, että ei osaa raivota tissille. Esikoinen piti näitä raivokohtauksia useamman kuukauden juuri samasta suihkutissi-ilmiöstä. Silloin en vain tajunnut, että siitä on kyse.