Ompeleeko kukaan muu lapsilleen itse vaatteita? ov
Näistä merkeistähän täällä aina puhutaan (Reimat, Ticketit, Name itit, Polarnjotakin ja mitä lie, en edes tiedä), mutta ompeleeko kukaan lapsilleen vaatteita itse? Vai ostatko kaikki kaupasta/kirpparilta/huutonetistä/jostain muualta? Jos osaat ommella, miksi et ompele? Tai jos ompelet, mitä hyviä puolia siinä on?
Itse ompelen kaikki juhlavaatteet, koska ne on kalliita kaupoissa (suhteessa käyttöaikaan) ja koska itse ompelemalla saan lapset puettua persoonallisesti ja kauniisti. Ei tule samanlaisia vastaan. Samasta syystä ompelen omatkin juhlavaatteeni (miehen sentään en).
Ompelen myös kestovaippoja, neulon villavaatteita, jonkin verran ompelen ihan tavallisiakin vaatteita. Niissä vain tahtoo hinta-työ-suhde nousta niin korkeaksi, että on melkein helpompi ostaa kirpputorilta tai kaupasta.
Kommentit (6)
Sellaisia perus käyttövaatteita, kuten farkkuja, neuleita ja collegeja en ompelututa äidillä, mutta esim. talvihaalareiden alle laitettavat villapuvut, villahousut ym, jotka maksavat kaupassa sikana, ja sitten vaikkapa pyjamat, pitkähihaiset t-paidat (esim. jostain marimekon kankaista) ja collegehousut on tosi kätevä saada " suoraan ompelijalta" . Äitini ei ole työelämässä, joten ompelee ihan huvikseen ja mielellään harrastusmielessä. Itse ollaan säästetty pitkä penni.
Ja ennen kaikkea ompelutan äidilläni omia juhla-asujani, sillä on ihanaa saada leningit tai topit aivan mitoille tehtyinä laadukkaista kankaista ja vielä itseä mielyttävällä kuosilla, värillä ja mallilla. Ja eipä tarvitse niissä juhla-asuissa hävetä, äitini on nimittäin ommellut aikoinaan linnanjuhliinkin iltapukuja.
Ulkoilupukuja en ole viitsinyt tehdä, kun ne ovat isotöisiä ja materiaalitkin maksavat niin paljon. Tykkään tehdä erityisesti persoonallisia retrovaatteita lapsille käytetyistä, mutta hyväkuntoisista kankaista.
En osaa vaikka halua olisikin. Ja kone puuttuu. Kummitytön äiti tekee lapsilleen pääosin itse ja täytyy sanoa ettei niitä erota kaupan vaatteista. Mekot aivan ihania ja muutenkin niin taidokasta työtä että monesti melkein kateus iskee ;)
Kun ensimmäisen pitäisi syntyä kohtapuoliin. :) Pikkuinen toppahaalari on tekeillä parhaillaan, ja pakko myöntää että työlästä tahtoo olla. Mutta näyttää siitä ihan söpö tulevan.
Olen kyllä ajatellut ompelevani, ainakin osan vaatteista. Itsellenikin ompelen jonkin verran, erityisesti juhlavaatteita. Muutenkin tykkään jos tiedän ettei kenelläkään muulla voi olla samanlaista vaatetta.
Ja vaippoja aion minäkin ommella. Olen vain vähän pihalla kokojen, mallien ja muun suhteen kun ei ole yhtään kokemusta. Vaippojen tuleva käyttäjä kun potkiskelee mun kylkiluita vielä.
Lisäksi ompelen vuodessa muutamia hameita tai mekkoja tytöille ja itselle. Alkuun tuli ommeltua fleecehaalareita ym. mutta eipä enää ole aikaa. Lakkeja ja pipoja kyllä tulee vieläkin ommeltua, kun kaupoissa niin tylsiä ja rumia.
kun vasta on ensimmäinen lapsi toivelistalla, mutta jos en ihan nyykähdä sitten lastenhoitoon niin tarkoitus on kyllä ommella. Tällä hetkellä nimittäin ompelen aika paljon itselleni, juuri kaikki juhlavaatteet, niissää säästää hyvin. Ja muitakin vaatteita jonkun verran jos sopivan hintainen ja laatuinen kangas osuu kohdalle. Olen suunnitellut että ompelisin sitten joskus lapsillenikin osan vaatteista, etukäteen ei tietenkään tiedä jaksanko tai onko siihen aikaa, mutta haluaisin kyllä
Vierailija: