Tajusin tänään miten raskasta on pph:n työ :(
Juteltiin pitkään lapseni hoitajan kanssa, kun hain lasta hoidosta. Hän oli työpäivänstä aloittanut klo 6.30. Minä hain lastani klo 16 ja yksi hoitolapsi jäi vielä klo 17 asti. Hoitajalla on 3 omaa lasta ja yksi on ryhmässä mukana. Hoitajan kanssa puhuttiin jopa palkoista ja hän kertoi, että saa näistä kolmesta lapsesta vajaan 1000 euroa -verot! Ja siis tuon pituista työpäivää tekee! Hän on todella ahkera eikä sairaslomapäiviä juuri pidä. Jaksaa touhuta lasten kanssa, vaikka välillä väsymystä näkyykin.
Minulle tuli ihan paha olla, kun mietin että 7,5 tunnin työpäivän aikana tienaan yli tuplaten tuon :(
Muistakaa arvostaa lastenne hoitajia ja kiittää, he tekevät arvokasta työtä nälkäpalkalla.....
Kommentit (32)
Kaksi tuntia ei ole = monta tuntia. Kirjoitit myös, että pihalla olo " päälle katsomista" . Sinusta saa kuvan, että olet laiska.
Vierailija:
askartelen ja opetan jopa parille isommalle pianonsoittoa. Luemme, teemme luontoretkiä, leivomme yhdessä jne.
MUTTA sitähän minä tein omieni kanssa. Monella tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että vieraita lapsia hoidetaan viimeisen päälle, mutta omien ei niin väliä. Kotiäiti siis vaan lukee lehtiä ja lapset pelaa silmät sumuisena pleikkaa. Miksi joku hoitaa omiaan huonommin kuin vieraita lapsia??Omat hoitolapseni nukkuvat n. 2h päiväunia, mikä on mielestäni paljon! Rauhoittumiseen (luen sadun, laulan laulun) menee hetki ja siihen kun lapset nukahtaa. Se koko aika on mielestäni luksusta.
Ruokaa laitan joka tapauksessa ja siivoan kodin, en ymmärrä miksi se olisi jotenkin ihmeellistä ja erityisen rankkaa. Moni tekee ihan normaalista elämisesta ja lasten kanssa olosta ihmeellisen projetkin ja nostaa hännän jokaisesta käden ojennuksesta.
15
Ja minulla ainakin tämä homma käy rankasta työn teosta, eikä todellakaan ole vain päälle katsomista. Minulla siis 3 hoitolasta+1 oma. Kaikki 3 hoitolasta alle 2-vuotiaita ja vaipoissa. On niissä hommaa! Päiväni alkaa klo: 7. 20 ja päättyy 16. 30- 17. 00. Palkkani 1100¿.
Omien lasten ja hoitolasten hoitamisessa on ero. Hoidin omat lapseni hyvin mutta hoitolapset vielä paremmin koska se on työtäni. Haluan olla hoitolasten vanhempien luottamuksen arvoinen.
Meillä ovat 10 euroa kuussa... Tosin eipä se minun takapuoltani kaivele, kun ei ole yhtään alle kaksivuotiasta, vaikka pyysinkin.
toinen pph
Minä 20 v viime keväänä suunnittelin ryhtyväni pph:ksi että saisin olla lapsen kanssa kotona. Täytin hakemuksen ja kävin haastattelussa, mutta siellä sain kuulla että kannattaa vain etsiä töitä että ennen syksyä ei ainakaan tarvita pph:ta.
Etsin sitten töitä ja sainkin, mutta ihmetytti vain kun olin kuullut että tässä paikkakunnassa olisi pulaa pph:sta. Tulin siihen tulokseen että tuo oli vain kohtelias keino sanoa että en ole sovelias pph:ksi, syytä en kyllä tiedä, oliko se sitten ikäni vai mikä.
et taatusti ole pph, sen nyt näkee ensi lukemalta. itse lopetin ne työt, koska muutaman illan viikossa keikkaa tekemällä saan enemmän rahaa kuin hoitolapsia pitämällä. jaksan paremmin omieni kanssa, ei tarvitse kuunnella vanhempien vittuilua ja sääliä vuoden ikäisiä lapsia, joita pidetään hoidossa 10 tuntia. en yhtään ihmettele, että nuoria hoitajia on vähän. olen ollut tiukissa työpaikoissa ennen lasteni syntymää, mutta se ei ollut MITÄÄN verrattuna hoitolasten pitämiseen. kun kakarat roikkuu huutaen puntissa koko päivän, koti on täysin kaaoksessa illalla. päivällä aikaa ei jää kuin sylittelyyn, lohduttamiseen, tappeluiden ehkäisemiseen, ruokien lämmittämiseen, pyllyjen pesemiseen. sitten 10 tunnin jälkeen astioiden tiskaus, ruuanlaitto (ja kyllä se on vähän eri asia tehdä ruokaa 4:lle kuin 7:lle...), siivous jne, että koti on taas valmis, kun eka lapsi tulee klo 7 aamulla.
jos jonkun pph:n mielestä työ ei ole raskasta. Ei siis saisi olla tyytyväinen työhönsä.
enkä ymmärrä miten joku JAKSAA touhut akaiket päivät lasten kanssa, varsinkin talvella kun pitää pukea ja riisua ja kuivatella vaatteita koko ajan. Lisäksi pitkän päivän jälkeen pitää tehdä seuraavan päivän ruoka valmiiksi tai ainakin käydä ostamassa. Eihän siinä jää omaa aikaa ollenkaan
Lue viesti 15. Kyllä siitä paistaa läpi, että oleilen vaan kotona. Yrittää kyllä paikkailla myöhemmin mutta huonosti. Äitinä haluan, että lastani ei pelkästään valvota pihalla.
Pph tekee työtä, sitä ei saa verrata omiin lapsiin. Tottakai kannattaa hyödyntää kokemus jota saanut omien lasten hoidosta. Hoitolapset tarvitsevat kuitenkin varhaiskasvatuksellisesti enemmän.
hoitolapset tarvitse varhaiskasvatuksellisesti enemmän kuin omat lapset?? Mä en ymmärrä tätä keskustelua. Minä tarjosin virikkeitä omille lapsilleni ja tarjoan hoitolapsilleni. Hoitolapset eivät ole yhtä kuin omat, mutta omiani en sen huonommin tai laiskemmin hoitanut. Perhepäivähoito on PERHEpäivähoitoa. Lapsi tulee päivähoitoon perheeseen.
Me käymme puistossa jossa käy lisäkseni 4 perhepäivähoitajaa ja kotiäitejä. Puistossa on todella paljon lapsia ja ulkoilu on turvallisuussyistä paljon päällekatsomista. Jos alkaisin leikkiä osan lapsista kanssa, joku voisi kadota " hälinään" ja haahuilla pois puistosta. Ryhmäni lapset ovat niin eri ikäisiä, että yhteisiä mielekkäitä leikkejä mitä voi toteuttaa tuossa lapsimäärässä, on vähän.
Rauhallisempina päivinä touhuamme enemmän ulkona yhdessä.
Sitäpaitsi, eihän päiväkodissakaan ulkona leikitä kuin aniharvoin. Lapsen kehityksen ja kaverisuhteiden kannalta vapaa ulkoleikki on sitä parasta leikkiä. Aina ei tarvita ohjattua toimintaa.
Minä pidän työstäni, anteeksi. En koe sitä raskaaksi lainkaan. Jos se tekee minusta provon, aivan sama.
15
Ryhmässäni on 4 lasta. yksi 3 vuotias ja toiset 2 vuotiaita.
Kaksi lapsista on vielä vaipoissa, mutta taitaa heilläkin olla ajan kysymys, että saadaan vaipat jättää pois.
Mun lapset ovat sopimuslapsia, eli eivät ole jokapäivä hoidossa. Osa 15 päivää ja 10 päivää. Eli tällä hetkellä tosi pienellä ryhmällä olemme.
Tänäänkin vaan kaksi lasta hoidossa.
Mutta tilanne voi tietysti muuttua, jos lapsille muutetaan sopimuksia.
Askarrellaan viikottain, maalataan ja väritellään. Muovaillaan, pelataan ja laulu-ja lorutuokiotkin pidetään melekin pävittäin. Satuja luemme paljon myös.
Nyt vielä odotamme, kun meille alkaa kerho, alamme myös siellä käydä. Ohjaajamme järjestää kerhon meille kerran kuukaudessa ja seurakunnan avoimessa perhekerhossa käymme myös aina, kun vai on mahdollista.
Noin vuoden olen tehnyt tätä työtä, ja ainakin minä olen tykännyt tehdä tätä työtä.
Puolensa on siinäkin, että ei tarvitse aamulla vesisateessa ja pakkasissa lähteä mihinkään, vaan se työ tulee kotiin.