Minkälaisia supistuslukemia teillä KTG-käyrissä?
Olin tuossa synnytystapa-arvioinnissa. Siellä otettiin sitä vauvan sydänkäyrää ja samalla supistusantura laitettiin masulle. Yhden supistuksen aikana supistusprosentti oli 60-70 välillä. Mitähän mahtaa tarkoittaa kun asteikko oli 0-100. Mitä ne synnytyksessä yleensä on?
Kommentit (6)
Ulkoisella supistusanturilla mitattaessa ei lukemista voi juurikaan päätellä supustuksen voimakkuutta. Siihen vaikuttaa esim se että jos on hoikka, eikä juurikaan vatsanpeitteitä,niin pienikin vatsan kovettuminen voi nostaa lukemat korkealle. Jollakin toisella taas synnytyssupistuksetkaan eivät juurikaan piirry, vaikka niitä olisikin. Käyrästä voidaan vaan sanoa kuinka usein supistukset tulevat ja kauanko kestävät.
miten menee suomessa, mut espanjassa synnyttäessäni tuon mahanpäällä olleen anturin lukema näytti vaihtelevasti 90-100, eli siis synnytyksen aikana.
Sairaalaan tullessa tuli välillä 50-60 ja sitten myöhemmin 70-90, sitten pyysin jo epiduraalia.
Olen nyt synnyttänyt kolmesti, ja mulla ei supistukset näy ktg-käyrässä ollenkaan! Ei vaikka anturia asettelisi kuinka. Mulla kaikki synnytykset olleet nopeita: 1h 45 min nopein ja " hitain" hiukan alle 4h. Vaikka kätilöt aina sanovat, että ei ne niitä käyriä katsele niin pah. Vaikka kuinka yritän sanoa, että sattuu, niin ei ne ota uskoakseen. Jos oikein vanhalla ktg-laitteella mitattiin, niin sitten saattoi joku pienen pieni piikki tulla siihen laitteeseen ihan järkyn kovan supistuksen aikana. Keskimmäisen synnytyksen aikana olin kytkettynä oikein hienoon stan-laitteeseen, mikä mittaa mitä tahansa, niin siinäkään ei näkynyt kerrassaan mitään.
Ei mua häiritse, että ne ei näy heidän laitteissaan. Mut se että mua ei uskota, ei edes nyt kolmannella kerralla, vaikka kuinka yritän sanoa, että ei edellisilläkään kerroilla... Neljännellä kerralla sitten ehkä joku jo uskookin ;o)
Ktg:ssä sen anturin tarkoituksena on saada edes jonkinlainen pieni huippu käyrälle, jotta nähtaisiin, milloin supistaa. Tämä on tärkeää siksi, että nähdään tuleeko esim. sydänäänilaskuja supistuksen aikana vai sen jälkeen. Näin pystytään arvioimaan vauvan vointia. Jos äidillä on vatsanpeitteitä runsaasti, anturi ei välttämättä supistuksia piirrä. Samoin anturi saattaa häiriintyä esim. liikkeestä (vaikkapa keinutuolissa). Ja eri kohdassa mahaa se saattaa piirtää paremmin kuin toisessa. Stan-laite taas mittaa sikiön sydänääniä herkemmin ja saa kaikista sikiön sydämen kammioista tietoa vauvan voinnista. Supistuksia se mittaa yhtä tehokkaasti kuin muutkin ktg-koneet.
Toisin sanoen supistuksen kipeydestä anturi ei kerro mitään, eikä siis myöskään se, mitä lukemia siihen piirtyy. Enkä kyllä usko, että kukaan kätilö ei uskoisi äidin supistusten kipeyttä, vaikka ne eivät piirtyisikään käyrälle. Kätilön tehtävänähän on myös osata lukea äidin olemuksesta tällaisia asioita.
kun makasin eilen ctg-käyrillä. Kysyin mitä tarkoittaa kun lukema heittelee mulla koko ajan 13-50 välillä? Vastasi että hoitsu aina laittaa sen joka äidille erikseen johonkin nollaa lähelle. Eli se sit näyttää lukemia siitä ylöspäin. Mulla täysin kivuttomassa supistuksessa lukema nousi 70:een. Ja pelkistä vauvan liikkeistä sen nousi 30-50:een. Ja muuten pyöri 10-13 paikkeilla.