Minkälaisia supistuslukemia KTG-käyrissä?
Olin tuossa synnytystapa-arvioinnissa. Siellä otettiin sitä vauvan sydänkäyrää ja samalla supistusantura laitettiin masulle. Yhden supistuksen aikana supistusprosentti oli 60-70 välillä. Mitähän mahtaa tarkoittaa kun asteikko oli 0-100. Mitä ne synnytyksessä yleensä on?
Kommentit (4)
jo ennen kuin synnytys kunnolla käynnistyi. Eli tuntuvia oli nuokin, mutta ei kipeitä kuten sitten ne varsinaiset supparit. Kun kalvot puhkaistiin ja " kunnon" supistukset tulivat, tippui lukema arvoihin 60-70. En siis oikein tiedä, mitä nuo lukemat loppupeleissä kertovat. Kätilö kyllä kyseli, kun lukemat oli luokkaa 90, että eikö tosiaan satu :) No ei sattunut, mutta nuo alemman tason supparit kyllä SATTUI.
lukemista ei voi oikeastaan kertoa mitaan supistuksen voimakkuudesta, niiden valisesta ajasta ja kestosta kyllakin. Ja lisaksi voi yhden kayran sisalla verrata supistuksia toisiinsa. Mutta " absoluuttisia" luvut eivat siis ole, eli eri kayria ei voi verrata toisiinsa. Nain minulle selvitti katilo viime raskaudessa jossa multa otettiin naita kayria tuhkatiheaan koska karsin ennenaikaisista supistuksista jo viikolta 24 ja olin niiden vuoksi pitkaan sairaalassakin.
Minulla oli edellisessä synnytyksessä anturi jotenkin huonosti eikä käyrälle tullut mitään vaikka synnytys oli toden teolla käynnissä.
Tämä oli siitä kurjaa, että minua silloin tällöin (juuri supistusten välillä) kurkkaamassa käynyt opiskelija ei uskonut mitään supistuksia edes olevan kun kerran paperille ei mitään piirtynyt. Sitten tuli onneksi vuoronvaihto ja uusi kätilö jäi seuraamaan hetkeksi kun sanoin että kyllä ottaa kpeästi vaikkei mitään piirry. Katsoi hetken ja irrotti anturit. Sanoi, että ei tähän laitteita tarvita kun näkee, että tosi on kyseessä.
Moikka,
Kun käyrä on otettu vatsan päältä, ei se supistusanturin lukema kerro oikeestaan mitään supistuksen voimakkuudesta. Sen " korkeuteen" vaikuttaa se anturin paikka ja muun muassa vatsanpeitteiden (=läskin) määrä.
Joskus käy niin, että jollain melko voimakkaat supistukset näkyy matalina tai jos anturi huonossa paikassa, eivät lainkaan. Joskus taas supistukset, joita äiti ei edes tunne, näkyvät selkeinä käyrällä.
Eli käyrältä näkee supistuksen paikan ja sen keston ja sen, miten vauvan sydänäänet reagoivat mahdolliseen supistukseen.
Terkuin Floora