Makeutusaineista??
Kuinka moni käyttää säännöllisesti sallittuja makeutusaineita? Niistä on niin ristiriitaisia juttuja kuullut, että ei tiedä mitä uskoisi. Itse olen vielä toistaiseksi niitä käyttänyt. Limpparia menee muutama desi päivässä ja jos jogurttia syön, on se myös sokeritonta?
Kommentit (30)
" Niin ja Painonvartijoilla ei ole mitään tekemistä noiden suositusten kanssa... "
Painonvartijat = supermonikansallinen miljardibisnes joten ihan taatusti on tekemistä suositusten kanssa. Rahaa nimittäin löytyy.
Moi.
Kuten jo aiemmin on vastattu tässä keskustelussa niin neuvolaohjeet kieltävät sakariinin ja syklamaatin käytön raskauden ja imetyksen aikana.
Jompaakumpaa on käytetty appelsiinin (vai onko se mandariinin) makuisessa Fanta free juomassa.
Ise olen ykköstyypin diabeetikko, joten jos limuja haluan juoda, on tyydyttävä light-tuotteisiin. Näitä olen 7-vuotiaasta asti juonutkin eikä vielä ole näkynyt haittavaikutuksia.
Mutta pakko kertoa pientä omaa kokemusta/vinkkiä sen varalle kun saatte vauvanne maailmaan =) Meillä nuorimmainen huus mahaansa ekat 5kk ja oikeen mikään ei auttanu..ei ollu kunnon koliikkiakaan eikä maidon jättö pois mun ruokavaliosta yms auttanu pätkääkään. Sit lopulta yks äiti sattu kysyyn multa että käytänkö tuotteita joissa on makeutusaineita?? Ja käytinhän minä..jogurttia, limsaa jonkin verran, fun light mehuja ja sokerittomia mehukeittoja..Nuo kaikki kun lopetin niin huuto loppu ku seinään ja meillä perustyytyväinen ja aurinkoinen vauva!!! Ekat 5kk ihan turhaa huutoa!!! Nyt yritän olla ainakaan suuria määriä hotkimatta sisuksiini..en vältä kokonaan mutta tiedämpähän että tälläinenkin vaihtoehto voi olla!!
masu 32+1
Olin raskaana tai en, niin en käytä makeutusaineilla makeutettuja tuotteita kuin satunnaisesti. En pidä mausta enkä siitä, että ovat keinotekoisia aineita ja tutkimustiedot ristiriitaisia. Mieluummin sitten aitoa sokeria kohtuudella, kun on kuitenkin luonnon tuote. Jos pelkää raskauden aikaisia kiloja, niin ei ne kyllä pelkän sokerin piikkiin mene, rasvat on musta pahempi juttu. Mutta jokainen itse tekee ratkaisunsa, enkä ketään kritisoi, jos käyttää makeutusaineita, ei vaan oo mun juttu.
moi,
kuulostaa aika kauhealta, jos todellakin tuo on totta.
meidän tyttö jauhaa xylitol purkkaa päivittäin ja vielä monta tyynyä. Täytysköhän alkaa kieltämään purkan syönti, vaikka sillä on kyllä hampaille hyvä vaikutus. Tietääkö kukaan onko olemassa xylitol purkkaa ilman noita makeutusaineita (tosin jos sellaista on, niin tuskin pennuille maistuisi koska ei ole makean makuinen) ?
EFSA analysoi heti tutkimuksen sen valmituttua, ja tutkimuksesta löytyi runsaasti epäkohtia, joten ainakin näiden valossa ei ole mitään syytä muuttaa aspartaamin saantisuosituksia. Tässä linkki:
http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1178620841131…
Niin, ja greippimehusta taitaa saada enemmän metaboliatuotteena metanolia, kuin light-limsasta.
ja esimerkiksi Jenkki Professional on kokonaan makeutettu Xylitolilla.
Ymmärrän täysin, että makeutusaineet saattavat aiheuttaa vatsavaivoja (mikä tahansa voi), mutta sitä kovasti ihmettelen, että miten diabeetikot voivat elää koko elämänsä makeutusaineiden varassa ilman oireita, jos makeutusaineet ovat ehdottoman pahoja?
Mutta se on kuitenkin luonnontuote, ei keinotekoinen! =)
Piti juuri käydä tarkistamassa purkkapaketista, ja tosiaan, Jenkissä on asesulfaami K:ta! Huh!
Sen verran noista aspartaamin aiheuttamista vatsavaivoista, ottamatta sen enempää kantaa muihin esitettyihin näkökohtiin, että toisille aspartaami tosiaan aiheuttaa yliherkkyyttä joka näkyy vatsaoireina. Joten varmasti VOI aiheuttaa myös vauvalle äidinmaidon kautta. Mutta täytyy muistaa, että esimerkiksi maito tai vilja aiheuttavat myös toisille oireita, eli ei vatsavaivat tee aspartaamista välttämättä vaarallista myrkkyä.
Kaikella ystävyydellä sanoisin, että Yhdysvaltoja ei ehkä kannata käyttää esimerkkinä, kun puhutaan korvausvaateista erilaisia firmoja vastaan. Siellähän tilanne on noiden suhteen karannut käsistä ja korvaussummat ovat tähtitieteellisiä, joten jo kahvikupin kannessa pitää olla varoitus, että kahvi on kuumaa, jottei joku suunsa polttanut saisi päähänsä vetää firmaa oikeuteen.
Ja edelleen uskon, että suomalaiset ravitsemussuositukset ovat luotettavia, tutkimustietoon perustuvia ja luotan niihin enemmän kuin yksittäisen lääkärin mielipiteeseen. En tietenkään voi väittää, etteikö asioita tutkittaessa voitaisi saada uuttakin tietoa (ei ole niin kauaa siitä, kun luultiin maapalloa pannukakuksi) ja ohjeita/suosituksia päivitetään varmasti, kun on riittävästi luotettavaa tutkimustietoa olemassa. Uskon myös, että eräistä virheistä (mm. talidomidin käyttö aikanaan raskauspahoinvoinnin hoitoon) on opittu sen verran, että varsinkin raskauden aikaisten suositusten kanssa ollaan mieluummin liian varovaisia, kuin huolettomia. Niin ja Painonvartijoilla ei ole mitään tekemistä noiden suositusten kanssa...
Erilaisiin yksittäisiin tutkimuksiin ja googlettamalla löytyneisiin lähteisiin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Tuo laittamasi linkki oli hyvä, mutta meille ainakin koulussa jo opetettiin tieteestä ja tutkimuksesta sen verran, että yksittäinen tutkimus on aina yksittäinen tutkimus, eikä useinkaan uutisoinneissa tai lehtiin paineituissa tiivistelmissä kerrota tutkimuksesta tarkemmin eli mitä muita tekijöitä siihen ehkä liittyi ja mitä näissä poiminnoissa on jätetty kertomatta. Esim. olisi kiinnostavaa tietää miksi " Ne (tutkimustulokset) eivät vakuuttaneet EU:n terveysviranomaisia niin että suosituksia aspartaamin käytöstä olisi muutettu."
En tarkoita haastaa riitaa, mutta ihan oikeasti minä luotan enemmän noihin suosituksiin, kun keskustelupalstalla saatuihin hyvää tarkoittaviin neuvoihin (joihin myöskin kannattaa suhtautua varauksella -niin omiin antamiini, kuin muidenkin! ;)
Onneksi meillä jokaisella on vapaa mahdollisuus valita mitä syömme ja mitä välttelemme! :) Ja keskustelu erilaisista aiheista ei tietenkään koskaan ole pahasta -puolesta ja vastaan. Onhan vain hyvä, että ihmisillä on tietoa asioista eri näkökulmista oman päätöksentekonsa tueksi!
Ja vielä loppuun sen verran Tango-mamalle, ettei mun mielestä sun viesti mitenkään jyrkältä kuulostanut! :) Tuli mieleen ystäväsi oireista, että eiköhän makeutusaineistakin voi saada yliherkkyysoireita, kun mistä tahansa ruoasta (luomustakin) ja oireet voivat olla juuri kuvailemasi kaltaisia.
Kaikkea hyvää kaikille makeutusaineiden käyttäjille ja välttäjille! :)
Killa