En pysty enää viemään lasta päiväkotiin!
Mulla on niin paha mieli ja itken varmaan päivässä enemmän kuin se lapsi siellä päiväkodissa. Mutta koko päivän muistan ne itkuiset pienet kasvot ja urhean lapsen vilkuttamassa ikkunan takana päiväkotitädin sylissä. Tottuuko tähän koskaan?
Päivät siellä menee kuulemma hienosti ja aamun itkut on usein ainoat, mutta tuntuu, että oon hirveä petturi kun lapsen vien sinne. Aamulla jo kun lapsi kysyy, mihin ollaan menossa ja joudun vastaamaan, että päiväkotiin, mulle tulee niin paha olo. Nytkin itkettää. Voisihan sitä olla vielä vuoden kotona (lapsi reilu 2) mutta onko se sitten sen helpompaa myöhemminkään?
Lohduttakaa joku.
Kommentit (73)
Meillä kaksi lasta. Vanhempi jäi aikanaan piiiiiitkään itkemään aamulla. Usein lähdin itkua niellen töihin :) Päiväkodin vanha johtaja neuvoi mua, että mene niin hitaasti eteiseen, että kuulet sen itkun loppuvan. Koska se loppuu yleensä saman tien kun vanhempi on poistunut! Ja niin kävi. Hän kertoi, ettei ole urallaan tavannut kuin yhden lapsen, joka ei tottunut/sopeutunut.
Jos lapsellasi päivä menee hyvin, hän syö ja nukkuu, niin älä huoli!
Meillä aloitti nuorempi nyt. Itkien jää joka aamu. Tämä on kuitenkin itselle huomattavasti helpompaa kuin ensimmäisen kanssa. Päivät menee hyvin. Lapsi leikkii, syö, nukkuu. Aamuisin vaan jää huutamaan, välillä hysteerisesti, välillä vähemmän.
Toisaalta hän itkee kotona aamulla silloin kun isä lähtee... Lähtee ennen meitä... Ja itkeä tirauttaa, jos äiti tai isä lähtee salille, roskia viemään tms ja hän jää toisen kanssa kotiin. Rauhoittuu silloinkin kun ovi kolahtanut :)
Hurjasti jaksamista aamuihin! Ne on tuskaa välillä itselle.
Mutta, toivotaan että se tästä iloksi muuttuu. Itse olen sitä mieltä että päiväkodissa opitaan ja tehdään hyödyllisiä asioita, ja on hienoa että lapsi pääsee ikäistensä seuraan ja oppii leikkimään muiden lasten kanssa, sekä oppii sosiaalisia taitoja. Ja viimeistäänkin tässä kolmen vanhana on tärkeää oppia olemaan hetken verran erossa äidistä, varsinkin kun me olemme lapseni kanssa tiiviisti yhdessä olleet jo kolme vuotta.
Tämä asia on sellainen, jonka kyllä ihan järjellä ymmärrän, mutta tunnepuolella sitten ilmeisesti en.
Päivät kyllä lapsella menevät hyvin, en olisi ikinä uskonutkaan, että niin hyvin voisi mennä. Lapsi mm. on nukkunut ekasta päivästä saakka pitkät päikkärit, vaikka kotona se olikin usein haastavampaa. Ruoka on maistunut, on kuulemma todella reipas ja puhelias, potalla osaaa käydä hienosti jne.
Ap
Soita ja kysy, niin paikalla olijoilla on tuoreessa muistissa, kuinka tilanne aamulla eteni.
jonka ne jauhaa jokaiselle. Täällä just joku äiti viime viikolla kertoi, että hänen lapsensa oli ollut yhtenä päivänä vain iltapäivällä tunnin päiväkodissaan ja kun hän haki, hoitaja selitti, kuinka uni oli maistunut, ruoka samoin jne. jne.
Eli tiedän itsekin, että tämä on myös positiivinen juttu. On ihan uskomatonta, mitä tuonkin ikäiset jo osaavat, kun äiti ei ole koko ajan vieressä auttamassa ja höösäämässä.
Ap
meni päiväkotiin 2,5v pakkoraossa, koska oli pakko jatkaa opiskelut loppuun. Itki aamuisin syksystä kevääseen, varmasti keväällä osasyynä oli jo se, että itseä itketti aamuisin viedä itkevä lapsi hoitoon.
Ehkä elämäni kamalin vuosi, jos ei seuraavaa lasketa mukaan, kun lapsi osasi jo perustella, miksei halua hoitoon ja huusi, että haluaa olla äidin kanssa, haluaa olla äidin kanssa.
Näinkin siinä voi käydä, suurimmalla osalla ei tietysti käy onneksi.
Nyt on reipas eskarilainen, yhdessä puhumalla selvitetään asiat ja olen opettanut puolustamaan itseään mistä pahaolo tuli lopulta päiväkodissa, kun toiset kohtelivat huonosti eikä saanut pidettyä puoliaan).
Tekstini kuulosti oudon järkevältä siihen nähden, että viimeksi viime torstaina päätin, että otan juniorin pois päiväkodista :) Oli niin itkunen aamu.
Lapsella kuulostaa asiat kuitenkin olevan hyvin. Oikeasti! Jos hän noin hyvin syö ja nukkkuu, niin ole huoleti. Lapsi kasvaa nopeasti, tottuu ja kohta jo nauratte näille aamuille.
Esikoisen kokemuksen pohjalta täytyy vielä sanoa, että niitä kapinakausia tulee toisinaan. En lähde, en pue, en lähde... Mutta 4-vuotiaalta nousee kaksi peukkua pystyyn, kun iltapäivällä kysyy millainen päivä on ollut.
Loppuviimein tämä hoitoonvienti ottaa meille äideille kaikkein kovimmille :)
Ns. kotiäiti, jolla lapset tuijottaa videoita tai ns. kotiäiti, jonka lapset onkin päiväkodissa?
Luuletko, etten todellakaan huomaisi, jos lapseni ei olisikaan nukkunut 2 tunnin päiväunia? Kyllä ainakin meillä lapsi tsippaisi viimeistään kuudelta sohvalle, jollei päiväunia nukkuisi. Tai luuletko, etten huomaisi, jos hän ei olisi syönyt koko päivänä mitään? Olin itse myös päiväkodissa viikon ajan " salaa" koko päivän (siis niin ettei lapsi tiennyt), joten olen pystynyt seuraamaan, mitä siellä tapahtuu. Mutta ilmeisesti sinä tiedät kuitenkin paremmin ystäväsi luotettavan kokemuksen perusteella:)
Ap
Ei ole kahvitunti, valvon tenttiä ja ehdin vallan mainiosti välillä tänne naputtelemaan. Älä siis huoli, en käytä sinun veromarkkojasi täällä roikkumiseen...
työttömiltä vapaapäivää viettäviltä tai silloin kun miehellä vapaapäivä ja haluaa ulkoilla lapsen kanssa. Muutenkin aika vaikeaa kai suhtautua vuorotyöläisiin tai ihan millä muulla tavalla vaan jotain poikkeavaa päivärytmiä. Anteeksi siis vierailuni palstallanne, joskus täältä saa vaan niiiin hyvät naurut ettei voi vastustaa vierailua.
vaan äidistä joka kertoi täällä viime viikolla, että vei lapsensa iltapäivällä tunniksi päiväkotiin. Haki siis lapsen pois jo tunnin päästä ja hänelle oli selostettu kuinka lapsi oli syönyt hanakasti aamupuuron, nukkunut kunnon unet jne. Ja lapsi siis todellakin tunnin ollut siellä leikkimässä!
Tosiasia on, että et sinä tiedä, mitä siellä päivän mittaan tapahtuu. Jos lapsi ei ole väsynyt, voit vain arvella, että on nukkunut. Jos ei ole nälkäinen, lienee saanut ruokaa jne.
Mutta sinä et TIEDÄ.
29
kannattaa uskoa kaikki, mitä täällä kirjoitetaan. Kuka hei vie lapsen oikeasti tunniksi päiväkotiin? Ei varmaan kukaan. Ja sori vaan, mutta kyllä sen nyt vaan TIETÄÄ, onko lapsi nukkunut vai ei. Ainakin sellainen äiti, joka on viettänyt tähän saakka lapsensa kanssa kaksi vuotta suunnilleen jokainen hetki tuntee lapsensa niin hyvin, että TIETÄÄ tietyt asiat. Olen pahoillani, jos et kuulu näihin äiteihin.
Miksi sä kuvittelet, että ne päiväkodissa valehtelisi tollaisista asioista? Jos oikein erikseen kerrotaan, että nukkui esim. tosi pitkään. Kai ne sitten sanoisi vaikka että nukkui aika huonosti tms. Kyllä ainakin itse tutustumisjaksolla kuulin, että yhdelle äidille kerrottiin, että lapsi itki koko päivän, koska lapsi näin teki. Yhdelle kerrottiin, että lapsi ei taaskaan suostunut nukkumaan päiväunia, koska näin oli. Jos omin silmin näin, että lapseni nukkuu siellä pitkiä päiväunia ja syö hyvin, miksi hän yhtäkkiä olisi lopettanut tämän? Kyllä minulle ainakin on kerrottu, jos jonain päivänä ei olekaan ruokaa ollut mieluisaa ja ei ole oikein maistunut. Päiväunien pituudet kirjataan vihkoon, josta ne voi tarkistaa. Meinaatko, että nämäkin on väärennetty? Minulle on myös pari kertaa kerrottu, että lapselle on tullut itku jossain tietyssä tilanteessa. Miksi näistä sitten kerrottaisiin mutta muusta ei?
Itse ainakin luotan päiväkodin henkilökuntaan. He ovat ihania ihmisiä, enkä todellakaan usko, että kaikki onkin vain suurta salaliittoa.
Ap
tarkoitin vaan että täällä aika hanakasti puututaan siihen, miten voi olla aikaa keskustella palstalla muulloin kun keskellä yötä, jos kerran se lapsiarki on niin kiireistä yms jne jne. Ihan oikeasti kiva, että kesken työpäivän voi vilkaista av:lle, mitä riemukasta muut mammat tai lapsettomatkin ovat tänne suoltaneet.
mikset vastaa missä ne sinun lapsesi ovat?
niin tietäisit edes mistä on kyse.
Tuota et olisi saanut kertoa:) No toivotaan, että se siitä.
Ap