Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***SYYSSISSIT alkuviikko ma-ke***

01.10.2007 |

Jos ei tulis niin pitkää pinoa niin kokeillaas puolittaa viikko

Tässä edelliset jutut:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11335466&p=1&tmo…

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno nimi valittu pojalle! Tykkään.

Vierailija
22/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen minäkin tutista, eli ottako teidän vauva tuttia? Esikoisen kanssa tappelin 4 kuukautta ennen kun se suostui ottamaan. Nyte olen yrittänyt antaa vauvalle, mutta eipä kelpaa!!! Eilen oli oikein ok päivä, paitsi esikoinen veti mun imetyksen aikana munat ja maidot jääkaapista lattialle ja itse sitten istui siellä sotkussa onnellisena...

Vauveli nukku vaan 2h kerralaan, yö oli aika raskasta...Ja siellä hän taas heräilee...

kewa ja poika 12vrk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä alkanut kaikki juttujanne lukemaan, silmäilin vain päällisin puolin..

Täällä sitä harjoitellaan arkea kera peikkotukkaisen neitokaisen. Joka kyllä pisti tämän perheen kuviot uuteen uskoon :P No niin pitääkin.

Neiti syntyi siis lauantain puolella (rv 41+2). Kävimme perjantai iltana jo kertaalleen synnärillä, jolloin tilanne oli 1cm auki ja kanava hävinnyt. Supistukset tuli silloin liian harvakseltaan ja meitä kehotettiin kotia odottelemaan. Siinä ne supistukset vain voimistui ja klo 2 herättelin miehen että nyt mennään, heti. Tilanne oli edennyt yllättävän nopeasti - olin auki jo 6cm. Jihuu ja äippä vielä jaksoi hymyillä ja vitsailla. Salissa sitten kokeilin ilokaasua ja lämpötyynyä selkään, oli kuulemma " neljän ruuhka" synnärillä - eikä edes lääkäri kerennyt tulla antamaan puudutteita (olin toivonut spinaalia). No avautuminen 10cm kävi kuitenkin nopeasti, klo 5 olin täysin auki, mutta vauva ei ollut laskeutunut (samoin kävi esikoisen kanssa). Jouduin siitä syystä väkisin ponnistamaan aina supistusten tahtiin, jotta vauva saataisiin alas ja syntymään! Vihdoin laskeutuikin ja varsinainen ponnistusvaihe pääsi käyntiin, virallista ponnistusaikaa en vielä tiedä. Oisko tunnin kestänyt. Tiukassa oli ja lähellä ettei taas turvauduttu imukuppiin(!). Selvittiin kuitenkin, pieni repeämä tuli koska tyttö tuli käsi poskella. Episiotomiaa ei onneksi tarvittu.

Kaikkien yllätykseksi neiti olikin sen [b]3820g ja 51cm[/b] - Meidän muka pieni vauva ;D Hohhoh, kyllä pyöri silmät päässä kun mittailtiin. Ja kätilö punnitsi kahteen kertaan, kun ei meinannut itsekään uskoa.

Vielä varsin lyhyt yhteiselämämme on lähtenyt hyvin käyntiin. Tyttö tissitteli lähes koko ajan sairaalassa (nostatti maitoa), imettelin sinnikkäästi - Ja nyt on maito tilattu ja äidillä myös tuhti olo ;) Tissit tosi arat, kivikovat ja kuppikoko suurentunut kolmella koolla. Parhaillaan kuumaakäärettä pidän tisseillä että jotenkin helpottas, eikä nyt tulis mitään pakkautumisia.

Mitään rytmiä ei ole tytöllä vielä havaittavissa, ei edes syöttövälien suhteen - Saattaa tissitellä tiuhaankin tai sitten nukkua posottaa 6 tuntia :O Mutta se tasaantunee tämän maidonnousun myötä(?)

Minun palautuminen on myös edennyt mitä parhaiten - Pari tikkiä ei ole haitannut elämää. (Nämä tissit on ne pahimmat) Hartiat ja selkä tahtoo jumittua tässä imetysasentojen opettelussa.. Ja särkylääkettä saa välillä ottaa jälkisupistuksiin, mutta nekin onneksi aika lieviä.

Vähän on varmasti opettelemista tämän meidän arjen puljaamisen kanssa. Kun esikoista pitää kulettaa eskariin aamuisin 8 ja hakeakin pitäis 12.. Mies koulussa, eli turha haaveilla mistään isyyslomien ihanuuksista ;) No tämän viikon on sisko ja äitini auttamassa noissa kuljetuksissa! (kiitos heille)

Mutta lueskelen tässä päivän mittaan aina kun vain kerkiää, mitä ootte justustellu :)

Dumle - kera peikkotyttösen 3vrk (kuvia kunhan vaan sais niitä koneelle!)

Vierailija
24/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten tosta tutista piti kirjoittaa. Meillä esikoiselle kelpas vain ja ainoastaan Nukin tutit, kakkoselle taas Mam-tutit. Kumpikin söi niitä hyvin ja musta se ongelma olikin lähinnä se että miten ne saa pois ja sitten sitä helkatin tuttia piti laittaa suuhun yöllä kun ilman ei osannu nukkua. Tytölle on tuttia tarjottu mutta useinmiten lentää kaaressa ulos, ei osaa nukahtaa tutin kanssa mutta joskus syömisen jälkeen haluaa hetken imutella tuttia. Ja tälle sitten kelpaa vain Aventin tutti. Eli kannattaa kokeilla erilaisia tutteja jos sellaista haluaa käyttää. Itse ajattelin kokeilla tällä kertaa ettei sitä kauheasti edes tarjoisi.

minttupipsa kera tytön 2.5vk

Vierailija
25/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika huutelee tuolla sängyssä jo, mutta pikaseen.

Dumlelle tervetuloa tänne meidän sekaan. Kävinkin jo onnittelemassa tuolla odotus puolella, kun kävin kurkkaamassa ja nostin samalla pinoa ylös päin.

Ristiäisistä on ollut puhetta. Meillä on 6.10 eli tulevana lauantaina. Tarjolla on voileipäkakkua ja täytekakkua sitten katon siihen rinnalle vielä vaikka kaneliässiä. Oma porukka kun tulee, niin ei tarvi niin ihmeellistä olla. Kastemekko on sama kuin esikoiselle tehtiin. Siskoni kutoi siis puikoilla ja sitten sinne helmaan kirjailtiin nimi...

Mutta palailen astialle, hra huutaa jo niin lujaa, että kohta koko kylä kuulee...

Vierailija
26/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra tissillä ja äiti koneella.

Ristiäisistä jotain laitoinkin. Tuttia meillä ei ole. Esikoisella ei ollut ja ei ole kakkosellakaan, ilman pärjättiin ekan kanssa ja vielä ei ole herran kanssa tullut tarvetta. Pois suljettu ei ole kuitenkaan, että jos joskus tulee tarve...

Mitäs teillä on jälkivuodon kanssa, oletteko käyneet saunassa? Mulle kuin ei saunasta puhuttu mitään enkä sit huomannu kysyä. Esikoisen aikana kiellettiin niin kauan kun on vuotoa... Nyt pärjäilen oikein hyvin pikkuhousunsuojilla ja aina ei edes ole mits. Taidanpa soittaa neuvolaan jka kysästä. Tikitkin on jo kuitenkin sulanut, kun hra kukkuu jo neljättä viikkoa...

Mutta nyt pitää lopettaa. Asento käy niin hankalaksi. Kahvin jo keitin, niin saa kohta mennä sumpitteleen...

Vierailija
27/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin sait hennosta verrestasi työnnettyä maailmaan varsin reippaan kokoisen typykän! No, onpahan helppo käsitellä ja valmis maailmaan kaikin tavoin. Pirteältä ja virkeältä vaikutat itsekin, synnytyksestä toipuminen taitaapi olla hyvässä vauhdissa. Mitäs isosisko tuumasi pikkusysteristä?

Meillä neito nukahti syömisen jälkeen noin tunti sitten, sain kahvit juotua, pedin petattua ja keittiön siivottua. Niin ja jopa meikkasin ja hiukseni harjasin :). Huomenna ja ylihuomenna pukkkaa vieraita ja mietiskelen tässä tarjottavaa. Jospa jossakin välissä piirakan pyöräyttäisi, viimeistään sitten kun mies kotona.

Tutista ollut puhetta, tämä meidän kolmas tyttö onkin erilainen. Hänelle kun ei oikein tuo tutti tuntuisi kelpaavan, joskus huolii kyllä, yleensä kun ruoka-aika lähestyy :) Muuten aika heikkoa on tutin imeminen ja enpä ole siitä ottanut elämäntehtävää. Jos ei kelpaa, ei kelpaa. Nuo vanhemmat tytöt söivät tuttia heti ja paljon, meilläkin oli hieman vaikeuksia aikanaan päästä tuteista eroon, joten voisihan tämä olla tällä kertaa erilainen kokemus.

Voi Kewa, anteeksi, että hymyilen esikoisesi tempaukselle, mutta näin sieluni silmin pienen pojan jääkaapin vierellä maidon ja kananmunien keskellä tyytyväisenä. Ymmärrän kyllä, että sotkujen siivoaminen ei ole kamalan kivaa, mutta kaikessa raivostuttavuudessaan nuo pienet ihmiset osaavat olla kyllä hellyyttäviä.

Isäkuukaudesta muistaaksen Piiu taannoin kyseli, mun mies on myös kiinnostunut sille jäämään ja ollaankin alustavasti puhuttu, että pitäisi sen mahdollisesti ensi syksynä ja minä menisin joko kuukaudeksi töihin tai pitäisin siinä kertyneitä lomia. Katsellaan mitä tuleman pitää.

Nyt taas hommia jatkamaan.

Vierailija
28/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm78:

Mitäs teillä on jälkivuodon kanssa, oletteko käyneet saunassa? Mulle kuin ei saunasta puhuttu mitään enkä sit huomannu kysyä. Esikoisen aikana kiellettiin niin kauan kun on vuotoa...

Saunassa saa käydä vaikka vuotoa on. Meillä se luki ihan kotiinlähtöpapereissa ja vielä kätilön kanssa asiasta juttelin. Ammekylpyjä ja uimista ei suositella tulehdusvaaran vuoksi niin kauan kun reitti on auki kohtuun, mutta saunominen on siis ok.

Itse olin jo viikon kuluttua synnytyksestä saunassa. Istuin kyllä varmuuden vuoksi pyyheliinan päällä.:)

Vierailija
29/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvan takia vaan rintavarustuksen, lämpökääreet taas tisuilla ;)

Haikarapolska - Isompi neiti tuntuu olevan hyvin ylpeä isosisko, hänelle tärkeintä että syntyi tyttö ;D Vielä ei ole kunnolla päässyt tutustumaan vauvaan kunnolla, kun eilen tultiin myöhään kotia ja tänään tyttö ollut eskarissa... Mutta pikku hiljaa. Kovasti käy ainakin peittelemässä ja pusuttelemassa vauvaa. Ja yllättävää se että on ollut mua kohtaan aivan super ihana - äiti on kuulemma paras! Äiti ihan häkeltyy suosion osoituksista :)

Olo on kyllä pirtsakka (vielä!). Tarmoa on löytynyt pyykkäykseen ja siivoukseenkin jo. Pitäis kyl osata rauhottuu sillon kun vauva nukkuu, mut jostain syystä en osaa :/ Pian iskee väsy.. Viime yö oli kieltämättä rankahko, kun tyttö söi tunnin välein 3 asti, sitten annoin periks ja otin viereen - heti nukku syömättä 7. On kyllä puhuttu miehen kanssa et jos ottaa koville yöt, niin tyttö on tervetullut viereemme! Tai voi olla et mies siirtyy sitten sohvalle ;)

Täytyy nyt vähän levähtää tosiaan, kun tyttökin nukkuu. Isompi tyttö tulee kohta myös kotia.

Ja saunasta muuten, samat ohjeet sain minäkin synnäriltä kuin pikkuvarpunen! Oman voinnin mukaan.

Vierailija
30/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kotiutuivat koulusta ja hyökkäsivät nälissään lasagnen kimppuun.. Pakenin koneelle.. Poika nukkuu taas ulkona ja sillä aikaa olen saanut pestyä muutaman ikkunan..

Iltaisin meillä on ollut parin tunnin käninä ja tankkaus hetki, jo viikon ajan.. Silloin on turha edes miettiä tekevänsä mitään, varsinkin kun mies iltavuorossa.. Yöt menevät myös vaihtelevalla menestyksellä, ei mitään varsinaista rutiinia ole vielä tullut.. Kymmenen aikaan pikku mies menee yöunille ja herää kerran pari yössä.. Nukahtaa mukavasti öisin heti syönnin jälkeen, mutta vakio on että yhdet kakit tekee öisinkin.. Vatsa tosiaan toimii.. Mutta ihmekkös tuo, tuolla syönnillä.. Nyt ihan oman mielenkiinnon vuoksi yritän tältä vuorokaudelta tehdä jonkun näköistä kartoitusta, kuinka paljon korviketta menee.. Kerron teille huomenna tuloksen.. =)

Huomenna olisikin pojalla neuvola ja itse pääsen vihdoin sinne kampaajalle.. Mennään vanhimman tytön kanssa.. Mitähän lie hänellä tukkamalliksi tällä kertaa mielessä..? Joku aika sitten halusi värjätä hiuksensa mustaksi.. Laitettiin sävy, onneksi hän totesi itsekkin, ettei se sovi hänelle..

Synnytyksen jälkeisestä saunomisesta ollut puhetta.. Mulle myös sanottiin että saunoa saa, mutta ihan ekoina päivinä ei kannata ottaa ihan hirveitä löylyjä.. Olinkin saunassa synnytystä seuraavana iltana..

Dumle, tervetuloa vauva puolelle ja onnea vielä kerran.. Tosiaan nuo arviot vauvojen koosta ovat vain arvioita, kuten tässä ollaan monesti huomattu.. Meillehän piti tulla iso vauva.. Vaan ihan normi kokoinen tuo oli..

Huomenna voisi ottaa nuo uudet matkarattaat testikäyttöön ja lähteä pojan kera asioille.. Nyt olisi kai korkea aika käydä tilaamassa morsiuskimppu.. Jottei sitä sentään tarvitse itse tehdä.. =)

http://www.aijaa.com/v.php?i=1048505.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1048514.jpg

Mutta nyt taas mentävä..

Piiu ja pikku-ukko sekä tyttöset

Vierailija
31/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa että synnytys sujui ongelmitta ja tyttö on päässyt arkea sekoittamaan =)

Nauttikaahan yhteisestä alkaneesta taipaleesta ja nuuskuta pikkuisen poskea minunkin puolesta =)

T: Marieela (ex. Jimsku Kuttulasta) kera 3 oman Palleron ;)

Vierailija
32/32 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea dumlelle ja oonaiinalle! Olipas tosiaan dumle sulle potra tyttö omaan kokoosi nähden! Hienoa, että alku on lähtenyt hyvin käyntiin. (Kuulostaa auton hankinnalta, mutta aivot vähän pöperöt...)

Täällä neiti nukahti toivottavasti ainakin joksikin aikaa ulos. Nukkunut vähän pätkäisesti nyt päivällä, vaikka aamupäivällä nukkuikin kyllä toista tuntia ulkona. Mutta mulla ei ole ollut " hetken rauhaa" , kun ei ole ollut kerhopäivä pojalla ja 2-vuotiaskin pyörinyt tuossa koko ajan... Mutta nyt hetki koneen äärellä, ja muut piirtelee tuossa ympärillä.

Piiu pohti pojun rytmejä. Meillä päivä on ihan rytmitön, jossain välissä neiti on ottanut 3-4 tunnin unet (ei kyllä ihan joka päivä, mutta viime päivinä.) Sen lisäksi pienempiä unia ja illalla sitten lähden neidin kanssa yötankkaukseen makkariin 20-20.30. Tankkaus kestää yleensä kymmeneen ja neiti on jo siinä vaiheessa yliväsynyt, eikä nukahda kuin tissille, mutta ei haluais maitoa ja raivoaa... Eli siihen mun pitäis kehittää uusi nukutussysteemi... Ideoita otetaan vastaan. Kehtoon ajattelin opettaa, neiti sinne hyvään kapaloon vaan hyvin tuettuna. Olen tosin ollut laiska ja imetellyt neitiä illallakin sängyllä ja itse torkkunut vieressä.

Alkuyöstä neiti nukkuu noin neljän tunnin pätkän, sitten syö pari kertaa ja nukkuu välissä pari tuntia. Näin on nyt mennyt pari yötä. Eli olen oikein tyytyväinen noihin öihin, kun on vain nukuttu, eikä valvoiltu. Välillä vaihdan yöllä vaipan, useimmiten en (jolloin tosin vaippa on aamulla tosi märkä).

Että sillai meillä. Mutta kyllä nyt noi nukkumiset on parantunut tosi paljon.

Nyt mies komentaa pöytää siivoamaan ja syömään. Laittanut ruokaa taas ihanus.

Pärjäilkää ja valitse piiu ihanat kukat...

apinaemo ja oona kohta 4 vkoa