Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän 2- ja 7-vuotiaat veljekset, onko muilla tälläistä?

Vierailija
29.09.2007 |

Isompi ei ole KOSKAAN kieltänyt pienempää ottamasta omia lelujaan, päinvastoin, on julistanut että kaikki lelut on yhteisiä, vaikka pienemmällä niitä luonnollisesti on paljon vähemmän. kun saa uuden lelun, antaa sen vaikka ensimmäisenä veljelleen jos tämä niin haluaa.

Isompi leikkii aina pienemmän kanssa. Jos isompi vaikka piirtää, ja minä kysyn voisitko lopettaa hetkeksi ja leikkiä veljen kanssa, kun äidillä olisi tekemistä, ei ole KOSKAAN kieltäytynyt. Jos saa kaupasta jotain kivaa, kysyy aina, voisiko velikin saada.

Kun seuraan heitä salaa kun ovat kaksin, opettaa veljelle (joka ei vielä paljoa puhu) asioita esim. autoista tai eläimistä, lukee kirjaa veljelle, leikkii nätisti veljän kanssa.

Kun hänellä on kavereita kylässä, ei koskaan käske veljeä pois. Kavereitakaan pikkuveli ei näytä häiritsevän.

Koulun välkillä juoksee ekana päiväkodin pihalle, halaa veljeään ja leikkii hetken veljen kanssa, ennenkuin lähtee leikkimään kavereittensa kanssa.

Jotenkin tuntuu ettei tämä ole edes normaalia, molemmat pojat ovat kuitenkin vilkkaita, ja isommalla on paljon ikäisiään kavereita. Joskus kaipaisin normaalia kunnon veljesten välistä tappelua, mutta ei koskaan ole ollut pikku mökötystä suurempaa..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania poikia ovat. Minulla kolme lasta, välillä koviakin riitoja. Välillä onneksi sisarusten välinen rakkaus nostaa päätään..

Vierailija
2/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toistaiseksi yksi lapsi, poika siis, ja vasta kolmevuotias. Tarkoitus olisi, että hän saisi sisaren joskus viisivuotiaana sitten...Voi kunpa meilläkin olisi sitten tuollaista:-))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, joskus huolettaa, 7-vuotiaalta ei löydy tervettä itsekkyyttä ollenkaan. Minä joudun välillä puuttumaan, jottei 2-vuotias kävele ihan totaalisesti veljensä yli..

Kun olin raskaana, suurin toiveeni oli, että veljeksistä tulee läheisiä. No nyt tuntuu että äiti on ylimääräinen, 2-vuotiaalle riittää veli.

Onni on, että esikoinen on joka toinen viikonloppu bio-isällään, (velipuolia siis) tuolloin 2-vuotias joutuu huomaamaan perheen aikuisetkin.. ;)

ap

Vierailija
4/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ikäero on se juttu. Isompi ymmärtää jo pikkuveljen arvon.

Ja tietysti kasvatuksellakin on osuutensa asiaan? Onko teillä pikkuveli ollut kovasti kaivattu juttu?

Meillä lapset pienellä ikäerolla ja paljon riitojakin. Tosinaan noita hetkiä just että isompi huolehtii että pienempikin saa ja auttaa ja opastaa. Ovat kyllä silloin NIIN ihania!

Vierailija
5/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuohon minäkin haluan uskoa, että ollaan vain kasvatettu isompi hyvin.. :)

Ja jotkut (jopa lapsetkin) ovat vaan luontaisesti lapsirakkaita, perhekeskeisiä jne..

ap

Vierailija
6/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut isommalle, ettei sun aina tartte suostua kaikkiin pikkusiskon juttuihin. Just esim. se, että jos saanut jotain uutta, vaikka lelun, ei sitä tarvitse heti antaa pikkusiskolle leikittäväksi, jos kerran haluaisi itse leikkiä sillä ensin.

Muuten ne ovat lapset isona terapiassa, että " pikkusiskoa lellittiin aina, sai mun lahjatkin kädestä" jne. Saa ja pitääkin joskus osata olla omalla puolellaan, päättää omista asioistaan. Ei saa olla täysin jonkun vietävissä.

Vierailija
7/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa pitää taaperolle kuriakin, kun aina saa komentaa isoveljeä että älä nyt sekaannu tähän, ei se veli siitä rikki mene vaikka itkeekin. Ei puolusta itseään edes veljen tukistaessa tms. Sitä kyllä sattuu onneksi tosi harvoin, vanhempiaan taapero kohtelee huomattavasti rajummin.

ap

Vierailija:

Muuten ne ovat lapset isona terapiassa, että " pikkusiskoa lellittiin aina, sai mun lahjatkin kädestä" jne. Saa ja pitääkin joskus osata olla omalla puolellaan, päättää omista asioistaan. Ei saa olla täysin jonkun vietävissä.

Vierailija
8/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvin tuollaista silloin, kun olivat pienempiä. Nyt ovat 7v. ja 11v.

Hyviä kavereita ovat edelleen, leikkivät paljon keskenään ja selvästi kaipaavat toisiaan, jos ovat erossa.

Kuitenkin lähestyvä murrosikä yms. kyllä saa aikaan myös tulisia riitoja. Silti pienen hetken kuluttua ovat taas ylimmät ystävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi