Minkä näköinen on "hauskannäköinen" nainen?
Kommentit (24)
Pari ensimmäistä vastaajaa puhuvat huvittavan näköisistä, itse käsitän hauskannäköisyyden muuksi. Että on sellaisen kepeän ja helposti lähestyttävän näköinen ja jotenkin persoonalliset piirteet. Ehkä nuori Alyson Hannigan, nuori Pamela Tola tai Julia Roberts. Ehkä jopa Margot Robbie rennommin stailattuna.
Hauskannäköinen on vanhaa suomen kieltä ja sillä tarkoitettiin ennen vanhaan hyvännäköistä, kaunista tai komeaa.
Tuota "hauskannäköinen" sanaa käyttää yli 80-vuotiaat ihmiset nimenomaan siinä tarkoituksessa, että ihminen on heidän mielestään kaunis, komea, hyvännäköinen.
Tiedän tämän, koska ihmettelin 80-luvulla lapsena, että miksi vuonna 1910 syntynyt mummini aina käytti sanaa "hauskannäköinen" ihmisistä, jotka olivat poikkeuksellisen kauniita tai komeita. Sitten mulle selitettiin, että "hauskannäköinen" on vanhaa suomen kieltä ja tarkoittaa nykypäivän "hyvännäköistä".
Aikoinaan eräs savolaistaustainen puhui vaimostaan aina niin haaaaaskannäköisenä, että edelleen lähes kaikki ko.naisen entiset, nyt jo keski-ikäiset oppilaat muistavat opettajan vain nimellä haaska - suurin osa tuskin edes muistaa nyt jo edesmenneen opettajan oikeaa nimeä.
Hauskannäköinen ihminen on siis toisin sanoen hyvännäköinen. Kaunis. Komea.
Tähän voi törmätä ne, jotka ovat vanhojen ihmisten kanssa tekemisissä tai lukevat vanhempaa kirjallisuutta.
Mulle sanottiin teininä tuota kun olin 16 silloin ajattelin että tarkoitettiin rumaa/kohtalaisen näköistä.
No minusta Voicessa kilpaileva Flora, joka pääsi jatkoon, on hauskannäköinen; kaunis ja helpostilähestyttävän näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin teininä tuota kun olin 16 silloin ajattelin että tarkoitettiin rumaa/kohtalaisen näköistä.
Joku piti sinua siis kauniina.
Vierailija kirjoitti:
Hauskannäköinen ihminen on siis toisin sanoen hyvännäköinen. Kaunis. Komea.
Tähän voi törmätä ne, jotka ovat vanhojen ihmisten kanssa tekemisissä tai lukevat vanhempaa kirjallisuutta.
Vanhojen ihmisten kanssa tekemisissä??
Vain oikeasti heteromies voi tähän vastata, muu on keksittyä.
Sama kuin sanoisit, että on hyvännäköinen.
Vierailija kirjoitti:
Pelle?
Jep, sillä on klovnin meikki kasvoillaan....
Kyllä se haaskannäköne on tiällä niin ku riihen seinästä repäisty piru. Pärstä ku petolinnun perse ja silimät kun kaks märäntynyttä villakoeran persettä.
Mies. Vain mies on hauskannäköinen. Nainen on kaunis, soma, sievä, näyttävä tms.
Vierailija kirjoitti:
Ruma. Kouvolatukka, kaljamaha, vaatteet Tokmannista.
Mikä tuossa on hauskaa?
Ruma. Kouvolatukka, kaljamaha, vaatteet Tokmannista.