voiko vauvaa imettää liikaa?
kolmeviikkoinen vauvani on viikon aikana tullut aika vatsavaivaiseksi, ilmaa on paljon ja heräilee usein kipristelemään. Maitoa tulee reilusti, voisiko liika maidontulo aiheuttaa ilmavaivoja? minulla on myös rintakumi käytössä, yritän koko ajan päästä siitä eroon. Helposti annan tissiä itkuihin, kun sillä saa hiljaiseksi vähän aikaa, mut onkohan se vaan pahaksi? Voisko joku neuvoa miten pitäis imettää että ilmavaivoilta välttyisi? Hirveää katsoa kun lasta koskee. jotenkin oon vähän pihalla että kuinka kannattais menetellä.Kertokaa kaikki vinkit vatsavaivoihin, pliis!
Kommentit (11)
mullakin tuli maitoa tosi runsaasti (suihkuna ihan) ja vauvalle meni paljon kuplia vatsaan samalla. makuulla imettäminen on kyllä ihan hyvä keino ja ehkä voisit pumpata alkuunsa hiukan maitoa pois ja antaa vauvan imeä sitten loput. ja tarkista usein, että imuote on hyvä! suun pitää olla auki eikä supussa ja vauvan pitäisi imeä suurempaa aluetta eikä vain nänninpäätä.
rintakumi saattaa opettaa väärää imuotetta ja jos se on huonosti kiinni, voi sieltä välistä päästä ehkä ilmaa mukaan? ja tossa iässähän se koliikki usein alkaa jos on alkaakseen... en usko, että voit imettää liikaa :) uskoisin, että vauva syö, jos on nälkä (hamuaa) ja jollei ole niin eipähän johdu koliikki-itkut nälästä kun on tarjottu. muistathan röyhtäyttää vauvaa pitkään ja hartaasti. eri asentoja ja kantoliinaa kannattaa koittaa. ja jollei mikään " luomukeino" helpota niin ymmärtääkseni on " ilmanpoistolääkkeitäkin" olemassa?
ja muuten... olet ehkä aloittanut D-vitamiinit juuri tässä viikon aikana? niistäkin saattaa joillekin tulla vatsanväänteitä. voit koittaa jotain muuta merkkiäkin.
toivottavasti pian helpottaa! tiedän kuinka kamalaa on kuunella kipuitkua. kyllä siinä kaikkensa koittaa tehdä auttaakseen.
Tiina ja Aapo (huomenna 4kk)
tane74:
kolmeviikkoinen vauvani on viikon aikana tullut aika vatsavaivaiseksi, ilmaa on paljon ja heräilee usein kipristelemään. Maitoa tulee reilusti, voisiko liika maidontulo aiheuttaa ilmavaivoja? minulla on myös rintakumi käytössä, yritän koko ajan päästä siitä eroon. Helposti annan tissiä itkuihin, kun sillä saa hiljaiseksi vähän aikaa, mut onkohan se vaan pahaksi? Voisko joku neuvoa miten pitäis imettää että ilmavaivoilta välttyisi? Hirveää katsoa kun lasta koskee. jotenkin oon vähän pihalla että kuinka kannattais menetellä.Kertokaa kaikki vinkit vatsavaivoihin, pliis!
Tutulta kuulostaa mulla esikosen kanssa ainokoinaan sama ongelma. Tässä muutama vinkki edellisiin lisää. yritä opettaa vauvasi imemään tuttia, siihen totuttelu voi viedä parinkin kuukautta mutta kannattaa, vauvoilla tarve imeä vaikka ei olisi nälkä, (älä ole itse huvituttina, sillä saat olla aina työntämässä tissiä suuhun) Muista röyhtäyttää kunnolla syömisen jälkeen, älä anna nukahtaa tissille jolloin röyhtäyttäminen jää ja vauva herää hetken päästä huutamaan kun mahassa ilmaa.
Mieti myös mitä itse olet syönyt mikä voisi aiheuttaa vauvalle oireita. Voi tietty olla myös maitoallergiaa!
tane74:
kolmeviikkoinen vauvani on viikon aikana tullut aika vatsavaivaiseksi, ilmaa on paljon ja heräilee usein kipristelemään. Maitoa tulee reilusti, voisiko liika maidontulo aiheuttaa ilmavaivoja? /--/ Helposti annan tissiä itkuihin, kun sillä saa hiljaiseksi vähän aikaa, mut onkohan se vaan pahaksi? Voisko joku neuvoa miten pitäis imettää että ilmavaivoilta välttyisi?
Jos maitoa tulee runsaasti/kovalla paineella, se voi aiheuttaa vauvalle masuvaivoja. Hyvä hoitokeino on imettää samasta rinnasta pari kolme kertaa peräkkäin. Näin rinta pysyy tyhjempänä, jolloin maito ei suihkua yhtä voimakkaasti ja sen rasvapitoisuus on hieman suurempi. Kun sitten vaihtaa imetysrintaa, voi ennen imetystä siitä levänneestä rinnasta lypsää/pumpata vähän maitoa pois (n. 20-40ml). Aiheesta voi lukea lisää esim. http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html
Pientä vauvaa ei voi imettää liikaa, enkä itse lähtisi missään nimessä noin nuoren vauvan imemisiä rajoittamaan. Imeminen kun on vauvalle muutakin kuin ruokaa.
Jos olet d-vitamiinin juuri ilmavaivojen alkamisen aikaan aloittanut, ne saattavat ainakin olla osallisia masuvaivoihin. Voit kokeilla joko vaihtaa valmistetta tai pienentää annosta joksikin aikaa.
Omassa ruokavaliossa monesti mm. kofeiini aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja. Sitä voi olla hyvä välttää jokusen kuukauden.
Ja kantoliinassa kantaminen masu masua vasten kanssa monesti auttaa. Eikä se mitään ota jos ei annakaan :)
Meidän tytöllä (nyt 4,5 kk) alkoi kanssa mahavaivat tuossa iässä kun d-vitamiinia oli annettu reilu viikko. Vaihdoin jekovitit niihin öljypohjaisiin ja annoin ne aina imetyksen jälkeen aamulla ja vielä keitettyyn veteen sekoitettuna. Näin eivät menneet tyhjään masuun eivätkä vaikuttaneet yöuniin. Apteekissakin neuvottiin tätä ja sanottiin että vettä kannattaa antaa, on mahan toiminnalle hyväksi. Huomasin että vaikutusta oli. Itkut loppui. Nyt kun ikää on tullut enemmän ei masu ole enää herkkä tipoille ja hyvänä on että tyttö tottui pienestä pitäen veden makuun, hörppii sitä nyt soseaterian yhteydessä mielellään hyvänä ruokajuomana ja auttaa mahan toimintaan.
Itselläni myös suihkusi maito usein tuossa alkuvaiheessa. En ruennut pumppailemaan koska sehän vaan kiihdyttää maidontuotantoa. Jos tissistä suihkusi, otin harson ja painelin niin kauan että enin suihkuaminen tyrehtyi ja jatkoin imetystä. Ja sitten kunnon röyhtäytys.
Toivotaan että masuvaivat helpottuu.
Hei!
Mielestäni kullanarvoinen oli se neuvo, että vauvaa ei voi imettää liikaa. Rintamaito ja tissi kun ovat ne parhaat lääkkeet moneen muuhunkin asiaan kuin nälkään... itse ainakin annoin tissiä tosi useasti, ja olen nyt tyytyväinen, meillä se ratkaisu toimi hyvin. Itse suostuin olemaan vauvan huvituttinakin, ei se haitannut. Jos vauvasi on vasta kolmiviikkoinen, ei ainakaan meillä päin edes suositeltu noin pienelle vielä tuttia, vaan vasta kuukauden vanhalle. Ja viikko voi olla pitkä aika jos toinen itkeskelee... tsemppiä siis! Ilmavaivat helpottavat kun vauva alkaa itse liikutella jalkojaan, sitä ennen voit tietysti miettiä sitä d-vitamiinia (kunhan ei jätä kokonaan pois!). Meillä myös ainakin syömäni viinirypäleet aiheuttivat vauvalle masunpuruja. Vauvan isä teki ahkerasti pierujumppaa vauvalle.
Oma vinkkini edellisten hyvien lisäksi olisi, että varaa imetystilanteeseen harso tai parikin, johon voit antaa liian maidon suihkuta imetystilanteessa. Kun suihku laantuu, tissi taas vauvalle suuhun.
Eli ihan oikein olet tehnyt, arvelen minä.
Minä esikoisen kohdalla ajattelin monesti, mieheni samoin, että " ei vauva nyt taas voi haluta maitoa" . Jälkeen päin ajattelin, että ihan suotta yritettiin vauvaa rauhoittaa muilla keinoin, kun rinnalle hän aina rauhoittui heti. Minäkin siis uskon, että rinta on vauvalle ennen kaikkea turva sen ravinnon lisäksi, eli tosi tärkeä. Kuopus saikin sitten rintaa ns. joka itkuun, ja mielestäni on itkenyt paljon vähemmän kuin esikoinen aikanaan. Eikä kuopukselle rinnasta kuitenkaan tullut mikään huvitutti, päinvastoin hänelle syöminen ei ensiviikkojen jälkeen ole ollut mikään suosikkijuttu - mutta nämähän ovat osin lapsikohtaisia juttuja, toiset ovat tissiaddikteja, toiset eivät, tekivät äidit mitä tahansa ;-)
Monestakin lähteestä olen lukenut, että vauvat yleensä nukkuvat pari ekaa viikkoa syntymäväsymystään pois, sitten alkavat mm. itkeä ja olla hereillä enemmän. Toisen teorian mukaan vauvat ovat yleensä helppoja pari ekaa viikkoa, että rakastuttavat vanhemmat itseensä ja ikään kuin tässä ajassa vanhemmille kehittyy tunne, että he hallitsevat tilanteen - sitten jaksaa hoitaa sitä itkuisempaakin vauvaa. Minun kahden lapseni kohdalla on mennyt juuri näin, samoin allekirjoitan myös sen d-vitamiinijutun. Yksi tuttuni sanoi, että pienellekin vauvalle voisi antaa koko viikon d-vitamiinit kerralla (mutta tarkistakaa ihmeessä tämä neuvolasta, minä en ole alan asiantuntija enkä toiminut näin), että jos niistä kuitenkin tulee itkua, niin parempi yksi itkupäivä viikossa kuin 7.
Voimia ja onnea!
- tiukkis ja lapset 4v ja 10kk
Totta, varmaan joissain sairaaloissa ja joillekin lapsille annetaankin tutti, olet ihan oikeassa. Siinä sairaalassa jossa me olimme kuitenkin suositeltiin, että tutti annettaisiin vasta kuukauden iässä, kun lapsi on oppinut imemään oikealla otteella rinnasta. Sama suositus koski pulloa, ja lisäruoka annettiin hörpyttämällä. Mutta tilanteen mukaan varmasti aina toimitaan, mikä on lapselle tarpeen.
No joo, tämä nyt menee jo aiheen vierestä, mutta toisaalta sen imetyksen alkuakin varmaankin helpottaa, jos ote on mahdollisimman hyvä heti alusta alkaen.
Täytyy myöntää, että olen jo tuttia vähän antanut. Tiedän ettei sitä suositella vielä, mut on auttanu joihinkin tilanteisiin. Ja jotkut sairaalat todella antaa tutin jo sillä ollessa, taitaa olla paikasta kiinni. Nyt on ollut vähän rauhallisempi päivä. Olen pyrkinyt röyhtyyttämään syömisen välissä. Toinen kun alkaa kiemurrella jo tissillä. Maitoallergia hommaa mietin myös, mutta vielä en ala diettaamaan sen kummemmin. Välttelen joitain tiettyjä ruoka-aineita kuten esim. sipulia yms. HUomasin myös, että pitämällä taukoa tissittelystä esim tutin avulla, lapsen vatsa tuntuu rauhoittuvan eikä pulputa niin kovin ja vauva tuntuu tyytyväisemmältä. Mutta toki annan tissiä heti kun muu ei auta ja kun on selvästi nälissään. Tuo röyhtäyttäminen on hyvä juttu, mutta rankkaa yöllä. En millään jaksaisi nousta ylös kävelemään ympyrää... Mut pakko kai se on. Ja ohimenevä vaihe tää varmaan on, loppuu aikanaan...
Se on kyllä todella rankkaa yöllä yrittää röyhtäyttää ja ei millään se tule, niin siinähän ravaat huushollia ympäriinsä ja nukuttaisi niin pirusti ja mies vieressä kuorsaa. meinas välillä hermot mennä mutta yritä päivällä nukkua päikkäreitä kun vauva nukkuu muuten ei jaksa, välillä ei sitä itsekään tajua kuinka väsynyt voi olla ja alkaa oireilla.
Vauvan kanssa ensimmäiset kuukaudet on rankkoja mutta kyllä se siitä helpottaa.
yöllä niin on parempi nukuttaa oikealla kyljellä vauvaa, sillä silloin suolen lähtöpaikka mahassa on niin päin, että nesteen pintaan nouseva ilma ei pääse yhtä helpolla suoleen kuin toisinpäin.
Muut näyttää nyt olevan kovasti toista mieltä, mutta mä edelleen kannatan sitä, että ruokaa ei tarjota liian tihesti! Usealle aikuisellekin aiheuttaa mahavaivoja juuri jatkuva pieni napostelu, miksei siis lapselle! On toki totta että rinta on lapselle muutakin kuin ruokaa, mutta sitä samaa ihokontaktia voi antaa muutenkin ja jos imuote on kunnossa niin tutti helpottaa imememisen tarpeeseen. Meillä ainakin vauva usein suuttui siitäkin, kun halusi lutkuttaa mutta ei halunnut maitoa eli tutti oli pelastus ja käytössä sairaalasta asti kun imuote oli kunnossa. Nyt puolen vuoden jälkeen huomaa että imemisen tarve alkaa vähetä. En olisi jaksanut olla huvituttina näin pitkään kun muuten vauva söi harvakseltaan ja hänen kanssaan oli sen puoleen alusta asti helppo lähteä liikenteeseen.
D-vitamiinit voi tosiaan aiheuttaa vaivoja, meillä käytössä Jekovit ongelmitta alusta asti. En missään nimessä antaisi koko viikon annosta kerralla. Rasvaliukoisena D-vitamiini varastoituu elimistöön eikä pitkäaikaisen liika-annostuksen haitoista ole varsinkaan imeväisillä tietoa.
Missä asennossa imetät? makuulla imettäessä maito ei tule ihan niin paineella ja vauvalla jää paremmin aikaa syödä ja sitä myöten ilmaakin menee vähemmän. Vaikka nykyään usein neuvotaan että pientä voi imettää joka kitinään niin kyllä vatsan täytyy saada levätä välillä. Jos vauva syö reippaasti hyvällä otteella imien 10-20 min kerrallaan eikä nukahtele kesken kaiken, hänen pitäisi kyllä saada vatsansa täyteen ja pärjätä ruuatta pari tuntia vähintään. Kannattaa opetella kuulemaan lapsen itkusta mikä on nälkää ja mikä ei (itku ei ole ainoa signaali, huomaat sen hamuamisestakin). Läheisyydennälkää voit tankata ihokontaktissa muuten - vaikka sitten tutti suussa jos se hänelle maistuu.
Kun ilmavaivoja varmaan kaikille pienille kuitenkin tulee, jalkojen pumppaaminen rauhallisesti vatsan päällä laittaa suolistoon liikettä. Samoin vauvan kanniskelu eri asennoissa. Masukipuiselle kelpaa usein hyvin pystyasento sylissä liinassa parhaiten tai sitterissä sekä jalkopää että pää vähän ylös kohotettuina. Ruuansulatuselimistön akupisteet sijaitsevat keskellä jalkapohjaa. Pienen jalka kun on pikkuriikkinen, voit hieroa koko jalkapohjaa painelemalla ja liu' uttamalla sormea kantapäästä kohti varpaita jalkapohjan keskilinjaa pitkin kevyesti painaen. Ja vatsaa voi hieroa myötäpäivään pyörivin liikkein niin että vasen käsi aloittaa kiertäen kello kahdestatoista yhdeksään ja oikea jatkaa perässä vasemman ohitettua kello viiden aina ympyrän loppuun klo 12, jossa vasen käsi onkin taas sitten jo valmiina jatkamaan liikettä. Lämmin kylpy myös kiihdyttää aineenvaihduntaa ja voi saada paukut pikeemmin ulos.
tässä muutamia vinkkejä, toivottavasti saat helpotusta tilanteeseen.