Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveetä, että kaikki ihmiset ei vaan voi mennä kauppaan ja ostaa mitä haluaa!

Vierailija
26.10.2008 |

Siis että ei voi mennä esim. ruokakauppaan ja ostaa sitä ruokaa mitä tekee mieli syödä, vaan on ostettava halpaa, kun on niin köyhää.

Ajattelin tuota asiaa viikolla kun kävin kaupassa ja ostin herkkuja(tuoreita hedelmiä, kasviksia, kalaa ym.) Tuli niin mieleen opiskeluajat kun maitohyllyllä kaihoisana katselin suklaavanukkaita, mutta ei ollut varaa sellaisia ostaa.

Nykyäänkään ei olla rikkaita, sen verran on kuitenkin rahaa, ettei tarvise ruokakaupassa jokaista hintaa katsoa. En kuitenkaan tuhlaa typerästi ruokaan, ostan vaan sellaista, mitä mieli tekee.

Tuohon otsikkoon vielä palatakseni, moni näyttää kaupassa hamstraavan halpaa makkaraa, jauhelihaa ym. kun ei oikeasti ole varaa muuhun ja niistä on ruoka perheelle väännettävä. Ei ole ihme, että ylipaino-ongelmat yleistyy, kun ei ole varaa ostaa kunnon ruokaa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen vielä "oppinut hyvälle", eli olen aina aiemmin tehnyt ruokamme kunnon raaka-aineista; paljon vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja harkiten ja niukahkosti lihaa (tosin ei juurikaan kokolihaa muuten kuin broilerista). Lisäksi olemme kaikki "laktoosivammaisia", joten laktoosittomiin maitotuotteisiin saa uppoamaan tuplat verrattuna tavallisiin vastaaviin. Emme koskaan ostelleet vanukkaita, limskoja tai muita makeita, joten pystyimme niistä säästyneet rahat käyttämään juuri esim. sahramikanakeittoon, joka on perheemme suosikki.

Suurimmaksi ongelmaksi ruuanlaiton suhteen onkin tullut se, ettei rahat riitä enää vanhojen reseptien mukaisiin terveellisiin ruokiin; olen aiemmin käyttänyt esim. tuoretta basilikaa & muita yrttejä, sahramiakin (aivan superihana mauste), aurinkokuivattuja tomaatteja, erilaisia pähkinöitä jne. Lapsellemme, joka on liian laiha ja valitettavasti myös nirso, olen joutunut ostamaan ravitsemusterapeutin neuvojen mukaan esim. kauramaitoa (hinta yli triplat tavan maitoon vrtna), juustoja ym. tuotteita, jotta kaikki ravintoaineiden saanti olisi turvattu.

Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa monien tuotteiden ostamista täytyy rajoittaa: Tuoreet yrtit, pähkinät, erikoistuotteet pois. Juustot,maito ja kauramaito listalla kakkosena (kai lapsesta sitten jää kääpiö), hedelmät minimiin, korvataan makaronilla... laktoositon maustamaton jugurtti pois (hinta kolminkertainen tarjoustuotteeseen verrattuna, mutta tavallinen meillä syömäkelvotonta).

Kyllä on SURULLISTA. Kaiken huippu on se, että perheen nettotulot ennen ruoannousua olivat n. 1500€ kuussa (-tiedän, olemme virallisesti köyhiä, mutta asumme miltei lainattomassa omassa talossa, jossa asum. kustannukset pienet, vain toinen pienipalkkaisessa työssä, toinen opiskelee) - Eli menot ja tulot olivat silti tasapainossa, vaikka emme ruuassa tinkineetkään. Nyt koko perheen nettotulot ovat edelleen samat, mutta rahat eivät vain enää riitä samanlaiseen syömisen tasoon.

En tiedä, mihin me vielä tästä joudumme. Kuukauden tulot eivät enää riitä kaikkiin menoihin. Osan vakuutuksista olemme jo irtisanoneet (esim. kasko), emme enää käy kauempana asuvia ystäviämme katsomassa (bensa liian kallista) ja itse kasvatan pitkää tukkaa - ei ole varaa kampaaja-ylellisyyteen.

Ollaan vissiin sidottu kotiin syömään makaroonia, tukat pehkoina, yksinäisinä :o(

Vierailija
22/24 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon voimia teidän tilanteeseen. Just tätä mä ajoin takaa sillä, että jos on oikeesti köyhä niin ei ole vara syödä terveellisesti, varsinkaan teidän tilanteessa jossa ns. normaalit esim. maitotuotteet ei käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä ei ole erityisiä ruokavaliorajoitteita!

Tutkimusten mukaan maitotuotteet erityisesti ovat nousseet eniten. Milläs sitten korvaat nuo maitotuotteet (juustot, rahkat yms), että niistä saatavat ainesosat tulisivat korvatuiksi? - ja jotka olisivat vielä edullisempia, kuin kyseiset maitotuotteet?

Ei kukaan jaksa loputtomiin lantuilla, porkkanoilla tai perunoilla elellä - tai niistä tehdyillä eri keittoversioilla.

Vierailija
24/24 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin ostetaan kärry täyteen eikä katsella hintalappuja ja maksetaan kassalla se mikä pyydetään.