Vieraiden arvostaminen = siisteys?
Kumpi teistä osoittaa enemmän arvostusta juhla- tai päivällisvieraita kohtaan: itse huolella tehty lämmin ruoka tuoreena uunista sekä vieraiden kanssa seurusteleva isäntäväki, VAI tiptop-kuntoon siivottu keittiö (jolloin ruoat sitten marketista tai pakasteesta tai isäntäväki siivoaa keittiötä vieraiden jo tultua)?
Kommentit (17)
Meillä on AINA siistiä kun vieraita tulee. Ihan aina. Kaikki on tip top, lattiat pestyinä, pinnat pyyhittyinä, vessa kiiltää, tavarat juuri siellä missä pitääkin. Keittiö viimeisen päälle siisti. Ei murun murua missään.
Ja tämän lisäksi on ruoat ja tarjoilut myös viimeisen päälle, kaikki itse tehtyä ja herkullista.
Joten en ymmärrä kysymystäsi. Minusta vieraiden arvostaminen näkyy siinä, että koti on siivottu ja tarjoilut on hyvät.
Ymmärrettävää, jos juuri kokkaillut siellä.
Saako kysyä, MITEN voit tehdä ruokaa uunista pöytään (ilman pakkasta tai jääkaappia) ilman, että keittiö on sotkussa sen jälkeen?
ap
Vaikka meillä yleensä on perussiistiä ja ehkä jopa aika siistiä ja sisustettuakin, niin joskus tulee viikkoja, jolloin aikaa ei riitä kuin välttämättömimpään. Silti ystäviä on kiva tavata usein, joten kyllä he silloin joutuvat tyytymään villakoiriin lattialla ja jopa ostokekseihin.
Minusta on parempi pitää ystävyyssuhteita yllä vaikka hieman puutteellisissa oloissa kuin tavata vain kerran kuukaudessa täydellisessä miljöössä. Elämä kun on pienten lasten kanssa eläessä välillä hieman kiireistä eikä aina niin tyylikästä.
Mutta se tehdään näin:
Aina sitä mukaan kun joku työvaihe on tehty, laitetaan astiat koneeseen, jauhopussit kaappiin, maidot jääkaappiin, kananmunankuoret roskikseen. Esillä on vaan ne työvälineet ja kattilat joita tarvitaan.
Pöytä on katettu jo aikaisemmin.
Mitä valmiimmaksi ruoka tulee, pyyhitään keittiön työtasot ja jossain välissä pyöräytetään astianpesukone.
Kun ruoka laitetaan pöytään, se laitetaan tarjoiluastioihin ja kattilat ja pannut siististi tiskialtaaseen (jos kone on täynnä tai ovat käsin tiskattavaa laatua).
T: Eräs joka on samoilla linjoilla kolmosen kanssa.
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Luulin, että tuo keittiön sotkeminen ruokaa laittaessa on joku miesten ominaisuus... Mutta ei sitten vissiin.
Vierailija:
Saako kysyä, MITEN voit tehdä ruokaa uunista pöytään (ilman pakkasta tai jääkaappia) ilman, että keittiö on sotkussa sen jälkeen?ap
Kyllähän sillä välin kun ruoka on uunissa ehdit siivota pois kipot ja leikkuulaudat ym.
MEillä on pieni keittiö, jossa siis ruokapöytä samassa. Aina laitan ruuat itse, ja sillä välin kun on uunissa (yleensä suosin uuniruokia, paistamisesta tulee käryä) siivoan likaiset astiat pois. ENNEN vieraiden tuloa!
Ihan outo ap:n kysymys, joko on eineksiä+siistiä tai itse tehtyä+sotkua. Ei meillä ole arkisinkaan likaiset astiat esillä, vaan laitan heti tiskikoneeseeen tai tiskaan pois!!
Eli teen sen näin:
Valmistan ihan eka jälkiruoan, yleensä teen sellaista jonka pitää hyytyä/jäätyä jonkun aikaa. Se siis on jääkaapissa/pakastimessa odottamassa. Sitten laitan lihan marinoitumaan ja sen jälkeen kuorin perunat, porkkanat ja lantut ja laitan kylmään veteen odottamaan. Sitten teen salaatin. Joka välissä pyyhin pintoja, perussiivouksen olen hoitanut ennen ruoanlaiton aloittamista.
Tiskaan ja täytän tiskikonetta ruoanlaiton ohessa.
Kun on oikea aika niin laitan lihan uuniin, sitten uunijuurekset. Katan pöydän. Imuroin tarvittaessa. Otan pakastimesta edellisenä päivänä leipomani leivän. Nostan salaatin pöytään tykötarpeineen. Kun vieraat on tulleet, otan heidät vastaan ja toivotan tervetulleeksi ja ohjaan pöytään. Nostan uunista ruoat pöytään. Kehoitan ottamaan. Pääruoan jälkeen nostan jälkiruoat jääkaapista/pakastimesta.
Siinäpä se.
t. 3
Vierailija:
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Luulin, että tuo keittiön sotkeminen ruokaa laittaessa on joku miesten ominaisuus... Mutta ei sitten vissiin.
Itse olen oppinut tämän tavan siistiä keittiö isältäni joka on yltiösiistijä :)
T.7
mitä sotkua sulla sitten on pitkin pöytiä?? Jos siis itse laitat ruuan uuniin ja otat pois :) Mistä tulee sotku? Miksi et siivoa silloin kun ruoka on uunissa?
Vierailija:
mitä sotkua sulla sitten on pitkin pöytiä?? Jos siis itse laitat ruuan uuniin ja otat pois :) Mistä tulee sotku? Miksi et siivoa silloin kun ruoka on uunissa?
Meillä on myös aina todella siistiä ja hyvät tarjoamiset, kun kutsumme varta vasten vieraita. Meillä ei ole erillistä ruokailuhuonetta vaan ainoa ruokapöytä on keittiössä ja siitä näkee kyllä tiskipöydän ja muut tasot oikein hyvin, joten olisipa kamalaa, jos ne eivät olisi siistejä. Aivan hyvin ehtii siivota ennen vieraiden tuloa vaikka ruuanlaiton lomassa. En todellakaan sitten vieraiden läsnäollessa keskity siivoukseen. Jos joku ystävä sattuu piipahtamaan kylään yllättäen niin sitten ei ole mitenkään supersiistiä, eikä edes välttämättä muuta tarjottavaa kuin kuppi kahvia.
koska ollaan aina viime tipassa
muussakin mä oon suunnittelija ja mies auttaa, eli mä valkkaan lasten vaatteet ja mies katsoo että lapset saa ne päälle ja on siistejä, mies tekee pintapuolisen pikasiivouksen ja hakee kaupasta jotain unohtunutta, mä kokkaan ja organisoin... TOIMII
tässäkin asiassa. Tänään en olisi jaksanut kuulla tätäkään kun olen niin huono äitikin että lapsetkin taas vaan huutaa ja kiukuttelee. Ei olisi kannattanut aloittaa tätäkään ketjua, mutta kun olen niin saatanan tyhmä. Painun tästä vittuun tekemään pahaa ruokaa ja sotkemaan keittiötä :´(
Ensin kysymykseen vastaus -meilläkin aina siistiä ja itsetehtyä, kun on vieraita.
Mutta meillä ei todellakaan heti ohjata vieraita pöytään, vaan ensin seurustellaan ja juodaan jotain esim. lasi viiniä tai kuoharia. Olen yleensä tehnyt uunivuokaan ruuan valmiiksi, jonka saatan laittaa uuniin vasta vieraiden tultua. Joskun saatan tehdä salaatinkin vasta vieraiden tulon jälkeen. Ruuan valmistus astiat menevät tietenkin tiskaukseen tai koneeseen heti.
Ei nyt meilläkään heti suoraan eteisestä ruokapöytään. Ensin pyydetään vieraat sisään, he riisuvat päällysvaatteet, käyvät ehkä vessassa/käsien pesulla, istutaan hetki jne. mutta kyllä yleensä alkaa kaikilla olla jo nälkä, sillä nämä ruokavieraat kuitenkin tulee aika lailla ruoka-aikaan. En todellakaan enää silloin ruokaa uuniin laita tai mitään muutakaan tee, esim. salaattia. Keskitytään vieraisiin täysillä. Meillä tosin aina lapsia mukana, joten paras heti hoitaa ruokailu niin pääsevät sitten leikkimään ja me aikuiset saadaan seurustella rauhassa!
Ja ap, nää on ihan järjestelykysymyksiä. Pitää vähän miettiä ja organisoida. Kyllä sustakin siihen on, ihan varmasti :)
t. 3
Vierailija:
Ensin kysymykseen vastaus -meilläkin aina siistiä ja itsetehtyä, kun on vieraita.Mutta meillä ei todellakaan heti ohjata vieraita pöytään, vaan ensin seurustellaan ja juodaan jotain esim. lasi viiniä tai kuoharia. Olen yleensä tehnyt uunivuokaan ruuan valmiiksi, jonka saatan laittaa uuniin vasta vieraiden tultua. Joskun saatan tehdä salaatinkin vasta vieraiden tulon jälkeen. Ruuan valmistus astiat menevät tietenkin tiskaukseen tai koneeseen heti.
Perussiisteys kuuluu asiaan. Tyyliin ettei kauheita paskarantuja tai pissiroiskeita pöntössä. Eikä vieraiden tartte raivata istuinpaikkaa likaisten vaatteiden tms. alta. Kävellä lattioilla, joista tarttuu ties mitä ruokaa sun muuta sukkiin. Mutta itse arvostan kyllä kylässä käydessä itse tehtyjä leivonnaisia / ruokaa.