Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen " tarhan täti" ja säälin pieniä lapsianne :(

Vierailija
26.09.2007 |

Täällä kun voin nimettömänä kirjoittaa niin uskallan tuoda julki huoleni pienten lasten hyvinvoinnista. Työskentelen siis suuren päiväkodin pienten lasten osastolla, jossa kaikki ovat joko 3v. tai nuorempia. Näennäisesti kaikki saattaa olla hyvin. Lapsi viihtyy ja leikkii, mutta lasten ikävä näkyy kyllä tosi helposti varsinkin, kun kyseessä on ihan pieni. Valitettavasti meillä ei sylit riitä, koska jatkuva henkilöstövaje pitää siitä huolta. Sijaisia ei saa tai jos saa niin ovat jotain pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei hajuakaan lasten hoidosta. Hyviäkin on, mutta vähemmän. Pihalla emme pysty valvomaan kaikkea tapahtuvaa. Yksi silmäpari ei riitä seuraamaan pihan 20-30 lasta!!!! Näin siis todella välillä on. Turvallisuudesta yritetään pitää kiinni tiukasti, mutta aina jotain pientä sattuu kuitenkin.

Olen niin väsynyt itsekin tähän työhön ja riittämättömyyteeni, että aion kouluttautua edelleen, jotta saisin muuta työtä. Mutta huolehtikaa pikkuisistanne ja jos mahdollista, älkää tuoko heitä isompien poljettaviksi liian varhain :( Te olette lapsillenne ne kaikkein tärkeimmät ihmiset ja lapsenne kaipaavat teitä joka päivä, joka minuutti. Sen ehkä huomaatte parhaiten, kun taistelette iltaisin väsyneen, kiukkuisen pikkuisenne kanssa.... Raskasta on päivähoitomaailma kaikista pienimmille.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti toki oma koti on paras hoitopaikka ihan pienimmille lapsille, etenkin alle 1v (jotka eivät vielä juuri puhu, liiku saati kaipa kaveriseuraa). Toiseksi parhaana vaihtoehtona voidaan pitää sellaista hoitomuotoa, joka on mahdollisimman kodinomainen: pysyvä hoitaja, vähän lapsia ja kodinomainen ympäristö. Hyvä pph on siis usein (ei aina) loistava löytö alle 3-vuotiaille lapsen näkökulmasta.

Mutta väitän, että hyvä päiväkoti/ryhmäperhepäiväkoti on parempi kuin huono perhepäivähoitaja tai elämäänsä turhautunut kotiäiti. Ja HYVÄ päivähoito ylipäänsä on ihan hyvä vaihtoehto yli 1-vuotiaalle, kunhan hoitopäivät eivät ole liian pitkiä.

Itselläni on kokemusta kotiäitydestä, perhepäivähoitajan työstä, yhdestä ryhmäperhepäivähoitopaikasta ja viidestä päiväkodista. poikkeuksetta lapset olivat hyväntuulisia pikku touhottajia ja tulivat hoitoon mielellään :) Ne pienimmätkin. Ainoastaan yksi työpaikka oli ahdistava, koska siellä rikottiin lakia ja toimittiin epäammattimaisesti pienten ryhmässä. Silti sielläkään lapset eivät oireilleet.

Valitettavasti huonolla tuurilla pienten ryhmä saattaa toki olla lapselle kurja paikka, koska pienet eivät osaa kertoa päivän tapahtumista kotona kuin korkeintaan kiukuttelemalla. Sama ongelma toki koskee perhepäivähoitoakin, ei lapsi osaa niistäkään päivistä mitään kertoa kuin kehonkielellään. Lopulta kyse onkin luottamuksesta. Toivoisin, että useampi hoitaja uskaltaisi sanoa ääneen, jos homma ei toimi! Yleensä kyllä vanhemmatkin sen huomaavat, mutta eivät aina. Itse avasin suuni ja lopulta vaihdoin työpaikkaa. Onneksi muissa paikoissa toiminta pientenkin puolella oli inhimillistä, muuten olisin saanut ap:n kaltaisen kammon koko hoitomuotoa kohtaan :-/

Vanhemmille vinkki: pitäkää huolta, että hoitajia on tarpeeksi joka hetki! Ja vaikuttakaa siihen, että tilapäinenkin lipsuminen tehdään laittomaksi, nyt tosiaan tuijotetaan liikaa " täyttöasteisiin" .

Itse en edelleenkään

lähtökohtaisesti

valitsisi ainakaan alle 2-vuotiaalle esikoiselle päiväkotia, jos tarjolla olisi pienempiä ryhmiä. Toisaalta yli 2-vuotias saattaa jo tykätä touhusta isommassakin ryhmässä eikä hänen tarvitse sitten myöhemmin vaihtaa paikkaa (saa jatkaa pk:ssa samojen hoitajien ja hoitokavereiden kanssa kouluikään asti). Me kaikki äidit, hoitajat ja myös päiväkodit ollaan erilaisia, ei kannata yleistää. Itse voisin antaa lapseni milloin vain nykyiseen työpaikkaani huoletta hoivattaviksi, jos he olisivat pieniä, niin ihana paikka tämä on :)

Vierailija
2/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kirjoitti, että koska hänen 1-vuotiaansa on osannut jo juosta ja puhua muutaman sanan lauseita niin on sen johdosta pärjännyt hyvin päiväkodissa. Lapsihan voi fyysisesti olla muita ikäisiään hiukan edellä kehityksessä, mutta eihän se sitä tarkoita, että hän henkisesti olisi valmis päiväkotiin 1-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on mitään henkistä puolta.

Vierailija
4/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toisenlainen näkökulma tarhan arkirutiineihin ja päivään, koska äitini teki pitkän työuran kunnallisella puolella. Tietysti päiväkodeissa on henkilöstö pulaa ja tietyissä tilanteissa nykyisin ei saada päteviä sijaisia jne. Se, että vanhemmat kyseisessä tilanteessa pitvätä lapsensa kotona halutessaan ja siihen kyetessään ei ole kuin väliaikainen ratkaisu. Jos ongelmiin etsitään pysyvämpiä ratkaisuja niin kyllähän se lähtee pitkälti muualta kuin siitä, että kehoitetaan vanhempia vaikka kynsin ja hampain jäämään kotiin hoitamaan lapsia tai pysymään kotona se 3-vuotta.

Korjaus lähtee päättäjistä: heillä on avaimet tilanteen korjaamiseen.

Se että vedotaan lapsen perusturvallisuuden puutteeseen ei ole asia, joka tulee hyväksyä ja siihen alistua. Tietysti jokainen hoitaja voi myös itse vaikuttaa asiaan: tehdä sen mitä tilanne vaatii.

Vierailija
5/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan olla kurkkuani myöten täynnä pkoti ruikutuksia. Itse työskentelen pienten alle 3 v. ryhmässä ja meillä on huipputiimi, paljon se on kuule omasta asenteesta kiinni.

Vierailija
6/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää olko liian sinisilmäisiä. Tänään 3 kolleegaani sairastui vatsatautiin kesken päivän ja minä olin yksin puolen tunnin ajan tuollaisen sakin kanssa. Sijainen saatiin onneksi sitten hätiin. huh huh!

Vierailija
7/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahdittavana???

Meillä lapsi kaupungin päiävkodissa ja siinä ryhmässä n. 10 lasta eikä kaikki edes kokopäiväsiä ja siel on 2 hoitajaa 1 päiväkotiapulainen ja 1 lastentarhan ope.

Lapsi tykäänyt aina olla siellä. menny 1v ja nyt kohta 3 vuotias. Kyllä minä äitinä näen jos lapsellani ei olis asiat siel hyvin.

Sääli jos tuo sun tapaus on totta. Itse en moiseen paikaan lastani jättäis.

Vierailija
8/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin ulkoilu tapahtuu samaan aikaan kaikilla ryhmillä, joten valvovia silmiä on paljon. Ja henkilökunnasta kyllä välittyy halu tehdä työtä ja ilo olla töissä. Olen niin onnellinen, että lapsi on päässyt hyvään hoitoon!

Vierailija
9/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oloistanne siellä!!!!

Sitä paitsi enää ei sanota tarha, se on päiväkoti, sitä tarha nimitytstä sanottiin viimmeksi n.90-luvun alkupuoliskolla...joten onkohan tää tottakaan....

Vierailija
10/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasithan " tarhan tädin" lainausmerkeissä :)

Vierailija
11/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riehuu oksennustauti. Tänäänkin jäi henkilökuntaa pois ja sijaisia ei tosiaankaan saa samalle päivälle. valitettavasti totta aika monessa päiväkodissa.

Vierailija
12/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me työkavereiden kanssa ollaan oltu jo aika puhki vaikka vasta syyskuu menossa. Työ olisi niin ihanaa jos olisi tarpeeksi hoitohenkilökuntaa. Itse tänään olin kyllä tosi väsynyt töiden jälkeen ja olo rauhaton, päätä on jotenkin vaikea tyhjentää ja koko ajan vähän hermostunut olo. Kyllähän sellainen 1-vuotias on tosi pieni päiväkotiin, näin se vain on.

ope

Vierailija
13/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka virallinen termi onkin päiväkoti. Ja se laki on monitulkintainen ja hämärä, joten nuo tuollaiset tilanteet eivät riko lakia, hyödyntävät vain lain porsaanreikiä.

Vierailija
14/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset hädintuskin kontaa reilun 1 v:n iässä ja ovat täysin äidin helmoissa kiinni, joten varmasti ovatkin eksyksissä päiväkodissa.

Meillä molemmat ovat puhuneet jopa 2-3-sanaisia lauseita vähän yli 1-vuotiaina, liikkuneet lähinnä juoksemalla ja olleet muutenkin todella vilkkaita kiipeilijöitä ja tutkimusmatkailijoita, jotka nähdäkseni pärjäävät ihan mainiosti.

Lisäksi hoitopäivän pituudella on aika paljon merkitystä. 5-6-tuntinen päivä on pikkuisellekin siedettävä, yli 7-tuntisia en alle 3-vuotiailla ymmärrä minäkään vaikka meillä lapset siis menneet alle 2-vuotiaina hoitoon.

Vierailija
15/37 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset sisätiloissa, koska ei ole ollut tarpeeksi hoitajia, että olisi voinut ulkoilla turvallisesti (ei tarpeeksi silmäpareja vahtimaan lapsia). Isompi ryhmä pysyy paremmin hallinnassa sisällä samassa huoneessa. Tätä on tapahtunut varmaan 3-4 kertaa vuoden aikana (alle 3 v lasten ryhmä).

Vierailija
16/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmiä häikäsee!

Meikäläinen voipi hyvällä omalla tunnolla röyhistää rintaa ja olla 2 lapsen kotiäiti. esikoinen menee 4-v tarhaan.

Vierailija
17/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sinua ap. Pienten ryhmässä on 3 hoitajaa ja 12 lasta. Yksi lto ja kaksi lastenhoitajaa.

Tosin sinä ap et ole tarhassa töissä, vaan haluat mollata päiväkotia.

Kahdesta tarhasta on kokemusta ja jos pienten puolella on joku työntekijä pois, niin toisesta ryhmästä siirretään joku pienten puolelle.

Lisäksi pienten ryhmässä on opiskelijoita, jotka ovat harjoittelujaksolla.

Vierailija
18/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen enempää kirjoittamatta totean, että ap:n kirjoitus on täyttä totta useimmissa päiväkodeissa, joissa kierrän ja ap puhuu ihan asiaa.

Vierailija
19/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä sijaisia on todella vaikea saada = heitä ei OLE. Lisäksi alle 2 viikon sairaslomiin heitä ei yleensä oteta, koska lasten ja aikuisten suhdelukuja seurataan tarkkaan ja koska aina on lapsia pois vapaapäivillä tai sairaana, niin välillä sitten pitää toimia vajaalla henkilökunnalla, etä prosentit näyttäisivät oikein. Siis, jos välillä lasten ja aikuisten suhdeluku on liian pieni (joka ryhmästä vaikka 1-2 lasta pois) niin silloin aikuisia on liikaa ja se pitää tasoittaa myöhemmin (=pitää toimia vajaalla henkilökunnalla välillä). Koko vuoden suhdeluvun täytyy olla lähellä sataa, joten välillä todellakin toimitaan laittomuuden puolella. Mutta vanhemmathan eivät tätä tiedä.. tilanne ei ole henkilökunnan eikä johtajan vika, vaan ohjeet tulevat ylemmältä taholta.

Esimerkiksi eilen meidän tarhassa (juu, tätä sanaa käytetään edelleen) oli henkilökuntaa seuraavasti: 0-3v ryhmässä lastenhoitaja, siivousapulainen. 3-5 v ryhmässä lastenhoitaja, sijainen. 6v ryhmässä lastentarhanopettaja, siivousapulainen, lastenhoitaja. 3-5v ryhmässä lastenhoitaja, lastenhoitaja. 3-6v ryhmässä lastentarhanopettaja. Paljon oli aikuisia sairaana ja lomilla. Siivous hoidettiin ryhmien henkilökunnalla (ja liikkeellä on mahatautia, täitä ja kihomatoja). Ja työvuorot piti sopia 6.15-17.30 välille, joten kaikkie ivät todellakaan olleet paikalla koko aikaa... Tämä on ihan normaalia arkea, kunhan laitoin teille esimerkiksi, kun kuulosti siltä, että monet uskovat päiväkodissa olevan koko ajan paikalla se ryhmiin nimetty määrä henkilökuntaa..

Vierailija
20/37 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiellätte sen?? Ehkä joissain harvoissa päiväkodeissa voi asiat olla toisin mutta vain harvoissa!