Ottaisitko asian lapsen äidin kanssa puheeksi?
Eli tässä pihassa ei juurikaan asu 3-vuotiaalle(vaikka Taavi) " sopivia" leikkikavereita ja ainoa kuka viitsii hänen kanssa leikkiä on, sanotaan vaikka Mikko 5.v. Tällä Mikolla on myös oman ikäinen kaveri Santtu joka leikkii myös näiden isompien eli 6-10v. kanssa.
Mikko pyytää Santtua " olemaan" mutta Santtu ei voi vaan leikkii isompien kanssa tmv joten Mikko leikkii sitten Taavin kanssa . Mutta vähän ajan kuluttua Santun on pakko tulla pyytämään tätä Mikkoa olemaan kanssaan ja Mikkohan jättää Taavin saman tien pahoittaen Taavin mielen koska sekä Santtu että Mikko yhdessä eivät ota Taavia mukaan leikkiin.
Kuvio toistuu joka kerta, Santtu ei ensin halua leikkiä Mikon kanssa, Mikko pyytää Taavia mutta Santtu tuleekin katumapäälle nähtyään näiden kahden leikit (mustasukkaisuutta?) ja tulee väliin. Santtu kohtelee Taavia aina inhottavasti, irvistelee ja nimittelee pennuksi ja tänään tavoitin Santun näyttämästä TAAS keskisormea Taaville. Noh, 3-vuotias ei vielä onneksi ymmärrä sen tarkoitusta (tuskin varmaan Santtukaan) mutta ärsyttää pienemmän puolesta tuo käytös. (kielsin Santtua enää näyttämästä niin Taaville)
Pitäisikö mun teidän mielestä ottaa Santun käytös puheeksi Santun äidin kanssa? Koska se on varmaa ettei Taavi ole Santtua millään lailla ärsyttänyt paitsi ehkä leikkimällä Mikon kanssa mutta eihän se Santtu sitä päätä kenen kanssa Mikko leikkii!
Kommentit (4)
koska itse olet 3 vuotiaan äiti, on 5v sinulle ilmeisesti hirmuisen iso, mutta pieni on vielä, ja tarvitsee suoran palautteen käytöksestä. Jos joku irvistelisi minun lapselleni, niin kyllä puuttuisin siihen heti, enkä odottaisi että juttelen ensin äidin kanssa.
tuossa vastapäätä olevalla leikkikentällä ja poika tietää sen itsekin etteis siitä lähdetä ilman lupia minnee (ihan kuin sen luvan saisikin..) Ja varmaan hurjempia juttuja kokeilee tarhassa kuin kaverinsa kanssa pihalla, ainakin tänään hakiessani esitteli ylpeänä kuinka kiivetään sellaisen maalin päälle, huh huh.
Mutta joo, taidan olla samaa mieltä että keskustelen myös pojan äidin kanssa (tämän Santun) sillä olen jo aiemmin huomauttanut pojalle mm. nimittelystä joka vain jatkuu, sen verran uskon kuitenkin omaakin lasta. Niin ja eilen pojan käväistessä sisällä vessassa, oli pojan jalkapallo hävinnyt eikä pihalla ollut muita lapsia kuin omani ja tämä ns. Santtu. Pallo löytyi sitten pitkällisen haennan jälkeen tuosta lähimetsästä ja varmaa on se ettei pallo itsestään sinne alas päätynyt, sillä metsän ja pallon lähtöpaikan välissä oli ylä- ja alamäki. Liekö Santtu kiusallaan sen sinne potkaissut, en tiedä kun ei kukaan nähnyt..
*ap*
joten miksi sitten pitäisi kieltää leikkiminen isomman kanssa? Kun tämä Mikko kuulemma omassa tarhassaankin leikkii paljon myös nuorempien ja pienempien kanssa..
*ap*
näin tapahtuu vielä koulumaailmassakin. Ja käsitinkö oikein? Leikkiikö 3-vuotiaasi yksin pihalla noiden isojen kanssa? Meillä 3v. leikkii tiiviisti äidin lähettyvillä taloyhtiön pihalla ja leikkii ikäistensä kanssa.