Olen " tarhan täti" ja säälin pieniä lapsianne :(
Täällä kun voin nimettömänä kirjoittaa niin uskallan tuoda julki huoleni pienten lasten hyvinvoinnista. Työskentelen siis suuren päiväkodin pienten lasten osastolla, jossa kaikki ovat joko 3v. tai nuorempia. Näennäisesti kaikki saattaa olla hyvin. Lapsi viihtyy ja leikkii, mutta lasten ikävä näkyy kyllä tosi helposti varsinkin, kun kyseessä on ihan pieni. Valitettavasti meillä ei sylit riitä, koska jatkuva henkilöstövaje pitää siitä huolta. Sijaisia ei saa tai jos saa niin ovat jotain pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei hajuakaan lasten hoidosta. Hyviäkin on, mutta vähemmän. Pihalla emme pysty valvomaan kaikkea tapahtuvaa. Yksi silmäpari ei riitä seuraamaan pihan 20-30 lasta!!!! Näin siis todella välillä on. Turvallisuudesta yritetään pitää kiinni tiukasti, mutta aina jotain pientä sattuu kuitenkin.
Olen niin väsynyt itsekin tähän työhön ja riittämättömyyteeni, että aion kouluttautua edelleen, jotta saisin muuta työtä. Mutta huolehtikaa pikkuisistanne ja jos mahdollista, älkää tuoko heitä isompien poljettaviksi liian varhain :( Te olette lapsillenne ne kaikkein tärkeimmät ihmiset ja lapsenne kaipaavat teitä joka päivä, joka minuutti. Sen ehkä huomaatte parhaiten, kun taistelette iltaisin väsyneen, kiukkuisen pikkuisenne kanssa.... Raskasta on päivähoitomaailma kaikista pienimmille.
Kommentit (37)
ei päiväkodeissa ole vaan he ovat päiväkotiapulaisia, joiden toimenkuvaan monesti kuuluu siivous, lisäksi avustavat lapsiryhmässä esim. pukemisessa jne.
Kylläpä teillä siellä helsingissä on asiat huonosti!! Nyt kun tarkemmin mietin, niin se taisi ollakin kun yksi tuttavani työskenteli siellä muutama vuosi sitten lastenhoitajana, niin tuumasi sen pkodin olevan niin p:stä että jos sinne tarkastus tulisi ni se olis siinä sen toiminta!
Onneksi meillä täällä Lapissa on paremmin asiat! Sijaisia on ja niitä kyllä palkataankin. Tervetuloa Lappiin!!
t.8
Vierailija:
eli sinua ap. Pienten ryhmässä on 3 hoitajaa ja 12 lasta. Yksi lto ja kaksi lastenhoitajaa.
Tosin sinä ap et ole tarhassa töissä, vaan haluat mollata päiväkotia.
Kahdesta tarhasta on kokemusta ja jos pienten puolella on joku työntekijä pois, niin toisesta ryhmästä siirretään joku pienten puolelle.
Lisäksi pienten ryhmässä on opiskelijoita, jotka ovat harjoittelujaksolla.
Itsekin päiväkodissa työssä olevana on pakko kommentoida hiukan.
Ensinnäkin: nuo kolme työntekijäähän siis venyttävät päivänsä koko aukioloajan puitteisiin, joku siis tulee aikaisin ja lähtee vastaavasti aikaisin, joku tulee myöhemmin, koska on töissä loppuun asti ja yksi tulee siihen väliin n.8 tunniksi.
Toisekseen: ei aina ole mahdollista siirtää työntekijää toisesta ryhmästä siihen ryhmään, josta aikuinen on pois. Muissakin ryhmissä on usein yhtä aikaa henkilökuntaa poissa, eivätkä isompien ryhmissäkään lapset voi olla ihan yksin vaan tarvitsevat aikuisia. Siinä sitten sumpitaan työvuoroja (kun sijaisia ei usein joko saa palkata tai sitten heitä ei ole saatavilla), jolloin syntyy tilanteita, joissa yksi ihminen on yksin jopa 20-30 lapsen kanssa. Tavallistakin tavallisempaa ovat tilanteet, joissa koko ryhmän kanssa on muuten koko päivän yksi aikuinen ja siivooja tai joku toisesta ryhmästä tulee auttamaan pukemisessa ja ruokailuaikaan. Nämä ovat pakkotilanteita, joihin henkilökunta ei voi vaatia enempää kuin vaatimalla sijaisia (joita siis ei aina saa).
Valitettavasti tämä on todellisuutta nykyään. Vanhemmat voivat vaikuttaa vetoamalla päättäjiin (esim. päivähoitopäällikkö ja siitä ylemmäs).
mustamaalata päivähoitoa. Vanhempia halutaan havahduttaa " näkemään" totuus. Kuvittelette, että päiväkodissa homma toimii. LASTENNE PARHAASTA KYSE. Ainoastaan te voitte vaikuttaa nykyiseen tilanteeseen. Älkää tyytykö siihen, että lapsi saa leikkiä ja syödä.
Eli siinä oli juttua, että Suomi jälessä muista EU-maista, koska lapsia hoidetaan 3-vuotiaaksi kotona. Muissa maissa aikaisemmin viedään päivähoitoon. Sitten siinä oli, että pitäisi yrittää saada tilanne samanlaiseksi kuin muualla EU:ssa eli aikaisemmin äidit työelämään!
Minä kyllä jäin miettimään sitä kirjoitusta. Tähän päivään asti olen luullut, että on hyvä, kun lapset saavat olla kotona ainakin 3-vuotiaaksi asti.
Koko teksti oli kirjoitettu niin, että kotiäitiys on huono juttu eli tosi negatiivisesti kotiäitien kannalta. Itse olen sitä mieltä, että miksi meidän pitäisi muuttaa asioita, kun on asiat paremmin kuin EU:ssa keskimäärin?
Ihme kirjoitus oli. Minä aion kuitenkin muksut pitää kotona niin kauan kuin mahdollista ja ainakin melkein siihen 3-vuoden ikään. Lapset tarvitsevat äitiä tai sitten isää. Minä en ainakaan aio viedä vaippaikäistä minnekään hoitoon, koska se on EU:n käytäntö. Siis jos ei ole ihan pakko. Ja sehän on sitten asia toinen.
Mutta nyt on mahdollisuus olla lasten kanssa kotona, niin minähän olen. Ja mielestäni se on paras asia mitä lapsilleni voin antaa, omaa aikaa. Rahasta viis. Oma lapsuus oli aika yksinäinen, joten se vuoksi näin kärkäs mielipide!
Hankalaahan se tietysti on jos sijaisia ei saa, mutta sitten otetaan yhteyttä vanhempiin ja pyydetään hakemaan lapset aiemmin ja jos tilanne on tiedossa jo aamulla niin kylmästi käännytetään perheitä ovelta. Päiväkodin historiassa tähän on jouduttu yhden kerran. Pakkohan siinä on jotain keksiä.
Lapseni on aloittanut päivähoidon reilun vuoden iässä ja joutuu olemaan jopa 9 tuntisia päiviä. Nyt voitte toki kivittää, että se on ihan omista valinnoista kiinni ja huono äiti olet. Miten vaan, jokaisella perheellä on kuitenkin oma yksilöllinen tilanteensa, jonka mukaan toimitaan. Lapseni tuntuu kuitenkin pitävän hoidosta. Erotilanteen itku loppuu saman tien kun poistun näkyvistä eteisen puolelle (aina ei edes itke) ja hakiessa kotimatkalla lauleskelee rattaissa. On illalla ihan hyväntuulinen ja reipas. Uusia taitoja tulee kovaa vauhtia kun seuraa muita lapsia.
Hoitajien mukaan pärjää todella hyvin (Mutta AV-mammathan tietää, että ne hoitajat aina valehtelee). Voitte aivan rauhassa sääliä lastani, itse kuitenkin näen iloisen ja tasapainoisen 1 1/2 -vuotiaan, jolla on päivät täynnä puuhaa ja kavereita.
Isomman sisaruksen takia valitsimme hoitopaikaksi päiväkodin, emme pph:ta. Sitä paitsi isompi oli aikanaan pph:lla, ja tämän sairaslomien (joko itse tai lapset) ja pitkien muiden lomien takia lastamme oli kuskattava vähän väliä sijaishoitoon päiväkotiin, tunsimme että pk on ehkä kuitenkin " pysyvämpi" olotila lapselle. Ainakin esikoiselle oli erittäin stressaavaa joutua yhtäkkiä päiväkotiin omalta pph:lta.
Tottakai lapsella on ikävä vanhempiaan. Teemme kaikkemme, että päivät ovat mahdollisimman lyhyitä. Ja onnekseni olen vuorotyössä, joten hoitoviikotkaan eivät ole täysiä kuin joskus äärimmäisen harvoin. Mutta hoidossa siis ovat.
Meidän päiväkoti on pienehkö mielestäni, yksi pienten osasto, yksi eskariosasto ja kaksi osastoa siltäväliltä.
Olin juuri pienemmän vanhempainillassa. Siellä kertoivat, että pyrkivät pääasiassa olemaan rennosti. Heillä on käytössä myös omahoitajajärjestelmä. Tottakai aamuisin ja iltapäivisin on tilanteita, ettei omahoitaja ole talossa, mutta suurimman osan päivästä omahoitaja hoitaa " omia lapsia" . He myös kertoivat ulkoilevansa aina kaikki, siis aamupäivällä ja iltapäivällä, lähtevät tietenkin kotiin, kun työpäivä loppuu. Ulkona isot, varsinkin eskarit, haluavat hoitaa pienempiä. Jos vain yksi hoitaja lähtee ulos pienten kanssa jostain syystä, on pienille oma " karsina" jossa he odottelevat hoitajan kanssa, että toiset hoitajat tulevat ulos. Piha on iso, sinne mahtuvat kaikki hyvin.
Heillä on myös työllistetty apuna, en muista millä nimikkeellä hän on.
Meillä myös saadaan sijaisia aika hyvin. Päiväkodillamme työskentelee yleensä aina 2-3 työllistettyä (hyviä tyyppejä tähän asti). Heillä on omat osastonsa, mutta heitä siirretään tarpeen mukaan apuun sinne missä tarvitaan.
Mielestäni meillä on asiat hyvin. En veisi siltikään lapsiani hoitoon, mikäli vain voisin olla kotona. Mutta velat on maksettava eikä meidän pienet tulot riitä siten, että toinen olisi kotona. Elämä ei mene aina kuten suunnittelee, meilläkin toisen piti olla kotona, mutta elämä heittelee, tulot putoaa jne.
ettei alle 3-vuotiasta saa viedä hoitoon, kun se kerta monien palstan asiantuntijoiden mielestä tuhoaa lapsen perusturvallisuuden ja sitä kautta epäilemättä koko elämän? Kyllähän päättäjät tekevät päätöksensä tutkimuksiin ja osoituksiin perustuen ennemmin kuin mutuun.
Se määrää päivähoidosta, ei lapsen paras.
Ja sen vuoksihan tämän yhteiskunnan pitäisi kannustaa kotiäitejä eikä yrittää niitä patistaa töihin.
T: eräs toinen
mitenkähän kävisi kansantaloudelle? Miten luulette että työnantajat alkaisivat suhtautua lapsentekoiässä oleviin naisiin? kyllä alkais taas keski-ikä olla kova sana työmarkkinoilla. Ja miehet tietenkin syrjäyttäis naiset työnhaussa, koska niiden kohdalla kotiinjäämisen riski ei olis niin suuri.
(ja siis myös aikuisten9 elämä pilataan jo alle 3-vuotiaana, kun Suomi nyt kuitenkin on lähes ainoa maaa, jossa äidit hengaavat kotona keskittyen pikku mussukoihinsa niiden elämän pari ekaa vuotta ???? Muualla kun lapset menevät joko vieraalle hoitoon jo muutaman viikon/kuukauden ikäisenä tai sitten roikkuvat mukana töissä tai kenen sukulaisen/hyvänpäiväntuttavan hoivissa milloinkin.
Jotenkin tätä on edelleen NIIIIIN vaikea uskoa. Eiköshän ole paremminkin niin, että suomalaiset lapset ja aikuiset ovat niitä hiljaisia tallukoita ja hissukoita - eivät todellakaan mitään pärjääjiä noin keskimäärin...
Itävallassa äidit ovat suurimmaksi osaksi kotona hoitamassa lapsia ja ihan vielä kouluikäisiäkin.
Eipä ole mitään ruusuisia kuvitelmia päivähoidosta, sillä kokemusta on kahdesta eri tarhasta 4 vuoden ajalta.
Pienten sekä isojen puolella on 4 hoitajaa kokoajan, koska kummallakin puolella on aina joku harjoittelija( lähihoitaja opiskelija yleensä).
Nyt poika on isojen puolella ja lapsia 22. lto, 2 lastenhoitajaa ja yksi harjoittelija.
Pienten puolella on lto, 2 lastenhoitajaa, avustaja tai harjoittelija. ryhmässä 18 lasta.
Suomi on muutakin, kuin Helsinki. Sen uskonkin ettei Helsingissä toimi mikään. Asutaan Tampereella ja täällä asiat päivähoidossa on hyvin. Asiakastyytyväisyys on kovaa luokkaa, tutkimus tehtiin juuri.
Kokemusta on kahdesta tarhasta Tampereen läntisellä alueella. Hoitajatkin on hyvin harvoin sairaita.
Meillä pienten ryhmässä lto, kolme hoitajaa ja lapsia 15.
Meillä täällä erittäin köyhässä Akaassakin kyllä pidetään huoli, että päivähoito pelaa.
Meillä tarhassa isojen ryhmässä (4-5v.) 20 lasta, henkilökuntaa 1 lto, 2 lastenhoitajaa, 1 avustaja ja 1 harjoittelija = 5 aikuista.
Pienten ryhmässä (2-3v.) 18 lasta, henkilökuntaa 1 lto, 2 lastenhoitajaa, 1 avustaja = 4 aikuista.
Ja mahtavinta on se, että omien lastemme hoitoaika on päivittäin klo 8-14.45, jolloin on koko ajan ns. täysi miehitys päällä :-)
Olen pph ja hoitolasteni ollessa poissa, menen päiväkotiin töihin. Viimeksi olin alle 3v ryhmässä. Lapsia oli 12 ja jos en olisi ollut paikalla niin hoitajia ainoastaan kaksi. Pukemiset, vaipanvaihdot ja ruokailut, aikamaoista taiteilua. Ja se turvallisuus, ruusuiset kuvitelmat sinulla.