Vaihtoehtoja perusluterilaisuudelle?
Minua on jo pidemmän aikaa ahdistanut nykypäivän luterilaisen kirkon vapaamielisyys, hajaantuneisuus ja selkärangattomuus. Etsin omalta tuntuvaa ja Raamatun moraaliarvoihin sitoutunutta uskonnollista yhteisöä (ei kuitenkaan liian tiukkapipoista). Mikä olisi minun paikkani? Kertokaa kokemuksianne, kiitos!
Kommentit (44)
mutta Vapaakirkon teologia tukee kastetta uskoontulon jälkeen. Sen takia se on yleinen käytäntö. Toisin ajatteleviin suhtaudutaan kuitenkin heidän vakaumustaan kunnioittaen ja ymmärretään se, että ihmiset voivat " ihan aikusten oikeesti" olla kasteasiasta eri mieltä ja silti vilpittömästi uskossa. Tärkeintä on usko, ei kastenäkemys.
t. se vapaakirkkoon kuuluva
aikuisena liittyä vapaaseurakuntaan niin eikö se ole sen lapsikasteen mitätöimistä jos uudestaan kastetaan aikuisena? Ei lapsi ole voinut aikoinaan valita ja jos se on syy miksi ei oteta vapaaseurakuntaan niin vähän hankalaa.
Vierailija:
aikuisena liittyä vapaaseurakuntaan niin eikö se ole sen lapsikasteen mitätöimistä jos uudestaan kastetaan aikuisena? Ei lapsi ole voinut aikoinaan valita ja jos se on syy miksi ei oteta vapaaseurakuntaan niin vähän hankalaa.
Vierailija:
samalta jumalalta kasteen kuin aikuisena saanut? Eri asia tietysti jos ei ole lapsena kastettu.
tapahtui se lapsena tai aikuisena. Kaste on sakramentti.
Raamatussa kerrotaan myös perhekuntien kastamisesta. EIköhän siinä vauvatkin kastettu.
Ap, suosittelisin kuitenkin sinua nyt ensin tutustumaan tarkemmin vaikka oman seurakuntasi toimintaan, josko sieltä löytyisi sopivaa. Papin kanssakin voi keskustella noista herätysliikkeistä ja vaikka katolilaisuudesta.
Jehovan todistajien usko ei oikeastaan ole kristinuskoa.
Jotkut lahkot ovat vähän turhan hurmoshenkisiä, ne saattavat olla vähän ahdistaviakin.
Älkää siis hänestä välittäkö. Ja ap, entä jos menisit vain rohkeasti tutustumaan erilaisiin seurakuntiin? Siinähän saisit omakohtaista kokemusta niistä.
t. se vapaakirkkoon kuuluva
Kaikki tuntemani jehovantodistajat ovat sellaista omilla aivoillaan ajattelemattomia jotka lahkonjohtaja saa ylipuhutuksi.
Täällä ihmiset vinkkaavat omasta kirkostaan kuin lapset karkeista. Kuoret eri, mutta sisältö sama. Jokainen kaipaa pelastusta ja kuulumista johonkin porukkaan. Sitten haukutaan muita (uskovia) siinä sivumennen selkärangattomiksi, saatanan kasteen saaneiksi ja vaikka mitä.
Eikö nyt voisi ottaa itseään niskasta ja muodostaa sitä omaa mailmankuvaansa ihan itse. Jumalaankin voi uskoa ihan hyvin ilman mitään kirkkoa. Raamattuakin voi lukea ihan itse. Ei kai kenenkään Jumala vaadi toista ihmistä tulkiksi sanalleen? Eikö jokainen saakin ymmärtää raamatun sanan kuten itse ymmärtää, vai onko joku tapa hieman oikeampi? Miksi Jumala varusteli meidät erillaisilla ymmärryskyvyillä, jos hän ei toisia hyväksy?
kuulua johonkin seurakuntaan tai lahkoon?
Etkö voisi harrastaa amaa ajatusmaailmaasi ihan itseksesi?
Jos tekemistä tai seuraa kaipaat, niitä saa muistakin harrastuksista.
Ajatusmaailmasi kuulostaa sen verran " ahtaalta" , anteeksi ilmaisuni, että ei taida tästä maasta löytyä niin paljoa enää kaltaisiasi, että ihan seurakunnaksi asti...
miksihän luterilainen kirkko ei kasta lata, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon?
Jos vanhemmat olisivat valmiita tulemaan vastaan , on kirkko joustamaton?
Itse tulkitsen sen niin, että tästä pienestä seurakuntalaisesta ei olisi kirkolle tuloja...
Kirkko kompastuu vielä omaan ahneuteensa tulevaisuudessa!
Eikö teitäkin ärsyttäisi, jos olisitte kirjoittaneet todella tärkeän ihmishenkiä pelastavan kirjeen ja sitten sen lukijat eivät piittaisi siitä, kuinka sitä tulkitaan? Ajattelisivat, että kukin saa tulkita sitä miten lystää.
Tosiasia on, että Raamattun tulkitsemiseen on vain yksi ainoa oikea tapa ja se on se minkä Jumala hyväksyy. Niinkuin raamattu itse sanoo, että on vain yksi totuus. näistä asioista kannattaa ottaa selvää, että kenellä se totuus on ja kuka OIKEASTI noudattaa Jumalan sanaa.
Vierailija:
kuulua johonkin seurakuntaan tai lahkoon?
Etkö voisi harrastaa amaa ajatusmaailmaasi ihan itseksesi?
Jos tekemistä tai seuraa kaipaat, niitä saa muistakin harrastuksista.
Ajatusmaailmasi kuulostaa sen verran " ahtaalta" , anteeksi ilmaisuni, että ei taida tästä maasta löytyä niin paljoa enää kaltaisiasi, että ihan seurakunnaksi asti...
Kannattaisi ottaa asioista itse selvää, ennenkuin alkaa levittelemään pelkkiä olettamuksia, jotka loppujenlopuksi voidaan todistaa vääriksi.
On totta, että suurin osa ihmisistä suhtautuu, joko kielteisesti tai välinpitämättömästi Jehovan todistajiin ja heidän levittämäänsä sanomaan.
Tämä ei kuitenkaan huolestuta Jehovantodistajia, koska Jeesus sanoi, että hänen seuraajiaan tultaisiin vihaamaan. He pitävät siis ihmisten kielteisyyttä vain yhtenä todisteena siitä, että ovat Jeesuksen tosi seuraajia.
Maailmanlaajuisesti heidän joukkonsa kuitenkin kasvaa jatkuvasti, kun uusia kiinnostuneita löydetään. Työ ei siis ole ollut turhaa.
sekä alkaa soveltamaan niitä elämäänsä. Täytyy olla varma päätöksestään ja todella koko sydämestään haluta tehdä Jumalan tahto, koska Jumala ei halua, että kukaan palvelee häntä pakosta vaan omasta tahdostaan.
Jos tosiaankin haluaa Jehovan todistajaksi ei voi todellakaan antaa ihmispelolle valtaa, eikä miettiä mitä muut ihmiset ajattelee, koska tämän vakaumuksen omaksuttuaan voi odottaa kohtaavansa ihmisten taholta paheksuntaa, vastustusta tai pilkkaa.
Ap ja muutkin kiinnostuneet, tutustukaa ihmeessä luterilaisen kirkon eri herätysliikkeisiin. Mm. Sley ( sley . fi) ja kansanlähetys ( sekl . fi) tarjoavat monipuolista ja mielenkiintoista ohjelmaa ja tukea uskon elämälle. Tilaa on myös pohdinnalle, mutta julistuksissa ja toiminnassa pitäydytään Raamattuun. Lähes joka puolelsta Suomea löytyy toimintaa. Itse olin juuri kansanlähetyksen leipäsunnuntaissa Jyväskylässä. Siihen kuului musiikkia (laulettuna ja kuuneltuna) puhutteleva opetus korittolaiskirjeestä, ehtoollinen ja kritittyjen yhteyttä. Lapsille oli järjestetty omat opetukset, jotta jokainen pysty kuulemaan itselleen sopivalla tavalla sanaa. Musiikki säestettiin kitaroilla ym, ihania lauluja, joiden laulaminen myös vahvisti uskoa ja kosketti. Minä sain sieltä hyvän olon kotiin viemisiksi! Toivottavasti te tämänkin palstan kyselijät ja pohtijat löydätte oman paikkanne. Niinhäns e iso kirja sanoo, että kolkuttavalle avataan ja siihen luapuksene saa luottaa. Siunausta!
Jehovan todistajista voin vielä sanoa sen verran, että heitä ei voida laskea kritistyiksi, koska he eivät usko Pyhään Kolminaisuuteen ja siihen että Jeesus on Jumala ja poika, syntynyt, ei luotu, ollut aikojen alusta asti. (tästä todistaa mm. Johanneksen evankeliumin alku...alussa oli Sana (Jeesus), Sana oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala).
t. edellinen suosittelija
koska eivät edes usko Jeesuksen sovitustyöhön.
Heille Jeesus ei edes ole ihmiseksi syntynyt Jumala, vaan enkeli Mikael, joka otti lihallisen muodon tai jotakin semmoista.
samalta jumalalta kasteen kuin aikuisena saanut? Eri asia tietysti jos ei ole lapsena kastettu.