Millaista on lapsivesi?
Heippa! Osaisiko joku kertoa ensi kertaa raskaana olevalle, että minkälaista se lapsivesi on?
Itsellä on pari, kolme kertaa pöksyt olleet vähän normaalia märemmät, ja tietysti olen alkanut ajatella lapsiveden tihkumista. Vuoto on ollut sellaista tahmeaa ja " oikeen kunnon valkkaria" siinä ainakin joukossa on, mutta onko kokonaan sitä, se mietityttää. Kuivuessaan pikkareihin jättää valkoisen jäljen, niinkuin valkkari, mutta on tosiaan vetisempää. Jäisikö lapsivedestä valkoista jälkeä?
Valkovuoto on ollut minulla koko raskauden ajan todella, todella runsasta ja gynekologi siitä mainitsikin viimeksi sisätutkimusta tehdessään.
Rakenneultra olisi perjantaina (mikäli sinne asti päästään) ja aion siellä ottaa asian esille.
Kiitos vastauksistanne :)
Terveisin: TästäKIN asiasta murehtiva Villiina rv 20+4 :)
Kommentit (15)
tuskinpa se lapsivettä on... itse juoksin päivystykseen viikolla 13 ja risat, kun kuvittelin samaa. Todennäköisesti se oli valkovuotoa, joka raskaana ollessa voi olla todella runsasta ja vetistä.
Olipa ihanaa pongata nimimerkkisi ja huomata, että olet jo noin pitkällä. Ei ole montaa päivää siitä, kun mietin mitähän sulle kuuluu...
terkuin wemppa 26+3
VM: Kiva kuulla sinustakin :) Mukavasti sinulla on jo noita viikkoja kasassa, onkos laskettu aika vielä tämän vuoden puolella?
Itsekin olen vanhoja haahuja paljon mietiskellyt ja ex-haahuissa käynyt kuulumisia lukemassa. En vaan vieläkään itse uskalla ilmottautua :`(
Toivotaan tosiaan, että olisi vain valkovuodosta kyse minullakin. Haissut tuo vuoto ei kyllä mielestäni ole millekään erityiselle, mutta sellaista vetistä, " maitomaista" ja tahmeaa on. Outoa on vaan se, että normaalisti valkkari on ollut melko paksua, ja tosiaan pari kertaa nyt sitten selvästi vetisempää, että oikeen pikkareihin valunut. Voi, voi, kun huolettaa...
Kolme yötä olisi ultraan, mitenhän saisi ajan kulumaan oikeen nopeasti...
Joka on toisaan lahes kirkasta tai vaaleanpunaista (tai hyvinkin punaista jos verta paljon joukossa) ja haisee tosiaan sellaiselta " merelta" . Seka valkovuoto etta pissa sekoitetaan helposti lapsiveteen; molempia kun karkailee myohaisraskaudessa aika monelta. On olemassa yksinkertainen testi jolla sairaalassa voidaan katsoa lapsiveden meno, jos sita tosissaan epailet (multa on molemmissa raskauksissa tsekattu).
on tihkunut siteeseen vähän ennen synnytyksiä. Eli selvästi eri väristä kuin valkovuoto ainakin minulla..
...vaalean KELTAISTA!!!/kirkasta, josta olin todella ihmeissäni - en tiennyt tuolloin itekkään, että miltä lv:n pitäis näyttää. Luulin sitä ensi pissaksi, mutta se ei haissut eikä maistunut yhtään miltään ja siinä oli sellasia valkoisia hiutaleita joukossa. Sitä vain lorisi ja lorisi. Otin talteen sitä ja vein neuvolaan, jossa tehtiin se tikkutesti ja siellä sain käskyn lähteä laitokselle (vkoja oli tuolloin tasan 39 - tyttö syntyi 39+3).
Luulen, että sinun kohdallasi se ois valkovuotoa :)
AJ ja tyär kohta 3 kk
Eli tuskin on lapsivettä.
Itse soittelin esikoisesta kahteen otteeseen äippäpolille, kun luulin lapsivettä tihkuneen. Silloin kehottivat kummallakin kerralla käymään ensin suihkussa ja laittamaan sitten terveyssiteen. Jos tulisi siteeseen heti näkyviä vuotoja, niin kannattaisi tulla tarkistuttamaan tilanne. Mutta jos siis ei tulisi mitään, niin ei olisi lapsivettä. Sitä kun kuulemma tihkuisi sitten jatkuvasti.
Mullakin epäilivät, että on todennäköisesti vain runsasta valkovuotoa tai sitten pissaa, jota tosiaan loppuraskaudesta minullakin välillä lorahteli.
Eli älä menetä yöuniasi tuon asian takia! =) (tosin menetin itse esikoista odottaessani, joten tiedän miltä sinusta nyt tuntuu...!)
Mukavaa loppuraskautta sinulle ja hauskaa syksyn jatkoa!
Nalle rv 21+ ja poika 2,5v
Itselläkin on valkovuodon määrä lisääntynyt aivan älyttömästi, eikä puhettakaan että pystyisi ilman pikkuhousunsuojaa olemaan =/
Mutta joku mainitsi tuon suihku -> terveysside-tarkastuksen, voithan koettaa sitä jos tuntuu vielä huolestuttavalta...?
Onnea odotukseen,
-Allu ja Pupu rv23+
Tsemppiä ultran odotteluun. Kaikki on varmasti kunnossa!!
Jep, vielä tämän vuoden puolelle osuu la. Se on 29.12. Nähtäväksi jää, onko vuoden viimeisiä vai vuoden ensimmäisiä...
wemppa
Mulla ainakin se on raskausaikana todella todella vetistä. Kyllä siinä pöksyt kastuu ihan helposti.
Lapsivesi mulla oli vaaleanpunaista ja haisi vähän makealle.
Täällä ollaan nyt itku silmässä ja kauhea paniikki päällä. Perjantaina rakenneultra ja samalla otetaan uusi näyte, toivotaan että se ei enää olisi positiivinen. Lääkäri sanoi, että joskus positiivinenkin tulos on väärä, mutta infektioriskin varalta nyt antibioottikuuri päällä kuitenkin. Tämä tilanne on ihan kauhea, en varmaan vielä edes tajua koko tilannetta. Lääkäriksikin osui aika tympeä tapaus, ei paljoa antanut toivoa, jos kaikki vesi menee. Ja pelotteli infektioilla ja muilla. Tottahan nuo asiat toki ovat, mutta jotenkin sitä toivoisi toisenlaista kohtelua tuollaisessa tilanteessa, eikä vaan silmät selällään tikun tuijottamista todeten: " Onpas kumma juttu, kyllä tämä positiiviselta näyttää."
Niin joo, kohdunsuu oli sentään täysin kiinni ja napakka.
Itkuisin terveisin: Villiina
Villiina, en millään muotoa olisi halunnut lukea tuollaista viestiä. Ja tuntuu niin epätodelliselta, että se oikeesti on lapsivettä...
Halaus sulle ja toivotaan, että tihkuttelu loppuu. Ikävää, että kohdalle sattui vielä tympeää henkilökuntaa.
Jotenkin osaan kuvitella fiiliksesi. Mullahan meni aikanani vedet viikolla 20+2, mutta silloin tyhjenikin kerralla kaikki....
Käy kertomassa kuulumisia kun jaksat.
wemppa
Löytyikö sinulla mitään syytä noiden vesien menoon? Mulle lääkäri sanoi, että syytä ei usein löydetä, mutta yleensä taustalla on jokin infektio. Pari viikkoa sittenhän mä ekan kerran ihmettelin märkää vuotelua, mutta tulkitsin sen valkovuodoksi. Vielä täytyy toivoa, että olisi sittenkin ollut väärä hälytys tai ainakin, että mahdollinen tihkuttelu loppuisi :`( Jos kalvoissa on pikkuinen reikä, niin näillä viikoilla kuulemma yleensä umpeutuvat itsestään. Itse en vaan jaksa uskoa enää mihinkään.
Minulla ei löytynyt mitään syytä vesien menoon. Paljon tutkittiin ja testattiin, sikiöstäkään ei löytynyt mitään syytä. Huonon tuurin piikkiin meni...
wemppa
Eli haalean vaaleanpunertavaa, hieman vettä paksumpaa ja tosi lämpöistä.
Toisaalta mulla sitä tulikin niin iso lurahdus kerralla ettei siitä voinut erehtyä.
vetisempi ja runsas valkovuoto raskauden aikana on normaalia. Lapsivesi on noin suunnilleen saman väristä kuin jos huuhtelet vedellä tyhjän maitotölkin niin mitä siitä tulee, sellaista " hailakan valkoista" . Ja kun vedet kerralla menee niin voi olla vaalean punaistakin jos on verta joukossa. Tai vihreää jos lapsi on jo kakannut veteen. Lapsiveden haju on samanlainen makea kuin siemennesteenkin haju.