Että voi ärsyttää kahvipöydässä keksien " rohmuaminen" , lapsista siis kyse!!!
Kävin eilen kylässä lasteni kanssa. Kyllä olin ällistynyt jälkeenpäin kun näin miten joidenkin muiden lapset käyttäytyvät kahvipöydässä! Perheen 9-vuotias poika otti kerrallaan 5 keksiä, poistui välillä ja tuli taas hakemaan kourallisen keksejä. Tytär 6-v, söi mokkapaloista vain kuorrutteen ja sitten vaati lisää mokkapaloja, ja tietysti sai niitä...:((.
Onko tämä tavallista???? Oonko mä tiukkis kun vaadin lapsiani odottamaan ensinnäkin kunnes kaikki ovat tulleet pöytään että ottavat pöydästä, ja toiseksi että keksejäkin otetaan vain yksi kerrallaan. Lisäksi en ikinä antaisi lisää mokkapaloja jos söisivät vain esim. kuorrutteen päältä..!!! Sanoisin, että syö koko pala tai et saa enempääkään. Lisäksi mielestäni yksi mokkapala jo rittää jollekin 6-vuotiaalle...
Kiukuttelusta tämä äiti lahjoi tytärtään (6v) jätskillä. Itse olisin passittanut jäähylle huonosta käytöksestä. Meillä ei palkita huonosta käytöksestä. Lisäksi tyttö huuteli meille että meidän piti olla hiljaa kun hän halusi yhtäkkiä katsella tv:a..... Emmekä edes puhuneet kovaa!
Kommentit (26)
Hyvä jos meille muille riitti niitä keksejä ja mokkapaloja. Lapseni kun kiltisti odottivat että joku heille niitä tarjoaisi... Tää 9-vuotias siis söi lopulta kaikki kaurakeksit, 2-vuotiaani taisi yhden saada, kun taas tämä poika söi ainakin 15. Todella vastenmielistä mielestäni. Eikö 9-vuotiaalta voisi jo odottaa jotain käytöstapoja?
ap
kummitytön perheeltä... Ikävä sanoa, mutta en voi sietää niitä kakaroita.
keksejä saa syödä siinä pöydän ääressä sen verran kuin haluaa.
Syötäväksi ne on tarkoitettu, ei koristeeksi.
En kuitenkaan antaisi tehdä n oin, että haetaan vain lisää pöydästä ja lähdetään sitten jonnekin kuljeksimaan, mutta siinä pöydän ääressä jokainen lapse saa syödä sen verran kuin tuntuu, yleensä syövät 2-3 keksiä, kun ne meillä eivät ole mitään ylellisyysherkkuja...
Tökerö on äiti, joka antaa syödä enemmän, vaikka " ovat syötäväksi tarkoitettuja"
Eli saavat kyllä syödä useita keksejä koska keksejä emme muutenkaan syö päivittäin. MUTTA minusta rajansa kaikella, enkä voi sietää just tuollaista että yksi henkilö syö kaikki ennen kuin muut ehtivät edes aloittaa. Ja että kahvipöydästä mennään välillä pois ja sitten haetaan kourallinen lisää. Mitä se sellainen on?
Eikä tämä kahvipöytäkäytös siis ole ainut asia mikä näissä muksuissa ärsyttää... Just se ettei kunnioiteta äitiä pätkääkään vaan 6-v huutaa olkkarista meille että meidän pitää puhua hiljempaa että neiti prinsessa kuulee mitä tv:ssa sanotaan jne.
Täytyy sanoa, että muissa tuttavaperheissä sitten toimitaan paljon järkevämmin. Tämä on ainut perhen jonka tunnen jossa tuntuu että mopo on vanhemmilta karannut käsistä. Supernannyä sinne tarvittaisiin;-)).
ap
Meillä lapset ottavat viimeisenä keksejä ja vain yhden kerrallaan (maksimi 2-3).
Meillä on samat säännöt omille ja vieraana oleville lapsille. Kaikki tarjottavat syödään ruokailuhuoneessa tai keittiössä, kakkuja/keksejä otetaan vain yksi kerrallaan. Uutta ei saa ennen kuin edellinen syöty loppuun jne.
Miksi vieraille pitäisi olla eri säännöt kuin omalle väelle. Maassa maan tavalla ja meillä meidän tavalla. Menköön muualle jos ei sovi.
herkkuja lapselle lisää, vaikka istuisi vieressä ja kuulisi, miten kielletään.
Meillä lapset ovat kamalan persoja makealle ja jos on seisova pöytä ja tilaisuudessa paljon vieraita, niin ensinnäkään en jaksan, enkä pysty valvomaan syömisiä koko aikaa.
Ja kyllä, olen todellakin opettanut lapsilleni tapoja, mutta tämä homma ei mene perille ja hakevat herkut vaikka salaa.
Pöydän ääressä osaavat kyllä istua nätisti ja odottaa vuoroansa.
Enkä minä nyt siellä kehdannut ruveta sille 9-v pojalle sanomaan, että hei älä nyt ota, kun sen äitikin oli siinä vieressä ja vain jotain sössötti siitä ottamisesta. Sitten se poika on vielä sellaisen oloinenkin jo, että lentäisi varmaan naamalleni jos menisin sille jotain sanomaan. Itse asiassa oma 6-vuotias poikani (rohkea poika!) sitten huomautti mulle että kato mitä tuo X tekee kun ottaa noin paljon kerralla!!!
Tosi vaikea tilanne on. Pitää miettiä mitä itse tekisin jos he olisivat meillä kylässä, että kieltäisinkö vai en.
ap
hallitsevan himonsa paremmin 9-vuotiaina=)
Meillä on tuttavaperhe jossa lapset rohmuavat myös. Keksikupit jne tyhjätään surutta ennenkuin kaikki ovar edes ehtineet yhtäkään saada ja pöytään istua. Jotain rajaa kuitenkin ja pöytätapoja on oltava.
4-vuotias tai jopa vielä 6-vuotias on vielä asia erikseen. Silti ne tavat on opetettava jo pienestä tai perheessä on pian tuollainen röyhkeä 9-vuotias...
ap
Meillä esikoinen on oppinut jo parivuotiaana, että keksejä otetaan yksi kerralla ja sitten saa lisää. Ja ei pidä syödä niin kovin monta, että kaikille riittää.
Kakkonen ei tätä ole vielä 4-vuotiaanakaan oppinut. Hän on todella perso makealle, ja aina ahmimassa ja hotkimassa. Hän pystyy syömään ison sacher-kakun palan (sellaisen leipomon äklömakean, ison palan) kerralla. Tämän takia meillä ei kotona enää tarjota herkkuja, kun on helpompi olla täysin ilman kuin kuunnella koko ilta uuden keksin mankumista.
Lastenkutsuilla tämä kakkonen pärjää kyllä paremmin kuin esikoinen. Esikoinen on jäänyt tosi usein vailla karkkia, keksiä tai muuta herkkua, jos lastenkutsuilla on ollut jotain rajoitetusti tarjolla. Muut ovat ahmineet ja rohmunneet, ja tämä rauhallinen lapsi sitten jää ilman. Kakkonen on aina pitänyt huolen siitä, että saa varmasti haluamansa karkin, ja ryntää sen perään tarmokkaasti...
" Oonko mä tiukkis kun vaadin lapsiani odottamaan ensinnäkin kunnes kaikki ovat tulleet pöytään että ottavat pöydästä, ja toiseksi että keksejäkin otetaan vain yksi kerrallaan. Lisäksi en ikinä antaisi lisää mokkapaloja jos söisivät vain esim. kuorrutteen päältä..!!! Sanoisin, että syö koko pala tai et saa enempääkään. Lisäksi mielestäni yksi mokkapala jo rittää jollekin 6-vuotiaalle..."
Oon, ap, kanssasi ihan samoilla linjoilla! Hyvät tavat kunniaan. :)
- Eelia -
Jos tän kyläpaikan lapset ei normaalisti saa koskaan herkkuja, ja nyt kerran kun oli tilaisuus niin piti rohmuta oikein kunnolla?
herkkukippo tyhjenee tyhjenemistään.
Pitäisi meidän tiukkojen kasvattajien seurustella vaan keskenämme, niin saisi olla rauhassa. :)
Ei pelkkä vitsi, nimittäin meillä muutamia tuttavia joilla samanlaiset periaatteet, ja siellä on helppo olla, kun kaikilla lapsilla samat säännöt.
samalla lailla kymmenen keksiä kerralla lautaselle, ja vielä ennenkuin kukaan muu on ehtinyt edes pöytään istumaan. Ällöttävää ahnehtimista.
Niin suloisia kuin muuten ovatkin niin heillä on tällainen tapa. Kun tulevat esim. synttäreille joudun nostamaan karkkikulhon pois ja tarjoilemaan kun he notkuvat siinä kulhon äärellä ja mättävät kaksin käsin karkkeja suuhun niin kauan kuin kulhossa jotain riittää. Sama keksien ja etenkin täytekakun kanssa syövät enemmän kuin aikamiehet ja ikää lapsilla on 5, 6 ja 9 vuotta. Jotenkin aina hävettää varsinkin jos ollaan jossain vieraissa juhlissa kuten sukujuhlissa.
Kyllä meidänkin ipanoille herkut juhlissa maistuu, mutta olen kyllä sen verran opettanut jo lapsen terveyden vuoksi, että jos ottaa kakkua niin valitsee sitten mieleistä keksiä samalla muutaman ja jos joku keksi nyt aivan verraton oli voi pyytää jos saisi vielä sellaisen. Kuitenkin meilläkin lasten juhlilla jo pelkästään meidän sisarusten lapsia on yli kymmenen ei niitä ole keksejä varattu pakettitolkulla yksille.
viime lauantaina nuorin oli meillä kylässä muutaman tunnin. Tyttäreni oli saanut karkkipäiväksi noin 20 irtokarkkia. Hän tarjosi tälle veljen tytölle pussista josta ei vielä oltu syöty karkin niin tyttö otti niin paljon kuin kouraan mahtui ja meidän tytölle jäi viisi makeista. Eikä todellakaan pannut yhtäkään takaisin pussiin vaikka sanoin että taisit nyt kyllä ottaa vähän liikaa...
oli meidän entinen kotiapulainen kahvinkaatohommissa. Oli ottanut 6-vuotiaan poikansakin mukaan, joka söi kaikki erittäin kalliit leipomosta ostetut kuviolliset marsipaanimakeiset. Vastenmielistä. Todella suututtavaa. Ihmeellisesti on lapsi kasvatettu. Äitini ei kohteliaana saanut kiellettyä ja ex-kotiapulainen vaan asiaa hyssytteli.