Päiväkotien retkimaksut - kellään tietoa mitä laki sanoo?
Monissa päiväkodeissahan on tapana kerätä milloin minkäkinlaisia maksuja lasten retkiä, esiintyjävierailuja yms. varten. Ainakaan meillä nämä eivät ole vapaaehtoisia eikä niitä kerättäessä edes kysytä, onko lapsi varmasti päiväkodissa sinä päivänä kun esitys on. Hoitajat kulkevat listan kanssa ja pyytävät jokaiselta saman summan.
Minä maksan mielelläni jotta lapseni saa mahdollisuuden näihin elämyksiin, mutta silti tuo käytäntö vähän kummastuttaa. Kun meillä on olemassa tuloihin perustuva laeilla ja asetuksilla säädelty päivähoitomaksu, niin miten voidaan sen päälle kerätä lisämaksuja? Onko kukaan törmännyt siihen, että joku vanhempi nousisi tapaa vastaan? Ja mitä silloin tapahtuisi?
Kommentit (65)
Löysin kerran jonkun bussilipun tms. Semmoisen kortin Vantaalla käydessäni. Siinä oli osoite. Kävelimme ystäväni kanssa aika pitkän matkan ja löysimme omistajan jostain nuhruisesta kerrostalosta. Omistaja oli joku 9-11 -vuotias poika. Otti vaan lipun ja örisi jotain. Ei kiittänyt edes. Törkeä. Eipä ole huvittanut sen jälkeen mitään löydellä. Ei ainakaan mitään poikalasten omaisuutta.
Anteeksi vain. Varmaankin tuon köyhän perheen poika oliis ystävällisempi. Meni vaan maku auttaa poikia.
ja vihatkaa muita: köyhiä, nuoria poikia...
on älytöntä, jos päiväkotilapsia ei voida koskaan viedä mihinkään muualle kuin " ilmaiskohteisiin" . Minä ainakin tekisin mielelläni niin, että päiväkodissa kerättäisiin " vapaaehtoinen kolehti" , johon saa laittaa retkiä varten rahaa JOS haluaa, jos ei halua tai ei pysty niin ei laita. Tuolla kolehtirahalla sitten tehdään retkiä, joille siis KAIKKI pääsevät mukaan. Itse voisin mielelläni maksaa monenkin lapsen retkien edestä rahaa joka vuosi! Ja luulen, että meitä olisi muitakin. Siten köyhimpien ei tarvitsisi maksaa mitään.
Mikä lie tuleva nuorisorikollinen. Ei mitään tapoja. Voin kuvitella sen nykyään kittaamassa kaljaa jollain terassilla.
En vihaa köyhiä enkä hyvätapaisia ja kauniisti pukeutuvia poikia. Päinvastoin.
Ovat käyneet ilmaisissakin riennoissa, mutta on paljon kivaa, mikä maksaa. Ja esim. sirkusliput maksavat aivan järjettömästi ja sinne joutuisi itsekin menemään katsomaan sitä ala-arvoista showta, joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Minusta on siis ihanaa, että lapset pääsevät puoli-ilmaiseksi Finlandiaan.
Ja esim. tuon sirkuskoulun jälkeen tarhalla järjestettiin siihen liittyvä sirkustapahtuma tarhalla.
Ja ilmaisia kotieläintarhoja ei taida olla, kuin yksi tarjolla.
Meillä pyydetään aina nimet listaan niiltä, jotka osallistuvat. On siis täysin vapaaehtoista.
Helsingissä ainakin on tasokasta tarjontaa ihan laidasta laitaan " ilmaiseksikin" . Tulisiko kohteesta tärkeämpi, jos siitä saisi vähän maksaakin?
Lapsille vai vanhemmille? Kyllä lapset varmasti valitsisivat sen sirkusretken ihan joka ikinen, mutta kun ne lapset eivät voi valita, vaan vanhemmat!
Onko siis oikein, että osa lapsista jää pois kivalta retkeltä? Ei niitä lapsia paljon lohduta se, että vanhemmat saivat vapaaehtoisesti valita.
Todella eriarvoistavaa toimintaa, varsinkin jos sirkusretkeä vielä muistellaan jälkikäteen päiväkodissa. Miltä tuntuu niistä lapsista, jotka eivät päässeet mukaan?
Yrittäkää aikuiset ihmiset asettua myös toisten, vähäosaisten lasten osaan.
(törkeän ylihintaista) lapsille ennen kuin vanhemmille oli tullut mitään tietoa, puhumattakaan, että olisi tiedusteltu, kiinnostaako... No enpä siinä halunnut hankalaksi ruveta, enkä etenkään tuottaa lapsilleni tarpeetonta mielipahaa, ja maksoin. En hihkunut riemusta.
Siinä ehdotus.
Sirkuksen sijaan voitaisiin tehdä tutustumisretki sirkuskouluun, se on ilmaista.
Tai jos sellaista ei ole lähellä, voitaisiin pitää vaikka sirkuspäivä kentällä.
Jotka kuvittelee että maksulliset retket on jotenkin parempia/hienompia. Lapselle retki on aina hauska.
Miten niihin pääsee ilmaiseksi, jos päiväkoti ei satu olemaan ihan vieressä, vaan jotain kulkuneuvoa pitäisi käyttää? Bussi lienee ainoa vaihtoehto ison lapsiryhmän kanssa. Vai onko niitä ilmaisia bussikuljetuksiakin?
Meidän päiväkodista kyllä käydään kerran vuodessa ilmaiskohteessa retkellä. Kaupunki maksaa silloin bussin. Mutta enempää rahaa käyttää noihin ilmaiskohteisiin menoon ei kaupungin puolesta ole.
Vierailija:
Mikä niissä " ilmaiskohteissa" on vikana?
Helsingissä ainakin on tasokasta tarjontaa ihan laidasta laitaan " ilmaiseksikin" . Tulisiko kohteesta tärkeämpi, jos siitä saisi vähän maksaakin?
paitsi ehkä jos päiväkoti on ilmaisen kotieläintarhan vieressä. Ei rahaa -> ei retkiä, mihinkään, ehkä lähimetsään, jos sellainen on.
Vai kertokaa nyt jo, että miten ne lapset roudataan paikan päälle ilmaiseksi.
Kyllä me käydäänkin erinäköisissä paikoissa vapaa-aikana, mutta lapsista on hauskaa ja erilainen kokemus käydä retkillä yhdessä päiväkotikavereiden kanssa. Sitä paitsi monet nukketeatteriesitykset ym. on usein päiväsaikaan, koska ne on suunnattu juuri näille päiväkotiryhmille. Liputkin on ryhmille edullisemmat.
En halua jaotella ketään mihinkään ryhmiin, haluan vain, ettei päiväkotien retkiä lopeteta. Omasta puolestani voin maksaa vaikka vähän isomman summan, jotta kaikki pääsevät mukaan.
Vierailija:
Miksi lapset pitäisi jaotella köyhiin ja rikkaisiin, alkoholistien lapsiin jne. ?
Eikö lapset voisi vaan olla lapsia? Kaikki samanarvoisia?
Itse ainakin pystyn ajattelemaan asioita myös vähempiosaisten kantilta. Ja haluan, että jokainen lapsi pääsee retkille.Ihan älytöntä ajatella, että " kukaan ei pääse mihinkään" . Kun niitä ihan ilmaisia retkikohteita on tässä jo mainittu useita.
Eikä sinun lapsen tarvitse jäädä mistään paitsi. Voithan käyttää häntä museoissa ynnämuissa vapaa-ajallasi?
ja tämähän nähtiin jo nollamaksuluokan postopuheenvuoroissa.
Meidän lasten retket + valokuvat + pastillit yms. tältä syksyltä maksoivat yhteensä 50 euroa. Jos olisin edelleen tulotta tekemässä graduani lasten päivähoidon ajan, olisi kyllä tuntunut kukkarossa. Nyt, kun olen töissä, ei tuo summa enää tunnu missään.
Meilläkin summista sovittiin vanhempainillassa. Siellä ei ollut läheskään kaikki paikalla. Mutta maksut ovat kaikki vapaaehtoisia.
Kyllä minua mietityttää tämä eriarvoistuminen ja tuloerojen kasvu. Itse olen hyvässä asemassa perheineni, kun on työpaikat ja akateemiset koulutukset. Mutta aivan lähistöllä näen toisaalta todella varakkaat omakotiasujat alueellamme ja toisaalta vuokrakasarmien asukkaat. Päivähoitomaksut ovat porrastettuja, retkimaksut kaikille samoja. Toisille ne retket ovat siis tuloihin suhteutettuna paljon kalliimpia kuin toisille. Olisi hienoa, jos kaikille voitaisiin taata kehittäviä retkiä, köyhemmät voisivat saada vapautuksen maksuista.
Siis **** miksi lasten retket eivät saisi koskaan maksaa? Ihmeellinen asenne! Itse olen jo pienestä asti ollut tykkäämättä mistään eläin- luonto ym. kohteista. Eli älkää yleistäkö, että kaikki lapset tykkää metsäretkistä!
Miksi ette anna hyvätuloisten halukkaiden sponssata retkiä niin paljon, että kaikki lapset pääsevät sinne? Itse voisin kustantaa joskus vaikkapa kokonaisen retken kaikille - kyllästyneenä tällaiseen vatvomiseen.
Jos täytyy valita maksanko kymmenen euroa siitä, että lapset saavat pällistellä kolmen vartin ajan jotain kapista lammasta pk:n pihalla, vai vietämmekö koko päivän perheen voimin Korkeasaaressa, niin...
Päätelkää itse.
Meillä ainakin pyydetään vain silloin tällöin matkaa varten 1 e suuntaansa. Esim. uimahalliin lapset eivät millään jaksa kävellä.
Esiopetus on muuten perusopetusta, ja sen pitäisi olla ilmainen. Jos lapsi on päiväkodin eskarissa, niin eskariaika pitäisi olla ilmainen. " Hoitoaika" sitten taas on maksullinen.
Jos esikouluryhmä tekee retken, kaikkien on päästävä mukaan olipa maksanut tai ei.
Minusta päiväkodin reteket on hieno asia ja on tosi mahtavaa että lapset pääsevät niillä tutustumaan asioihin ja paikkoihin, joihin omat vanhemmat ehkä eivät heitä veisi. Mutta on myös tärkeää että retkistä ei tule pakollista lisämaksua hoitomaksun päälle. Minä kannatan tuota kouluista tuttua vapaaehtoista keräystä, jonka tuotto jaetaan tasan lähtijöiden kesken. Päiväkoti voisi ilmoittaa, että he haluaisivat tehdä syksyn aikan retkiä, joiden kustannus olisi n. 10 euroa per lapsi. Jos vanhemmat kannattavat retkeilyä, voivat maksaa sen kympin mutta kenenkään ei ole pakko. Ja jos rahaa sitten kertyy kovin vähän, siitä voidaan päätellä että suuri osa vanhemmista ei koe retkiä tärkeäksi ja niiden määrää voidaan vähentää suunnitellusta.
Meillä vain alle 4-vuotiaat pääsee ilmaiseksi bussiin ja heitäkin pääsee max 2 lasta/maksava aikuinen. Ja eihän se hoitaja voi maksaa omaa matkaansa kun vie lapset retkelle, joten kyllä se bussi maksaa...
ps. ja YTV-alueen ulkopuolella 12-vuotias maksaa aikuisten lipun hinnan
vanhempainillassa nousi iso haloo etteikö lapset sitten pääse minnekään?? sanottiin vaan ettei saada kerätä, vanhemmat saavat toki lahjoittaa. jonku vaan pitäis olla aktiivinen ja alkaa toimia...