Elokuiset viikolla 39
Linkki viime viikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11283929&p=2&mpage=3&tmod…
Nani: Ei minullakaan ole kankaita. Käsitin, että sielläkin voi tehdä kimppatilauksen. Haluan myös vihjeitä, paljonko ja minkälaisia kankaita ym. tarvitsee.
Iivokille: onnea nimestä. Ristiäisten valmistelut vievätkin aina aikaa.
Kiirettä on pitänyt. Vieraita on ollut parin päivän aikana niin paljon, ettei koneella ole oikein ehtinyt notkua. Kummallista. ;)
Västis
Kommentit (24)
Ai niin olihan mulla asiaaki...siis neuvolassa tuli eilen käytyä..
Pituutta oli tullu 55cm täyteen (+1cm/2vkoa) ja painoa 5kg (+550g/2 vkoa) eli hyvin ollaan kasvettu vaikka tuota tavaraa tulee kummastaki päästä ihan kiitettävästi..niin ja se rota" rokote" saatiin eilen, oliki melkonen satsi ja suuhun se kaikki piti laittaa, osa tuli ihan väkisinki ulos...mutta onneksi pahin pulauttelu " hetki" oli ohi (pulautteli just ennen sitä ihan hirveesti) ja saatiin pidettyä se suurin osa suussa ja ennen kaikkea vatsassa...mua pelotti ihan hirveesti just se miten ihmeessä se saadaan pysymään tuon sisällä ku pulauttelee niin hirveesti mutta onnea oli mukana siis...
ja siitä ku aiemmin oli puhetta, niin ei kyllä hirveesti kuulemma tartte pelätä mitään haittavaikutuksia, tämä terkka ei ollut niistä kuullu ja ihmetteli mun kysymystä niistä.. onhan niitä mahdollista saada siis lieviä rotaviruksen aih. oireita mutta en halua maalata pirua seinille, eli toivon että ilman pärjätään..
Kävinpä sitten tuhlaamassa taas noita euroja vaippakankaisiin...voih miten sitä saaki niin paljo niihin menemään...sais vielä ommeltua ne kasaan ettei jää vain kankaiksi :) löysin sellasta bambufroteeta mistä mulla on yhet vaipat ja hyvät ovatki, niin siis aattelin niistä vääntää kaavat ja ommella sitte niitä lisää...on muuten melkonen imukyky tuolla vaipalla ku eilen tuli yli 6 tunnin vaipanvaihtoväli ja eipä valskannu yhtään!
Mullaki välillä rinnat tuntuu todella tyhjiltä ja oikein hirvittää ruveta imettämään siinä vaiheessa, mutta jotenki sieltä vaan sitte sitä maitoa tulee (äänestä ja pulautuksista päätellen)...
mua on niin paljon pelottanu tuo maidon riittävyys että olen yrittäny väkisin syödä ja juoda, varsinki alussa, no nyt se syöminen on jäänykki päälle ja tuo paino ei ota tippuakseen yhtään (no ei tällä syömisellä :) ) nälkä on koko ajan ja suuhun kyllä vilahtaa aika helposti jotain, mutta en halua murehtia tuota painoa, haluan vain että maitoa tulee, joten en ole sitte kauheasti kuitenkaan yrittänytkään vähentää tuota syömistä...kärsitään sitte vaan näistä (suurista) kilomääristä..
No tulipa taas ihme teksti, ottakaapa sitten noista tolkkua...
Onnistuko muuten porkkanakakku tuolla mun ohjeella? Siis toivottavasti tykkäsittä, on ainaki meillä tosi mieluinen (aluksi ei meinannu kukaan uskaltaa aikoinaan edes maistaa ku kerroin että se on porkkanakakkua, jotenki tuo nimi taitaa " pahentaa" ) mutta eipä kyllä nimi enää hidasta :)
Viikonlopun alkuja! Lähden tästä vaikka leipomaan sämpylöitä tai rieskaa (en ole vielä osannu päättää...) jos tuo pikkumies nyt nukahtas kunnolla..tosin täällä tarttis kyllä taas siivota...eli ei kyllä ole tekemisen puutetta ja täällä mää silti hengailen :)
Nani76 ja Jooel 7vkoa (JO!! ;) )
Pinoa piti ruveta heti nostamaan ;)
Keskiviikkona käytiin lääkärineuvolassa, kaikki oli hyvin. Painoa oli tullu reilussa kahdessa viikossa 700g, ja pituuttakin ihan kivasti: eli 5410g ja 59,5cm ja 7 vkoa. Alkoihan se painokin nousta, kun lisämaito aloitettiin, eli osittaisimetyksellä mennään. Ja ihan kivasti tämä näinkin sujuu, kun saisi oman pään vielä järjestykseen. Täysimetyshaaveesta luopuminen on ollut surutyön takana, mutta kyllä tämä jo tästä. Tuttavat alkaa vaan olla ihan kypsiä mun jatkuvaan monologiin imetyksestä.
Muuten elämä sujuukin mukavasti, rytmi on jo aika hyvin asettunut kohilleen. Ja kun yötkin sujuu jo ihan kohtalaisesti, Luukas nukkuu pitkän pätkän klo22 eteenpäin, 5-7 tuntia, sen jälkeen ei sitten kunolla nukutakkaan ;) Mutta edes yksi kunnon unipätkä! Ja loppuyö rikkonaisemmin. Päiväunia en oikeastaan pahemmin edes kaipaa. Onni on tässä ja nyt . Kun tuo pieni mies ei kasvaisi vaan niin kamalan nopeesti!
Nyt kuuluu jo äkinää, pitää mennä! Voikaa hyvin!
emma ja Luukas 7vkoa
Tajusin, että menee jo syyskuun viimeiset päivät. Hurjaa vauhtia kuluu aika nyt, kun vauva on maailmassa. Perässä ei meinaa pysyä. Emman mietteisiin voin yhtyä, että vauva kasvaa vauhdilla. Itse en meinaa pysyä kummankaan lapseni kasvussa mukana. Esikoisellakin niin paljon uusia taitoja tullut kesän ja syksyn aikana ja hänelläkin pituuskasvu on hurjaa. Juuri mitatiin ja meidän 4-vuotias on kasvanut kesän aikana (toukokuusta lähtien reilussa 4kk:ssa) 3,5 senttiä. Tytönkin vaatevarastoa piti taas uusia. Poika kyllä kasvaa niin kohisten, että nyt jo ihmettelen, että kuinka kauan vaunuihin mahtuukaan.
Eilen oli taas pojalla päivä, kun otti vain pikkutorkkuja iltapäpäivän ja illan. Hidas suoli näyttää olevan ja kun kakka taas monen päivän jälkeen tuli (ja sitten sitä tuleekin..) niin unet taas maistuivat paremmin. Meidän poika on joskus niin paljon hereillä, pikkutorkkujen varassa, että en meinaa uskoa tämän ikäisen sellaisella unella pärjäävän. Onneksi sitten ottaa toisena päivänä takaisin.
Imetyksestä: Minullakin välillä on tyhjän oloiset rinnat ja vauva haluaa imeä useammin, sitten parin päivän tai päivän jälkeen on taas maitoa enemmän saatavilla. Esikoinen kyllä aloitti pysyvän tiheän imun kauden 3kk ikäisenä, jonka jälkeen vajaan 4 kk ikässä aloitinkin kiinteät, kun päiväunet lyhentyivät tuntiin ja mistään ei meinannut tulla mitään. Ei maha kuitenkaan vetänyt molempia rintoja. Nyt olisin ehkä tällä tietämyksellä saanut täysimettettyä pidempään, jos olisin silloin tiennyt, että se takamaito on sitä rasvaisempaa. Ehkä olisin saanut vielä kauemmin täysimetettyä, jos olisin imettänyt aina useamman satsin samasta rinnasta tai pumpannut vähän sitä " vetisempää" etumaitoa pois. Toisaalta tuohon pumppaamiseen en ole kovin valmis, kun sitten taas maidon määrä lähtee minulla niin helposti ylituotannon puolelle. Turha on kuitenkaan jossitella enää 4 vuoden takaisia. Ja imetys ei tosiaan ole mikään tae terveydestä. Itse olen pullolapsi ja saan helposti flunssat. Tyttöä on täysimetetty lähes 4kk ikään ja saanut rintamaitoa lähes 2vuoden ikään ja saa silti samat flunssat kuin minäkin ja välillä vielä enemmän (nyt tyttö on flunssassa ja minä en, vielä). Miehellä on jotenkin erilainen vastustuskyky, vastustaa flunssia, mutta saa helpommin vatsataudit.
Nani: minullakin rahaa upposi kankaisiin. Toivottavasti eivät jää pelkästään jonnekin lojumaan.
Talossa on uskomattoman rauhallista, pitää kai kaivaa puikot esiin ja aloittaa neulominen.
Västis ja pikkumies (lähes8vkoa)
kuuluu asiaan, että välillä rinnat on kuin tyhjät ja vauva imee enemmän. täysimetin esikoista 6kk ja ihmettelin samaa. imetä vain, huomenna voi olla jo toinen tilanne. maito ei lopu, mutta sen koostumus ja määrä vaihtelevat ajoittain. hyvä linkki www.imetys.fi ja sieltä imetyksen tuki ry ja vertaistukea . sieltä voi lukea muiden vastaavia ongelmia ja ratkaisuja.
t gekko, muru ja poju kohta 6 viikkoa