Tyttareni ekaluokalla ja aina eras luokkakaveri tulee meille koulun jalkeen ja haluaa valipalaa ja sittem iltaruuan! Sen jalkeen lahtee vasta kotiin. On lestaatiolainen!!
Eikö lestaatiolaiskodissa laiteta ollenkaan ruokaa. Onko se jumalan tahto, että lapsen pitää itse " löytää" ruokansa???? Jos ei mistään saa ruokaa, niin olkoon ilman??
Miten fiksusti sanoisin, että jokainen syö itse päiväpalan kotonaan ja sitten voi leikkiä?
Kommentit (42)
tarvotse sitä syöttää ja juottaa!!!! Eikö se kotonaan saa ruokaa???????
Mutta en myöskään ymmärrä, millainen äiti antaa lastensa kavereiden tulla kotiinsa päivittäin koulun jälkeen. Lapsesi tarvitsee läksyrauhaa ja perhe yhdessä oloa. Sinä olet se, jonka täytyy rajoittaa -ei pelkästään syömisiä- vaan myös kyläilyä. Ota asia puheeksi tytön äidin kanssa, äläkä ole nynny.
Laita vierailuajat erilaisiksi siten, että saatte syötyä, jos olet noin nuuka.
Mun lapsi on opetettu, että kotona syödään! Eri asia on, että jos tarjotaan esim. keksiä tai mehua, niin silloin voi ottaa! Kerjääminen on RUMAA!!!
kehoitat häntä ystävällisesti käymään kotona syömässä kun lapsesikin syö, ja tulemaan sitten vaikka takaisin.
Ei millään pahalla, mutta annat itsestäsi aika yksinkertaisen kuvan. Jos sinua häiritsee kyseisen lapsen kyläily, niin sanot vaan ystävällisesti, että teille ei voi tulla tähän aikaan, ja että kotona syödään sitten!
ruokkisitko itse kolmisenkymmentä henkeä viikossa teillä ilmaiseksi? Meillä eivät kaikki lapset suinkaan ole " vieraisilla" , vaan tulevat vaan ihan kutsumatta. Ihan eri asia, jos pyydetään joku meille vaikka kylään, tottahan silloin tarjotaan sitä ruokaakin. t. ei ap
Ensin sanoit että yksi tyttö käy teillä aina syömässä, mut kohta se on koko kulmakunta.
Ja en todellakaan ole yksinkertainen! Voihan tämä olla uskonnosta kiinni? Meidän lapselle olen ainakin sanonut, että ruokaa ei toisten luona KERJÄTÄ, KOTONA SYÖDÄÄN!!
Että onpa todella tärkeetö kun lestakakara käy teillä ruinaamassa ruokaa vai?
Se lestadiolaisuus ei tasan varmasti liity mitenkään siihen kerjäämiseen. Ja sinunn tehtävä AIKUISENA on sanoa lapselle että mene kotiin syömään tai kieltää vaikka kokonaan tulemasta teille jos sua häiritsee! Toisekseen, voisit ottaa vanhempiin yhteyttä ja sanoa ette tykkää siitä että lapsi tulee teille välipalalle ja päivälliselle. Niin yksinkertaista se on. Mitä sitä kauhistelemaan ja haukkumaan, sinun koti, sinun valta ja sillä selvä.
Tuslkn liittyy suorastaan lestadiolaisuuteen, vaan liian suureen lapsimäärään. Toiset eivät vaan hanskaa isoa perhettä vaikka sellaisen olosuhteiden pakosta saavat. Oli lestoja tai eivät.
" Meillä on kohta ruoka-aika, nyt olisi Maijan aika lähteä kotiin, teilläkin varmaan syödään pian."
ja jos ei sana kuulu, niin toista ystävällisesti että " Nyt sinun pitää lähteä kotiin."
ja jos tivaa perusteluja tai ruokaa, niin sanot että " tässä talossa määräävät tämän talon aikuiset ja nyt määrään että kyläilyaika on loppunut tältä päivältä."
Minusta välipalan tarjoaminen on ok mutta ei sentään viittä kertaa viikossa. Ruokaa tarjoaisin satunnaisesti, en montaa kertaa viikossa.
Nimittäin monet lestadiolaiset äidit ovat kotiäitejä, ja kyllä on varmaan aika tavallista, että sen oman (omien=) koululaisten mukana sinne kotiin tulee kavereitakin, joiden vanhemmat ovat töissä. Eli on mukavampi mennä sinne kaverille (myös syömään), kun omassa kodissa ei ole kukaan odottamassa!
tässä ei ole nyt kyse lestaadiolaisuudesta, minusta hieman ajattelematonta tuollaista väittää. Minunkin tyttäreni kavereita tulisi koulun jälkeen, illalla ja viikonloppuisin meille vaikka koko päiväksi, jos vaan antaisin luvan, mutta minä en kyllä sitä hyväksy kuin silloin tällöin. Pitää olla läksyrauha, kotirauha ja kavereitakin välillä kotona. Meillä kaverit asuu lähellä, joten syövät kotona kun pyydän heitä menemään kotiin siksi aikaa tai odottamaan tyttäreni huoneessa, eri asia silloin kun oikein pyydetty kylään voin tarjota jotain pientä. Lapsen äidille voisit kyllä sanoa tuosta. Tiedän toki, että monet vanhemmat olettavat liikoja toisilta vanhemmilta. itse olen napakasti antanut ymmärtää säännöt, jotka koskee myös omaani. Ruokailu ja vierailuajoista sovittava perheen kesken ja teidän pidettävä siitä kiinni. Ei sinun ole pakko joka päivä hyväksyä lapsesi kavereita kotiin, voivat leikkiä ulkosalla ja ruoka aikoina jokaisella perheellä oikeus olla yhdessä ja keskustella päivän tapahtumista.
Nyt alkaa taas helpottamaan kun koulut alkoi, mutta kesällä meillä " asusti kaksi vierasta" . Lapset 7v oli keskenään melkein koko kesän, he tulivat meille herättyään ja lähtivät vasta illalla, jos heitä ei ajanut pois kesken päivän. Joskus tarjosin heille ruokaa, mutta ilmeisesti eivät olleet syöneet kotona edes aamupalaa, koska tuo ruoan ahtaminen oli aivan mieletöntä ja päätin, että en rupea tekemään semmoisia satseja ruokaa, että siitä riittäisi heille. Välipalaa tarjosin välillä. Kerrankin katsoin, että kaipaileeko lapsia kukaan syömään, mutta ei lapset tulivat meille kymmenen aikaan aamulla ja illalla puoli yhdeksältä sanoin, että nyt olisi aika lähteä kotia, että ilmeisesti äiti oli tyytyväinen, kun olivatja söivät kylässä. Kesällä sanoin, että huomenna on semmoinen päivä, että halutaan olla perheen kesken ja saavat pysyä kotona.
Nytkin sanon tytölleni, kun lähtee kouluun, että saako meille tulla vai ei, jos tulevat koulusta suoraan tarjoan jotain välipalaa ja laitan kotia ennen iltaruokaa tai jos tulevat vasta myöhemmin niin saavat katsoa lastenohjelmia sen aikaa, kun me syömme. Monesti nämäkin lapset pyytävät ruokaa, mutta sanon, että riittää vain meille.
Joten rohkeasti vaan jätät tarjoamatta ruokaa joka kerta ja sanot, että nyt olisi aika lähteä kotia. Näköjään näitä vanhempia riittää, jotka ei paljoa välitä missä ja mitä lapset syövät päivän mittaan
oli meillä 6 tuntia ja kukaan ei sille sillä aikaan soittanut!!! Jumalan tahto ilmeisesti jyrää.......säälittävää!!
Vierailija:
Nimittäin monet lestadiolaiset äidit ovat kotiäitejä, ja kyllä on varmaan aika tavallista, että sen oman (omien=) koululaisten mukana sinne kotiin tulee kavereitakin, joiden vanhemmat ovat töissä. Eli on mukavampi mennä sinne kaverille (myös syömään), kun omassa kodissa ei ole kukaan odottamassa!
niiiin tyypillistä
Vierailija:
oli meillä 6 tuntia ja kukaan ei sille sillä aikaan soittanut!!! Jumalan tahto ilmeisesti jyrää.......säälittävää!!
Nyt sinulla menee jo hieman yli tuo räkättäminen. Jos sulla on ongelmia lestadiolaisten kanssa niin voithan kieltää lasta tulemasta teille! Mikä pakko sinun on päästää kyseistä lasta (tai yleensäkään ketään vierasta) teille sisälle?
Pikkusen auktoriteettia kannattaisia kasvattaa sullakin. Kyllä se on aikuinen joka sanoo koska kaverit lähtee kotiin ja sillä sipuli. Ja jos ei sana tehoa niin sitten ystävällisesti mutta päättäväisesti siirretään se kaveri eteiseen, heitetään takki niskaan ja nostetaan oven ulkopuolelle!
Ei meille KUKAAN jää majailemaan jos sanon että nyt sinun täytyy lähteä kotiin. Jokunen on yrittänyt, mutta olen nostanut pihalle.
Onko se niin vaikee sanoa tytölle että käy ensin kotona syömässä välipalan ja sen jälkeen voi tulla leikkimään. Miksipä ei vois sanoa tytön äidille?