Kertokaa tavastanne viettaa joulua... ketaan jolle perinteinen sukujoulu ei ole se ihanteellisin, vaikka tykkaa perinteisesta joulusta muuten?
Itse haaveilen joulusta, perinteisestä sellaisesta, mutta en välttämättä sukulaisten kesken vaan esim. ystäväperheiden kanssa yhdessä suurella porukalla. Ongelmana on vain se, että kaikki yleensä viettävät joulua sukulaistensa kanssa. Itse kaipaisin ystäväperheitä sen vuoksi, että tyttäreni on sukuni ainoa lapsi ja olisi kiva, jos hän pääsisi viettämään edes joskus joulua niin, että mukana olisi muitakin lapsia. Ajoittain tuntuu, että joulu sukulaisten kesken on enemmänkin teeskentelyä, joten senkin vuoksi hyvät ystävät olisi kivampi vaihtoehto.
Miten muilla?
Kommentit (11)
Jotenkin olisi varmasti vaikea tehdä siitä " oikea" juhla, jos oltaisiin vain kolmin. Tykkään pakertaa kaikkea kivaa jouluksi. Aloitan joulun odotuksen ja valmistelun jo hyvissä ajoin marraskuussa viimeistään. Leivon, laitan ruokaa, askartelen, mietin huolella joululahjat. Otan jopa töistä vapaata muutaman päivän ennen joulua, jotta saan kaiken valmiiksi ilman kiirettä ja stressiä jouluksi. Jouluna haluan sitten kokea joulumieltä yhdessä rakkaidn ihmisten kanssa ovat he sitten sukulaisia tai ystäviä. Eli minulle joulusta tekee juhlan kaiken muun lisäksi ihmiset ja se että on aikaa yhdessä ololle.
Mikset vietä sellaista joulua kuin haluat?
He raatavat syksyn tehdäkseen muutamalle tunnille täydellisen tunnelman.
Sitten loukkaannutaan ja murjotetaan jos kaikki ei kehukaan maailman ihaninta lanttulaatikkoa, piparkakkua ja torttua. Kaiken pitää mennä määrätyn rytmin mukaan ja kaikkien hymistellä sama tekohymy naamallaan. Marttyyrin tekemiä lahjoja pitää erikseen ihailla, kuinka hieno pajurisukko tämä nyt onkaan ja oikein foliopaperilla kääritty. Aivan erinomaisen ihana.
Joulumarttyyri haluaa hehkutusta ja kehumista, huokailua, kuinka hän on taas raatanut monta viikkoa täydellisen joulutunnelman vuoksi ja valinnut jokaisen kynttilänkin sävysävyyn. Lapset, vieraat ja sukulaiset saavat koko ajan tuntea syyllisyyttä ja huonommuutta, koska heille joulutunnelma ei vaadi sukkalaatikkojen ja varaston nurkkienkin siivousta ja puunausta. Jos sinulle ei merkitse Hilma-tädin joulukoriste kuusessa vuodelta 1927 mitään, olet kylmä ja välinpitämätön. Onhan joulumarttyyri säilyttänyt sitä silkkipaperin välissä vuosikymmeniä ja joka vuosi ripustanut sen kuuseen.
Näitä olen ihan liikaa nähnyt ja siksi vietämme joulun oman perheen kesken nauttien rennosta vapaasta lasten kanssa leikkien ja hyvin syöden.
Vietämme perinteisen jounun, mutta niin etten turhaa stressaa. Jos jaksan teen ruuat itse TAI ostan valmiina, jos töissä on stressiä. Joulun tunnelma tulee kun ei turhia stressaa.
Meidän jouluaattoon kuuluu mäenlaskua pihan korkeista mäistä. Joululauluja lalamma koko aaton. Koko naapuristo siis mukana näissä. Ulkona on tarjolla glögiä, puuroa ja pipareita.
Kun vilu/väsy yllättää ihmiset usein pakkauktuvat meidän huoneistoon. Sopu sijan antaa. Kiitokseksi monet paistavat pikkuleipiä tai suklaakonffuja itse ja tuo mukanaan. Vaikkei tarvitsisi
Vähän kauenpana kaverillani on hevosia. Hän valjastaa hevoset ja jokainen saa kyytiä hevosen vetämänä. Joka tarjoaa myös saunan käytön porukalle (hän ainut jolla omakotitalo). Usein glögit kulkeutuu heille ja niiden nauttiminen jatkuu. Heillä myös syödään yhteinen jouluruoka. Johon kaikki ovat osallistuneet ja illalla tule heille myö pukki.
Alussa monet naapurustosta halusi oman joulun. Nyt kukaan ei jäisi pois. Jokainen naapuruston tuttu on tervetullut aaton viettoon.
meillä 4 lasta
viime jouluna varsinkin joulupäivänä oltiin yökkäreissä koko perhe koko päivä :) Oltiin vaan ja syötiin, katottiin elokuvia, pelailtiin ja leikittiin. Kuka mitäkin...
Aattona piti pukea, kun pukki tuli.
Mutta muuten ollaan vaan tosi rennosti ja nautitaan siitä, kun ei tartte pingottaa!
Me olemme mieluiten ihan kolmisin tai muuten pienellä porukalla. Viime vuonna meillä oli yhteinen hyvä ystävämme mukana.
Teen perinteiset jouluruuat.
Kuusta meillä ei ole ollut enkä sitä erityisemmin kaipaakaan.
Lahjat tonttu toi oven taakse illalla ;-)
Emme käy joulukirkossa ja joululauluja kuunnellaan sen verran mitä telkkarista kuuluu.
Joulun lastenohjelmat tulee katsottua melkein kaikki.
Panostamme mukavaan ja stressittömään yhdessäoleiluun ja hyvään ruokaan =)
Kaikki joulunsa ovat suuresta ennakkohehkutuksesta huolimatta menneet jollakin tavalla pilalla ja ihminen itse on ihan rättiväsynyt. En pitänyt tähän verrattuna itseäni ollenkaan jouluihmisenä. Mutta oikeastaan olenkin. Nautin pienistä valmisteluista, tehdää mitä oikeasti halutaan, laitetaan ruokia joista tykätään ja vietetään rauhassa aikaa perheen kesken. Olen viime vuosina oppinut että joulu on oikeasti ihanaa aikaa!
Meille se sukujoulu ei ole paras vaihtoehto. 24v kun oli ollut se jokavuosi samanlainen sukujoulu niin miehen kanssa sitten haluttiin aloittaa omien juttujen luominen. Joku vuosi oltiin risteilyllä, yhtenä jouluna meillä oli ystävä pariskunta aattona syömässä, usein ollaan kotona vain. Kotona oli ja on aina kamala stressi siivousten ja leipomisten kanssa, omassa kodissa en ota paineita, teen sen mukaan kun jaksan. Pääasia on loma ja lepo, ruokaa voi ostaa valmiinakin ja jokasta kaapin nurkkaa ei pidä kuurata.
Äiti haluaisi joka hemmetin vuosi samanlaisen joulun eikä ymmärrä että lapset ovat jo perheellisiä ja haluavat muutakin kun sen iänikuisen kellon tarkan aaton. Soittipa se toissajouluna tarkistaakseen ettei paketteja ole avattu ennen kello 18 kun niin ei meillä kuulu tehdä ja 30v on lahjat avattu klo 18...
Tänä jouluna on eka vuosi kun ei ala se kitinä että pitäs ajaa sinne jouluksi, tajuaa äitikin että aivan vastasyntyneen kanssa ei jaksa lähteä tien päälle ja sinne hälinään. Tulkoon mummi vaihteeksi tänne käymään kun vielä hyvin kykenee.
Tahtoisi pieneen asuntoonsa meidät kaikki sisarukset perheineen (eli yhteensä 12 henkeä). En voi kuvitella karmeampaa. Äiti aloittaa jouluhöseltämisen viimeistään marraskuussa ja huipentuma on tietysti jouluaatto, jolloin väsymys alkaa jo painaa ja stressi kasvaa, jotta kaikki olisi täydellistä.
Viimeisin veto äidiltäni oli että " kun ei minullakaan enää montaa joulua ole jäljellä..." Äitini ei ole edes 60-vuotta täyttänyt eikä hänellä ole mitään sairauksia, jotka oletettavasti lyhentäisivät hänen elinikäänsä.
Viime jouluna äiti oli siskoni perheen luona, oli ollut mukavaa. Paras oli kuitenkin ollut toissajoulu kun " sain olla ihan yksin kaikessa rauhassa, syödä vähän liköörikonvehteja ja lukea hyvää kirjaa" . En voi käsittää, miksi sitten täytyy väen vängällä höseltää jotain megalomaanista sukujoulua...
Tosin tulevan joulun olen töissä joten vietellään aatto kotona. Olen yö vuoroissa joten onnistuu lasten kanssa ruoka, pukki ja lahjat. Joulun jälkeen lähdemme mökille jossa olisimme norm. joulun viettäneet. Ihan ollaan perheen kesken joulut vietelty, sukulaisia käy yleensä joulun jälkeen kahvilla yms. Rauhallista ajan viettoa yleensäkkin, lautapelejä pelaillaan ja syödään hyvin.