Onko lasten kanssa lomailu LOMAA??
Punnitaan tässä vaihtoehtoja, millä kokoonpanolla sitä lähtisi reissuun marraskuussa. Lapset ovat 3,5v ja 1v3kk. Joko niin, että minä ja mies ihan kahdestaan ja lapset mummulaan ( tuttu paikka) TAI niin, että vaan isoveli mukaan ja pienempi jäis mummolle TAI että koko perhe matkaan.
Mä tavallaan haluaisin lähteä perheen voimin, mutta haluaisin myös miehen kanssa olla kaksin. Yhteistä aikaa on muutenkin niin vähän, ollaan jo vieraannuttu toisistamme selvästi viime vuoden aikana, joka on ollut tosi rankka.
Jos lapset ovat mukana, ei siitä arjesta ihan pääse varmaan irti vai? Onko lomailu sitten vaan ' lastenhoitoa vaikeammissa olosuhteissa' ?
Toisaalta sitten yhden lapsen kanssa olis vähän iisimpää ja reilu 3v osais siitä jo nauttiakin ja jäisi muistojakin jo. 1v ei varmaan vielä tajuias koko hommasta mitään.
Mitä tekisitte? Kannattaako kaikki perhelomaa? Mä olen siis vielä kotona lasten kanssa ja jotenkin haluaisin pienen breikin noista muksuista. Mutta onko 1v3kk liian pieni hoitoon viikoksi? Mies olis enemmän lasten mukaanoton kannalla.
palautettaa kiitos!
Kommentit (24)
ei valitettavasti ole lomaa noin pienten kanssa. Ei, vaikka reissuun lähtisikin täysin lasten ehdoilla eli ei haaveiltukaan rauhallisesta auringon ottamisesta yms. Omat lapset nyt 4 v ja 6 v ja nyt yhteistä lomailua voi jo pitää lomana. :)
Mielestäni reilun vuoden ikäinen on turhan pieni jätettäväksi esim. viikoksi hoitoon. Olin mieheni kanssa 4 pv kaupunkilomalla, kun nuorin oli reilun vuoden ja sekin oli mukava piristys vanhemmille, eivätkä lapset kaivaneet liikaa.
Meillä lapset 4v, 3v ja 2v ja ollaan missä vaan niin aika samanlaista sähläystä se on. Mutta onhan kiva syödä jonkun toisen tekemää ruokaa ja olla siivoamatta!
Meillä mummo ollut pari kertaa mukana ja se toimii tosi kivasti. Hän on vahtinut pari iltaa muksuja kun minä ja mies ollaan käyty yhdessä viihteellä. Ja mummokin on tykännyt kunhan ei joudu joka päivä lapsia vahtimaan.
viikonloppu jossakin. Viikko on aika pitka aika ja lapsista huolehtiminen saattaa pilata myos teidan lomaanne.
Itse olen ollut hyvinkin pienten kanssa ' lomilla' ja ei se kylla lomaa ole ollut ... Kokemusta seka etelasta etta kaupunkilomista pienten kanssa. Itse haaveilen tammikuussa pitkasta viikonlopusta miehen kanssa kaksin (koskaan ei olla oltu missaan kaksin esikoisen syntyman jalkeen ...) ja lapset olisivat tuolloin 2 v 4kk ja 4v 10 kk.
Ja vielä parempi loma on, jos siskon perhe lähtee reissuun mukaan. Silloin on lapsille leikkikavereita serkuista ja parina iltana päästiin kahdestaan ravintolaan ja iltaa viettämään.
Meillä keväällä reissussa oli 4v ja 1v lapset. Ja vieläkin ulkomaan loma kuuluu melkein joka päivä vanhemman lapsen leikkeihin :D Eli nautti siitä täysin siemauksin!
Meillä myös loma vietetään perheen kanssa yhdessä ja välillä arjen keskellä käydään miehen kanssa yhteisillä yhden yön reissuilla ilman lapsia.
Minäkin suosittelisin, että vietätte miehen kanssa pitkän viikonlopun jossain kivassa paikassa, koska nuorimmaisenne on aivan liian pieni vielä olemaan viikon erossa vanhemmistaan.
Meillä lapset nyt 5,5- ja 3-vuotiaat, eivätkä lomat vieläkään ole kauhean rentoja. Ehkä sitten, kun nuorempi on vähintään 4-vuotias.
mieheltä loppuu yksi iso projekti ja toinen alkaa heti joulukuussa...marraskuussa olisi ihana lähteä nimenomaan jonnekin aurinkoon ja lämpimään, pois kaamoksesta. en haluaisi minnekään kaupunkilomalle räntäsateeseen tarpomaan viikonloppumatkalle...;(
kanarialle kun tuskin tehdään mitään 4 päivän pikalomia...?
ap
Päivällä voitte olla lasten kanssa, illat miehen kanssa kahdestaan mummon vahtiessa lapsia.
Kannattaa maksaa mummon matka+ruuat ymv. reissussa, ja sopia ETUKÄTEEN että hän vahtii lapsia mahdollisimman paljon---> saatte paljon vapaa-aikaa miehen kanssa.
Jos mummolle sopii, voitte lähteä miehen kanssa myös yhdeksi yöksi pois esim. lomakaupunkinne naapurikaupunkiin tmv.
Osassa Etelän kohteissa on jo sesonki ohi, elii ilmat ovat kylmenneet. Huonolla tuurilla sataa koko viikko, on viileää +15C ja tulee... :( Kannattaa harkita lähtemistä Turkkiin tmv.
Eli selkeesti perheloma tai aikuisten loma. Ja suosittelen kahdestaan menoa, tekisi varmasti suhteellenne hyvää.
kun ei ole koskaan ollut mitään hoitopaikkaa lapsille edes yhdeksi yöksi. Toisaalta en ole kokenut viiden lapsen kanssa lomailua ollenkaan rasittavaksi.
siis teillä on kaksi pientä lasta, joiden kanssa viikko tuntuu rankalta, ettekä kaksin jaksa, mutta mummoko sitten jaksaisi heidän kanssaan yksin?
jos taas molemmat, niin kun toivoisin kun lapsia olette tehneet ovat sisäistäneet ja ottaneet lapset sidoksiin perheeseen, niin on lomaa.
en lähtisi esim etelään viikoksi ilman lapsia, en myöskään niin että lapset jaetaan että kuka pääsee ja kuka ei mukaan.
eli perhe reissaa yhdessä, sit vanhemmat voi käydä esim vuorokauden lemmenlomalla ilman lapsia, koska semmoinen 1 vrk on kivaa aikaa lapselle olla pois vanhempien luota, esim justiinsa mummolla.
joten en ehkä ole paras vastaamaan. Olen matkustanut lapseni kanssa tosi paljon, sekä miehen kanssa että ilman miestä. Kaksivuotias lapseni on kahden vuoden ikäänsä mennessä tehnyt 7 ulkomaanmatkaa ja lomalta ne kaikki on musta tuntunut, kun ei ole mitään normaaleja kotihommia siinä lastenhoidon ohessa. Ja mun lapseni ainakin on yleensä matkustaessa keskimääräistä paremmalla tuulella (vaikka hyväntuulinen se on muutenkin) ja selkeästi nauttii, kun mikään muu ei vie aikaani.
Mutta kuten jo moni muukin ehdotti, ottakaa mummo mukaan. Noin pientä en jättäisi viikoksi hoitoon, olkoon kuinka tuttu paikka hyvänsä.
ja sen viikon (tms) loman koko perheen voiimin?
Lentojahan saa edullisesti vaikka mihin esim pe-su.
Ottakaa hotellista junior sviitti tms ,niin voitte olla kahdestanne kun lapset jo nukkuvat. Dubaissa mahtavat allasalueet sun muut lapsille.
Vierailija:
mieheltä loppuu yksi iso projekti ja toinen alkaa heti joulukuussa...marraskuussa olisi ihana lähteä nimenomaan jonnekin aurinkoon ja lämpimään, pois kaamoksesta. en haluaisi minnekään kaupunkilomalle räntäsateeseen tarpomaan viikonloppumatkalle...;(
kanarialle kun tuskin tehdään mitään 4 päivän pikalomia...?
ap
kuopuksesi on liian pieni jäämään viikoksi hoitoon ja toisekseen järjetön ajatus on myös se, että vain toinen lapsista pääsisi matkalle.
Eihän lomailu lasten kanssa ole samanlaista kuin aikuisten kesken, mutta on sekin lomaa.
On aivan asennekysymys - jos odottaa lomalta samaa kuin mitä joku lomamatka olisi aikuisporukalla niin ei varmasti ole sama asia.
Lomamatka on kuitenkin viikko (tai minkäpituinen matka sitten onkin) irti arjesta, ja jos loman suunnittelee mahdollisimman helpoksi niin se matka on lomaa myös lasten kanssa.
Matkakohteessa ei kuitenkaan ole sitä arjen pyöritystä, ruokaillaan pääsääntöisesti ravintoissa, ei siivousta, pyykinpesua, arjen aikatauluja.
Olen kahden lapsen yh ja matkustan paljon lasten kanssa, niin kaupunkilomilla kuin ns rantakohteissakin. Ja nuo matkat ovat todellakin lomaa, vaikka lapsien kanssa reissaankin. Se kun on asennekysymys =)
Lähtekää koko porukalla lomalle ja suunnitelkaa reissu hyvin. Tässä muutamia vinkkejä: hyvätasoinen hotelli ja mahdollisimman suuri huone (juniorsviitti jne) ja parveke hyvällä näköalalla. Näin teillä on mahdollisuus iltaisin myös kahdenkeskiseen aikaan esim parvekkeella viinilasin äärellä valtameren pauhuja kuunnellen (hieman eri asia kuin kotona sohvalla lasten mentyä nukkumaan)
Ottakaa hotelli, joka sijaitsee keskeisellä paikalla, näin hotellissa on helppo piipahtaa. Lasten kanssa matkaillessa puolihoito on helppo ratkaisu ja varsinkin hyvätasoisissa hotelleissa päivällinen on ihan ok ja lapset saavat hyvän kohtelun.
meillä oli pinei hotelli kaupungin keskustassa, kauhean liikenteen keskellä. Sinne en olis lasten kanssa lähtenyt. Mutta eri asia toki, jos hotelli on rannalla jne. Vaihtoehtona oikein hyvä muuten!
Onko 1v3kk ja 3,5v siis liian pieniä viikoksi mummulaan, kun siis tapaavat mummua ja pappaa vähintään kerran viikossa ja ovat oikein tuttuja toisilleen? ja kun kahdestaan olisivat siis sisarukset, turvaa toisistaakin jo.
Mummu mukaan- idea ei ollut sekään hullumpi. Jotenkin vaan ajatus ahistaa, jos/kun pitäis miehen kanssa saada yhteistä aikaa, juttelua aikaiseksi, vähän tän suhteen puntaroimista muutenkin...
ap
ei vauva ymmärää et 5 tai 7 yötä, et äiti ja isi kyllä tulee, ei mene ymmärrykseen, ei!!
eli lomailla ehditte kahdestaan sitten kun lapset isoja!
Ei me raaskita lomia olla ilman lapsia. Otetaan välillä vapaailtoja tai vapaayö ja silloin vietetään miehen kanssa kahdenkeskeistä aikaa. Mutta lomareissut lasten kanssa.