Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoilla Suomessa, onnistuko synnytys ulkomailla?

20.09.2007 |

Olisiko kenelläkään kokemusta seuraavasta; olen vanhempainvapaalla Suomesta, miehen ollessa töissä ulkomailla. Olemme saamassa toisen lapsen keväällä ja ihmettelen kuinka Kela suhtautuu ulkomailla synnyttäneisiin? Minä olen siis edelleen kirjoilla omassa vanhassa kodissamme Suomessa enkä tule sitä muuttamaan koska palaamme Suomeen kuitenkin kunhan menen takaisin töihin vanhaan työpaikkaani Suomessa. Eli maksan myös veroni Suomeen. Kuitenkin olisi paljon helpompaa synnyttää yksityispotilaana täällä kun yrittää päästä Suomeen synnyttämään. Raskauskontrrolleissa voisin käydä muutaman kerran Suomessa. Onnistuuko vai sanooko Kela että sitten et ole Suomen järjestelmässä enää kirjoilla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt heti (=tänään!) teet ilmoituksen kelalle, että olet muuttanut ulkomaille. Osoite Suomessa ei auta, sillä jos tosiasiallisesti asut ulkomailla, niin ilmoitus on pakollinen. (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument)

Ilmoitukseen laitat, että olet ulkomailla tilapäisesti, ja selvityksen siitä. Tällöin pysyt Suomen sosiaaliturvan piirissä ja kaikki etusi säilyvät ennallaan (äitiysraha, vanhempainraha, hoitovapaat, lapsilisät ...). Saat myös kaikki terveyspalvelut asuinmaasi (jos on EU:ssa tai muussa sopimusvaltiossa) terveydenhoitojärjestelmästä. Täten voit rauhassa mennä synnyttämään läheisimpään sairaalaan, samoin raskaudenseuranta tehdään paikallisessa järjestelmässä. Ja tämä ilmaiseksi. Jos synnytät yksityispotilaana, ja jokin menee pieleen, niin maksut voivat kohota huimiksi.

Jos et tätä ilmoitusta tee, niin joudut pois kelan piiristä automaattisesti (ja joudut maksamaan etuudet takaisin jopa takautuvasti). Tietysti on se mahdollisuus, ettei kukaan huomaa mitään. Mutta miksi ottaa se riski, kun asiat pysyvät ennallaan myös siten että hoidat ne kuntoon. Eli ohjeeni on se, että otat HETI yhteyden kelan kansainväliseen toimistoon, selität tilanteesi ja hoidat asiat kuntoon!!

Verojen maksulla ei ole merkitystä siihen, kuulutko Suomen sosiaaliturvan piiriin. Verottajalla on ihan omat säädöksensä tästä, ja veroja saa ihan vapaasti maksaa Suomeen vaikka asuukin ulkomailla. Niin teen minäkin.

Vierailija
2/11 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka maksaa viulut. Et yhtään kerro, missä maassa asut. Asia ei mene ihan noin Bamseliina, jos ap:n mies on töissä paikallisella sopimuksella ja hänen muuttonsa ei ole tilapäinen (alle vuosi) eikä kuulu Suomen sos.turvaan, ap putoaa myös pois Suomen sosiaaliturvasta eli ei saa vanhempainetuuksia Suomesta vaikka olisi ulkomailla vain väliaikaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bamseliina ja Sara vastauksista.

Juu, siis mies ei ole expatti vaan paikallisella sopimuksella ja siis minä en ole tehnyt päätöstä vielä muutanko vai en.

EU maasta on kyse mutta miehen firma maksaisi viulut yksityissairaalan jos päätän ko. maassa synnyttää.

Tällä hetkellä oleilemme 50/50 Suomessa/ulkomailla ja olisi aika hankalaa todistaa ettemmekö asuisi Suomessa jos siis joku sen haluaisi kyseenalaistaa. Olisi siis vaan meille perheenä miehen työn takia helpompaa jos voisin synnyttää ulkomailla. Jos siis Kela ei hyväksy ulkomailla synnytystä niin sitten ei auta kun olla Suomessa koko loppuraskaus ja toivoa että mies ehtii koneeseen :)

Jos jollain on tästä kokemusta niin kuulisin mielelläni kommetteja. Vinkuraiset kun ovat virkamiehen polut, mitä sanuttu yhdelle ei enää päde toiselle :)

Vierailija
4/11 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä myöskin lapsen kansalaisuutta koskevia asioita ja sitä, kuinka helppoa/hankalaa paperitöiden tekeminen synnytysmaassa on ja taas miten onnistuu lapsen rekisteröiminen sitten Suomen kansalaiseksi jos syntyy ulkomailla. Väestörekisteristä menee tieto KELAlle lapsen syntymisestä Suomen kansalaiseksi rekisteröimisen yhteydessä ja se taas vaikuttaa lapsilisiin, äitiys- ja vanhempainrahaan jne.

Itse soittaisin KELAn kansainväliseen yksikköön ja kysyisin sieltä suoraan asiasta, pääset kaikista helpoimmalla!

Tsemppiä ja onnittelut raskaudesta =)

-Allu ja Pupu rv22+

Vierailija
5/11 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän oli hoitovapaalla miehen lyhyen (alle 1/2v, jolloin verotus&sos.turva pysyy suomessa, mies sai päivärahaa) komennuksen aikana lasten kanssa mukana. Kävivät suomessa ahkerasti ja olivat mm. reilun kuukauden kerrallaan asioiden hoidon takia suomessa. Eli käytännössä lomailivat osan aikaa tuon lyhyen ajan sisällä siinä vieraassa maassa.

Hän kuitenkin oli liian rehellinen ja kertoi jossain vaiheessa oleskelevansa toisessa maassa (EU:n sisällä) ja siitäkös KELA riemastui ja peri takaisin hoitorahaa näiltä kuukausilta!

Eli rehellisyys ei kannata, mutta epäilenepä että synnyttäminen ulkomailla ilman että se tulisi kelan tietoon ei onnaa... Tietty tulkintoja ja tapauksia on monenlaisia, mutta ehdotan että vaikka olette 50/50 suomessa/ulkomailla en sitä mainostaisi julkisesti kelan suuntaan.

Tietysti asiaa voi tiedustella tyyliin että pohdimme mitä vaihtoehtoja meillä on jos tilanne on tämä tulevaisuudessa :-)

Vierailija
6/11 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haemme aina kahden vuoden välein hyväksyntää Kelaan kuulumisesta, ja aina on hyväksytty. Lapsilisät, äitiys-, vanhempain- ja isyyspäivärahat, sekä lääkärilaskujen Kela-korvaukset saamme kuten saisimme Suomessa asuessammekin. Emme voi saada kodinhoidontukea tai työttömyyskorvausta, mutta en tiedä johtuuko tämä siitä että emme asu EUn alueella vai koska emme ylipäätään asu Suomessa.

Selvitämme siis tilanteemme kahden vuoden välein Kelan ulkomaan yksikköön ja saamme sieltä päätöksen kahdeksi vuodeksi kerrallaan. En tiedä, kuinka kauan enintään Kelan piirissä voi pysyä asuessaan yhtämittaa vuosikausia " tilapäisesti" ulkomailla, mutta ainakin kuudeksi vuodeksi asia on meillä hyväksytty (parin vuoden jaksoissa), ja meillä on kavereita jotka ovat asuneet jo 8 vuotta ja ovat yhä kelan kirjoilla. Ja ihan laillisesti tilanne avoimesti selvittämällä.

Selvityksessä pitää kertoa mm. siteet Suomeen (omistamme talon Suomessa, on pankkitilit Suomessa, lomailemme Suomessa 3-4krt/vuosi ja sukulaisemme lomailevat luonamme muutamia kertoja vuodessa jne). Mieheni on suomalaisen firman ulkomaille lähettämänä.

Emme maksa veroja Suomeen, mistään muista kuin pääomatuloistamme sekä noista kelan etuuksista. Palkkaverotus tapahtuu asuinmaassamme.

Sinuna soittaisin ehdottomasti Kelan ulkomaan yksikköön ja kysyisin suoraan heiltä käytäntöä sinun tilanteeseesi. Jos pelkäät " jääväsi kiinni" jostain ei-hyväksytystä käytännöstä, voithan kysyä tietoja tulevaisuutta varten. Siis " jos muutan ulkomaille mieheni työn takia näin pitkäksi ajaksi, niin miten sitten käy..."

Vierailija
7/11 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia etuuksia et saa, jos ilmoitat muutostasi. Eli kotihoidontukea ei makseta ulkomaille (mutta hoitovapaalle voit jäädä korvauksetta suomalaiselta työnantajalta ilman että menetät työpaikkaasi). Myöskään kuntalisää ei luonnollisesti makseta.

Mutta aiemman kirjoittajan viestistä poiketen, minä neuvon olemaan rehellinen. Soita sinne kelan kv-yksikköön, selitä tilanne ja saat tietää miten toimia. Nämä ovat usein hankalia tilanteita, joihin yksi virkailija joskus sanoo yhtä ja toinen toista. Mutta lopulliseen päätökseenkin voit hakea muutosta, jos se ei ole mielestäsi oikein perustein tehty. Ja jos et jotain etuutta saisikaan, niin se on vain hyväksyttävä ja todettava ettei se sinulle kuulukaan tilanteestasi johtuen. Tästähän oli kyse aikaisemman kirjoittajan tapauksessa. Kannattaa hoitaa asia kuntoon etukäteen, ettei tarvitse jälkikäteen maksaa etuuksia takaisin.

Vierailija
8/11 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja888: alkuperäisen mies on paikallisella sopparilla, joten tilanne on aivan eri kuin teillä koska miehesi työskentelee suomalaisen firman lähettämänä työntekijänä... Näin ollen hän ei voi kuulua suomalaisen sosiaaliturvan piiriin, toisin kuin te.

Mutta edelleen siis kehoitan myöskin soittamaan sinne KV-yksikköön ja kysymään asiasta rehellisesti.

-Allu ja Pupu rv22+

Vierailija
9/11 |
22.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi lapsen kansalisuudesta; jos olette molemmat suomen kansalaisia ja vaikka lapsi syntyisi ulkomailla, saa hän suomen kansalaisuuden. ilmoitusrumba vaan heti viranomaisille käyntiin riippuen missä maassa olette. Itse olen synnyttänyt suomalaisen lapsen uk:ssa.

Vierailija
10/11 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

TKALSKA:

Joku mainitsi lapsen kansalisuudesta; jos olette molemmat suomen kansalaisia ja vaikka lapsi syntyisi ulkomailla, saa hän suomen kansalaisuuden. ilmoitusrumba vaan heti viranomaisille käyntiin riippuen missä maassa olette. Itse olen synnyttänyt suomalaisen lapsen uk:ssa.

Siis TOTTAKAI lapsi saa Suomen kansalaisuuden jos vanhemmat ovat kerran suomalaisia, tarkoitukseni oli vain nostaa asia esiin, kaikissa maissa kun tuo kansalaiseksi rekisteröiminen ei olekaan niin yksinkertainen asia, täällä siihen aikaa meni 3kk... Ja jos on tarvista matkustaa maasta pois ja pienen rekisteröinti kumpaankaan maahan ei ole vielä selvä, niin mitäs sitten tehdään, ilman passia on hankala matkustaa...?

Vierailija
11/11 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minulla sama tilanne kuin kysyjällä: mies paikallisella sopimuksella töissä Eu-maassa. Olen asunut täällä reilut kaksi vuotta ja pysynyt koko ajan Kelan piirissä (oleskeluni on siis ollut tilapäistä). Miehen kautta olen kuulunut paikalliseen sairasvakuutukseen, ja kun synnytin täällä, siitä ei tullut mitään kuluja itselle. Eu-sairasvakuutuskorttia ei täällä (niin Eu-maa kuin onkin) tunnettu lainkaan, ja aluksi kun minulla ei ollut paikallista sairasvakuutuskorttia, jouduin maksamaan raskauden seurannan lääkärikäynnit ym. itse. Eu-sairasvakuutuskortti kattaa muutenkin käsittääkseni vain äkillisestä sairastumisesta tms. johtuvat lääkärikäynnit eli ei esim. raskauden seurantaa. Kelan ulkomaanyksiköstä varmistin, että oli ok liittyä miehen kautta paikalliseen sairasvakuutukseen.

Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä Kelan ulkomaanyksikköön: olen saanut sieltä aina asiantuntevaa palvelua, ja jos jotain asiaa ei ole suoralta kädeltä osattu neuvoa, niin asia on pikaisesti selvitetty ja otettu yhteyttä uudelleen.

Vauvamme sai myös Kela-kortin - niin kauan kuin äiti kuuluu Kelan etuuksien piiriin, myös lapsi kuuluu (ainakin näin olen itse käsittänyt).

Kannattaa katsoa Maistraatin sivuilta (www.maistraatti.fi) " Ohjeita ulkosuomalaisille" . Sieltä löytyy mm. ohjeet lapsen syntymän ilmoittamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan