Opettajien 10 viikon kesäloma on palkatonta - koittakaa nyt tajuta se!
Kommentit (118)
Aikoinaan opettajalle maksettiin palkkaa vain niiltä kuukausilat, jolloin tehtiin työtä. Opettajan tuli tällöin osata jättää säästöön rahaa niitä kuukausia varten jolloin palkkaa ei tullut.
Myöhemmin tehtiin se tässä ketjussa jo moneen kertaan selostettu korjaus, että opettajan vuoden aikana saamat palkat alettiin jakamaan kahdelletoista kuukaudelle. Tämä helpotti opettajan käytännön elämää.
Terv. Opettaja, jolla ei ole virkaa ja joka on tehnyt vain sijaisuuksia jääden paitsi lomien palkoista (vaikka ne olisi minulle mielestäni kuuluneet!).
Olen kuitenkin yleensä ottaen tyytyväinen pitkiin lomiin ja alan melko kohtuulliseen palkkaan.
ps. Näyttäkäähän se viesti, jossa opettaja valittaa palkkojen olevan huono. Ei osunut silmään...
Vierailija:
Vierailija:
Ei voi kun lopputulos ei ole sama:Jos siitä parista kuukaudesta jää lomat saamatta, niin se ei ole kuin viikko. Luulisi sen nyt kestävän, jos jo kaksi kuukautta meinaa palkatta olla.
Kunkahan monta kertaa tälläkin palstalla on todettu, että kukaan yksittäinen työntekijä ei päätä toisen työntekijän palkoista, vaan asiasta päättää työnantaja. Sijainen saa kesäajan palkan, mikäli tietyt ehdot täyttyvät (koulutus tehtävään, riittävän monta työkuukautta jne.) Haukkukaan työnantaja, eikä kollegoita! Minustakin olisi hyvä palata takaisin 10kk palkkasysteemiin. Silloin saisi kesältä työttömyyskorvaukset. Jokohan silloin nämä tyhjät valitukset loppuisivat. Opettajan kesäloma on pitkä, mutta sen saamiseksi on otettava vastaan työn koko toimenkuva. Siitä vaan opettajaksi, joka kadehtii! Miksiköhän nykyään kolmasosa aineenopettajistakin vaihtaa alaa muutaman työvuoden jalkeen. Eipä taida olla kesälomakaan riittävä houkutin alalle. Opettajan työ oli vielä 10 vuotta sitten täysin erilaista kuin nykyään, joten ei kannata siitä omasta entisen oppilaan näkökulmasta arvioida opettajan työtä.
En koskaan ole tänne aikaisemmin kirjoittanut, mutta...
Olen täysin samaa mieltä monen kanssa siitä että tämä eri ammattien vertailu, niin palkkojen kuin etuisuuksienkin osalta on täysin hedelmätöntä. Jokaista ammattialaa pitäisi arvioida omana itsenään. Ehkäpä ainoa pitävä vertailu olisi kansainvälinen , jossa huomioidaan palkan suhde eri ammattialojen ostovoimaan. Tässä vertailussa suomalaiset hoitajat jäävät tosi kurjille sijoille. Jonnekin sinne tsekkien ja unkarilaisten hoitajien kanssa samaan kastiin.
Ja hoitajista puhun kun nyt olen itsekin semmoinen. En tosin kutsumuksesta, enkä puutteellisen älyn vuoksi. Olen aikoinani kirjoittanut laudaturin paperit ja päässyt lukiosta yli ysin keskiarvolla. Löysin ihanan miehen, joka tuolloin opiskeli teknisessä korkeakoulussa...vaan onkin nyt sairaanhoitaja hänkin, ihan omasta vapaasta tahdostaan.
Tahtoisin tehdä työtä, jossa olen hyvä ja josta pidän. Tahtoisin näillä eväillä suoda itselleni ja lapsilleni keskituloisen ihmisen normielämän. Ilman köyhyysloukkua, ilman vuosittaisia matkoja etelään. Olen ihan tyytyväinen pienessä omakotitalossani kaukana kaupungin humusta.
Mutta yritän ajatella asiaa hieman avarakatseisemmin. Monenko nuoren unelma ammatti on sairaanhoitajan työ? Edessä on matalapalkkaisen elämä, työssäsi ainainen kiire. Vessatauotkin parhaimmillaan on kortilla, joskus lähden kotiin ja huomaan että mitään ei ole tullut päivän aikana syötyä. Osastoilla on fyysisesti raskasta, ei ole enää kaveria auttamaan nostoissa kun käydään minimimiehityksellä. Työympäristö mitä sattuu, henkilöstön jaksaminen ja viihtyvyys pakkasen puolella.
Mitä tulevaisuuden hoitotyöltä odotetaan? Suuret ikäluokat ovat täyttä häkää eläköitymässä. Kouluissa on opiskelijakato, poistetaan valintakokeet jotta saadaan paikat täytettyä. Tuloksena huonoja hoitajia, jotka nyt parahiksi myrkyttävät hoitajien julkisuuskuvan insuliiniruiskujaan heiluttelemalla.
Itse olen sitä mieltä, että palkoista on hyvä aloittaa. Se motivoi meitä jaksamaan. Tuntuu että työmme on julkisesti tunnustettua ja tärkeää.
Yks hoitsu vaan.
Kai me kaikki muut, jos meillä olisi säännöllinen työ, missä tietäisimme, että vuodessa on 2 kk jolloin ei ole töitä... niin etsisimme itselle toisen työn, jota tekisimimme tuon ajan.
Kuten opiskeleilijat, raskaan talven jälkeen jolloin ovat opiskelleet + tehneet töitä, etsivät vielä kesäduunin.
Kuinka monta opettajaa olette nähneet kesätöissä??
Jos olisi oikeasti rahasta pula, niin varmasti olisivat töissä.
Vierailija:
Muutenkin sen palkanmaksun voisi palauttaa entiseen systeemiin ja tosiaan maksaa palkkaa 10kk. Se olisi oikeudenmukaista niitä sijaisia kohtaan, jotka sen työnkin ovat tehneet. Kesällä sitten opettajatkin voisivat pitää hyvällä omalla tunnolla sitä palkatonta lomaansa, jos eivät haluaisi kesällä tehdä töitä.
Vierailija:
Ei voi, ei työnantaja vain yksinkertaisesti anna kahden kuukauden palkatonta, kun ei muutenkaan ole tarpeeksi työntekijöitä. Kyllä se siinä vaiheessa käskee kahtella ovelle päin.
Jos osaisivat säästää, niin saisivat joka kuukausi vähän enemmän, ja niiltä kuukausiltä, milloin eivät tee työtä, niin eivät saisi palkkaa. Kuten muilla aloilla tapahtuu...
Opettajat vaan ovat sattuneet valitsemaan alan, jolla ei ole vuoden ympäri töitä.. joten ei voi olettaakaan, että vuoden ympäri saa palkkaa... Vaihtakaa alaa, jos ei tilanne miellytä. :-)
Vierailija:
No, sitten ei voi mitään.
Vierailija:
Ei voi, ei työnantaja vain yksinkertaisesti anna kahden kuukauden palkatonta, kun ei muutenkaan ole tarpeeksi työntekijöitä. Kyllä se siinä vaiheessa käskee kahtella ovelle päin.
Ja huilisi sitten lopunajan. Tässäkin ketjussa on esitetty useaan kertaan, että eihän se ole kuin sopimuskysymys. Ei se niin mene.
Ihan sama, mitä ne opet tienaa tai on töissä. Tehkää mitä lystäätte.
Jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa. Eri asioita vain tulee arvotettua.
Vierailija:
Jos osaisivat säästää, niin saisivat joka kuukausi vähän enemmän, ja niiltä kuukausiltä, milloin eivät tee työtä, niin eivät saisi palkkaa. Kuten muilla aloilla tapahtuu...Opettajat vaan ovat sattuneet valitsemaan alan, jolla ei ole vuoden ympäri töitä.. joten ei voi olettaakaan, että vuoden ympäri saa palkkaa... Vaihtakaa alaa, jos ei tilanne miellytä. :-)
Enkä oletakaan, että saisin palkkaa ympäri vuoden, enkä ole vaihtamassa alaa, sillä pidän työstäni. Ihmetyttää vain nämä tyypit, jotka jaksavat jatkuvasti tästä opettajien loma-asiasta vängätä.
etteivät tajua ettei kuka tahansa tosiaankaan voi vain " alkaa opiskelemaan" opettajaksi" , vaan siihen todellakin tarvitaan myös hieman tuota älyllistä pääomaa!Eikö sen omaamisesta pitäisi myös yhteiskunnan olla valmis maksamaan kansalaisilleen?
Miten ihmeessä tämä asia jaksaa nostattaa aina näin suuria tunteita?
Itse olen aineenopettaja, ja pidän työstäni. Palkaa en lisää välttämättä tarvitsisi, mutta rahaa koulutoimeen kylläkin: haluaisin pienemmät ryhmäkoot, lisää rahaa hankintoihin (koulukirjatkin ovat jo niin vanhoja, että hajoavat käsiin) yms. Mutta jos joku neuvottelee minulle lisää rahaa, niin mikäs siinä! Töitä voisin tehdä myös kesäkuussa, mutta en opetustöitä, vaan seuraavan lukuvuoden ja projektien suunnittelua ynnä muita kehittämistöitä. Jos kesäkuukin olisi opettamista, vaihtaisin alaa heti.
Mielestäni hoitajien pitäisi nyt osoittaa sormeaan liittoanne kohtaan. Heidänhän pitäisi tehdä neuvottelutyö teidän puolestanne, ei se ole opettajien vika, että teillä on huono palkka!. Miksi parjaatte yksittäisiä opettajia, ettekä suurempia tahoja?
Ja vielä tuosta hoitovapaalta kesän ajaksi töihin palaamisesta: sekin on täysin järjestelmän vika, että tuollainen on mahdollista. Tottakai opettaja käyttää tuon edun hyväkseen. Vai jättäisitkö sinä käyttämättä, jos tuollainen mahdollisuus olisi? Ja meidän kunnassa sijaiset palkataan joka tapauksessa elokuun puolivälistä kevätjuhlapäivään. Vaikka viranhaltija ei palaisikaan töihin kesäksi, ei sijainenkaan rahaa saa. Koulutoimenjohtaja vain hieroisi tyytyväisenä kämmeniään, kun säästöä saatiin taas...
Mutta kaikki arvostus hoitajille. Teette hyvää työtä, ja soisin teille kyllä palkankorostuksen. Jotenkin vaan menee maku tästä teidän touhustanne, kun ruikutatte täällä opettajille. Vaatikaa niiltä äänestämiltänne liittonne luottamusmiehiltänne jotain tekoja!
Kuka tahansa voi tehdä saman, jos haluaa lomaa!
Jokainen voi tietysti itse järjestää itselleen samanlaiset lomat kuin opettajilla. Sopii työnantajan kanssa palkattomasta 2 kk lomasta. Ei tarvi enää olla kateellinen.
Isäni tehnyt uraa lukiossa opettajana. Tekee hieman ylimääräisiäkin hommia ja lisäksi hänellä ikälisät. Liksa lähes 4000 euroa/kk ja viikko työtunteja n. 40 (sisältää opetuksen, suunnittelun, vanhempainillat, koulutukset, muut työt jne).
siis isäni saa myös lomarahat ja tuo on sama liksa ympäri vuoden.
Vaikka opettajat väittävätkin, että tienaavat yhtä huonosti kuin hoitajat.
Paljonko muuten on tav opettajan vuosiansiot?
Omani olisivat 9 kk työllä noin 17 600 + lomarahat. Taitaa olla aika paljon vähemmän kuin opettajilla?
Heinäkuu voisi olla lomakuukausi, muuten koulua ympäri vuoden. Päivät voisivat sillä systeemillä olla lyhyempiä ja opettajien stressikin pienenisi.
Nykyinen systeemi on kivikaudelta ja pitäisi purkaa.