Paljonko säästit, kun käytit kestovaippoja?
Paljonko kestot maksavat vs. kertikset?
Teitkö itse, mistä materiaalit?
Juu, enkä halua mennä lukemaan tonne kestovaippapalstalle, kun tietää mikä niiden vastaus on... Haluan siis arkista käytännön tietoa, joltakin ei ammattilaiselta kokeilijalta=)
Kommentit (23)
jos hankkii kunnon vaipat eikä pelkkiä harsoja :)
Minä käytän imuna vaipoissa bambufroteeta. Ei tarvitse paksua vaippaa siitä tehdä ja vaihtoväli on ihan sama kuin kertiksilläkin. Esikoisella käytin pelkästään kertiksiä ja nuoremmallakin ekat kuukaudet, joten kokemusta on niistäkin.
Etikkaliemiä en tee eikä hajuhaittoja tule kun viruttelen vaipat aina käytön jälkeen.
Pyllyrasvoja ja talkkeja ei meillä ole tarvinnut kestojen kanssa käyttää ollenkaan vaikka kertisten kanssa niitä tarvittiin joka viikko. Säästöä sekin :)
Pesuaineisiin ei hirveästi mene rahaa. Kerran vuodessa ostan n. 20 eurolla pesupähkinöitä ja niillä pesee koko perheen pyykit. Tahranpoistoaineet toki pitää erikseen ostaa, mutta niitä ei vaippoihin tarvitse.
Kestoilu ei ole mitään ihmeellistä " lotraamista" vaan ihan normaali pyykinpesu siihen sisältyy. Yksi koneellinen joka toinen päivä, ei sen enempää! Ja ainakin minulla vaipat ovat niin kauniita, että niitä ripustelee kuivumaan ja asettelee puhtaana takaisin vaippakaappiin oikein mielellään. Rahansäästö ei minulle ole niin tärkeää, mutta kyllähän noilla suosikkivaipoilla jälleenmyyntiarvo on huima.
Tärkein asia on se jätemäärän vähentäminen. Näinä aikoina, kun niin paljon puhutaan ilmaston lämpenemisestä ja kaikenlaisista ekoteoista, joita jokaisen tarvitsisi pikkuhiljaa ruveta ajattelemaan, niin on kyllä tosi junttia julistaa täällä, että kestoilu ei kannata. Tottakai se kannattaa, se vähentää kaatopaikalle vietävää jätteen määrää. Ei kukaan varmasti oleta että kestoilemalla voi tuhansia euroja säästää, mutta jos edes hiukan.
Itselleni on tosi tärkeää myös se, että auva saa olla pehmoisissa luonnonmateriaaleissa, eikä hiostuta itseään muovisissa kääreissä.
Ostin Ruskovillan puuvillavaipat ja vaippahousut. Käytin niitä sitten kolmella lapsella koko vaippaiän. Koneellisen vaippoja pesin joka toinen päivä, housut marseille-saippualla kun tarvetta oli. Asutaan ok-talossa maalla, joten jätevesimaksua ei ole, eikä kyllä likakaivoja tarvinnut yhtään useammin tyhjentää kuin nykyäänkään.
Tarjouksesta ostan aina hajutonta pyykkipulveria (esim. viimeksi ostin 10 pkt kun oli hirmu halpaa).
Kun vaipan aina heti putsaa kakasta ja laittaa käytetyt vaipat saaviin kylmään veteen mäntysuovan kanssa, niin ei kyllä tosiaan haise miltään. Vaipat kuivasin ulkona ja saunalla, en siis koneellisesti.
Sitten myin vaipat ja housut ja sain niistä n. puolet ostohinnasta. Mielestäni se oli hyvinkin halpaa vaippailua, eikä oikeastaan erityisen työlästä. Miten ihmeessä jollakin voi riittää 4 vaippaa vuorokaudeksi? Kyllä meillä meni kertiksiäkin 6-7 päivässä, silloin kun niitä esim. matkoilla ollessa käytettiin.