Apua!!! Lue tämä ja sano jotain!
Olen menossa naimisiin parin viikon päästä,isoja häitä ei tule. Vain vihkiminen maistraatissa ja kahvit.
Minua on alkanut kaduttaa koko homma. Ei sen takia että en rakastaisi miestä vaan järkisyistä.
Meillä on pieniä lapsia ja asumme vuokralla omissa asunnoissa (tapaamme joka päivä). Haluaisimme rakentaa oman talon,mies työskentelee alalla joten se olisi helppoakin. Rahaa eli lainaa ei kuitenkaan tipu minun entisen suhteen rahatöppäilyjen takia.
Ainoa tapa saada lainaa olisi että mies hakee lainaa yksin,ja asuisimme alkuajan omissa osoitteissamme. Jos menemme naimisiin se ei onnistu!
Mies on niin innoissaan häistä,minun vikahan sen on kun keksin koko jutun :(
Nyt sanokaa jotain minulle! Tuomitkaa vaikka!
Eli asian laita on tämä : Takaajia ei ole,ja avioliiton myötä menee viimeinen mahdollisuus saada lainaa.
Kommentit (14)
keskustele miehen kanssa avoimesti avioliiton hyödyistä ja haitoista.
Ainakin Norden mukaan minun puolison tulot ja tiedot katsotaan AINA!
Ap
Kerro se rauhallisesti ja kuuntele, mitä miehesi sanoo näistä pohdinnoista. Ehkäpä hänkin peruu häät tai sitten sanoo niin paljon syitä mennä naimisiin, että sinäkin haluat mennä kuitenkin naimisiin.
Jutelkaa asiasta jo tänään!
Jos mies haluaa naimisiin niin siitä vain!
Niin miten tuo tilanne olis mahdoton? Nyt ap asioita tarkemmin selvittämään ja vihille jos kerran
meinaatte.
Ei todellakaan! Jokainen saa tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo ja ottaa velkaa niin kuin tahtoo!
Omaisuus ja velat on erillistä, niin kauan kuin avioliitto päättyy joko eroon tai kuolemaan!
3?
lainan ottaa ensin (miehen nimiin) ja sitten vasta mennä naimisiin. Vaikka ei sun tiedot kyllä mun mielestä vaikuta ukon lainan saantiin?
Minulla on ollut luottotiedot huonolla mallilla jo vuosia (joulukuussa loppuu maksut, vihdoin). Naimisissa on oltu reilu vuosi.
Ja tämän vuoden kesäkuussa mieheni otti 100 000¿ lainan hypoteekkiyhdistykseltä ja osti meille oman kodin. Missään vaiheessa ei minun tulojani kyselty. Laina ja asunto ovat mieheni nimissä.
vaikka miehesi saakin lainan omiin nimiinsa niin mahdollisen avioerotilanteen kannalta sinun asemasi on turvatumpi, et jäisi puille paljaille niin helposti !
valitettavasti tätäkin ON ajalteltava avioliittoa solmittaessa...
voidaan toki kysellä, näyttäähän se paperissa paremmalta mitä paremmin lainanottajalla asiat on.
Aikoinaan ex rakensi taloa & otti suuren lainan, itse olin 20v opiskelija, eikä mitään allekirjoituksia missään, niin silti pankintäti kysyi nätisti, saisiko jotain laittaa minunkin tuloikseni.
No mun puolesta siellä sai vapaasti olla munkin opintotuki " tuloina" vaikkei sillä mitään tekemistä minkään kanssa ollutkaan ja erosimme jo ennenkuin talo oli edes valmis :-D
totta, mitä edellinen sanoo. Jos kuitenkin yhdessä maksatta pois ukon nimissä olevaa lainaa, jäät tosiaan tyhjän päälle mahd eron jälkeen. Eli kun nimiä ei ole asunto- tai lainapapereissa, et myöskään saa osuuttasi pois, vaikka olisit yksin maksanut lyhennykset. Eli naimisiin vaan (ehkä sen lainan oton jälkeen) ...
12
Lisäksi voi olla yhteisiä velkoja..
Esim. Autolaina: siihen harvemmin molempien nimiä laitetaan, se jonka nimi siinä on, sen auto se on ja sen laina. Silti avioerotilanteessa se käytännössä lasketaan yhteisen hyväksi.
Eli heti avioliittoon mennessä syntyy avio-oikeus toisen omaisuuteen, ellei sitä ole rajoitettu avioehdolla. Avio-oikeus ei tarkoita avioliiton ollessa voimassa MITÄÄN, toisella ei ole oikeutta määrätä toisen omaisuudesta ja omistaja saa tehdä omistamallaan mitä haluaa.. Mutta jos kyseessä on vaikka yhteiseksi kodiksi tarkoitettu asunto, sitä ei saa omistaja myydä ilman yhteistä sopimusta!!
Sitten kun avioliitto päättyy, astuu mukaan avio-oikeus, ellei sitä ole rajoitettu. Eli omaisuus ja velat lyödään yhteen ja jaetaan puoliksi.. Toinen voi joutua maksamaan tasinkoa toiselle!
Eli avioliitossa olemme yksilöitä ja vastaamme omaisuudestamme ja veloistamme itse!
Miehesi saa lainan pankista jos hänen tulonsa siihen riittävät, olitte naimisissa eli ette! Myöhemmin voit sitten kun saat asiasi järjestykseen ottaa puolet lainasta itsellesi ja siirtää omistusoikeuden 50/50..
Miehesi turvaksi sanoisin kuitenkin, että tehkää avioehtosopimus, jossa määrittelette, ettei sinulla ole avio-oikeutta kyseiseen asuntoon. Avioehto puretaan sitten siinä vaiheessa kun lunastat oman osuutesi.. Tietenkinhän jos mies haluaa ottaa riskin, että menettää talonsa sinulle mahdollisesti, ei avioehtoa tarvita!
3
Asunto vain miehen nimiin ja laina myös! Ottakaa ihmiset selvää laeista ennen kuin rupeatte mihinkään..
Sinun töppäilysi eivät vaikuta siihen saako mies lainaa vai ei, olitte naimisissa tai ette!
Aviopuolisot saavat tehdä omaan lukuunsa niin paljon velkaa kuin haluavat, he vastaavat siitä itse!
Jos miehelläsi on sen verran varallisuutta, että lainan saatte niin mikä ettei! Muistatte sitten tehdä avioehdon tahtoessanne, ettei sinulla ole avio-oikeutta asuntoon.. Tiedäthän kuitenkin, että asunto on sitten perheen käyttöön tarkoitettu, eikä mies saa sitä myydä ilman sinun lupaasi!!
Lakikirja käteen ja sieltä avioliittolaki!!