Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sanoa nuoren ihmisen hautajaisissa?

Vierailija
18.09.2007 |

Viikonloppuna on edessä nuoren aikuisen ja läheisen ihmisen hautaaminen. Mutta mitä siellä voi sanoa..???

Toivoisin saavani ainoastaan asiallisia vastauksia, sillä aihe ei on aika arka..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedämme,

ettei surua paloiksi saa,

osamme silti tahtoisimme kantaa.

Hiljaa tukea, lohduttaa,

aikaan,

jolloin lohduttomuus katoaa

ja ikävä

ja muistot

sijan saa.

Vierailija
2/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, mitä kaipaamme,

emme menetä koskaan.

Sitä, jota rakastamme,

kaipaamme aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme sure sitä,

että olemme menettäneet sinut,

vaan olemme kiitollisia siitä,

että meillä oli sinut,

ja on vieläkin.

Sillä se, joka on mennyt kotiin Jumalan luo,

on vain ehtinyt perille ennen meitä.

Vierailija
4/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan sinua kädestä,

en puhu,

olen vain lähelläsi,

itken kanssasi,

kunnes jaksat taas hymyillä.

Vierailija
5/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suuri puu kaatuu,

metsässä on pitkään aution näköistä.

Vierailija
6/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa mulla voimaa kuin tahtoa oisi,

en tuskaa näin suurta kantaa sun soisi

Jos ois siipeni vahvat ja syliini saisin

osan sun murheestas sitä kuljettaisin,

auttaisin taakkaa tätä kantamaan

joka tuli sun sydämees asumaan

Vierailija
7/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa kyynelten tulla, antaa sydäntä pakottaa, antaa ajatusten sattua. Kun suru on kohdannut, lamaannuttanut, mykistänyt. Kyyneleet pesevät, itku hoitaa. Sydän aina tuntee ja ajatukset tekevät surutyötä. Surutyö on hyvästijättöä ja luopumista. Luopumista siitä, mitä emme koskaan omistaneet, vaan saimme pitää määräajan lahjana.

Vierailija
8/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on se, joka parantaa haavat

niin kauan kyyneleet vuotaa saavat.

Ne kuivuvat myöhemmin itsestään

ja vaihtuvat hiljaiseen ikävään.

Vierailija
9/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tarvitse sanoa mitään, olla vaan läsnä.

Vierailija
10/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumarrat ja sitten takas. Jos vanhempi sanotaan xxx:n muistoa kunnioittaen zzz. Noita värssyjä kestä kukaan, ja jos kukat jätetään ensin, on siinä yleensä ripeä aikataulu, kauheaa jos 50 ihmistä lausuu niitä näitä.

Vierailija
11/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on näin kauhea kiire ja noin vähän kunnioitusta vainajaa kohtaan (" Noita värssyjä kestä kukaan, ja jos kukat jätetään ensin, on siinä yleensä ripeä aikataulu, kauheaa jos 50 ihmistä lausuu niitä näitä. " ) ei pitäsi mennä hautajaisiin ollenkaan.

Jos ap mietti mitä sanoa omaisille niin mielestäni lämmin halaus puhuu enemmän kuin tuhat sanaa varsinkaan jos sanojen keksiminen on vaikeaa tilanteessa. Kunhan et sano mitään " onneksi kuoli rakastamassaan tilanteessa" tai muuta positiivista. Tragediahan se on ja enemmänkin tuollaiset yritän olla positiivinen loukkaa omaista kuin lohduttaa.

Vierailija
12/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on kaikki menot peräkkäin, häät, hautajaiset, kasteet, sitä aikaa ei todellakaan ole mahdollisuus venyttää mihinkään, pahimmillaan 30-45 min/ meno. Hauskaa mennä naimisiin, kun odotetaan että saadaan vainaja ulos, tänä kesänä viimeksi tälläistä olin todistamassa, todella ikävää hääparille.

Vierailija
13/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Helsingissä on kaikki menot peräkkäin, häät, hautajaiset, kasteet, sitä aikaa ei todellakaan ole mahdollisuus venyttää mihinkään, pahimmillaan 30-45 min/ meno. Hauskaa mennä naimisiin, kun odotetaan että saadaan vainaja ulos, tänä kesänä viimeksi tälläistä olin todistamassa, todella ikävää hääparille.

Tuskin muualla Suomessa/syksyllä on noin kiire...

Vierailija
14/15 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikataulutus on järjestelyasia. Jos kyseessä on nuori vainaja ja odotettavaa että saattajia on paljon, kyllä seurakunta ottaa sen huomioon. Kyllä läheisten pitää taata edesmenneelle arvokkaat saattajaiset.

Vierailija
15/15 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne mennä keksimään nokkelia asioita sanoa. Sinne mennään suremaan ja kunnioittamaan. Kukin tyylillään. Riittää, että osoitat osanottosi. Halaamallakin pärjää pitkälle. Ja kuiskaa korvaan, että mä olen pahoillani.

Hautajaisissa on hemmetin vaikea keksiä mitään sanottavaa. Me puhuttiin säästä. Seurakuntakeskuksessa pullakahvilla kaikki oli enimmäkseen hiljaa tai yritti vääntää tikusta asiaa.

Myötätunto riittää. Mun mielestä noi positiivarijutut on ulkokultaisia pakokeinoja. Pitää olla sydänpaikallaan ja jos itkettää, sitten itketään. Jos ja kun mun läheinen kuolee, mä toivon, ettei kukaan lausu mitään positiivarirunoja hätäpäissään. Ne tuntuu keinotekoisilta ja päälle liimatuilta.

Kukaan ei muista oikeastaan koskaan mitä hautajaisissa kukakin sanoi, omaiset keskittyy siihen, ettei ne hajoa kesken juhlien ja heittäydy liian sentimentaalisiksi. Välittämisen on kuitenkin hyvä välittyä oli se sitten hali tai taputus olalle tai iso itku.