Lapsen päiväkerho ahdistaa...
Meillä on 3,5 vuotias lapsi, joka aloitti seurakunnan päiväkerhon kuukausi sitten. Ensimmäinen kerhopäivä meni hyvin, mutta sen jälkeen sinne meno onkin ollut taistelua. Lapsi protestoi ja itkee. Sanoo, että ei halua mennä kerhoon, koska äiti ei ole mukana. Itkee kun jätän hänet sinne, mutta lopettaa lähdettyäni ja on ihan iloinen hakiessa.
Pitääkö meidän nyt jättää kerho kesken, koska lapsi ei halua mennä sinne? Hän viihtyy ilmeisestikin siellä, mutta joka kerhon jälkeen sanoo, että ei halua käydä kerhossa.
Vai jatkammeko sinnikkäästi, vaikka tuntuisi pahalta niin äidistä kuin lapsestakin?
Kommentit (84)
normaalia, että 3-4 v leikkii vielä rinnan? Ja veisitkö omaa lastasi kerhoon vaikka itkisi?
Erityisopetuslisillä on eriasia kuin erityisopetus lisillä. No se siitä.
Mielestäni on normaalia, jos 4-v leikkii vielä rinnan, eikä osaa juuri kavereiden kanssa leikkiä. Kokonaisuus ratkaisee. Millainen lapsi muuten on?
Veisinkö omani? No jos ei mitään erityistä syytä olisi viedä, niin en veisi. Enkä siis vie 3,5 vuotiastani seurakunnakerhoon. Seurana päivisin äiti ja vauva.
" erityisopetus lisillä" . Jos siis yrität sillä jotain viestiäkin??
Mitä sinä oikein opetat ja akateeminenko muka olet? Et oman lapsesi ikää osaa kertoa!
lastentarhanopettajat ja erityislastentarhanopettajat valmistuvat yliopistosta. Sosionomit taas amk:sta ja voivat toimia lto:na.
ei haluaisi mennä varhaiskasvatuskerhoon koska äiti ei ole mukana :/
Vaatii aina minua jäämään kerhoon kanssaan ..ja minä jäänkin sinne n. 10 minuutiksi vauvan kanssa istumaan.
Sen 10 minuutin jälkeen lapsi sanoo suosiolla heippa äidille ja jää tyytyväisenä leikkimään.
Kysyin sen täällä kasvatusalan ammattilaisena esiintyneen ihmisen pätevyyttä. Eipä koskaan sitten kertonut, missä hän on pätevöitynyt.
Kyllä minäkin osaan selata yliopiston opinto-ohjelmaa, kiitos vain, 71.
ei myöskään halua että sitä käytetään, koska kaikki muutkin menee levottomiksi. Eikä meillä kyllä ainakaan edes auttaisi, pitkittäisi vain.
mutta meidän lapsen kohdalla se ei toimi. Hän rauhoittuu kyllä mutta sama itkukohtaus on edessä, kun lähden. Päädyimme siihen, että vien lapsen kerhoon ja lähden heti pois. Itketäänkö teilläkin joka kerta ja minkä ikäinen lapsi kyseessä?
Lapsi on kolmen, ekaa kertaa oikeastaan yksin missään, koska hän on tottunut liikkumaan isonsiskon kanssa.
Kyllä meilläkin varmaan ohjaaja antaisi, mutta totesi kyllä, että se ei ole hyvä keino. Enkä minäkään siihen usko.
Meillä sitä tuskaa lisää se, että isosisko lähtee ennen tätä pienempää ja pieni itkee jo valmiiksi sen isomman perään. Eli on jo ihan lohduton ennen kuin edes itse on menossa minnekään.
80
Itkeekö lapsi kerhossakin? Vai loppuuko itku lähdettyäsi? Tykkääkö hän kerhosta?
Haluaisi varmaan vain, että siellä olisin sekä minä että isosisko aina mukana...
Se etukäteisitku sinne kerhoon menosta jatkuu pidempään eli alkaa itkeskellä jo siinä kun sisko pukee päälleen. Ja koska sisko menee ihan toisaalle, ei voi mennä saattamaan tms. mikä voisi sinällään auttaa.
82
ja pienempi sisarus ois mukana. Miten pitkään teidän tyttö on käynyt kerhossa ja aiotko jatkaa harjoituksia?
Vierailija:
54. eihän tässä ole puhuttu, että
normienemmistö lapsista leikkisi rinnakkain 3-4 vuotiaana. Mutta se on ihan TÄYSIN NORMAALIA.
Mikä nyt AMMATTILAISEKSI Suomessa pätevöittää?
Itse olen kasvatustieteiden maisteri, erityisopetus lisillä.
Monenmoista tenavaa olen nähnyt ja sen huomannut, ettei lapsi ihan pienestä vinksahda ja että kukin kehittyy niin omaa tahtiaan, että turhaa on katsoa vain yhtä piirrettä ja vetää tiukkoja johtopäätöksiä sen perusteella.