Ovatko alle 3v lasten vaatteet liian teinimäisiä?
Varmaan ollut aihe esillä miljoonassa foorumissa mutta otetaanpa taas.
Itse kun ompelen paljon lapsille niin kiinnitän paljon huomiota vaatteen mukavuuteen päällä. Etenkin housut tärkeimpänä; ei jäykkiä materiaaleja, etenkään vyötäröllä. Vaatekaupat kuitenkin pullistelevat jähmeitä farkkuja jo vauvaikäisille. Miksi pieni lapsi pitää pukea niin epämukavasti ja tehdä hänestä vanhempien muotioikkujen orja?
Kommentit (14)
Kun Suomessa " alle 3v" tuppaa tarkoittamaan samaa kuin " alle 100 cm" . Entäs ne lapset, jotka ovat yli 3v mutta alle 100 cm? Niitäkin on. 3v täyttäessään esikoinen oli 89 cm pitkä, kuopus tulee samalla käyrällä. Nyt 4v6kk esikoinen on jopa 95 cm. Olisipa kiva, jos ei löytyisi lainkaan farkkuja kun joku hysteerikko huutaa ettei pienille saa pukea farkkuja.
mutta suunnittelussa voisi ottaa huomioon sen vyötärön seudun paremmin. Vaippojen kanssa kun vyötäröstä tulee helposti liian paksu ja jähmeä jos kyse tavallisesta nappi&vetoketjuvyötäröstä. Usein nappi painaa mahaa ja paita täytyy aina tunkea tyhmästi housuun pehmentämään. Joissakin farkuissa takapuolella on kuminauharypytys mikä entisestään paksuntaa vyötäröä. Farkut joissa on joustava resorivyötärö on huomattavasti toimivampi ja mukavampi pienellä!
ap
Systeri käyttää muksuillansa lähes tulkoon ainoastaan marketti/halpisvaatteita. Luoja. Niissä on paljon sellaisia epämukavia farkkuja, ´muka muodikasta teinivaatteen tyylistä´joka on oikeesti ihan järkyttävää ja matskut ihan pepusta jne.. Eli kyllä sellaiset vaatteet ovat järkyttäviä.
Viimeinen lause paljastaa kai sen, ettet ole koskaan tainnut käyttää laadukkaita, hyvin istuvia, hyvän matskun merkkivaatteita missä paljon hienoja yksityiskohtia, hieman klassisempia ajattomia malleja ja sitä rataa.. :)
Vierailija:
Varmaan ollut aihe esillä miljoonassa foorumissa mutta otetaanpa taas.Itse kun ompelen paljon lapsille niin kiinnitän paljon huomiota vaatteen mukavuuteen päällä. Etenkin housut tärkeimpänä; ei jäykkiä materiaaleja, etenkään vyötäröllä. Vaatekaupat kuitenkin pullistelevat jähmeitä farkkuja jo vauvaikäisille. Miksi pieni lapsi pitää pukea niin epämukavasti ja tehdä hänestä vanhempien muotioikkujen orja?
epämiellyttävältä, vaan erittäin hyvältä, kiitos hyvin istuvien farkkujen ja lämpimän villatakin, niissä minä olen erittäin onnellinen ja kotoisessa fiiliksessä.
Silti kalleuden ei pitäisi olla ainoa tae lasten vaatteen hyvälle suunnittelulle. Koitan sen vuoksi itse kaavoittaa ja suunnitella parempia housuja kun ei niitä näytä kaupasta aina budjetillani löytyvän...joskus sattumalta kun osuu silmiin miellyttäviä malleja niin nappaan kyllä heti.
Olen himo-ompelija joten ei sinänsä tuota vaivaa itse väsääminen mutta kun tuota aikaa ei vaan lasten kanssa ole hirveästi käyttää ompelemiseen. *huoh*
ap
Vierailija:
mutta suunnittelussa voisi ottaa huomioon sen vyötärön seudun paremmin. Vaippojen kanssa kun vyötäröstä tulee helposti liian paksu ja jähmeä jos kyse tavallisesta nappi&vetoketjuvyötäröstä. Usein nappi painaa mahaa ja paita täytyy aina tunkea tyhmästi housuun pehmentämään. Joissakin farkuissa takapuolella on kuminauharypytys mikä entisestään paksuntaa vyötäröä. Farkut joissa on joustava resorivyötärö on huomattavasti toimivampi ja mukavampi pienellä!
Itse en kyllä vauvalle tykkää pukea farkkuja, mutta on meillä ollut parit farkut, joissa on jonkinlainen resori vyötäröllä. Tai niissä oli trikoosta sellainen leveä " resori" , jonka sisällä oli leveä kuminauha. Ja sitä kuminauhaa ei oltu mitenkään kiinnitetty sinne sisälle, ja se oli aina tuhannella kierteellä. Sama ongelma on joissain trikoohousuissa, joiden vyötäröllä on leveä kuminauha. Se kuminauha pitäisi aina ommella sinne paikalleen.
92-senttisestä asti kiristettävä vyötärö farkuissa ja sammareissa on ehdottomasti paras, sillä vaipoista päästyään ei meidän lapsilla ole muuten housut pysyneet jalassa. Onneksi nykyään melkein kaikissa housuissa on kiristysmahdollisuus.
Meillä on ainakin kaikissa farkuissa ja sammareissa (housuissa ja hameissa) sellainen kuminauhavyötärö, minkä voi napilla säätää sopivan kokoiseksi. Samanlainen kuin äitiyshousuissa.
Vierailija:
Ei kai sellaisia tavallisia nappi+vetoketju-vyötäröitä pikkulasten housuissa enää juuri olekaan?
Meillä on ainakin kaikissa farkuissa ja sammareissa (housuissa ja hameissa) sellainen kuminauhavyötärö, minkä voi napilla säätää sopivan kokoiseksi. Samanlainen kuin äitiyshousuissa.
Voikun minäkin osaisin. varmasti ovat nättejä.. :) Mulla on tuol kauhea kasa retrokankaita, ois kiva niistä jotain ommella. vaan en osaa. :(
että mitä??? Siis meillähän " alle 3-v" eli alle 100 cm vaatteita käyttävät TAAPEROT eikä vauvat. Eikä päikkäreillä tietenkään mitään farkkuja käytetä.
Jos ajattelee, että mukavuus ennen kaikkea, lopputulos on usein aika luokattoman näköistä. " Teinimäisyys" taas on jotenkin eri asia. Ei niitä pikkutyttöjen napapaitojakaan ole näkynyt kaupoissa vuosikausiin.