***Maalismussukat vko 38***
Olin jo alkamassa edelliseen pinoon kirjoittaa mut sitten hotsin et nythän on uus viikko enkä sitten löytänyt uutta pinoa joten tässäpä semmonen sit ois :)
Linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11231409&p=&mpage=1&tmode…
Tällä viikolla onkin sitten tiedossa toinen neuvolakäynti, onpahan mitä odottaa :) Useat ovat varmaan käyneetkin jo toisen kerran neuvolassa, tapahtuuko siellä jotain erikoista?
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :)
Pirpana 12+6
Kommentit (48)
Myös minulla tällä viikolla toinen neuvola ja rv silloin jo 15+3. Sydänääniä en olekaan vielä kuullut, mutta ultrattu toki kolmesti jo. Eiköhän nyt sitten kuule nekin! Se on kyllä niin ihanaa että sitä odottaa!
Viikonloppu meni taas maalla, perunannostossa ja puolukkametsässä.
Marjainka rv 15
Pirpana: toka neuvola on täällä meidän paikkakunnalla lääkärineuvola, jossa kuunneltiin sydänäänet, katsottiin sisätutkimuksella kohdunsuun tilanne ja tunnusteltiin vatsaa. Ei mitään ihmeellistä.
Sitten taas omanapaista valitusta aiheesta LIITOSKIVUT! Nyt ei ymmärrä pieni ihminen näitä kolmannen raskauden kiemuroita...Ekan lapsen kohdalla muistan tunteneeni noita lantion ja häpyluun alueen kipuja lievinä vasta ihan viimeisillä viikoilla, toisessa raskaudessa ehkä muutamaa viikkoa aiemmin. Mutta nyt, tämä raskaus saattaa kahden helpon ja mutkattoman raskauden jälkeen aiheuttaa enemmänkin päänvaivaa;( Kyselin viime viikolla noista kummallisista alaselän, lonkan ja pakaran kivuista. Viikonlopun aikana mielessäni on vahvistunut ajatus siitä, että nämä taitavat nyt tosiaan olla jo niitä kuuluisia liitoskipuja. Kävin eilen tunnin kävelylenkillä ja siitäkös paikat ärtyivätkin. Häpyluu ja nivuset ovat tänään niin kipeät, että hyvä jos kävelemään pystyn. Yöllä asennon vaihtaminen tai sängystä nouseminen aiheuttaa tuskaisaa kipua tuonne häpyluu-lantio-häntäluu-alueelle ja paras tapa nousta pehmeästä sängystä on kierähtää kyljeltään polvilleen maahan ja siitä sitten pikkuhiljaa nousta ylös. Eipä paljon naurata, kun on yöllä kiire vessaan. No, taidanpa ainakin olla melkolailla koominen näky:)
Onko teillä joillakin kokemusta tukivyön käytöstä? Joku sitä minulle suositteli, saattaisi kuulemma auttaa. En ole vain aiemmin joutunut moiseen turvautumaan.
Muuten täällä kaikki sujuu ihan mukavasti. Välillä jännittää ihan hirmuisesti ja toivon vain, että kaikki menisi hyvin (niinhän me kaikki).Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille maalisvauvan odottajille!
Terkuin Hattara
Juu tosiaan, kun vihdoin pahoinvointi loppui, alkoi vatsatauti! Toissayö ja eilinen päivä meni oksennellessa, tänään oon kotona toipumassa. Nyt tuntuu jo paremmalta. Toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin.
Mulla myös noita liitoskipuja tai ties mitä kipuja nivusissa ja selässä, ärtyvät pienemmästäkin liikunnasta tai huonosta asennosta nostellessa lapsia. Aiemmissa raskauksissa ei oo ollut tällaista, ainakaan näin aikaisin.
Nyt vois taas välillä käydä päiväunille, eilinen päivä menikin lähinnä nukkuessa. Huoh... Ihana pieni hipaisu tuntui vatsassa, kuinka moni muu tuntee jo liikkeitä?
Semlis rv14+2
Tuosta toisesta neuvolakäynnistä tulin sanomaan sen verran että meilläkin se on ensimmäinen lääkärineuvola eli ihan normaali sisätutkimus jossa katsotaan kohdunsuu ja -kaula ja kohdun koko ym jutut ja jutellaan yleisesti alkuraskauden jutuista ja mahdollisista ongelmista. Tietysti katotaan myös ne normaalit eli verenpaineet, paino, sydänänet yms ja ainakin esikoists odottaessa otti myös papan kun edellisestä alkoi olla se 2 vuotta.
Mullakin olis tuo käynti huomenna ja vähän meinaa jännittää kun ultrassa ei oo käyty eikä ensimmäisellä neuvolakäynnillä kuulunu sydänäänet joten ei olla vieläkään saatu varmuutta siitä että onko tuolla masussa edes ketään... Toivottavasti huomenna kuuluu äänet ja loppuu tämä stressaaminen =)
Joku tais edellisessä pinossa miettiä että millä viikolla on menossa kun laskettu aika oli 15.3 (?)... Mun laskujen mukaan sulla pitäis olla nyt täynnä 14+2 eli oot 15 viikolla =)
Täälläkin olis ylihuomenna jo 13 viikkoa täynnä, mutta mieli on silti levoton... Ruoka maistuu jo paremmin, mutta vieläkin tulee semmosia yökkäyskohtauksia =/ Mitään ei tuu ulos, mutta pahaa tekee... Pääkivut on välillä aivan mahdottomia ja huimauskin on jokapäiväistä. Salmiakkia syön koko ajan että verenpaineet nousis, mutta aika alhaalla ne pysyy kuitenkin. No, parempi kait tämä on kuin että olisivat liian ylhäällä...?!
Mutta nyt jatkan surffailua vielä hetken ennen kuin pitää painua hommiin... Toivottavasti tuo poika nukkuu vielä jonkun aikaa...
Pimmi 12+5
Nää maanantaitkin on nykyään aika mukavia siitä syystä, että tiistaisin alkaa aina uusi raskausviikko :)
Mulla ei oikein ole kokemusta noista liitoskivuista, vaikka kolmatta odotankin. En tiedä, eikö mulla tosiaan oo ollut niitä, vai ovatko ne olleet niin lieviä, että en oo kiinnittänyt huomiota. Mulla on olemassa Anitan raskaustukivyö, mutta en ole kyllä kovin paljon käyttänyt. Ehkä tuli otettua pykälän verran liian suuri kokokin, mutta en kauheasti huomannut siitä hyötyä olevan. Moni kyllä kehuu, varsinkin jos vatsa on iso. Ei kai sitä tiedä kuin kokeilemalla, että sopiiko se itselle ja onko siitä hyötyä.
Mä en oo vielä kertonut raskaudesta töissä. Tänäänkin oli lounaalla maksaruokaa, ja jouduin ottamaan omat eväät, mutta ei kukaan ainakaan kommentoinut mitään sellaista, että olisin epäilyksiä herättänyt. En tiedä vielä koska kerron ja miten. Muutenkaan ei vielä kukaan muu tiedä kuin mun omat vanhemmat.
Mulla toka neuvola on ensi viikolla vasta, kun jouduin työkiireiden takia siirtämään. Se olis täällä muuten ollut lääkärineuvola, mutta kun kävin siinä alkuraskauden ultrassa yksityisellä, niin ei kuulemma nyt tarvi lääkärille mennä.
Terveisin popz rv 13 + 6
Semlis: minäkin olen ollut tuntevinani jo viikon verran noita pieniä hipaisuja, kuplintaa, pyrähdyksiä...Päivä päivältä voimistuvat, joten uskallan niitä liikkeiksi ajatella. Mulla istukka takana, joten sinänsäkin voi olla ihan mahdollista että liikkeitä tunnen ja viikkojakin pian jo 16 kasassa. Aika mahtavan kutkuttava tunne:)
Hattara rv 15+
Mukava lukea pimmi84:n tekstiä. Mulla on myös huomenna lääkärin vast.otto ja aika jännittävää se on mennä kuulemaan, onko tuolla joku. No, huomenna se sitten selviää ja varmaan tulee tännekin kirjoiteltua.
Mekään ei ollla vielä kerrottu muuta kuin molempien vanhemmille. Jospa tän viikon jälkeen voisi alkaa uutisoimaan! Selviääpä sitten esimiehellekin, mihin nämä henkilökohtaiset menot liittyvät!
Elikkäs aamusta kyselin tokasta neuvolakäynnistä.. kolmatta siis tarkoitin, jos kerta tokalla käynnillä on lääkärineuvola ja siinä kävin jo viikolla 9. Tämä siis selvennykseksi, ja oikaisuksi jos sillä tulevalla kolmannella käynnillä on sitten jotain erikoista :)
Sama pää kesät ja talvet niin pakostakin menee välillä sekaisin :D
Pirpana
Pirpana- mulla oli varmaankin juuri niitä liitoskipuja noin viikko sitten mutta nyt ne ovat menneet ohi. Selkää ja vatsaa särki kovin ja nukkuminen sikiöasennossa oli ainut hyvä asento.. mutta enää minulla ei niitä ole.
Mulla ei ole vuosiin enää ollut migreeniä mutta nyt olen saanut takaisin sen kaltaisia oireita, kirkkaat valot ja äänet saavat aikaan jomotusta. Tällä hetkellä mua ällöttää lihaleikkeleet ja makkarat :) Salmiakkia tekisi mieli 24/7.
Eilen oli neuvola ja kuulin pitkästä aikaa sydänäänet! Nyt uskallan vihdoin täysin uskoa siihen, että saamme todellakin tämän lapsen. (En ollut kuullut sydänääniä sitten viikon 12 jälkeen eikä varmoja liikkeitäkään ollut tuntunut, niin alkoi olla viime viikkoina epävarma olo.) Päästiin leikkimään eilen vauvan kanssa piilosta, kun se karkasi aina dopplerin alta juuri kun kuultiin pari lyöntiä. Ja kovasti potki laitetta jaloillaan, kun kuului vaan kovia muksahduksia ;)
Onko tuo 50 g salmiakkia/lakua päivässä raja vain sen verenpaineen takia? Että siinä ei ole mitään muuta haitallista? Koko ajan himottais nimenomaan salmiakkia tai lakua ja kun paineet on olleet normaalit, niin uskaltaisko syödä vähän enemmän.. Jos vaikka sokerittomia.. Paino ei nouse millään, vaikka tuntuu, että syön kuin hevonen. No, hyvähän se vaan on, mutta outoa, kun yleensä lihon tosi helposti. Ihanaa, kun ruoka taas maistuu. Mies on jo lihonut kun on alkanut syödä samaa tahtia kun minä :)
Tännekään en ole vähään aikaan kirjoitellut ja nytkin tulin nopeasti vain kuulumiset kertomaan.
Elikkä eilen soittelin neuvolaan, kun on ollut päänsärkyä nyt varmaan viikon verran ja sain täksi päiväksi ajan. Tulin sieltä justiinsa ja kaikki näyttäis olevan ok.
Paineet oli ok, 109/69 ja hemppa 122...voishan se tietty enemmänki olla, mut kuhan ei nyt laskis enää tosta. Pissa oli puhdas ja sydänääniä taas kuunneltiin! Voi kun oli taas ihanaa ne äänet kuulla! Pikkusydän pompotti hurjasti ja sykkeeksi saatiin 145.:)
Vähän se pikkuinen tykkäsi kääntyillä ja muksia sitä doppleria, mutta hyvin äänet kuului!
Oliko se nyt Mama, joka oli myös sydänääniä käynyt kuuntelemassa??..Varmaan mahtavaa, jos et ole kerran aikoihin niitä ääniä kuullut! Ja hyvä kun kaikki oli hyvin!!:)
Painonnoususta vielä sen verran, että itsellä noussut nyt n. 350g/vk...kuulemma ok, mutta omasta mielestä ei kyllä tarvitsis vielä tota tahtia nousta...lähtöpainosta nyt noussut sen pari kiloa..mutta kun sitä painoa jo ennestään jonkun verran oli. No...nyt pitää vaan ruveta liikkumaan enemmän. Eilen jo käytiin miehen kanssa lenkillä ja tänään ois tarkotus menna taas!
Aleida 13+4
On ne sydänäänet on vieläkin niin liikuttavaa kuulla. Voi niitä ihania pieniä ääniä! Sykkeet oli 155 ja meidänkin vintiö pyrki kovasti pois dopplerin alta. Siellä on ilmeisesti hyvin tilaa liikkua ;)
Hemppa oli vain 107 eli rautakuuri tuli jo tässä vaiheessa aloitettavaksi. Harmi. Mulle on kyllä aiemminkin huomauteltu, esim. verenluovutuksessa käydessä, että hemoglobiini on rajoilla.
Painoa on tullut parisen kiloa alkupainosta. Itestä jo tuntu, että olis enemmäkin, kun välillä on niin turvonnut olo.
Salmiakki maistuu täälläkin! Sitä varten pitää välillä lähteä kauppaankin:)
Hilla- rv 14+1
Oltiin eilen (mieheni oli mukana) np-ultrassa, kaikki oli hyvin. Turvotusta oli 1,7mm, pikkuisen pituus 6,5cm ja kovin oli aktiivinen pieni pahkinamme;-) Viikot oli eilen 12+2 ja ultran mukaan 12+6, ekassa ultrassa ero oli vain +1 paiva. Eikös se aikaisempi ultra ole varmempi? Nyt voi alkaa jo tulla " yksilöllisia" eroja, vai kuinka?
Fyysisesti alan olla jo paremmassa kunnossa, mita nyt iltaisin selka on jo aika vasy. Mutta oksentelu ja etova olo on taakse jaanyt, ihanaa!
Mieli mulla vaan on ihan maassa. Olen jo lahes masentunut ja TODELLA itkuherkka. Tuntuu etten merkitse kenellekaan mitaan ja olen aivan tarpeeton. Meidan isommat (6v ja 3v) tytöthan ovat tarhassa puolikasta paivaa... Syksyn tulokin on mulle joka vuosi kurja juttu, mutta nyt moninkertaisesti tunnen " kurjuuden" . Mikaköhan auttaisi? Onko ideoita?
HATTARALLE LIITOSKIVUISTA: Ma olen valitettavasti kokenut TODELLA pahat liitoskivut. Ekaa odottaessa niita oli vain silloin tallöin loppuraskaudessa. Toisessa raskaudessa liitoskivut alkoivat jo viikolla 18 melkoisen pahoina ja pahenivat mita enemman viikkoja kertyi. Viimeiset 2kk lahes vain makasin, kavelin takaperin ja lopulta kyynarsauvojen avulla ja kaikki paattyi keisarinleikkaukseen rv37+1. Silloin hapyliitoksessa oli mulla 2cm kolo kahden puolen valissa! Ja kipu oli 24h/vrk sita kaameaa luukipua, jota en toivo koskaan kenellekaan!!!
Liitoskipuihin voi auttaa se takaperinkavely, kuljet siis " jalkoja laahaten" takaperin, sita kotona voi huoletta tehda, kaupungilla ehka katsovat kummissaan :-) Nukkuessa, kyljellaan nukkuminen ja tyyny jalkojen valissa. Mahdollisimman vahan portaitten kavelya ja kaikkien yhtakkisten lantion ja jalkojen liikkeita pitaa valttaa.
Apuna voi viela kayttaa inkivaaria, vahvistaa nivelia. Nyt kuulin myös homeopaattisesta aineesta, joka tekee " suojakalvon" liitoksiin. en muista nyt sen " aineen" nimea, mutta kannattaa kysya luontaistuotekaupasta/homeopaatilta.
Mulla itsellanikin kova pelko tulevista liitoskivuista. Tulevat kylla, mutta miten kovina ja milloin. Portaissa olen nyt viimeisen viikonaikana tuntenut toisinaan pienen vihlaisun:-( kunpa vaan pysyisivat viela edes pari kk poissa...
Taalla Unkarissa on ollut pari paivaa ihan kesainen ilma, mutta tama on kuulema viimeinen tata lajia. Lampötila tanaan +26 ja aurinko paistaa lahes siniselta taivaalta. Huomiseksi ja siita eteenpain luvattu sitten vain reilua +15 astetta.
Nyt nauttimaan parvekkeelle auringosta, lammösta ja valosta!
bucomama rv 12+3, kera isojen neitien
Aamulla oltiin miehen kanssa lääkärissä. Kaiken jännityksen kruunasi kyllä se näky ruudulla. Kyllä siellä joku pieni temmeltäjä liikkui. Ihanaa! Mies varsinkin oli aivan kuin puulla päähän lyötynä. Täällä töissäkin tulee vähän väliä mieleen, miltä se pieni näytti. Torstaina onkin sitten np-ultra eli pian pääsee katsomaan pikkusta uudelleen ja tarkemmin!
Nautipa Bucomama Unkarin lämmöstä!
Eli neuvolakuulumisia =)
Vihdoin ja viimein sain kuulla sydänäänet ja nyt saa huokaista helpotuksesta =) 155 oli syke ja pieni tais olla hereillä kun karkasi koko ajan alta pois.
Lääkärin mukaan kaikki oli ok ja otti myös papan. Jonkun verran on ollu alamaha kipeänä sen jälkeen, mutta se olikin odotettavissa.
Painoa ei ole tullut vielä yhtään, paineet oli ok ja hemoglobiinia ei mitannu kun viimeksi oli yli 130. Verikokeiden tulokset oli hyvät, ei vasta-aineita ja riskiluku oli 1:2000 eli ei huolta sen kanssa.
Täälläkin näköjään on vähän karsittu noita käyntejä kun seuraava käynti on vasta rakenneultra joka on 23.10 :o Olin vähän ihmeissään, mutta eipä sille mitään voi. Eli tuohon on se 5 viikkoa aikaa ja siitä vielä 3-4 viikkoa että menen taas neuvolaan, niin mullahan on seuraava neuvolakäynti vasta kahden kuukauden päästä! Huh huh...
Toivottavasti ei tule mitään ongelmia vaan tää keskiraskaus menis helposti.
Poju kuulostaa möykkäävän siihen malliin että on taas luvattomilla teillä eli täytyy mennä =)
Pimmi 12+6
Moi! Eilen oli se hieno päivä, kun meillä oli tämän raskauden eka ultra =) Aikaisemmissa raskauksissa oon käynyt aina YTHS:llä jo aikaisemmin ultrassa, mut nyt en viitsinyt yksityiselle maksaa. Oli kyllä nyt pitkä aika odottaa...
Vauva voi hyvin ja liikehti paljon. Pituutta oli jo melkein 8 cm. Vauhti oli päällä. Niskaturvotusta vain oli vähän liikaa: saatiin raja-arvo 2,7 mm. Jos niskaturvotusta on vähintään tuo 2,7 mm, saa lähetteen lisätutkimuksiin. Meillekin aika annettiin, mut miehen kanssa viime yönä päätettiin, ettei siihen mennä. Mitä se muuttaisi? Ei mitään. Tuleva vauva on meille silti rakas, vaikka sillä jokin kromosomivika olisikin. Ja tuo liiallinen turvotushan kertoo vain RISKISTÄ poikkeavuuteen. Ja me saatiin vain raja-arvo. Mittaamista hankaloitti vielä se, että vauva oli heittänyt napanuoran niskaan :D
Mutta voitte arvata, että itkuhan siinä tuli silmään. Nyt tässä kolmannessa raskaudessa olen ihan eri tavalla murehtinut vauvan terveyttä. Jotenkin asia on pyörinyt paljon päässä, ei aikaisemmissa raskauksissa ollut tällaista. Eilen tosiaan sit ajatukset pyöri päässä, kun tuo arvo saatiin... Varmaan koko raskauden ajan aina välillä asia tulee käymään mielessä (itseni tuntien :) ), mut en halunnut lapsivesinäytteeseenkään mennä, kun siihenkin liittyy 1/200 keskenmenoriski. Eikä se tulos mitään tosiaan muuta. Vaikeita asioita.... Vielä on ollut sata muutakin huolta ihan muista asioista, voi vauveli parkaa, kun äiti murehtii liikaa! Mutta tän ajatteluprosessin jälkeen vauva tuntuu vieläkin (jos mahdollista) rakkaammalta. Tulisipa jo maaliskuu! Vauvan kunniaksi laitoin tänään äitiyshousut jalkaan, kaikki muut housut puristaa pahasi istuessa.
Kerroinpa taas omista asioistani. Nimimerkitkin jo unohdin, kun äsken viestejä luin ja olin puhelimessakin välillä. Voimia liitokivuista, päänsärystä, vatsataudista ja apeasta mielialasta kärsiville! Ja kaikille muillekin!
t. maalis08
rv 13+5
LIITOSkipuja enkä LIITOkipuja. Paitsi jos joku vaikka onnesta liitelee...
voi hakeena luin edellisten viestejä painonnoususta....minulla on paino noussut ainakin 3,5 kg vaikka viikkoja vasta 13+2. Viime raskaudesta tuli 20 kg ja en todellakaan mässäillyt sen kummemmin mutta niin vain niitä kiloja tuli....lähtihän ne kaikki lopulta mutta kyllä se työn takana oli. Nyt hiljaisena toivomuksena olisi, että kilot pysähtyisivät tuonne +15 kg...mutta tuntuu että paino nousee vauhdilla - syön tai en...tarkoitan sitä että en juurikaan syö mitään sen lisäksi kuin ennenkään. No ehkä tämä on yksilöllistä. Pitäisi varmasti ajatella - että mitä sitten - mutta kyllä sitä sen verran turhamainen on - että ajattelee sitä raskauden jälkeistä aikaa ja sitä työtä mikä niiden tiputtamisessa on. Ruumiinrakenteeltani olen pieni ja hoikka- ehkä se sitten vaikuttaa asiaan.
Mutta te joilla paino ei nouse mutta vauva kasvaa normaalisti - olkaa onnelisia siitä!!!:))))
Mukavia odotuspäiviä kaikille!
Olen jopa miettinyt, että onkohan minulla lapsivettä ihan hyvä määrä, kun tunnen tosiaan nuo liikkeet ihan selvästi. Istukkakin on tuossa edessä, mutta sellaista pyörimistä tuo lapsi harrastaa, että muljahdukset tuntuu selvinä pitkin päivää. Sitten makuultaan tunnen välillä sellaista muksimistakin, yksikin ilta taisi tasajalkaa hyppiä. No, neuvola on huomenna, niin eiköhän siellä saada jotain selville.
Minulla oli edellisessä raskaudessa liitoskipuja. Niiksi lääkäri niitä nimitti. Mielestäni se enneminkin oli lonkkanivelten löystymistä, kun ei se kipu missään muualla tuntunut. Jotenkin onnistuin silloin saamaan lonkkanivelen " pois paikoiltaan" hetkeksi. Onneksi mies oli silloin kotona ja sai mut raahattua sänkyyn, kun yhtään painoa en voinut jalalle laskea. Ne kivut sitten onneksi helpotti ajan kanssa. Enkä loppuraskaudesta enää kivuista kärsinyt, kun pidin kävellessä huolta, etten päästänyt lonkkaa liian auki tai ottanut pitkiä askelia.
Aatuska 14+ 5
Meilläkin on toinen neuvola tällä viikolla. Siellä kuulemma tehdään rutiini tarkastukset (verenpaineet, pissakokeet, jne) ja joka kerta kuunnellaan sydänäänet, ihanaa! Siitä onkin aikaa, kun ne on kuullut viimeksi.
Joku valitteli viime viikon pinossa selkäkipua. Täällä on sama juttu. Alaselkä kipeytyy pienestä rasituksesta. Olen aloittanut vesijumpan, jotta saisin lihaksiin vähän lisää voimaa. Ja muutenkin tuntuu ihan hyvältä. Selkäkipukin helpottaa altaassa jumpatessa ja venytellessä. Teen viikonloppuisin (opiskelun ohella) töitä kaupassa ja se homaa tuntuu selässä.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Hilla- rv 14