Onko ihmiset todella tietämättömiä raha-asioistaan?
Mietin noita lainajuttuja, näitä kahta lainanmaksuvaihtoehtoa. Olen monesti aikuisten kuullut hämmästelevän, etteivät ole yhtään ajatelleet, miten lainaansa maksavat (siis kummalla tavalla) tai kuinka paljon joutuvat korkoja koko laina-ajalta maksamaan.
Kuitenkin on totta, että jos vain tilanne sallii, kannattaa ottaa tasalyhenteinen laina jossain vaiheessa, siitä kun tulee ihan mukavasti korkojen takia säästöä - pitkällä aikavälillä.
Mitäs mieltä te muut olette?
Kommentit (12)
Tasaerä sinulla on, kun maksat joka kuu samaa summaa.
tuo summa on siis lyhennys+korko.
Tasalyhenteinen olisi se parempi, siinä lyhennys on koko ajan sama, mutta korko tulee vielä päälle, eli aluksi joutuu maksamaan kuukaudessa enemmän, mutta se vähenee kokoajan, kun koron määräkin vähenee..
..sitä, miksei ihmisiä talousasiat kiinnosta? Mikseivät käy esim. lainalaskureilla laskemassa, paljonko eri vaihtoehdoilla joudutaan maksamaan korkoa, jne...
niin sanonpa vain, että omalta osalta laskennat rajoittuivat siihen, minkä suuruisesta kk-lyhennyksestä selviän myös pitkällä tähtäyksellä. Ei minulla ole asiantuntemusta vertailla eri lainanmaksumuotojen edullisuutta, varsinkaan kun tasaerälaina on ollut mielestäni se paras vaihtoehto aina (oman talouden suunnittelun kannalta).
Se tieto oikeastaan riittää, että pankki nettoaa ihan sikana siitä kun otan siltä lainaa...
En tarkoittanut sinua, en edes huomannut, että täällä olisi keskusteltu aiheesta. Tappelin vaan tuossa puhelimessa vanhempieni kanssa tästä, kun " pankkitäti oli juuri perjantaina sanonut, kuinka mukava&näppärä tuo tasaerä on..niin helppoa!" Ja kun kysyin, olivatko he edes miettineet muuta vaihtoehtoa, vastaus oli tiukka EI. (heillä kyllä pitäisi olla jo niin vähän lainaa, että voisivat ottaa tasalyhenteisen..)
Minun mielestäni ihan typerää väittää jotain lainanmaksutapaa paremmaksi kuin toista. Sehän riittää, että itse tietää missä mennään.
Ei voisi vähempää kiinnostaa lainojen korot. Minulla ei ole ollut lainaa 10v
Monet ovat käytännössä pankin vuokralaisia tasaerälainojensa kanssa, korkoja maksetaan reippaasti enemmän kuin lyhennystä ja laina-aika sen kun pitenee. Yllätys voikin olla melkoinen, kun esim. avioerotilanteessa huomaa, että laina ei ole lyhentynyt juuri lainkaan. Jos siinä vaiheessa asuntojen hinnat ovat alhaalla, saattaa jäädä käteen pelkkää velkaa!
Ja kyllä aktiivisesti seuraan, mitä lainalle tapahtuu, ja miten se lyhenee. Hitaasti mutta lyhenee kuitenkin. Ja tiedettiin myös jo ottaessa, että suurin osa ' lyhennyksestä' on korkoa. Mutta asuntojen vuokrat ovat myös täällä pääkaupunkiseudulla korkeita, ja juuri kauppalehdiessä kirjoitettiin vuokrien suurista, jopa 15 % korotuspaineista.
Eli asuminen maksaa joka tapauksessa.
Meidän mielestämme oli järkevämpää ostaa sellainen asunto, jossa viihdymme ja maksaa tasaisesti samaa summaa laittamatta itseämme taloudellisesti liian tiukoille. Viime vuonna teimme ylimääräisen 5.000 euron lyhennyksen, tänä vuonna mies on jäänyt työttömäksi, eli ylimääräistä lyhennystä ei tehdä, mutta asutaan mukavasti ja pikkuhiljaa laina myös lyhenee.
Taloussanomien kirjoituksen jälkeen kävin vielä tarkistamassa tilanteen, eli otimme reilu vuosi sitten lainan 25 vuodeksi, tilanne on nyt se, että laina-aika on korkojen nousun myötä pidentynyt, mutta vain reilulla vuodella, eli ei minusta mitenkään mahdoton tilanne kuitenkaan.
Niin ja sellainen näkökulma vielä, että asunnon arvon laskullakaan ei okeastaan ole mitään merkitystä, jos asunto on ostettu pysyväksi kodiksi, eikä sitä olla myymässä. Meillä ei ole aikomustakaan muuttaa tästä ikinä. Pitkällä tähtäimellä asuntojen arvot ovat kuitenkin aina nousseet.
Joku 80 000 laina ja laina-aika 20 vuotta, niin korkoa saattaa kertyä yhteensä 30-40 000. Asunnon arvo toki VOI nousta kahdenkymmenen vuoden aikana sen verran, mutta se VOI myös laskea tai nousta vähemmän.
Toinen, mitä hämmästelen, on ihmisten tietämättömyys näistä ero- ja perintöasioista. Täälläkin faktoina esitellään niin täyttä potaskaa, että voi vain ihmetellä, mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä niin hurjia juttuja.
Ottakaa selvää!
Talouselämähän on hirmuisen yksinkertaista. Ei kannata ostaa lainalla, jos on kerralla maksaa kaikki - ei tartte maksaa korkoja.
Sen sijaan on aika yks hailee millä systeemillä lainaansa maksaa, jos vaan maksaa mahdollisimman paljon. Tietysti on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä tai seurata korkojen kehitystä ja sen vaikutusta lyhennyksiin ja sitten on parempi valita joku idioottivarma lyhennyssysteemi. Mutta jos osaa itse katsella talouttaan, tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, nostaa tarvittaessa kuukausierää tms. niin on aika yks hailee, millä systeemillä aloittaa.
Itsellä tasaerälaina ja aika monta ylimääräistä lyhennystä tehtynä joinain aikoina, äitiyslomalla ja hoitovapaalla taas ei...
Samaa mieltä olen kyllä noista ero- ja perintöasioista. Luvattoman huonosti naiset (ja miehet) tietävät niistä. Kuitenkin useimmilla on kyse melkoisen tärkeistä summista omassa elämässään.
Täällä kun joku neuvoo, niin kannattaa kyllä yleensä varmistaa lakimieheltä. On sen verran paljon väärinkäsityksiä, kuten vaikka se, että puoliso perii tai että avioliitossa olisi kaikki yhteistä ja erotessa taas kaikki omaa jne...
Kyllä mullakin lainaa on, mutta ei hajuakaan minkä niminen maksusysteemi siinä. Maksan 300e kuussa. Sitten se varmaan on tasalyhenteinen? Mikäs se toinen sitten on? Maksetaan joka kuu eri summia?